Da li kupiti auto od prijatelja?

Poštovani gospodine Todoriću, planiram kupovinu automobila koji je pre svega kvalitetan, pouzdan i siguran. Trenutno vozim opel astru H 2008g 1.4 benzin + TNG koju sam preuzeo od oca, a koji je bio prvi vlasnik. Do sada sam bio zadovoljan s obzirom da je auto prešao 18000km bez ikakvih kvarova i većih ulaganja. Nemam porodicu ali sledeći automobil planiram da vozim nekoliko godina pa postoji mogućnost da će mi trebati dovoljno prostora te sam se zbog toga i odlučio za kupovinu automobila iz srednje klase.

PITAJTE ALEKSANDRA TODOROVIĆA

U velikoj sam dilemi na šta da potrošim 14.000 evra jer to nije mala suma novca, a moje iskustvo u kupovini automobila nije veliko.
Nisam siguran ni kome bih se obratio za savet jer svako tvrdi da je njegov automobil najbolji a vi ste mi nekako neutralni i verujem da ću od vas dobiti najiskreniji savet.

Dakle, do sada sam obišao opelov prodajni salon kod kojeg smo kupili astru, a moj otac je skoro uzeo sebi novu insigniju u istom salonu tako da nas vlasnik dobro poznaje. Mi smo njemu “stare” mušterije. Tu mi je za novac koji mogu da izdvojim vlasnik ponudio Novu astru K u najjeftinijem paketu opreme ili njegovu Astru sedan J koja je bila test vozilo sa motorom 1.6 benzin (115ks) i punim paketom opreme, prešla 30.000km za koju traži 11.900 evra. U Hyundai prodajnom salonu mi nude novu Elantru u osnovnom paketu (1.6 benzin 132KS ako se ne varam) i savetom da je to najbolja opcija jer ima 7 god garancije.

Postoji i opcija kupovine Toyote Corolle 2014god 1.6 (130KS), prešla 60.000km, za 12.000 evra od komšije koji je drugi vlasnik, kupljen nov u Srbiji, još uvek pod garancijom, a koji tvrdi da je automobil kao “apoteka”. Nisam nikada vozio tojotu ali verujem da je to zaista kvalitetan automobil te sam u izbor uvrstao i novu tojotu auris.

Da li možete da me posavetujete kako da potrošim novac i da li po vama postoji neki drugi izbor koji je pametniji?

Ime i prezime: Nikola Pozojević
Mejl adresa: p#####@gmail.com
Telefon: 0644###
Kada planirate kupovinu?: Novog ili mlađeg polovnog automobila
Kakav auto kupujete?: Nov
Koliko novca želite da potrošite?: 14.000 evra
Šta trenutno vozite?: Opel astra H 2008 god.
Između kojih se automobila dvoumite?: Opel Astra K enjoy, nova elantra, tojota auris, godinu dana stara astra sedan 1.6 (115ks) ili tojota korola 2014 god 1.6 (132ks)
Gde ste čuli za ovaj sajt?: Pretragom na internetu, slučajno
Koliko kilometara godišnje prelazite?: 15000
Da li biste platili da vam pronađem auto?: Ne

Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi gospodine Pozojeviću, hvala vam na poverenju. Morate pre svega da odlučite da li vama treba nov automobil, jer 15.000 kilometara godišnje kilometraže je svakako jako malo, i ne vidim puno smisla za takvu odluku. Ako nameravate da  u narednim godima vozite više, ili često putujete u inostranstvo, onda naravno da preporučujem nov automobil, ali nikako sa osnovnim motorima, i sa slabijim paketima opreme.

Kupovina automobila od prijatelja sa sobom može nositi i razna neprijatna iznenađenja. Koliko je to prijateljstvo jako? Da li prijateljstvo treba rizikovati, i stavljati na kocku? Ako krene ta Corolla da se kvari, da li će vaš prijatelj imati moralnu obavezu da plaća popravke? Da li ste spremni na kvarove? Možda to neće biti neprijatni kvarovi, već zamena potrošnih delova na automobilu. Istina dve godine je relativno kratak period eksploatacije, a ni 60.000 km nije tako velika kilometraža. Sa druge strane, auto se može dobrano uništiti i sa mnogo manje kilometara, posebno ako ga vozite po Srbiji. Razmislite koliko se mnogo polovnih automobila nudi u Srbiji sa cenom od 12.000 evra? Jako mnogo zar ne? Koja je verovatnoća da je od svih tih vozila u ponudi najbolji izbor Corolla vašeg prijatelja? Šanse su zaista mizerne, jer ponuda nije mala, a cilj je da kupite najbolji auto za svoj novac, a ne da rešavate prodajne probleme vašeg prijatelja.

Sasvim je razumljivo da Srbi prave grešku, i kupuju automobile od svojih prijatelja, ali to je zato što se ne razumeju u automobile, nemaju poverenje u dilere, ne žele da angažuju stručnjake da im pomognu, i idu linijim manjeg otpora. Smešno, ali statistika kod Srba, kaže da vas žena najpre prevari sa vašim kumom, on je valjda njoj pri ruci, i najčešće vam je u kući (i kad jeste, i kad niste tu). Šalu na stranu, ovo je sajt o automobilima, ovaj primer sam naveo samo da biste shvatili, da kupovina koja je za vas najlakša (kupovina od prijatelja), sasvim sigurno nije i najbolja.

