Pitanje: Poštovani gospodine Todoroviću,
obraćam Vam se kao velikom stručnjaku u svojoj oblasti u nadi da ćete mi pomoći da se odlučim oko kupovine novog porodičnog crossover-a. Već duže vreme imamo potrebu za većim i bezbednijim automobilom, pa povremeno ali temeljno istražujem svaki automobil koji mi se učini adekvatnim. Pri tome obavezno proverim i sve komentare na Vašim sajtovima o vozilima koje me interesuju. U Vašim rubrikama mi se posebno dopada što jasno, objektivno i razumljivo, a sa puno iskustva kažete sve prednosti i mane testiranih vozila. Takve informacije su mi dragocene, a budući da nas čeka velika investicija, rešio sam da Vam pošaljem pitanje za koji molim odgovor.
Supruga i ja tražimo prvenstveno crossover / manji SUV, ne monovolumen ili nisku limuzinu – iz bezbednosnih razloga, ali i zbog parkiranja uz ivičnjake, koje zbog mesta gde radim ne mogu izbeći. Planiramo kupovinu novog vozila koje bi nam trajalo najmanje 10-15 godina. Suma koju bi izdvojili bi bila do 20.000 EUR, možda i neznatno više, a kredit ne bih voleo da uzimam za skuplji automobil. Možemo sačekati sa kupovinom do narednog sajma u Beogradu.
U automobilu za pomenutu sumu prvenstveno tražimo bezbednost (posebno dece) i pouzdanost (što jednostavnije i jeftinije održavanje), kao i dovoljno dobru servisnu mrežu, odnosno snabdevenost delovima. Vozim u granicama dozvoljenog, trudim se da ne rizikujem. Nemam želju za brzinom, ali mi je bitno da vozilo ima rezervu snage, da može ubrzati po potrebi u slučaju preticanja, pa makar i morao da prebacujem u niže brzine. Elastičnost motora je poželjna, ali nije imperativ. Bitno mi je da automobil za deset i više godina ne bude preslab. Treba nam vozilo u kojem na zadnjem sedištu može sedeti supruga i dvoje male dece (jedno u svom sedištu, drugo na booster-u), bez mnogo guranja i sa dovoljno mesta za noge. Veličina prtljažnika nam nije najbitnija. Nije nam neophodan naglašeno multifunkcionalan automobil, a širina automobila sa tri zasebna sedišta bi nam bila prevelika za parkiranje.
Stroža pravila na tehničkom put do bezbednije vožnje!
Pitajte Aleksandra Todorovića
RAČUN: 285233504000184788
Sberbank
Malo prelazimo godišnje (5.000-10.000km), pa bi benzinac sigurno bio bolji izbor, pogotovo što se tiče održavanja. Najviše vozimo po gradu, uglavnom kratke relacije (10-15km u jednom pravcu), u proseku oko 30% autoputem, većinom ne tokom špica. Imamo potrebu da jednom godišnje odemo na more (Grčka, Italija, možda i još duže putovanje u Evropi), kao i da napravimo nekoliko putovanja od po 100-200km u jednom pravcu godišnje u zemlji.
Od crossover vozila po bezbednosnim standardima i veličini prostora na zadnjoj klupi nam odgovaraju sledeća vozila: 1) Nissan Qashqai 1.2 DIG-T; 2) Hyundai Tucson 1.6 GDI; 3) Kia Sportage 1.6 GDI; 4) Ford Kuga 1.5 EcoBoost 150KS a verovatno čak i 5) Škoda Karoq 1.5 TSI (za koji pretpostavljam da bi imao bolju bezbednost malog deteta na zadnjem sedištu da su ga testirali sa sedištima koja imaju dva sopstvena kajiša umesto da se dete vezuje pojasom).
