Koji je idealan Euro 3 polovnjak?

Odakle krenuti?

Polovne automobile svi mi u Srbiji kupujemo uglavnom zato što su nam novčanici znatno tanji od potreba. U tom slučaju se, po pravilu, biraju modeli za koje je moguće pronaći jeftine rezervne delove, tačnije oni jeftini za održavanje za koje takođe postoji dovoljan broj servisa. Pored toga se kupuju, odnosno uvoze automobili koji su kod nas na dobrom glasu – da bi vlasnik kasnije mogao da proda automobil, u interesu mu je da za njega vlada veliko interesovanje. Teška vremena su domaće vozače naterala da racionalno razmišljaju, pa se tako kupovina od zadovoljstva pretvorila u pravo mučenje. Godine prolaze, a kod su večno najpopularniji Euro 3 polovnjaci. Ovaj tekst sam napisao pre skoro 10 godina, a on je i dalje aktuelan, jer smo danas svi mi mnogo daleko novih vozila.

Tekst: Aleksandar Todorović

Ipak, staro pravilo – koliko para, toliko muzike – ponekad se može i prenebregnuti, pre svega zahvaljujući bogatom evropskom tržištu automobila, gde na formiranje cena polovnjaka, pored imidža brenda, dobrim delom utiče i moda.

Zato modeli koji nisu popularni, marke koje nisu na ceni, po pravilu koštaju manje od nemačkih automobila, što ne znači da su samim tim i lošeg kvaliteta.

Drugim rečima, pre nego što se upustite u agoniju koja se zove izbor polovnjaka, potrebno je da posebnu pažnju obratite na karakteristike automobila koje su vam bitne, pri čemu ću ovde navesti samo one najosnovnije:

1) Potrošnja

2) Ubrzanje

3) Maksimalna brzina

4) Ponuda prostora

5) Udobnost

6) Zapremina prtljažnika

7) Nosivost

8) Izolacija od buke

9) Dužina zaustavnog puta

10) Upravljivost/stabilnost

11) Bezbednost

12) Pouzdanost

13) Oprema

14) Cena održavanja

15) Gubitak vrednosti

Istina, svima vama je cena održavanja najvažnija, ali nju birate, određujete sami, jer isti proizvođači proizvode delove za većinu polovnjaka na našem tržištu, pa je pitanje svih pitanja, da li želite originalni deo, deo iz Italije, Turske ili Kine? Tako da na ovo pitanje nemojte trošiti mnogo energije, posebno jer imate pogrešna predubeđenja, kao što su: delovi za VW-ove i Opelove automobile su jeftiniji od onih za Toyotu i Renault, kad je istina upravo suprotna (pre svega kada je reč o originalnim rezervnim delovima)

Dakle kvarovi će vas stići, pre ili kasnije, i neprijatno vas iznenaditi. Pa kada je veća tako, odaberite automobila koji će vam najviše odgovarati.

Na osnovu osobina koje su vam primarne, sada možete početi sa upoređivanjam modela. Pritom se možete koristiti fabričkim podacima koji svakako predstavljaju solidan osnov za uporednu analizu automobila. Na njih se najviše možete osloniti kada su u pitanju zapremina prtljažnika, dozvoljena nosivost i maksimalna brzina, a malo manje kada se radi o podacima o ubrzanju, a naročito o potrošnji koja je u realnim uslovima vožnje uvek veća od onoga što deklariše proizvođač. Zbog toga se jednim delom treba osloniti i na ugledne strane auto revije – na primer, nemačke ukoliko želite da dobijete realnu sliku o vrednostima nekog francuskog automobila, odnosno engleske ili francuske časopise ukoliko želite objektivan test nekog nemačkog modela. Jednostavna je istina da svi navijaju za svoje domaće brendove, pa zbog toga posebno treba imati u vidu da su japanski i korejski automobili uvek prilično strogo ocenjeni. Kada je bezbednost putnika u pitanju, oslonite se na rezultate Euro NCAP kreš testova (www.euroncap.com). Pouzdanost automobila nije tako lako utvrditi, ali se u velikoj meri možete osloniti na nemački TÜV.

Ja ću vam samo preporučiti nekoliko modela koji mogu biti vaš idealni izbor.

Gradski modeli – B segment

Za male automobile odluče se svi oni koji od automobila ne očekuju previše, već samo žele da se što je jeftinije moguće prevezu od tačke A do tačke B.

