FIAT ide iz Srbije?

FIAT je u velikim ekonomskim problemima već jednu deceniju. Zastarela paleta modela, nedostatak hibridnih i električnih automobila u ponudi, udaljilo je fabriku automobila iz Torina od kupaca. Srbija je FIAT-u ponudila ruku spasa za vreme mandata predsednika Tadića, te je FIAT rešio da svoj najperspektivniji model, a ujedno i najmoderniji koji je FIAT imao, počne da proizvodi u Kraguejvcu. To je za Kragujevac značilo mnogo i sve. Grad koji je umirao je oživeo preko noći. Cene nekretnina su skočile, restorani su proradili, budućnost se vratila. I to ne samo u Kragujevac, već i okolinu. Ugovor sa FIAT-om ističe 2018.godine. Do tada FIAT nije u obavezi da Srbiji plaća bilo kakve poreze. Država je pomogla  FIAT-u, ali do današnjeg dana nije ispunila sva infrastrukturna obećanja. Šta dalje?

Tekst: Aleksandar Todorović urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.rs

Naši političari se nikada nisu razumeli u auto industriju, a nisu previše shvatali ni osnovne ekonomske trendove i tokove. Lažu narod, lagali su narod, a narod podjednako nije svestan šta je doneo novi milenijum u ekonomiji, i šta danas znači proizvodnja automobila.

Političari u Srbiji, su uvek radili po principu: “drži vodu dok majstori odu”. Tako se ponašala bivša vlast, tako se ponaša sadašnja vlast, ništa se ne radi na dugoročnoj osnovi, planski, već je samo cilj da se biračima zamažu oči. Najgore je što prosečan građanin Srbije, ali i radnik u istoj toj auto industriju o EU ne zna gotovo ništa, a modernoj ekonomiji još manje.

Prosečan srpski radnik voli Vučića i voli Rusiju, a zapravo mu je jedina nada da njegova deca u budućnosti ne gladuju EU i inteligentni i stručni ljudi u Srbiji, koji ne mogu da dođu do izražaja od stranačkih poltrona. Danas se u Srbiji čak i Premijer postavlja po nekoj modi, jer ako je danas u Evropi moderno da LGBT populacija ima sva prava, pa dajte da i naš Premijer bude pripadnik te iste popularije. Da li su Srbi svesni da su nama potrebni iskusni, sposobni političari koji su nešto stvorili u životu? Srbi još uvek vole da veruju u prazna obećanja. I gde smo sada? U Kraguejvcu nije dobro stanje. Grad je za vreme Tadića oživeo, budućnost i grada i regiona je bila svetla, to građanima Kragujevca nije bilo dovoljno dobro, smenili su vlast, i sada FIAT ide iz Srbije.

Srbija još uvek nije uvela sankcije Rusiji, a želi u EU? To je kao kada biste hteli da zaprosite, oženite devojku, ali od nje insistirate da vam toleriše da vodite ljubav sa vašom komšinicom, i bunite se što ona od vas želi da to prekinite. Šali na stranu, ali ova situacija sa Rusijom je apsurdna. Političari su prikazivali Rusiju kao prijateljsku državu, kao državu koja Srbiji pomaže, a zapravo je Rusija država koju Srbiju ucenjuje, i pokušava da je kontroliše. Srbije jeste mala država, i ne može samostalno da vodi politiku u punom smislu te reči. Srbija je okrenuta u potpunosti EU, pardon, trebala bi da bude. Ali da se mi vratimo na FIAT i problem sa modelom 500L.

Monovolumen 500L je bio izuzetno konkurentan 2013.godine. U Evropi je bio na prvom mestu u svojoj klasi, po prodaju, ali i po nivou bezbednosti koji je ovaj model nudio. Iako je to jedini model, automobil koji se proizvodio u Srbiji, nije bio najprodavaniji auto na domaćem tržištu, što je nonsens sam po sebi. Jer je u Češkoj najprodavanija marka domaća Škoda, u Rumuniji je to domaća Dacija, u Mađarskoj je to “domaći” Suzuki. FIAT i model 500L je u Srbiji “dočekan na nož”. Svi su, ili gotovo svi su pljuvali i unižavali taj model.

Kod nas FIAT 500L ima izuzetno nisku cenu, svuda je u Evropi mnogo skuplji, ali to nije pomogl oda prodaja bude bolja. Veliki je problem,

Problem je u ovom trenutku i štrajk u kragujevačkoj fabrici “Fijat Krajsler automobili Srbija”. Radnici nisu svesni da je FIAT u velikim dugovima, i da je moguće da će ova kompanija bankrotirati kroz par godina.Jedan Opel je jedva preživeo, od bankrota ga je spasio Peugeot. Peugeot sasvim sigurno neće kupiti FIAT, jer je uprava FIAT-a bezmalo dve decenije pokušavala da se fuzioniše, sa ovim francuskim proizvođačem automobila. Peugeotu ne cvetaju ruže, ali ogroman kineski kapital je osnažio ova francusku marku automobila. Korejska auto industrija stvara velike probleme evropskoj konkurenciji u Evropi, pre svega Opelu, FIAT-u, Peugeotu, i pitanje je kako će se ova bitka završiti.

Srbija ima budućnost samo u EU, i ukoliko jednog dana dobijemo Premijera koji je vrhunski stručnjak, pre svega iz oblasti ekonomije. Naša platežna moć je isuviše mala, da bi u Srcu Srbije imali jednog velikog proizvođača automobila, ali možemo proizvoditi možda menjače, motore, ili ostale komponente.

Da li se nazire svetlost na kraju tunela? Sa ovom Vladom sigurno ne….ali mi smo je birali, zar ne?

 

 

 

Volvo