Kvar na vrelom suncu, asfaltu dok deca plaču, a žena izgubila poslednji živac nije nešto što je prijatno, ali je nešto što se redovno dešava našim vozačima. Star auto ima veće šanse da se pokvari, zato traži kvalitetnije održavanje, iskusnijeg mehaničara i vanredne posete servisu. Kontrola automobila pre putovanja mora biti temeljna i detaljna. Nije loše da uplatite neku “polisu” pomoći na putu, nisu skupe, a obično imate besplatni šlep od 100 km. Evo kojih deset stvari morate obavezno prekontrolisati! Piše: Aleksandar Todorović urednik.
RAČUN: 105000000250737463
AIK Banka Aleksandar Todorović
Pitajte Aleksandra Todorovića
D.Stevanović: Auto koji mi je našao g.Todorović me odlično služi
Dušan Sremčević: Aleksandar Todorović je profesionalac!
I.Jevtić: Hvala vam g.Todoroviću za odličan auto!
Jorgačević: G.Todoroviću odličan je Picasso koji ste mi našli!
Filip Stojković: Preporučujem Todorovića jer želim da pomognem drugima
Osim što morate spremiti proveriti automobil, motor, mudro je da proverite i zdravlje vozača. Ako ste to vi, ne košta puno da uradite krvnuu sliku, i da odradite neke osvnovne preglede. Ako nosite naočare, proverite dioptriju kod optičara, jer takvim vozačim je ionako noćna vožnja jako naporna i opasna, pa ne bi bilo dobro da nemate adekvatne naočare. Na put krećite odmorni, naspavani, opušteni, i gledajte da pred put razmenjujete nežnosti i intimne odnose sa partnerkom malo češće. Dobar seks osim što reguliše i snižava krvni pritisak, daje osećaj zadovoljastva, i samim tim je vozač pred pud koncetrisaniji, raspoloženiji. Posle pređenih više od 2 miliona kilometara, bez udesa, mogu da vam savetujem seks uvek i često, to je jedan od glavnih recepata za staloženu vožnju.
Svuda oko vas su nervozni žene i muškarci za volanom, koji prosto kipte od besa. Takvi nisu za vožnju, i samo je pitanje vremena kada će napraviti sudar! Ako vašu suprugu boli glava, ili ako njega boli glava, možda je mudro da se razvedete, ili da vam zadovoljstvo umesto vaših supružnika pruži koleginice, kolega, prijateljica, prijatelj. U Svakom slučaju na krećite na duži put bez dobrog seksa, to savetuju između ostalog svi iskusnijji doktori.
Ono što savetujem vozačima je da nikada ne servisiraju vozila neposredno pred put, to bi trebalo da urade 20 ili 30 dana pred putovanja, kako bi – ukoliko se pokaže neka neuspešnost u samom servisiranju, ukoliko zamena dela uzrokuje kvar na trećem delu – mogli imati dovoljno vremena da taj drugi nastali kvar otklone i na taj način smanje rizik i povećaju svoju bezbednost. Kad je auto star, dotrajao – sa mnogo kilometara – po pravilu jedna kvar ide ruku pod ruku sa drugim kvarovima. Samo dolivanje ulja u motor pred put i balansiranje točkova prosto nije dovoljno ako želite da budete mirni.
1. Kad ste uradili veliki servis?
Pre puta na more ili neko duže putovanje, morate prvo da utvrdite kad ste uradili veliki servis. Kupili ste auto pre godinu dana? Zamenili ste samo ulje, filtere i sredili ono što je na trapu lupalo. Kupilite ste nove gume? Zamenili akumulator, auto vas služi, motor lepo radi i mislite da je sve u najboljem redu? A da li je vlasnik koji vam je prodao auto, ili auto plac odradio veliki servis pre nego ste vi kupili taj auto? Imate li pouzdan dokaz za to? Servisna knjižica se lako ispečatira, i kupuje se lažna sa naizgled originalnim pečatima za 20 evra. Ovo nikako nije mit nego istina. Zbog toga je mudro da ako želite da budete mirni, posebno ako putujete hiljadu i više kilometara da odradite napokon taj veliki servis. On se radi na 80.000 km ili 4 godine.
