Koji auto je bolji: FIAT Croma ili Volvo V50?

Pitanje: Poštovani gospodine Todoroviću, Pratim Vaše portale i smatram ih za izričito verodostojan izvor kvalitetnih informacija i saveta. Iz tog razloga bez dvoumljenja voljno plaćam za Vaš odgovor i mišljenje. Prvi put Vam pišem i ovaj put plaćam za kratak odgovor jer ću verovatno imati potrebe da Vam se obratim u budućnosti za opširnije analize ili procenu konkretnog automobila. U potrazi sam za polovnim automobilom ne starijim od 2005. godine. Suma koju sam spreman da izdvojim je do ~5000 eur (bez registracije i servisa). Godišnje prelazim 15-17k kilometara sa 70% gradske vožnje, ostalo su putovanja 100-200 km i 2-3 od po 700+ km u jednom pravcu (fluidna gradska vožnja bez puno zaustavljanja jer je manji grad u pitanju bez naročitih gužvi). Preferiram benzinski motor prvenstveno, ali ne bih bežao od kvalitetnog dizela naravno sa prihvatljivom kilometražom. Vozio sam 4 godine Zastavu 10 1.2 8V LPG koja me je dobro služila čak i na dužim putovanjima ali ni jedan zahtev zapravo nije ispunila u potpunosti. Očigledan nedostatak snage, kvaliteta, komfora, prtljažnog prostora i prvenstveno prostora za mene kao vozača (200cm i 115 kg) je rezultiralo prodajom i traženjem drugog rešenja.

G.Todoroviću koji mi auto preporučujete za 6.000?

Testoviautomobila RS LOGO

Pokušao sam da nađem dobar primerak Volva S40/V50 ali nisam imao uspeha u pronalaženju tih automobila sa benzinskim agregatom kod nas, 1.6 dizel izbegavam, a 2.0 dizel su mahom prešli 400k+ km po nekoj gruboj proceni, tako da sam smanjio prioritet pronalaženja ovih kola.

Dalje, Ford Focus mi je privlačan model ali bih njega takođe posmatrao isključivo sa benzinskim agregatom ako je moguće, povremeno naiđem na neki primerak vredan razmatranja ali ni kod jednog mi nije kliknuo neki osećaj – “to je to”. Seat Leon mi se dopao kada sam prvi put seo u njega ali verujem da bi bio problem naći 1.9 TDI agregat sa pristojnom kilometražom i smatram to velikim rizikom (mada i dalje mi je veoma atraktivan i podsvesno ga markiram po oglasima), a što se tiče benzinaca retko ih viđam.

Citroen C4 je neka opcija s tim što imam utisak da su među ovim izborom obično ova kola najviše “pohabana” kada ih detaljnije gledam.

Za kraj sam ostavio ono što mi je najsvežije došlo kao opcija – Fiat Chroma sa 1.9 MJET motorom. Prijatno sam se iznenadio komforom ovog automobila i opremom koja dolazi u većini primeraka. Što se tiče kupovine novih kola, smatram to za najbolju opciju ali trenutno nemam uslove kreditiranja tako da bih ovu odluku prebacio za 1-2 godine (ako budem veoma zadovoljan predstojećom kupovinom možda i za 3-4 godine). Tada bih išao na varijantu Fluence, Megane, Focus… Hvala Vam unapred na odgovoru, siguran sam da će mi rešiti bar neke od dilema i pomoći mi u daljem fokusiranju ka pravom izboru. PS: Ime i prezime zbog privatnosti molim vas da ne objavljujete.

Ime i prezime: *Poznato redakciji
Kada planirate kupovinu?: U narednih mesec dana
Kakav auto kupujete?: polovan
Koliko novca želite da potrošite?: do 5000
Šta trenutno vozite?: Ništa, vozio Zastava 10 2007 1.2 8V LPG
Između kojih se automobila dvoumite?: Fiat Croma, Ford Focus, Volvo S40/V50, Seat Leon, Citroen C4 (poređani po opadajućoj preferenciji)
Gde ste čuli za ovaj sajt?: Preporuke sa više strana
Koliko kilometara godišnje prelazite? : 15000-17000
Da li biste platili da vam pronađem auto?: Da