Želja osiromašenog srpskog domaćina da po svaku cenu sedne u automobil koji ima servo upravljač, ABS i klima-uređaj je neizmerno velika. Ta želja je često veća od realnih mogućnosti, ljudi sa prosečnom platom kupuju dizelaše koji koji kada se pokvare, zahtevaju da odvojite nekoliko plata da auto vratite u vozno stanje.

Vozačima sa prosečnim platama, bih na prvom mestu preporučio Opel Corsu C 1.2.

Pre svega, Corsa je nemačkog porekla (što je na Balkanu veoma bitno), a pored toga nosi Opelovu značku koja je kod nas veoma na ceni. Rezervnih delova za Corsu C ima gotovo iza svakog ćoška, dok je Opelova ovlašćena servisna mreža prilično razgranata. Motor ima lanac, a ne zupčasti kaiš. Nije dizelaš pa nema plivajući zamajac i turbo punjač (danas moderni benzinci recim TSI imaju turbinu).

Ukoliko godišnje prelazite manje od 20.000 km, racionalniji izbor predstavlja benzinac 1.2 koji troši oko 7,5 litara goriva, dok dizelaš (1.3 CDTI) troši 5,7 litara dizela. Razlika u potrošnji je nedovoljna da bi pokrila veću investiciju kupovinom dizelaša, i kada izračunate koliko će vas koštati popravke dizelaša.

Corsa C je po statistikama nemačkog TÜV-a najpouzdaniji Opel sa zauzetim 24. mestom, što je znatno bolji rezultat od onog koji je postigao njegov direkni konkurent VW Polo, koji se nalazi na 43. mestu. Radi se o uravnoteženom automobilu koji se lako vozi, pa stoga predstavlja odličan izbor za početnike, mada ne i za sportski nastrojene vozače. U brzim prolascima kroz krivine Corsa rano podupravlja, ali ju je lako vratiti na željenu putanju. Ima prosečan prtljažnik od 260 litara, ali ne i dovoljno mesta na zadnjem sedištu. Na Euro NCAP testu Corsaje osvojila četiri zvezdice i ukupno 25 poena.

Jeftin, a sasvim solidan automobil dolazi iz Citroëna – u pitanju je model Saxo 1.1, koji nije u modi. Tražnja za njim nije velika, pa eto prilike da za manje od 2.000 evra pazarite model iz 2001. godine. Naravno, ukoliko možete da živite sa prezirom okoline zbog veleizdaje nemačke auto-industrije.

Saxo 1.1 (60 KS) jedanje od jeftinijih modela za održavanje, iako mnogi neobavešteni misle suprotno. Može se pohvaliti i pristojnim prtljažnikom od 280 litara i pristojnom performansama, zahvaljajući maloj težini karoserije od 805 kilograma. Troši u proseku oko 7,0 litara, dok se na otvorenom putu zadovoljava sa manje od 6,0 litara goriva.

Izuzetno je upravljiv i zabavan za vožnju, a pored toga ima i prilično udobno oslanjanje. Na dobrom je glasu u Engleskoj, prosečno je pouzdan i popularan kod lepšeg pola.

Toyota-Yaris-testovi-srpskiSkuplja alternativa Corsi – Toyota Yaris kod nas je sve popularnija, Srbi su konačno oktrili da su Toyote kvalitetne. Yaris nije jeftin ali odlično drži cenu, i lako se prodaje. Naši kupci su pored toga zaplašeni “skupim” Toyotinim rezervnim delovima (a koji su zapravo za 30% jeftiniji od VW-ovih), iako se radi o automobilu koji se izuzetno retko kvari. Godinama unazad, ova Toyota je proglašavana za najpouzdaniji automobil, što joj je omogućilo da zauzme prvo mesto na TÜV listi zajedno sa Hondom Logo. Malolitražni četvorocilindraš razvija snagu od 68 KS, izuzetno je živahan i elastičan, a troši samo 6,5 litara bezolovnog benzina. Yaris je izuzetno kvalitetan i dovoljno bezbedan auto. Osvojene četiri zvezdice i 29 poena na Euro NCAP testu, kao i pouzdane kočnice i sigurno ogibljenje, svakako ga preporučuju svima, a naročito porodicama sa malom decom. Odlično drži cenu i ima dovoljno poklonika čak i u Srbiji. Ako je ikako moguće kupite verziju sa 1.3 VVT-i motorom, jer ide puno bolje.

Kompaktni modeli – C segment

U takozvanoj Golf klasi, ubedljivo je najveća potražnja za dizelašima. Najpoželjniji dizelaš kod nas svakako je Golf IV 1.9 TDI.

golf-cetvorkaMeđutim, on košta poprilično – u odnosu na konkurenciju – mnogi dodaju, sa razlogom – ali bih vam ja ipak preporučio jeftiniju Opel Astru II 1.7 DTI i Ford Focus 1.8 TDCi koji se mogu kupiti za manje od 2.500 evra.