Na velikom servisu se menja i pumpa za vodu. Motor prilikom svog rada oslobađa veliku količinu toplotne energije. Da bi zadržao normalnu radnu temperaturu, potrebna je rashladna tečnost. Pumpa za vodu služi da protok rashladne tečnosit bude dovoljno efikasan da ne dođe do pregrevanja motora.za hlađenje motora. Kako da znate kada je vreme za zamenu pumpe za vodu, koja je jedan od najvažnijih delova u sistemu hlađenja vozila? Moj vam je savet da je menjate ako je starija od 5 godina, jer toliki je njen radni vek.

Zamena zupčastog kaiša
Zamena zupčastog kaiša, rolera, španera je izuzetno važna da se odradi u propisano vreme. Važno je da odnos između bregaste ili bregastih osovina i radilice bude prezican i tačan ( odnos između uljne pume, pumpe visokog pritiska, balans tegova ).
Ukoliko dođe do kvara bilo koje komponente u ovom sistemu, najčešće dolazi do velike havarije u motoru.
Svaki proizvođač određuje vremenske intervale u kojima bi trebalo odraditi veliki servis.
Kod zamene zupčastih kaiševa u većini slučajeva je to na svakih 5 godina starosti ili 80-180.000 km koje je vozilo prešlo. Neka vozila imaju zupčasti kaiš koji se okreće u ulju (tzv “wet belt”). Kod ovih vozila je važno da se pored vremenskog intervala i kilometraže sipa i adekvatno ulje u motor sa određenim aditivima koji će da održavaju određenu elastičnost tog zupčastog kaiša. U suprotnom se smanjuje radni vek tog mokrog zupčastog kaiša.
Zamena seta lanca najčešće se radi kada počne da se čuje – ako lanac zveči kada motor startujete vreme je za servis! Lanac takođe ima propisani vremenski interval kada se menja i proverava. Najčešći kvar na ovom sistemu nastaje usled neredovnog menjanja motornog ulja ili sipanja neadekvatnog ulja u motor.
2.Pripremite klimu za leto
Klima uređaj stvarno nije dobro stalno uključivati. Umesto da stanete, napravite pauzu, popijete limunadu, kafu, protegnete noge, vi žurite, jurite i naravno odvnete klimu jer se znojite, a znojite se jer ste premoreni, jer niste opušteni, jer imate višak kilograma i naravno jer je toplo. Kako smo nekada živeli bez klima uređaja u kolima? Putovali smo rano ujutru, noću. Sad ljudi putuju po najvećoj vrućini. Ali ako već stalno koristite klima uređaj – onda ga pripremite za leto – i znajte klima nije zdrava za decu i ako imate bebu – nemojte je uključivati!
Smrad iz klime znači da je potreban temeljan tretman čišćenja klima uređaja specijalnim sredstvima. Smrad iz rashladnog uređaja znači da su vam u sistemlju gljivice, buđ, bakterije, i možda čak i virusi, koji će jako loše uticati na zdravlje vaše porodice. Zbog toga, dok ne očistite klimu u proverenom servisu, nemojte koristiti klima uređaj, imaćete više štete nego koristi.
Pravilnom upotrebom klime, možete znatno umanjiti šanse da se u kanalima stvori smrad. Nije preporučljivo uključivati klimu kada motor automobila nije zagrejan, ili kada automobil stoji ili mili u koloni. Ako baš morate da uključite klima-uređaj, podesite strujanje vazduha na minimum. Kod povremenih uključivanja ili vožnji na kratkim rutama, isparivač nema dovoljno vremena da se osuši, a upravo je vlažan isparivač podloga za razvoj bakterija i gljivica koje počnu da zaudaraju kada se namnože, pošto dolazi do raspadanja. Stoga je pametno isključiti klimu par minuta pre prestanka vožnje, čime ćete omogućiti isparivaču dovoljno vremena da se osuši.
Tekst: Aleksandar Todorović
Većina vozača startuje klimu tek u maju, pa se često dešava da kompresor nema dovoljno ulja i gasa. Naime, rashladna tečnost je u stvari precizno određena smeša gasa i ulja, tako da se, prilikom curenja smeše iz sistema, pored gasa gubi i ulje, zbog čijeg nedostatka strada najskuplji deo celokupnog sistema – kompresor. Samim stradanjem kompresora on prouzrokuje još oštećenja na sistemu: na filteru, sušaču, te ekspanzivnom ventilu, i zahteva radove na čišćenju celog sistema. Samo ispuštanje rashladne smeše vozač ne može da primeti, zbog čega je preporučljivo proveravati klimu bar jednom godišnje u specijalizovanim servisima za klime.
