dscn6372

Hladan start šteti motoru!

Svakog jutra – uglavnom iz neznanja – znatno opterećujete i oštećujete motor vašeg automobila bez preke potrebe. Potrebno je samo da se oslobodite pogrešnih, uvreženih navika i da se pridržavate pravila koja će vam pomoći da znatno produžite životni vek agregata.

 

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.rs

Oštre zime u nekim krajevima Srbije predstavljaju prilično opterećenje za svaki agregat sa unutrašnjim sagorevanjem. Pod pojmom “hladnog starta” podrazumeva se pokretanje motora u uslovima kada njegove komponente i radni fluidi nisu na projektovanoj radnoj temperaturi.

Kada su dnevne temperature ispod nultog stepena Celzijusa, agregatu je potrebno znatno više vremena da dosegne optimalnu radnu temperaturu, a samo startovanje motora predstavlja veliko opterećenje za pokretne delove, kada dolazi i do najvećeg habanja. Razlog za ovo leži u činjenici da uljni film na niskim temperaturama nije ravnomerno raspoređen, zbog čega dolazi do trenja i trošenja materijala, odnosno povećanja zazora.

Agregatu najviše možete pomoći ukoliko poštujete proces zagrevanja motora, koji počinje neposredno nakon njegovog starta. Postizanje optimalnog rada motora traje dok sve komponente ne postignu željenu radnu temperaturu, koja kod klipova iznosi i do nekoliko stotina stepeni Celzijusa.

– Pored toga, i ulje se zagreva veoma sporo, pa je u zimskim uslovima u karter potrebno sipati ulje manjeg viskoziteta. Dok je ulje hladno, protočnost mu je mala, što znači da ne cirkuliše adekvatno i da ne dospeva svuda gde je potrebno. Zbog toga se u toku zime preporučuju takozvana “retka ulja” niskog stepena viskoziteta, na primer 0W-5. Podmazivanje zavisi od viskoznosti ulja, pošto ona smanjuje trenje između potrošnih delova motora i na taj način čuva materijal.

Kod nas vozači najčešće kupuju jeftinija, mineralna ulja srednjeg viskoziteta 15W-40. Međutim, postojanost mineralnih ulja je slaba, jer brzo menjaju hemijsku strukturu, a samim tim i hemijska svojstva – razređuju se i posle 4-5.000 km više ne podmazuju motor tako efikasno, što je posebno izraženo prilikom hladnog starta.

Ukoliko za vaš automobil koristite baš ovo ulje, pre hladnih dana potrebno je da zamenite filter ulja i odaberite neko polusintetičko ulje viskoziteta 10W-40, jer ćete time omogućiti motoru lakši start i manji utrošak goriva. Svakako preporučujem sintetička ulja, koja su najpostojanija i mogu izdržati i znatno više – preko 10-15.000 km, zavisno od stanja i tipa motora. Ona vrlo malo menjaju hemijsku strukturu, te čak zadržavaju identičnu boju ako je motor relativno nov.

Mnogi čine grešku time što zagrevaju motor na parkingu. Ovime se, u principu, agregat samo dodatno opterećuje, posebno ukoliko se radi o modernim agregatima sa elektronskim ubrizgavanjem goriva. Zaboravite na zagrevanje motora “na leru”: najbolje je da odmah krenete i da u toku vožnje održavate obrtaje radilice na 2.000 o./min. ukoliko ste za volanom dizelaša, odnosno na maksimalnih 3.000 o./min. ukoliko vam se pod haubom nalazi benzinac.

Na turiranje motora odmah posle starta u potpunosti zaboravite, jer motor u takvom stanju nema adekvatno podmazivanje, a visok pritisak hladnog ulja samo uništava motor. Kod dizel motora obavezno treba sačekati da grejači obave svoje, pa tek nakon gašenja signalne lampice treba pokrenuti motor.

U izuzetno hladnim jutrima, serviseri savetuju da nekoliko puta aktivirate grejače pre nego što pokušate da “probudite” motor iz zimskog sna. U svakom slučaju, imajte u vidu da je potrebno između 10 i 15 minuta kako bi se postigla željena radna temperatura motora, tako da u tom intervalu budite izuzetno nežni sa papučicom gasa, jer visoki obrtaji proizvode trajna oštećenja na klipovima i cilindrima motora. Dok je agregat hladan, umereno ubrzavajte i vredno menjajte brzine naviše, te gledajte da obrtaji radilice uvek budu u nižem radnom opsegu.

Izbegavajte kratka startovanja motora i deonice kraće od 15 km, jer upravo vožnja i neravnomerno opterećenje hladnog agregata u najvećoj meri smanjuju njegov životni vek.

Prilikom izbora ulja takođe nemojte nikada štedeti, pa sa njim uvek menjajte i filter, jer upravo on sprečava da nečistoće opasne po motor dospeju u njega i uzrokuju neželjena oštećenja. Dakle, iznad svega budite umereni i nežni prema svojoj mašini ukoliko želite da pređete pristojno veliki kilometražu pre skupog generalnog remonta.

Ukoliko vam nešto nije jasno, slobodno pišite na www.najboljiauto.com/pitajte.

Pitajte Aleksandra Todorovića

Volvo