Izbegao bih francuska vozila, a za veća japanska, ekvivalentna nemačka/španska ili sigurnija švedska vozila sada i u doglednom periodu ne planiramo sredstva. Da li za naše potrebe vredi rizika razmatrati turbo benzince zapremine 1.2 ili manje za korišćenje na duže staze? Takođe, ne znam da li vredi ozbiljnije razmatrati Fiat-ova vozila jer im, bar koliko je meni poznato, novija vozila nisu hvaljena po pouzdanosti i zadovoljstvu korisnika? Opel Mokka X nam ima premalo prostora na zadnjoj klupi.
Računam na veću potrošnju u gradu i obaveznu doplatu najmanje za parking senzore, po mogućnosti i kamere za rikverc. Planiramo i kasko bar pet godina. Sva pomenuta vozila sam imao prilike da vozim na test vožnji, osim Kia-e Sportage 1.6 GDI.
1) Nissan Qashqai 1.2 DIG-T me je u vožnji po gradu (dve odrasle osobe u vozilu) vrlo prijatno iznenadio lakoćom vožnje, agilnošću, odličnim ubrzanjem, mekoćom vešanja i pozicijom sedenja. Oprema koju trenutno nude na popustu (N Connecta +) je i više nego što mi treba. Dopada mi se što je moguća puna garancija od 5 godina i dodatna delimična do 7 godina. Za njega mi je najveće pitanje hoće li trajati najmanje deset godina bez problema, pogotovo što sam na internetu pročitao dosta negativnih korisničkih kritika za verzije do 2016. godine? Da li je i dalje problematičan i da li je ostalo još nekih ograničenja poput istovremenog rada start-stop sistema i klime? Diler kaže da su problemi sa pražnjenjem akumulatora rešeni stavljanjem novog akumulatora svima, da kod nas nikada nisu imali problema sa turbom, a da su problemi sa elektronikom softverski rešeni u novim verzijama. Znam da ste baš ovaj motor preporučivali na test vožnji kao najbolji izbor za ovo vozilo, i diler kaže da je to najprodavanija opcija, ali posle loših kritika pročitanih na internetu (UK i Australija), hteo sam da ga izbegnem u širokom luku, sve dok ga za svaki slučaj nisam provozao…
2) Hyundai Tucson 1.6 GDI – Znam da Vi nikada ne biste vozili ovakav auto, ali nama dizel nije opcija, ne bih preticao ukoliko nije bezbedno, retko vozim po magistralama (izbegavam ih kad god mogu) i nisam previše zahtevan u smislu ubrzanja. Facelift model je sada došao po ceni starog (za razliku od najavljenog facelift modela Sportage-a, koji će navodno biti skuplji od sadašnjeg za 1.000 EUR). Vrlo mi je primamljiv zbog količine prostora, adekvatnih je bezbednosnih karakteristika, i u dovoljnom je paketu Vision zbog kamere i niže cene od Kia Sportage Fresh, odnosno boljeg paketa u odnosu na Sportage Urban. Paket Premium za Tucson nam realno nije potreban. Sa četiri odrasle osobe u autu (od ukupno 450kg), u laganoj vožnji po gradu mi i nije smetalo da vozim test vozilo koje je prešlo tek 250km (skoro deluje kao tenk), ali na autoputu pri manjem saobraćaju morao sam da ga spustim u četvrtu i čak treću brzinu da bih mogao da ubrzam. Slažem se sa vašim kritikama o zvuku motora – jednostavno tada previše dreči. Sa svim ovim bih još i mogao da živim sada, ali je pitanje kako će se auto ponašati za nekoliko godina? Takođe, da li je restilizovan Tucson manje kvalitetno sastavljen od Sportage-a?
3) Kia Sportage 1.6 GDI – Jedino njega nisam probao jer ga nemaju kao test vozilo. U specifikaciji piše da je 35 do 100kg lakši od Tucson-a (u zavisnosti od paketa), verovatno i zato što nema rezervni točak kao pomenuti paketi Tucson-a. Da li da od Sportage-a očekujem malo manje lenjosti? Ljudi koji su ga vozili i verovatno nisu previše zahtevni (kao ni ja), smatraju da je dovoljno startan kad se razradi, čak i brži nego što im je potrebno za grad. Na YouTube video snimcima i POV testovima za Sportage 1.6 GDI mi se čini dovoljno startnim u nižim brzinama i ne deluje da je unutra bučan kao Tucson. Pretpostavljam da sa pomenutim motorom ne bih bio baš u potpunosti zadovoljan na autoputu, ali sam spreman da napravim kompromis zbog drugih nama bitnijih stvari. Inače u Sportage-u mi ergonomija više odgovara nego u Tucson-u, a naravno i garancija.
