Visoke cene automobila u Srbiji nisu jedina prepreka za izbor pravog automobila. Nedostatak informacija i znanja po pravilu vode do pogrešnog modela.
Oslanjanje na “iskustvo” lokalnih majstora koji su u toku sa dešavanjima koliko je i vaša staramajka upućena u prednosti pojedinih računarskih operativnih sistema, obično je prva, ali ne i najmanje tragična greška.
Aleksandar Todorović je urednik sajtova najboljiauto.com i testoviautomobila.net
Ulaganje životne ušteđevine u automobil koji ne ispunjava ni delić vaših potreba košmarni je scenario zbog koga se treba postarati da izbegnete najčešće zablude kojima obično podležu srpski kupci.
Nov ili polovan: večita dilema koja muči sve kupce. Sa kupovinom automobila troškovi tek počinju, zbog čega polovnjak često nije najracionalnije rešenje.
Izbor boje nije tako važan, ali izbor karoserije, motora i opreme jeste. Najbolji automobil u klasi nije uvek i najbolji izbor.
Slabiji motor ne znači automatski i manju potrošnju: snažniji motor je tokom eksploatacije u proseku bio manje opterećen, što mu daje veće šanse za duži životni vek.
1. Polovnjak nije uvek racionalnija kupovina od novog automobila
Kod nas je mnogo platežnih kupaca koji za sumu od 10.000€ do 15.000€ radije biraju polovan nego nov automobil, rukovodeći se činjenicom da nov auto već posle prve godine može izgubiti i do 20 odsto od svoje početne cene. Pritom često zaboravljaju da polovan automobil sa preko 100.000 km nije u “cvetu mladosti” i da ga nije jeftino održavati. Dakle, ovaj proračun nije baš tako jednostavan kao što se to na prvi pogled može učiniti.
2. Nov automobil može biti neisplativa investicija
Veliki broj kupaca zbog straha od kupovine “mačke u džaku”, odnosno polovnjaka, bira nov automobil iako planira da godišnje prelazi manje od 15.000 km. Ukoliko imate običaj da automobil menjate na tri do četiri godine, ova kombinacija sa malom prosečnom godišnjom kilometražom i kupovinom novog automobila je veoma skup hobi ili, narodski rečeno, “bacanje para”. U ovom slučaju, izbor očuvanog polovnjaka starog pet do šest godina predstavlja daleko razumnije i isplativije rešenje.
3. Odredite koliko vam veliki automobil treba
Ing. Nebojša Atanacković ističe da kupci prave velike greške prilikom izbora karoserije i veličine automobila. Kupovina džipa sa kojim nikada nećete sići sa asfalta ili otići barem na zimovanje svakako je skup i pogrešan izbor. Ukoliko izaberete veći automobil nego što vam je potrebno, kao što je limuzina sa snažnim agregatom, ubrzo ćete shvatiti da vam se nimalo ne dopadaju troškovi održavanja, a o problemima pri parkiranju i u gradskoj vožnji da se i ne govori. Stoga treba dobro odrediti prioritete, jer brži i skuplji automobil nije uvek i najbolji.
4. Pobednik uporednog testa nije uvek automobil za vas
U želji da se informiše, kupac često posegne za specijalizovanim magazinima koji objavljuju detaljne uporedne analize modela, sa beskrajnim tabelama i ocenama koje ne moraju uvek biti objektivne. Bodovanja pojedinih karakteristika automobila često se ne poklapaju sa vašim zahtevima i prioritetima, zbog čega svaku osobinu treba analizirati zasebno. Ukoliko su vam dobra pouzdanost i udobno oslanjanje najvažniji, zanemarite činjenicu što je dotični model možda tek treći ili četvrti po konačnom rejtingu.