testoviautomobila.rs-toyota

Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi gospodine hvala vam na poverenju. Neću navoditi vaše ime i prezime. Očigledno je u Srbiji problem kad neko kupuje automobil, čak i kad je polovan star desetak godina. Problem je i kad novinar želi da piše objektivno, bez cenzure, za razliki od većine Auto Magazina u regionu, ali to čitaoci ne umeju, i ne znaju da cene.  Niko u Srbiji ne primećuje da novinari u auto testovima gotovo da ne navode mane automobila.  Čitaju samo testove automobila koje se njima dopadaju, unapred donose zaključke, pa im možda navedene mane samo “zamagljuju” oduševljenje. Meni je gospodine cilj da vam racionalno uporedim automobile, sa svim prednostima i manama. A to ako vi želite da kupite najlepši automobil, odnosno auto koji se vama najviše dopada to je nešto sasvim drugo. Ovim uvodom se obraćam svima koji me redovno čitaju, i svima koji mi redovno pišu, a ne samo vama gospodine.

FIAT Croma ima zaista najkvalitetniji enterijer u ovom cenovnom rangu vozila.

croma-enterijer

Kod poređenja automobila ipak moraju da postoje neka pravila, neka merila.  Možete vi porediti sve moguće automobile, ali kakvog smisla ima porediti Citroen C4 i FIAT Cromu. C4 je kompakt, pripada C segmentu, nije se čak nudio ni kao karavan, dok je Croma klasa za sebe, ali je ipak monovolumen po svojim dimenzijama i ponudi prostora. Volvo V50 je karavan, S40 je limuzinska verzija ovog modela, auto koji je baziran na platformi Ford Focusa II generacije.

FIAT Croma ima povoljne cene na tržištu polovnjaka. Doduše svašta se nudi, krševa, kako to naš narod voli da kaže ima jako puno, prevaranata takođe, ali i dilera koji vrate sa 500 000 na 180.000 km bez pardona. Zapravo 99% dilera u Srbiji, regionu vraćaju kilometražu.

Zašto vraćaju kilometražu, i zašto u tolikoj meri? Pre svega zato što žele da zarade. Kada bi dileri u Srbiji uvozili automobile koji imaju manju kilometražu od proseka te automobile nikada ovde ne bi prodali, ili kada bi ih prodali bili bi na gubitku od najmanje 1.500 evra po svakom automobilu. Zašto bi oni to činili?

Srbinu je bitno da leči komplekse kupovinom polovnog automobila. Zato dileri farbaju kola “u krug” u prevodu farbaju ceo auto. Ponekad ga samo dobro ispoliraju, ofarbaju branike, zamene sedišta, upravljač, ručiću menjača, obloge na papučicama. Važno je da to izgleda skoro kao novo, nema veze što je sve ostalo na izdisaju.

Kada kupujete polovan automobil za 5.000 ili 6.000 evra, valjda glavni cilj treba da vam bude da pronađete auto koji je u najboljem stanju, i auto koji će ispuniti sva vaša očekivanja, ili bar veći deo njih.

Manje je bitna marka automobila, oprema automobila, ili boja. Ako imate mnogo para, i imate novca za nov auto, naravno da sebi možete ugađati, ali i tada možete napraviti veliku, i itekako skupu grešku.

Naveli ste da niste uspeli da nađete Volvo V50 odnosno S40 sa benzinskim motorom. I nećete uspeti da ga nađete, jer niko u Srbiji ne uvozi benzince, bar ne u toj klasi vozila.

Pogrešno je mišljenje da se benzinci ne kvare,  a da ste sigurni od skupih kvarova ako kupite auto sa benzinskim motorom. Generalna za bilo koji benzinac je papreno skupa, ako je radite sa iole kvalitetnim delovima.  Benzinski motori prleaze daleko manje kilometraže od dizelaša. Ja sam često pisao da su dizelaši skuplji za održavanje, da su im kvarovi skuplji, ali to ne znači da benzinac možda papreni da vas košta. Neki benzinski motori su jako loši, jer troše mnogo ulja već posle 100.000 km, kod dizelaša tako nešto nije zabeleženo.

Zapravo, vaš cilj je da nađete dobar auto, a bez pomoći stručnjaka u tome nećete uspetu, jer ima jako malo solidnih automobila u moru isluženih vozila.

Oni koji se ne razumeju u automobile, a imaju novca kupuju nov auto. Oni koji nemaju novca, kupe polovan, i narednih 10 godina rade za “majtora”  i delove.