4) Ford Kuga-u 1.5 EcoBoost 150KS razmatramo pod uslovom da i naredne godine bude na popustu na sajmu u Beogradu. On mi se čini korektnim za vožnju po gradu, gledajući težinu (vožnja sa dve odrasle osobe u vozilu), osim priličnog ljuljanja pri kretanju i kočenju i očigledno najvećih gabarita. Dimenzije bih prihvatio uz obavezne parking senzore, jer je bezbednost (bar po NCAP testu 2012) bila najbolja u klasi. Znam da ste ga ocenili kao lošu kupovinu u poređenju sa više drugih, uglavnom japanskih i nemačkih modela, ali mi njih zbog cene ne razmatramo. Da li bi ovaj model bio pouzdan na duže staze, imajući u vidu loša iskustva sa 1.6 EcoBoost motorom? Pretpostavljam da će se garancija od 5 godina (koja mi uliva poverenje) ponoviti i sledeće godine na sajmu… Čini mi se da bi sa potrošnjom mogli da živimo kada se uhodamo, pogotovo pošto ne vozimo mnogo.
5) Škoda Karoq 1.5 TSI je, pretpostavljam, sigurna kupovina (iako još uvek nema skoro nikakvih iskustava kupaca na internetu). Naravno, pod uslovom da se slažete sa konstatacijom oko modela sedišta na NCAP testu, srećom mi imamo sedište sa dva kajiša. Karoq se čeka najmanje 4-6 meseci, pa bi, ako se za njega odlučimo, morali što pre da ga naručimo. Na test vožnji mi je bio vrlo upravljiv, snažniji je nego što nam sada treba, izuzetno agilan (sa tri odrasle osobe u njemu) i lak za parkiranje. Supruzi smeta previše uspravno zadnje sedište i prelazak preko ležećih policajaca na zadnjem sedištu, manje prostora pozadi i tunel ispod sedišta, a meni niska pozicija volana u odnosu na kolena – pogotovo pri izlasku iz auta, jer inače primičem malo sedište. Prosečne sam visine. Takođe, za njega je potrebno izdvojiti dodatnih najmanje 1.000-1.500 EUR, budući da dolazi bez bezbednosne opreme koju bih voleo da imam (Vazdušne zavese i bočni airbag, Front assist i sl.), kao i drugih sitnica koje ostali proizvođači podrazumevaju…
Mitsubishi ASX 1.6 benzinac bi nam odgovarao kada bi bio bezbedniji, kao i Honda HR-V. Suzuki posle vaših kritika o kvalitetu mađarskih modela i drugih priča o lošem servisu nisam ozbiljno razmatrao niti vozio, iako nam Vitara deluje prostrano, vrlo je bezbedna i više je nego prihvatljiva po ceni, čak i Vitara S (za koju sam pročitao loše kritike što se tiče turba, elektronike i senzora). S-Cross SX-4 nisam istraživao, a inače ga nigde nisam viđao na ulicama.
Znam da NCAP testovi nisu 100% merodavni, ali izbegao bih sva vozila kod kojih bilo koji deo tela nije zaštićen barem “marginalno”. Takođe, bitno mi je da vrat vozača ne bude nimalo ugrožen.
Moje pitanje za Vas je sa kojim od pomenutih modela ćemo imati najmanje problema u budućnosti, odnosno koji od modela će mi trajati narednih 10 ili više godina bez većih ulaganja? Novac želimo da uložimo u auto koji će biti trajan i koji nam neće biti prevelika obaveza, po mogućnosti u dokazano dobro vozilo. Cena održavanja i buduća pokrivenost rezervnim delovima takođe su nam bitni.