Prvi, jer vredi koliko i košta, a kod nas je i više nego popularan, a drugi jer je Focus evropski automobil na koji se vlasnici vrlo malo žale, a pored toga je pravi vozački auto.

Ovi modeli se osetno manje kradu od Golfa IV što nije podatak za zanemarivanje.

Ford Focus 1.8 TDCi se pre svega može pohvaliti modernim common-rail agregatom, koji se u ovaj nemački automobil ugrađuje od kraja 2001.godine. Pored respektabilne snage od 115 KS raspolaže i sa maksimalnim obrtnim momentom od 250 Nm. Pritom je dovoljno uglađen i štedljiv, u proseku troši između 6,0 i 6,5 litara evro dizela. Menjač gotovo sportski kratkih hodova je odlično usklađen sa motorom, a u krivinama ostaje neutralan dosta dugo zahvaljujući dobro podešenom ogibljenju. Uz to ima i izuzetno precizan i direktan upravljač. Uzorne kočnice uz čvrstu karoseriju (osvojio je 4 zvezdice na Euro NCAP testu) svrstavaju Focus u grupu najbezbednijih automobila pre 4-5 godina.

Međutim, dizajn Focusa ne privlači starije i konvencionalnije kupce, a pored toga je nešto skuplji za održavanje od kod nas mnogo popularnije Astre II.

Astra II je vrlo brzo osvojila Srbiju, pre svega zahvaljujući dosta dobrim dizelašima 1.7 i 2.0 DTI. Preporučujem vam onaj snažniji motor od 2.0 litra i 101 KS, na samo zbog boljih performansi, već i zbog činjenice da snažniji motor prelazi veće kilometraže pre skupog generalnog remonta. Uz umerenu potrošnju od 6,5 litara traži i nešto više brige, pogotovo obratite pažnju na nivo ulja u karteru. Ako tome pridodamo da Astra II ima dovoljno precizan upravljač, uravnoteženo oslanjanje, dovoljno mesta za putnike na zadnjem sedištu, veliki prtljažnik i u hečbek verziji (380 litara) ali i dobru finalnu obradu, onda dolazimo do odgovora zašto je Astra II kod nas na dobrom glasu.

Ukoliko godišnje prelazite manje od 20.000 km, daleko je racionalnije da se opredelite za Astru II ili Focus sa benzinskim motorima. Pre svega jer benzinske verzije ovih modela sa podjednako bogatom opremom koštaju manje, uz daleko manje kilometraže. Alternativa Focusu i Astri II ima zaista puno, pa ću se u nekim narednim tekstovima potruditi da ih detaljno predstavim. Prva u nizi je Toyota Corolla, automobil koji je pouzdaniji, i kvalitetniji od Golfa IV, a koji košta kao mnogo manji Yaris.

U svakom slučaju, birajte automobil u skladu sa vašim potrebama i znajte da su cene polovnjaka kod auto dilera osetno više nego u privatnim oglasima.

Testoviautomobila-RS-LOGO

 

Polovnjak: VW Golf IV

TESTIRALI SMO: Renault Modus 1.5 DCI

Opel Meriva: Mnogo prostora u malom gabaritu

Remont plivajućeg zamajca

Plivajući zamajac: sve prevare vašeg majstora

Polovan automobil: Dodge Caliber 1.8

TESTIRALI SMO: Mercedes B 200 CDI

TESTOVIAUTOMOBILA.RS: Testirali smo Clio Grandtour 1.2 TCE

POSTAVITE DRAGI ČITAOCI I VI PITANJE (KLIKNITE OVDE).

Plivajući zamajac: problem na Octaviji 1.9 TDI

Golf III 1.9 SDI mi trese?

Da li kupiti Mondeo 1.8 TDCI sa 143.000 km?

Kakva je ova Honda Civic iz oglasa?

Da li vredi kupiti VW Touran 1.9 TDI iz 2007.god?

Kupujem polovan auto: Cruze Vs Fluence

Kakva je ova Corsa iz oglasa? Da li je Golf IV dobra kupovina?

G.Todoroviću preporučite mi karavan za 4.000€

Plivajući zamajac: sve prevare 

Pitali ste A.Todorovića: Grande Punto 1.2 Vs Clio 3 1.2 16V?

Renault Capture ili Škoda Yeti?

Remont plivajućeg zamajca

PITAJTE ALEKSANDRA TODOROVIĆA

Volvo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.