Ja ne bežim od ljudi, niti želim da vama uskratim svoj znanje, i mogućnost da vam pronađem auto, ali bih više voleo da platite vašeg majstora da vam on nekoliko dana, ili nedelja traži automobil, naravno ukoliko u njega imate poverenja.

c4-citroen

Citroen C4 je solidan automobil, sa solidnim motorima. Nudi dobar nivo bezbednosti i komfora. Daleko je od najboljih u klasi, ali zato i košta puno manje, ne krade se, i nije loša kupovina.

Nikako je mogu da dokučim kako možete da poredite veliku FIAT Cromu sa sportskim Seat Leonom, ili mnogo manjim Citroenom C4.

Da pokušam da vam objasnim, zašto me zbunjunjujete. Zamislite da ja vas pitam da li je bolje kupiti petosobni stan na Novom Beogradu, ili dvosoban stan na Banjici? Kako uporediti dvosoban sa petosobnim stanom?

U čemu je bolji dvosoban stan u odnosu na petosobni? Ili da vas bolje pitam, ako nemate decu, ženu šta će vam petosobni stan? Ili ako imate dvoje, troje dece i ženu kako mislite da stiskate u dvosobnom stanu?

Ja zapravo znam kakav automobil vama treba, i znam zašto ćete se u tim modelima dobro osećati, jer i ja imam u porodici ljude koji su 200 cm i imaju preko 115 kg, pa su mi itekako poznati ti gabariti, i potrebe  takvih vozača.

Citroen C4 nema uopšte loše plastiku, baš naprotiv. Ugrađeni materijali su sasvim pristojnog kvaliteta, bolji nego kod Renaulta ili FIAT-a, a na nekim mestima bolji i prijatniji na dodir od Ford Focusa, na primer.

Citroen ima solidne benzinske motore, koji su prilično pouzdani. Dobro se pokazao i dizelaš 2.0 HDI, ali se on kod nas dosta retko uvozi, naši kupci misle da će mnogo uštediti za registraciju ako odaberu 1.6 HDI verziju (celih 30 evra, ili manje od 3 evra mesečno) pri čemu je 2.0 HDI pouzdaniji od 1.6 HDI motora. To ne znači da ne treba kupiti C4 sa 1.6 HDI motorom. Treba ga kupiti, ako je motor u dobrom stanju, i dobro održavan.

Statistiku morate uzeti sa rezervorom, jer je to statistika velikih brojeva. Svaki motor ima svoje prednosti i mane, kao i svaki automobil.

Poređenje motora, i automobila je mnogo kompleksnije nego što vi mislite, i ja više dileme mogu razrešiti tek kada se vidimo, i tek kada vam na licu mesta objasnim prednosti i mane svih modela kada napravimo uži krug.

Ako kupite C4 morate zameniti zupčasti kaiš, jer njegovo prezupčavanje ili pucanje prouzrokuje značajne troškove. Kod dizelaša umesto na 150.000km, zameniti zupčasti kajš na 100.000km. Kod benzinskih agregata nemojte čekati 120.000km, zamenite zupčasti kaiš na 100.000km ili ranije. Ako automobil nema servisna knjižicu iz ovlašćenog servisa, i ako u servisu ne mogu da vam potvrde da je kaiš zaista i zamenjen, obavezno ga zamenite.

Benzinski motori kod Citroena C4 troše u proseku 8 litara , ekonomičniji dizel se zadovoljavaju sa oko 6l/100 km.
Benzinski motori koji su u ponudi kod Citroena C4 su: 1.4i 16V (90KS), 1.6i 16V (110KS), 2.0i 16V (138 KS), 2.0i 16V (143KS) i 2.0i 16V (180 KS). Svi motori poseduju glavu cilindra sa DOHC dve bregaste i četiri ventila po cilindru. Svi motori su opremljeni sa petostepenim manuelnim menjačem, izuzev za 143KS 2.0i 16V motor, koji je uparen sa automatskim menjačem. 1.6i 16V motor 110KS je takođe dostupan sa automatskim menjačem.

Seat Leon ima mnogo bolje vozne osobine, ali ne i kvalitet. Komfor Leona je loš, sedišta tvrda, ogibljenje sportski tvrdo podešno. Cene previsoke, u odnosu na to šta taj automobil nudi. 1.9 TDI motor jeste bolji izbor od 2.0 TDI motora, kada je pouzdanost u pitanju, ali to ne znači da je svaki 1.9 TDI motor dobar – naprotiv!

Volvo