Garancija na nove automobile u proseku nije garancija koju vi želite. Zašto? Pa da li znate šta podrazumeva garancija na motor, kod novog automobila? Podrazumeva samo garanciju na blok motora. Više detalja možete dobiti usmenim odgovorom, pa ću vam navesti brojne primere, kako su prošli kupci novih automobila u Srbiji, misleći da ta garancija nešto i znači.

Hyundai nudi garanciju od 7 godina povremeno (samo Kia ima punu, pravu fabričku garanciju od 7 godina) ali diler mora da dotira još nekoliko godina garancije, jer Hyundai ne nudi fabričku garanciju od 7 godina. Ali kada imate garanciju od 7 godina, morate u ovlašćeni servis 7 godina, čak i za redovni servis, a posebni kada su u pitanju neki ozbiljniji kvarovi, koji ako se radi o potrošnim delovima, sigurno neće biti refundirani. Kada se čujemo telefonom, navešću vam brojne primere, gde su kupci novih automobila prosto nasamareni.

Astra K je mnogo bolji automobil od Astre J, a posebno od vaše Astre H. Sasvim sam siguran da niste imali prilike da malo duže vozite novi Opelov kompakt, jer biste do sada već i sami došli do zaključka, da je Astra postala pomalo i sportski automobil. Najslabiji benzinac nikako ne preporučujem ako kupujete Astru K, razloga je nekoliko, a najbolje je da vam usmeno to objasnim, jer ako navodim samo brojke, pogubićete se u njima.

Meni se kod Astre K dopada savršeno izbalansirano ogibljenje koje omogućava i prosečnim vozačima da za volanom Astre K budu brži nego što bi mogli da poveruju. Verujem da niste ljubitelj brze vožnje i sportskih prolazaka kroz krivine, ali za volanom ovog Opela to možete postati posebno ako odaberete dizelaš 1.6 CDTI.

Foto: Testoviautomobila.rs

astra

Ovaj automobil sigurno ne spada u grupu vozila koji će vam se dopasti tek na drugi ili treći pogled, jer su dizajneri iz Rüsselsheima, kombinujući zaobljene, klasične i sportske linije, sa krovom koji se strmo spušta, osmislili dovoljno dopadljiv automobil C segmenta. 

Opel Astra spada u grupu retkih automobila koji se odlično ponašaju i na lošim regionalnim putevima i pri velikim brzinama na autoputevima. Ogibljenje Opelove limuzine je kao stvoreno za puteve u Srbiji, jer prenosi jako malo vibracija do putnika, čak i kad je kolovoz veoma oštećen.

U ovoj klasi osetno bolji od Opela je samo novi Megane IV koji izoluje neravnine sa puta poput skupljih limuzina. Uprkos činjenici što će jako mali broj vozača umeti i smeti da iskoristi sve mogućnosti ovog agregata, dobro je što Opel nudi veoma dobar, tehnološki superioran automobil po razumnoj ceni.

Meni je bilo pravo uživanje ga da vozim po Nemačkoj 205 km/h, kolika mu je i maksimalna brzina (U Nemačkoj je dozvoljeno da vozite koliko možete – pametna i racionalna odluka – putovanja traju znatno kraće, a samim tim i zamor vozača i putnika). Doduše u Nemačkoj nemate tehničke neispravna vozila na putu kao u Srbiji (procenuje se da je kod nas oko 50% neispravnih vozila na putu – a pravo je pitanje šta rade tehnički pregledi, i da li jednu crvenu vredi ljudski život).

Cena: od 13.600€ (za 1.4 benzinsku verziju sa 100 KS)

opel-1-6cdti

Motor 1.6 CDTI je Opelov

Možda je ovaj agregat primereniji nekom lakšem automobilu, kao što je recimo Corsa, i iako sam, moram priznati, u par navrata poželeo da mi je ispod haube 1.6 turbo agregat od 200 KS, u tom slučaju ne bih mogao da pređem 100 km sa prosečnih 5,5 litara, koliko traži ovaj novi dizelaš. Ali priča o potrošnji kod jednog ovakvog izvrsnog automobila kakva je nova Astra za prave zaljubljenike nema puno smisla. Vožnja ovog automobila sa sportskim genima pravo je uživanje. Znam da vozite na gas, ali prelazite samo 15.000 km godišnje tako da potrošnja kod vas nije najveća stavka. Kod vas je najveći problem gubitak vrednosti od oko 20% posle prve godine, odnosno vaša Astra K će vredeti 3.000 evra manje posle 12 meseci, naravno pod uslovom da nađete kupca za tako skup polovan automobil. Cenu određuje ponuda i potrožnja, ali minimalno gubite 3.000 evra. Naravno da je lepo voziti nov automobil, ali to morate i da platite, ne samo kada ga kupujete, već i posle zbog skupljih servisa, u ovlašćenoj mreži.

Znajte još i ovo, sistem ubrizgavanja kod 1.6 CDTI motora je Denso (Made in Japan), dok svi ostali u Evropi pa i FIAT koriste nemački Bosch. Denso se pokazao kao pouzdaniji, pa je Opel njima dao prednost.

Više informacija možete dobiti, kada se čujemo telefonom uvaženi g.Pozojeviću, osim ako ste već sami doneli odluku.

PITAJTE ALEKSANDRA TODOROVIĆA

Volvo