Klima je kao i svaki drugi uređaj, što je više koristiš, bolje radi”. Optimalna klimatizacija može se ostvariti samo ako svi delovi i sklopovi klime zajedno i usklađeno funkcionišu. Skupe kvarove je moguće izbeći redovnim korišćem klime, potrebno ju je uključivati tokom cele godine jednom nedeljno na 5-10 minuta. Za njega je dopunjavanje klima rizično, pogotovo što to kod nas rade nestručni majstori.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zalg5VyPvjk[/youtube]
Često se vrši dopunjavanje neodgovarajućim uljima, čak i freonima koji nisu predviđeni za auto-klime. Naime, pogrešno je što se u nekim servisima dopunjuje samo gas, a potrebno je da se ispoštuje propisani odnos ulje-gas, što je različito kod svakog modela klima-uređaja. Takođe, veoma je teško utvrditi koja je količina gasa i ulja u sistemu. Izuzetno je važno u kom je trenutku klima prestala da hladi.
Ako se to dogodilo dok je klima bila uključena, rashladna tečnost je iscurila na strani visokog pritiska i tada nema mogućnosti za dopunjavanje. Ako se smeša izgubila na strani niskog pritiska, tada je moguće dopuniti sistem, ali samo po strogo utvrđenim parametrima. G. Pilipović naveo je i podatak da je najveći problem činjenica da vozači ne obavljaju redovan (dvogodišnji) servis ili na 50.000 pređenih kilometara, na kojima se ispituje čak 17 operacija celokupnog sistema. Potrebno je jednom godišnje raditi i tretman čišćenja isparivača i izduvnih tunela od algi i bakterija. Zamena polenskog filtera se preporučuje na 10.000 pređenih kilometara. Dakle, servisiranje klime zahteva redovno i stručno održavanje. Po pravilu bi klima-uređaj trebalo da traje koliko i automobil, a ako se klima zapusti, onda će vas iznenaditi znatnim troškovima.
Klima-uređaj je mnogo komplikovaniji i zahtevniji nego što se čini na prvi pogled. Da biste i ovog leta uživali u rashlađenom vazduhu iz vaše klime, na vreme posetite specijalizovan servis i na taj način osigurajte se od znoja – kako zbog visoke temperature, tako i zbog astronomskih cena popravki.
Skupe kvarove je moguće izbeći redovnim korišćem klime, potrebno ju je uključivati tokom cele godine jednom nedeljno na 5-10 minuta. Kod kupovine polovnjaka iz uvoza, koji sve češće u opremi imaju i pomenutu klimu, treba obratiti pažnju na funkcionisanje iste, jer su popravke veoma skupe i neretko dosežu iznose od 1.000 eura.
Po pravilu, klima uređaj bi trebalo da traje koliko i automobil. Ali, na to može da se računa samo ako se redovno servisira kod ovlašćenog majstora.
Rak-rana naših servisa je nekvalifikovani kadar. U srednjim školama specijalizovanim za obuku na sistemima za grejanje i hlađenje ne uče se auto-klime kao poseban predmet, a one to svojom kompleksnošću svakako zaslužuju. G. Pilipović napominje da se kod nas u poslednje 2-3 godine pojavio veći broj “majstora” za servisiranje i popravku auto-klima, ali je notorna činjenica da većina njih nemaju čak ni osnovno znanje iz ove oblasti. Najveći broj ovih majstora regrutuje se iz tzv. “frižiderdžija” koji su uglavnom električari, dok rad na auto-klimama takođe podrazumeva dobro poznavanje automobila. – Problematika klima-uređaja zahteva redovno praćenje strane literature i Interneta, a naši majstori su u tom pogledu veoma hendikepirani zbog nepoznavanja engleskog jezika.