Molim za preporuku i savet, ako je moguće po redosledu od najbolje do najlošije solucije vozila. Ukoliko mislite da ni jedan pomenuti model nije odgovarajuć našim potrebama, molim da nam date svoj predlog i obrazložite ga.
Sa isporukom automobila možemo čekati najduže do kraja aprila 2019, pa vas molim da mi kažete ukoliko bi bilo bolje sačekati još malo za kupovinu nekog od ovih modela, budući da ponestaje vozila sa lagera za Sportage, Tucson verovatno na sajmu neće biti u Vision opremi, Kuga benzinac verovatno neće da bude na tolikom popustu kao ove godine, a Qashqai 1.3 DIG-T koji je najavljen za par meseci će sigurno biti skuplji.
Takođe me zanima kakva je posebna pažnja potrebna pri korišćenju benzinskog turbo motora, posebno nakon duže vožnje (nikada ga nisam redovno vozio). Da li je, i koliko dugo potrebno ostaviti motor da radi pre gašenja i nakon koliko duge vožnje? Nissan diler za 1.2 DIG-T kaže da je neophodno, dok Škoda diler kaže da TSI 1.5 nema potrebe ostavljati duže, jer vozilo to uradi samo.
Šta da očekujemo ukoliko budemo neki od tri navedena automobila sa turbo motorom vozili natovarene na more ili uz Bubanj Potok?
Hvala unapred
P.S.
Moje pitanje možete objaviti na sajtu, kao i odgovor, ali Vas molim da to ne uradite u narednih nedelju dana. Takođe Vas molim da moje ime i ostale podatke izostavite. Novac (4.000 RSD) Vam je upravo uplaćen na račun preko e-banking -a. Verovatno će Vam leći u ponedeljak ujutru, po potrebi Vam mogu proslediti screenshot uplate. Možete mi javiti usmeni odgovor, a možete mi napisati i detaljan odgovor, ako ste u mogućnosti, bilo bi poželjno danas ili sutra…
Ime i prezime: | Vladimir Zagorac |
Mejl adresa: | #####@gmail.com |
Telefon: | 064/############ |
Kada planirate kupovinu?: | najkasnije do kraja aprila 2019 |
Kakav auto kupujete?: | Nov |
Koliko novca želite da potrošite?: | do 20.000 EUR, ili neznatno više |
Šta trenutno vozite?: | Yugo Koral In L |
Između kojih se automobila dvoumite?: | Qashqai 1.2 DIG-T, Tucson 1.6 GDI, Sportage 1.6 GDI, Kuga 1.5 EcoBoost 150KS i Karoq 1.5 TSI |
Gde ste čuli za ovaj sajt?: | na internetu |
Koliko kilometara godišnje prelazite?: | 5.000-10.000km |
Da li biste platili da vam pronađem auto?: | Ne |
Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g.Zagorac hvala vam na zanimljivim i detaljnim pitanjima, biće mi zadovoljstvo da vam odgovorim na njih, jer sam sve ove automobile i testirao. Korejska auto industrija je jako mnogo napredovala, i zaslužuju da budu u užem izboru, ali Hyundai i Kia nisu Nissan ili Honda, kvalitet im se itekako razlikuje, ali ono gde korejska industrija postaje lider jeste dizajn, i zahvaljujući ogromnom marketingu (FIFA, UEFA), Kia i Hyundai “otimaju” tržište EU japanskim automobilima. Ford je zanimljiva ponuda, ali Kuga je model koji nije uspeo da napravi značajniji prodor u našem regionu, iako se radi o jako dobrom SUV-u. Škoda je u Srbiji izuzetno popularna, ali ja ipak značajnu prednost dajem VW-u, razlika u kvalitetu, nije tako mala, kako se to obično misli.
