Koji terenac da kupim?

Pitanje: Dobro veče gospodine Todoroviću. Redovno vas pratim i cenim vase mišljenje o automobilima i bas zbog toga vam se i javljam. Odmah da vam skrenem paznju da nemam apsolutno nikakav problem da platim vaš odgovor. Ovako, pre 10-ak dana sam prodao auto (land rover freelander 1999 td) vozio sam ga nekih 40.000km i nisam baš bio zadovoljan, na kraju mi je pukao reduktor na 236.000km. Automobil koji ja tražim mora striktno biti 4×4 (po mogućstvu sa reduktorom) ali i ne mora.

Foto: Branka Todorović

TESTIRALI SMO: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD

TESTIRALI SMO: Volvo XC90 D5 AWD

Testoviautomobila RS LOGO

Živim u Italiji i cesto putujem i imam potrebu za udobnim automobilom, a imam i camac sa prikolicom i zbog toga mi i treba da kazemo Dzip-Suv da bih mogao da prolazim po losijem terenu i uzbrdici. U uzi izbor sam izdvojio Volvo xc90 2.4 model od 2003 do 2006 god sa automatskim menjacem, u konkurenciji je i Jeep grand cherokee 2.7 isto godiste, Nissan pathfinder 2.5 od 2005 god pa na gore nissan terrano2 isto od 2003 pa navise…. novac koji sam izdvojio je oko 7-8000e. I kupujem ga u italiji, kako sam vec napomenuo tu zivim. Ako mozete da mi kazete prednosti i mane tih automobila kao i potrošnju goriva i održavanje, i naravno ako i vi imate neki model da mi preporucite vrlo rado. Hvala vam na strpljenju i nadam se da sam uspeo da vam objasnim kakav auto mi je potrban. Pozdrav.

Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g.Radosavljeviću, hvala vam na poverenju. Imajte na umu da kod kupovine tereanca automatski menjač može skupo da vas košta, odnosno njegova popravka, koja može biti i preko 5.000 evra. Automatsko menjač trpi velika opterećenja, veliki obrtni moment, a gotovo niko ne proverava ulje u njemu. Istina kod nekih proizvdođača se menja ulje tek na 200.000 km.

Jeep Cherokee ima odlične terenske sposobnosti, ne znam zašto biste kupovali veći, skuplji Grand Cherokee, koji se slabije dnalazi na teškim terenima od manjeg modela. Na kraju održavanje Grand Cherokee-ja je skuplja,  a jednako je skupo održavanje i Volvoa XC90. Ako živite u Italiji dobro znate koliko košta radni sat u servisu, i da je i do deset puta skuplji nego u Srbiji. Tako da ko i Italiji ima star automobil, i mora da ga stalno popravlja, to je totalno neisplativo.

Volvo XC90 je najbezbedniji u ovom poređenju, i najudobniji, ali nije bez mana. Van puta, pobeđuje ga Jeep Cherokee. Zaljubljenici u BMW-ove SUV-ove ističu “loš” dizel motor u Volvou, jer nema karakteristike BMW-ovih dizelaša kada je razvoj snage u pitanju, ali je to realno dobar motor.

Veliki krug okretanja stvarno zamara, ali i dimenzije su takve da je potrebno mnogo živaca kod uparkiravanja. Upravljač nije dovoljno direktan, a stabilnost je tek prosečna za ovu klasi. Krakti servisni intervali je ono što će vam najviše smetati.

Kvarovi ručne kočnice su zaista česti, kao i na ogibljenju, iako se ovaj model retko koristi van asfaltiranih puteva. XC90 prosto nije terenac. Moja vam je preporuka Jeep Cherokee.

Američki Jeep rodonačelnik je jedne cele klase: “džip” danas predstavlja naziv kojima se etiketiraju svi terenci – posebno oni pravi, opremljeni reduktorom. Ovaj robusni, “mačo” gorostas na četiri točka i danas izgleda dovoljno luksuzni. Sa dizel motorom je prihvatljiv i evropskom kupcu koji žudi za avanturom, jer upravo je velika sloboda kretanja ono što nema cenu, a nudi je upravo Cherokee.Verzija sa 2.8 RDCi motorom je najpopularniji u Evropi. U Srbiji je skupa registracija, ali i automobil sam po sebi kao i svaki pravi terenac je skup za održavanje.

 Danas, u eri modernih i brzih auto-puteva, agilnih limuzina i sportskih kupea, terenci – čije je pravo mesto van asfalta – prisutni su više nego ikada pre.