3. Proverite gume!
Vulkanizer može biti vaš najbolji prijatelj pre puta na more! Često se desi da vizuelno pneumatici izgledaju dobro, ali da imaju neko oštećenje koje nije lako uočiti. Ako niste skoro balansirali točkove uradite to, jer time smanjujete vibracije na minimum, i produžavate životni vek gumama. Centriranje trapa je jako važno, jer na auto putu vozite velikim brzinama, i auto mora da dobro drži pravac, inače dovodite sebe u opasnost!
Ako imate zimske pneumatike, kupite one letnje, jer je opasnost da na visokim temperatura rizikujete! Zaustavni put sa zimskim gumama je veći ponekad za čak 30%. Osiguranje vam neće isplatiti štetu čak i ako niste krivi, jer niste imali adekvatne gume! Zimska guma je mnogo bučnija, i brže se troši.
4) Proverite akumulator
Ako je akumulator preživeo zimu, neće mu ništa biti ni tokom leta, zar ne? U stvari, to je uobičajena zabluda, pošto akumulator strada više pri visokim temperaturama, nego tokom zime na jakom minusu. Tokom leta mnogo lakše startujete motor, pa teško možete primetiti da vam je akumulator loš! Moj vam je savet ako vam je akumulator mnogo star (više od 5 godina) kupite pre puta na more nov!
5) Amortizere nikad niste proveravali?
6) Diskovi moraju biti skoro kao novi!
Kočnice vam moraju biti besprekorne! Kočenje pri brzinama od 130 km/h je mnogo izazovnije za diskove, pločice nego kada koćite pri brzinama od oko 80 km/h. Ako je disk previše potrošen, može da se iskrivi, pukne, i da vam zablokira točak, i eto problem na letovanju!
7) Proverite i zamenite metlice brisača
Leti su pljuskovi česti, a na velikim brzinama metlice imaju mnogo teži zadatak. Zimi se metlice mnogo oštete od leda, snega, rizle. Stoga ih proverite, a ukoliko postoje vidljiva oštećenja ili ostavljaju nedovoljno očišćene trake na vetrobranu, vreme je za zamenu.
8) Proverite hladnjak motora!
9) Naduvajte rezervni točak!
Možda su vam ukrali rezervni točak u perionici, servisu, tehničkom pregledu! Pogledajte da li ga uopšte imate! Ako ga imate proverite pritisak u njemu! Naduvajte ga azotom!
10) Proverite nosivost automobila!
Gepek je uvek napunjen do vrha, zar ne? Morate proverite koje je maksimalna dozvoljena masa vašeg automobila! Kolika je masa praznog vozila. Nemojte prelazite tu granicu! Kasno je da pred put smršate 30 kg, nego gledajte da u gepeku ne bude previše teških stvari! Što auto ima veću masu to je i veća potrošnja!
- Ponesite vodu, vitamine, lekove, i naravno nemojte zaboraviti osmeh, kao i seks pre putovanja, to vam od srca želim. A ako nemate voljenu osobu pored sebe u ovom trenutku, moj vam je savet da date sve od sebe da je na moru, planini upoznate, i poklonite joj mnogo ljubavi i nežnosti! Ako putujete sa decom, vozite noću! Pravite česte pauze i putujte radnima danima, a nikako vikendom! I naravno pravite decu, more je kao poručeno za romansu. Srećan vam put, ugodno kupanje i sunčanje želi vam vaš Aca Todorović.
Dodatna pitanja možete i postavjati i preko mojih Facebook stranica, Testovi Automobila Srbija ili Najboljiauto.
Za 6 000 dinara dobijate analizu automobila iz vašeg pitanja (do tri automobila – rok za odgovr mi je minimum 7 radnih dana, često je to puno više). Osim u banci, možete uplatu izvršiti u menjačnici, pošti, ili online. Ako želite da vam usmeno odgovaram 8.000 din (u roku od 24h od kada vidim uplatu radnim danima – osim kada sam na odmoru). Ako vam i tražim auto, onda uplaćujete i moj honorar – ponudu dobijete kada vidim vaše pitanje i uplatu od 6.000 dinara (za troškove goriva i mojih majstora) i sken lične karte (potrebno je vlasniku automobla koji vam prodaje auto). Ako vam tražim auto, onda ću vam razumljivo napisati i detaljnije odgovore i preko reda. PISMENE ODGOVORE pišem preko reda ako vam i tražim automobil! Zašto?