Benzinci ulaze u modu, kao osnovni motori, a Srbi pošto vole da kupe nove automobile po svaku cenu, jako često biraju onu najslabiju motorizaciju, i na taj načim sebe osuđuju na automobil koji nema dovoljno obrtnog momenta u narednih godinama, ponekad i 10 godina. Znajte da su troškovi održavanja jako veliki, iako se radi o novim automobilima, i da redovni servis može koštati i preko 15.000 dinara, a morate ići u ovlašćene servise da ne biste izgubili garanciju. Suzuki iz Mađarske zaista ne mogu da preporučim, mislim da bi cene automobila Made in Hungary morale da budu znatno, znatno niže. Nissan Qashqai je najpradavaniji SUV u Evropi, i moram mu dati bar malu prednost u odnosu japansku konkurenciju. Napisali ste jako mnogo pitanja, pa ću vam odgovore slati u nekoliko navrata, jer očukujem vaša nova pitanja, i dopune onoga što ste već napisali. Ponoviću vam ono što sam nebrojeno puta napisao.
Najbolji način da vas posavetujem je da se čujemo na kraju i usmenim putem, jer se radi o 20.000 e, i ne bi želeo da bilo šta što sam napisao pogrešno protumačite.
Puno napredne tehnologije: vrhunska aktivna bezbednost
Qashqai II generacije je kontruisan izuzetno kvalitetno i ozbiljno. U enterijeru se nije nimalo štedelo. Finalna obrada bi mogla da postidi kompletnu nemačku konkurenciju, a cena ugrađenih materijala japansku. Sedišta su začuđujuće udobna, razlog: potpuno nova sedišta konstruisana su u saradnji sa vrhunskim ortopedima i NASA-om.
Sedišta zaista jesu veoma udobna, dobro profilisana: konačno i pozadi ima dovoljno mesta.
Modernom utisku o enterijeru doprinose maštoviti kokpit i centralna konzola, kao i atraktivna kombinacija sa automatskim klima uređajem i Connect navigacionim sistemom, koji, između ostalog, objedinjuje Bluetooth, USB i iPad/iPhone konekciju, sa ekranom osetljivim na dodir i Google™ “Send to Car” tehnologijom. Ova tehnologija omogućava vam da na kućnom računaru odaberete određenu rutu puta, te da je putem interneta prosledite navigaciji u automobilu.
Novi Qashqai je na Euro NCAP kreš testu postavio novi rekord za Nissan u ovoj klasi vozila: osim što je dobio maksimalnih pet zvezdica, čime sada može da se pohvali 90% novih modela, on nudi dobru zaštitu pri bočnom i frontalnom udaru za bukvalno sve delove tela. Pogledajte sliku sa Euro NCAP kreš testa i videćete da su svi delovi lutke obojeni u zeleno.
Kod skuplje Honde CR-V, na primer, to nije slučaj – kod ovog modela su zaštita za toraks i noge ocenjene rezultatom adekvatno, a ne dobro (na slici su ovi delovi obojeni žutom bojom).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s39wGFwNKhY[/youtube]
Šteta je što je Nissan dobio za zaštitu putnika pri udarcu od pozadi (Whiplash protection) skromna 2,4 poena. Vratni pršljenovi su dobro zaštićeni samo putnicima na zadnjem sedištu, pa se nameće zaključak da Nissan ovde može (mora) i bolje.
U odnosu na konkurenciju, Nissan ima napredniju tehnologiju aktivne bezbednosti, koja je jednako važna kao i pasivna bezbednost. Novi Qashqai ima tri bezbednosna sistema, koji su objedinjeni u takozvanom Nissan Safety Shield – sigurnosnom štitu. Pogledajte video:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=faH3pkWzabk[/youtube]
POREĐENJE AUTOMOBILA JE NEŠTO VEOMA OZBILJNO, JA MORAM PRVO DOBRO DA SHVATIM KAKVI SU VAŠI AFINITETI, KOLIKO BRU VOZITE, ŠTA OČEKUJETE OD AUTOMOBILA, DA BI VAM UPOREDIO SVE TE AUTOMOBILE, IZ NEKOG VAŠEG UGLA GLEDANJA, A SA MOJIM ZNANJEM.