Cherokee u svom šestom izdanju jeste ispunjenje svih želja, ukoliko vaše želje podrazumevaju da se vozite apsolutno svuda, bez obzira na stepen nagiba uspona, vrstu terena i klimatske uslove.

Za pohod starog kontinenta, inženjeri Jeepa su pripremili common-rail, turbo dizelaš II generacije od 2,8 litra, koji je dovoljno elastičan i kapacitetan, ali i prilično grub i bučan.

Motor raspolaže impresivnim obrtnim momentom od 400 Nm pri samo 1.800 o/min., ali petostepeni automatski menjač ne koristi ovu blagodet u dovoljnoj meri. Zato su i performanse ovog terenca skromne, a spor odziv motora na pritiskanje papučice gasa, kao i prilično dug zaustavni put, definitivno potvrđuju da Cherokee nije sportista, niti to pokušava da bude.

Iako je sa ovim terencem više nego ugodno krstariti auto-putem, ipak je ovaj džip u svom elementu upravo van asfalta zahvaljujući masivnom ogibljenju sa samonosećom karoserijom, koje obezbeđuje zavidne terenske mogućnosti.

Veliki klirens od 23 cm, kao i ogromni pneumatici prečnika 235/65 R 17, tome dodatno doprinose. Uz uključen reduktor, Cherokee može savladati uspone od čak 90%, a može se bezbedno spuštati niz strmine od 110%. Za Cherokee, tako govoreći, ne postoje prepreke.

Cherokee je odličan tegljač – može da povuče prikolicu težine od 3,5 tone. I potrošnja je sasvim u skladu sa mogućnostima američkog “golijata”, ona je iznosila nešto manje od 14,0 litara evro dizela, kad god sam testirao ovaj model.

Potrošnja svakako može biti znatno niža ukoliko malo više poštujete ograničenja brzine i ređe uključujete pogon preko svih točkova. Uostalom, jedan ovakav Jeep se i ne kupuje da bi se štedelo, a ovo se odnosi i na gorivo.

Cherokee je namenjen zahtevnim kupcima visokih kriterijuma, jer pre svega nudi zavidan komfor. Održavanje nije jeftino, ali i ne postoji terenac koji je jeftino održavati, osim možda Lade Nive, ali to je sasvim druga klasa vozila, jer Niva je tvrda, bučna, neudobna. Jeep Cherokee je veoma udoban.

Sedišta Jeep-a su dobro profilisana, izuzetno udobna i, što je najvažnije, ne zamaraju na dužim putovanjima. Idealnu poziciju za volanom je lako pronaći, a preglednost je odista odlična za vozilo ovih gabarita.

Plastični materijali su solidnog kvaliteta i precizno su obrađeni – po ugledu na Mercedesove off-road modele, a oprema u paketu Limited je izuzetno bogata.

Spisak opreme je toliko dugačak da ne bi imalo nikakvog smisla nabrajati sav luksuz koji ovaj džip ima da ponudi svom vlasniku.

Treba svakako naglasiti da Cherokee kao deo serijske opreme ima i preko potrebni ESP, TCS i sada već standardne bočne vazdušne jastuke, ali i bočna ojačanja u vratima, kao i veoma efikasan  klima uređaj, ali i moćan audio sistem. Za osećaj luksuza zadužena je prefinjena koža kojom je prekriven veći deo putničkog prostora, uključujući i obruč inače veoma preciznog i direktnog servo upravljača.

Tipični nedostaci kod ovog modela su: Veliko trošenje kočnica, stalni iritantni zvuci iz prenosa, tragovi trošenja enterijera – izlizani materijali, ogrebotine na tvrdim delovima plastike, problemi sa prednosom osovinom, i kvarovi na amortizerima.

Jeep Grand Cherokee takođe ima slične mane, ali i troši oko 1 do 2 litra više goriva, i skuplji je za održavanje.

Za 8.000 evra ni u Italiji gde živite, a ni u Srbiji ne možete pronaći dobar terenac, odnosno terenac koji vas neće neprijatno iznenađivati skupim kvarovima.

TESTIRALI SMO: Kia Sorento 2.2 CRDi AWD

TESTIRALI SMO: Volvo XC90 D5 AWD

TESTIRALI SMO: Kia Sportage 2.0 CRDi AWD

TESTIRALI SMO: Nissan X-Trail 1.6 DCI X-Tronic

Volvo