Usmeni odgovor je mnogo detaljniji i direktniji. Ukupna cena za traženje automobila zavisi od vašeg izbora modela. Ako zahtevate da vam tražim auto koji je redak na tržištu moj honorar je srazmerno veći. – Cenu honorara formiram i u odnosu na cenu vozila koju vam tražim, nije isto za auto od 3.000 e i vozilo od 10.000 evra, to je takođe sasvim razumljivo. Stalno mi se javljaju čitaoci, koji misle da ja za 100 e mogu da vam nađem auto. Minimalna provera jednog automobila, ona osnovna je 20 evra, ako proverim bar 10 automobila koliko to košta? Ja znam da vi kupujete automobile preko sajtova napamet, ali ozbiljan čovek proveri auto pre kupovine, zar ne? Ukoliko nemate maksimalno poverenje u moj način rada, moje majstore i mene, nemojte me molim vas kontaktirati! Angažujte svoje majstore, tako je bolje i za vas, i za mene. Hvala na razumevanju!
Šta sve spada u obaveznu opremu automobila tamo gde putujem?
Pored opreme koja je obavezna i na putevima u Srbiji (reflektujući prsluk, sigurnosni trougao, prva pomoć, rezervni točak ili neko drugo sredstvo za privremenu popravku probušene gume, sajla ili poluga za vuču vozila, Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi), neke od zemalja kroz koje putujete do mora imaju i svoje specifične zahteve u pogledu obavezne opreme u automobilu.
Protivpožarni aparat je neophodan u Makedoniji, Bugarskoj, Grčkoj, a nije obavezan u Crnoj Gori i Hrvatskoj. Ipak, zbog sopstvene bezbednosti, vozači bi trebalo da razmisle o nabavci PP aparata, biki da li putuju u zemlju u kojoj je on obavezan ili da nije obavezan.
Čak i ako vozite nov automobil, on se može zapaliti. Posebno su osetljivi novi električni automobili. Cene PP aparata su od oko hiljadu pa do dve hiljade dinara, u zavisnosti od proizvođača i vrste.
Kada je reč o reflektujućem prsluku, treba napomenuti da on, za razliku od ostale obavezne opreme, treba da vam bude na dohvat ruke kako biste ga odmah navukli na sebe u slučaju da vam se usput vozilo pokvari i da morate da izađete napolje. Zato je najbolje da ga držite u pregradi u vratima ili u kaseti ispred suvozača.
ODGOVORE i PITANJE ČITAJTE NA SAJTU TESTOVIAUTOMOBILA.RS (KLIKNITE OVDE) i Najboljiauto.COM
PITAJTE ALEKSANDRA TODOROVIĆA (POŠALJITE PITANJE, KLIKNITE OVDE)
POSTAVITE DRAGI ČITAOCI I VI PITANJE (KLIKNITE OVDE).
Svi mi kažu beži od Francuza – Zašto?
Honda Accord Vs Volvo S60 Vs CR-V
Koji auto kupiti za 4.500 evra?
Polovni automobili: Šta kupiti za 1.000 evra?
Bojan Vukosavljević: Uporedite mi Lagunu i Megane
Koje ulje da sipam u Focus II?
Polovni automobili za 2.000 evra
Da li je Toyota zaista kvalitetna?
Šta kupiti: Alfu 156 ili Volvo V50?
Da li da kupim Mitsubishi Colt ili Daihatsu Sirion?
G.Todoroviću preporučite mi karavan za 4.000€
Plivajući zamajac: sve prevare
Pitali ste A.Todorovića: Grande Punto 1.2 Vs Clio 3 1.2 16V?
Renault Capture ili Škoda Yeti?
Remont plivajućeg zamajcaajstora
Kupujem polovan automobil: šta da kupim Peugeot 406 ili Lybru?
Polovni automobili: G.Todoroviću uporedite mi Accord 2.0 i Octaviju II 1.9 TDI
Golf V bolja kupovina od Focusa i Astre H ili ne?
Ford Kuga 1.5 EcoBoost troši 12 litara?
Pitanje iz Travnika: Qashqai 1.2 Vs Qashqai 1.5 DCI
Da li kupiti Mondeo 1.8 TDCI sa 143.000 km?
Kakva je Opel Vectra C?
Polovan automobil: Dodge Caliber 1.8
Šta kupiti: Accord, Avensis, Lacetii ili…