5. Ne kupujte automobil za koji ne postoji servis
Pavle Komnenović smatra da je prilikom izbora marke i modela automobila najvažnije da obratite pažnju na servisnu pokrivenost. Uvek treba dati prednost brendovima koji imaju servise u svim krajevima zemlje, kao i popularnim modelima za koje uvek ima delova. Mnogo je lakše održavati Opel Astru G ili H od Frontere, koja je kod nas gotovo ekskluziva. Kupovina slabo zastupljenih automobila kao što su Subaru, Daihatsu ili Isuzu može se pretvoriti u pravu noćnu moru. Kada dođe do prvog ozbiljnijeg kvara, po pravilu je već kasno jer novac više nije kod vas.
6. Benzinac može biti bolja, a jeftinija kupovina od dizelaša
Savremeni common-rail i TDI (PD) agregati su štedljivi, snažni, elastični i u proseku superiorniji u odnosu na slične, ali jeftinije benzinske motore. Međutim, odlične performanse nisu svima najvažnije. Sem toga, ukoliko godišnje prelazite manje od 20.000 km, i neki štedljiviji benzinac može podmiriti vaše želje za ekonomičnom vožnjom, jer su moderni dizelaši u proseku skuplji za održavanje od benzinaca, ali i osetljiviji na kvalitet goriva. Turbina strada znatno pre motora, a remont može koštati mnogo, tako da je kod polovnjaka znatno sigurnije odabrati automobil sa benzinskim motorom, koji prosečno ima manje kilometara iza sebe. Kod kupovine novog automobila može važiti obrnuto, pod uslovom da godišnje prelazite puno kilometara. Zbog svega ovog, dilema – dizelaš ili benzinac vrlo često može biti veoma teška i komplikovana za konačnu odluku, jer je uključeno mnogo faktora. Zaključak: ishitreni odabir turbo dizelaša može biti skupa greška!
7. Prilikom kupovine novog automobila, često vas samo 1.000€ deli od osetno boljeg modela
Naši kupci imaju najveći problem pri izboru modela i motora jer su veoma slabo – i pogrešno – informisani. Često se dešava da osetno bolji automobil bude skuplji samo 1.000€ od izabranog, ali nepoznavanje tehnike i osnovnih karakteristika vozila čini nepremostivu prepreku vozačima u Srbiji. Lenjost naših kupaca takođe ih mnogo košta: ukoliko bi uložili malo više napora i obišli nekoliko auto salona više, mogli bi sebi uštedeti mnogo novca na eventualnom popustu, a automobil dobiti odmah i bez čekanja.
8. Izbor motora i opreme nemojte olako shvatati
Zbog štednje i još više zbog neznanja, mnogi kupci biraju osnovni, najslabiji motor koji pruža skromne performanse i pritom je zbog stalnog naprezanja kraćeg životnog veka od većeg i snažnijeg agregata, za koji ponekad treba doplatiti manje od 1.000€. Kupovina modela bez klima-uređaja znači veoma napornu dalju prodaju, dok je odbijanje da doplatite za ABS ili bočne vazdušne jastuke veoma neodgovorna i ozbiljna greška i lišavanje vaše porodice sigurnosti.
9. Neotkrivene skrivene mane kod polovnjaka mogu predstavljati kobnu grešku
Nebojša Atanacković na osnovu svog velikog iskustva tvrdi da je dobro skrivene mane na automobilu ponekad veoma teško uočiti. Kada kupujete auto iz druge ruke, nikada nemojte žuriti, već obavite detaljnu proveru u servisu: može se desiti da je odabrano vozilo preživelo tešku havariju ili čak nema adekvatne papire.
10. Mislite unapred
Prilikom kupovine vozila dobro je razmišljati i o daljoj prodaji. Ovo ipak ne treba da bude presudan faktor pri odabiru, jer se situacija na tržištu za nekoliko godina može značajno izmeniti. Dizelaš ne mora biti mudrija kupovina od izbora benzinca – naprotiv.
Mogu da rešim i vaše dileme, i glavobolje oko izbora automobila. Vaš Aleksandar Todorović urednik www.Najboljiauto.com i www.Testoviautomobila.rs
DRAGI ČITAOCI, POŠALJITE I VI VAŠE PITANJE, I DOBIĆETE ODGOVOR KLIKNITE OVDE.
Odgovori nisu besplatni.