Tvorac “Fiće” odnosno FIAT-a 600 bio je inženjer Đakoza, kod nas malo poznat. Njegove kolege tvrde da je konstrukciju Fiće nacrtao usput, rukom na parčetu papira. Nakon razrade ideje, predstavio ju je upravi. Oni su, naravno, odmah krenuli da razmišljaju kako da proizvedu dovoljno jeftin automobil i počele su varijacije koncepta u zavisnosti od moguće mehanike koja će biti upotrebljena.
Fića je dugačak samo 3,2 metra, imao je samonoseću karoseriju i motor smešten iza zadnje osovine, tako da je naslon zadnje klupe uvek bio “vruć”. Cela Jugoslavija se vozila u Fići, a bogami i trkala se sa njim: čuvena Nacionalna klasa bila je decenijama najpopularnija.
Fiat 600 je imao jednostavno ogibljenje. Prednje točkove vode trugaona ramena oslonjena na poprečnu lisnatu oprugu koja ujedno služi i kao stabilizator, dok zadnja osovina ima uzdužna ramena, spiralne opruge i uljne amortizere. Sve to je bilo dovoljno za jedan mali automobil, sa slabašnim motorom od 22 KS i 633 ccm radne zapremine. Imao je četiri cilindra, a ne samo tri, kao BMW 218 Active Tourer koji sam nedavno testirao.
Fiatov motor imao je viseće ventile smeštene u glavi i bregastu osovinu u bloku motora (OHV).
Fića kakvog pamtimo restilizovan je 1960. godine, kada je auto preimenovan u FIAT 600 D. Tada je dobio izgled koji se zadržao praktično do kraja proizvodnje, u kragujevačkoj Zastavi 1985. godine. Tada je dobio i motor od 750 ccm sa 26 KS, ali je bolji bio onaj od 848 ccm, 32 KS i maksimalni obrtni moment od 55 Nm pri 2.800 o.min radilice.
Slabiji motor od 767 ccm, imao je maksimalni obrtni moment od 50 Nm pri samo 2.500 o./min. Sa ovim motorom Fića nije mogao brže od 110 km/h, ali je sa motorom od 848 ccm postizao navodno 125 km/h. Fića i mog strica je navodno mogao tačno toliko, ali ja tako nešto nisam uspeo da zabeležim. Meni se i tada činilo pre 30 godina, da je Fića “sprdačina” od automobila, “Peglica” mi je bila mnogo draža (Fiat 126p, valjda zato što smo je mi posedovali).
Da li se neko seća težine Fiće? Bio je težak samo 605 kg. To vam danas izleda nestvarno malo, ali je zaista bio tako lagan.
Mnogi su bili zaljubljeni u ovaj automobil, priznajem ne i ja. Ja sam i tada voleo prave automobile, kao što je bio Ford Taunus, ili Ciroen GS!
DRAGI ČITAOCI, POŠALJITE I VI VAŠE PITANJE, I DOBIĆETE ODGOVOR KLIKNITE OVDE.
Pročitajte odgovore na neka od zanimljivih pitanja koje ste mi poslali: