PLIVAJUĆI ZAMAJAC: Pitanja, zablude i odgovori

Ako su nosači motora ispravni, a motor mnogo trese prilikom startovanja, ili gašenja, jer radilica ima tendenciju da nastavi da se vrti, onda je plivajući zamajac za zamenu. Uloga plivajućeg zamajca je da smanji vibracije motora, da produži životni vek menjaču, i da smanji buku.

Zašto je opasno zimi voziti auto sa letnjim gumama

Kako da vam motor automobila duže traje

Testoviautomobila-RS-LOGO

 

Remont plivajućeg zamajca košta (oko 220 evra) skoro dva puta manje od remonta turbo punjača, ili zamene dizni (dizne se menjaju sve četiri, i u proseku morate da kupite nove, a to je papreno skupo). Automobil možete voziti i kada je plivajući zamajac za zamenu. Remont plivajućeg zamajca je mnogo jeftiniji, nego da kupujete nov, ali nije dugog veka. Postoji ipak bolje “zlatno rešenje”.

Tekst: Aleksandar Todorović

Kada se javi kvar na plivajućem zamajcu na nekih u proseku 150.000 km kilometara, morate obavezno automobil staviti na dijagnostiku i proveriti prateće delove (druk lager), jer ako nisu svi delovi ispravni novi plivajući zamajac može da doživi svoj kraj i za manje od 10.000 km. Suština je da sa neispravnim plivajućim zamajcem možete voziti, a sa neispravnom letvom volana ne. Ako vam je turbina otišla, motor gubi ulje na turbini, jer isto ulje hladi i turbo punjač i motor. Ukoliko ne dolivate ulje svakih par sati, stradaće vam motor.

Ako ne zamenite plivajući zamajac, motor će proizvoditi neprijatne vibracije kada ga startujete, kada ga gasite, i kada naglo dodajete gas.

Dakle, neispravni plivajući zamajac treba zameniti, ali to nije “cancer” automobila, sa njim možete gurati i gurati, on ne može da otkaže preko noći, dakle neće pući kao zupčasti kaiš, i neće vam napraviti havariju na motoru. Ako nemate para, nek se trese, pa kad skupite novac, pošaljete plivajući zamajac na remont, pa da vas bog vidi. Na kraju, možete gospodine Vukomanoviću, kupiti i auto sa turbo dizel motorom koji nema plivajući zamajac. Recimo Grande Punto 1.3 Multijet sa 75 KS nema plivajući zamajac, a šta fali ovom automobilu? Malo troši, lepo leži u krivinama, može i “žena” da ga vozi, a može i da ga uparkira neko ko ima “tegle na očima”. Plivajući zamajac jeste osetljiv sklop kod većine modernijih dizelaša, on preuzima ulogu za prigušenje vibracija, tako da su sada nosači motora daleko manje opterećeni. Najčešće dolazi do pucanja oprugica koje spajaju dva dela zamajca.

Funkcija zamajca je, pre svega, očuvanje takozvane rotacione energije – zbog toga ovi sklopovi imaju veliku rotacionu inerciju. U pitanju su diskovi velike mase. Plivajući zamajac – Dual Mass Flywheel, konstruisan je spajanjem dva diska između kojih se nalazi sistem od dve radijalno postavljene opruge. Konstrukcija plivajućega zamajca sprečava dinamičke udare pri startovanju i smanjuje vibracije koje potiču od rada motora, kada dolazi do nagle promene obrtaja radilice. Plivajući zamajac ima optimalni vek trajanja oko 150.000 km. Posle toliko pređenih kilometara karakteristike zamajca se promene i on više ne obavlja svoju funkciju u potpunosti – javljaju se vibracije pri startovanju i gašenju motora, vibracije u leru (posebno ako je lamela nova), vibracije pri polaganom startovanju vozila uz sporo puštanje pedale kvačila.

zamajac plivajuci-set-kvacila-lamela

Plivajućem zamajcu se smanjuje vek trajanja ako je način vožnje oštar – naglo kretanje, brzo otpuštanje pedale kvačila, oštre promene brzine kretanja. Zamajac podeljene mase (to je precizniji tehnički termin) odnosno Dual Mass Flywheel osmišljen je da bi rad dizel motora bio uglađeniji, i da bi opterećenje na menjač bilo manje. Kod nas neki majstori čak “budže” klasični zamajac umesto plivajućeg zamajca, a to ljudi često rade kada žele da prodaju svoj dotrajali dizelaš.

Ono što je sigurno: u svakom boljem servisu će vam reći da li je plivajući zamajac u tom trenutku ispravan ili ne, ali vam neće moći reći koliko će još da vam služi. Mnogo je mudrije, ako nemate puno novca, da kupite manji automobil, sa manjim i štedljivijim benzinskim motorom. Turbo dizelaši sa preko 150,000 km jesu štedljivi ali mogu biti jako skupi za popravke, zato dobro razmislite šta vam je činiti.

Zašto je opasno zimi voziti auto sa letnjim gumama

Plivajući zamajac: jeftino rešenje

 

Danas zamena plivajućeg zamajca nije papreno skupa, ukoliko se odlučite recimo za Luk-ove zamajce, i za neki od servisa koji nisu ovlašćeni. Ono što morate znati da je remont zamajca koji košta oko 220 evra, jedno loše privremeno rešenje, za koji servisi daju garanciju od 6 meseci, a neki od 5 000 km. Navodno taksisti prelaze i 20 000 km sa remontovanim zamajcem, ali to verovatno sa njihovim “magentima” koji ubrzavaju kilometražu do pet puta.

Uvek pre zamene plivajućeg zamajca proverite nosače motora. Kada su nosači motora dotrajali, motor se neugodno trese. Majstoru je mnogo bolje da vam kaže da je problem plivajući zamajac, nego da vam samo zameni recimo jedan nosač motora. Cena novih plivajućih zamajaca nije tako strašno velika. Recimo za 1.9 Multijet motor u Alfi 156, 159, Fiat Cromi je oko 35,000 dinara, za ruke je u proseku oko 8,000 dinara. Mora da se menja tada i  “druk lager” a to je oko 20,000 dinara. U ovlašćenim servisima dobijate originalni, kvalitetniji zamajac, i on vas sa sve ugradnja može koštati do 2 000 evra. Priznaćete to je papreno mnogo, zato se mi Srbi opredeljujemo za jeftiniju varijantu.

todorovic-aleksandar

Aleksandar Todorović urednik www.Najboljiauto.com i www.Testoviautomobila.rs: Ja uvek savetujem da se odmah ide u servis, i to u nekoliko servisa, kako biste utvrdili da li je problem u zamajcu, pošto je nekad problem samo nosač motora, a majstori slažu da je zamajac, u ljudima uzmu masne pare. Naveo sam da mogu voziti neko vreme sa zamajcem koji je pri kraju, samo zato što ljudi nemaju novca, i bilo bi im jako skupo da budu bez automobila. Naravno, da je potrebno pritisnuti kvačilo pre startovanja motora, uvek, i da je potrebno lagano ubrzavati. Dakle ako vam je zamajac pri kraju, nema ništa od naglih ubrzavanja, i naterivanja motora u visoke obrtaje. Remont nije najbolje rešenje, to je sam nužno rešenje. Najbolja opcija je kupovina novog plivajućeg zamajca, ako je ikako moguće kupiti onaj originalni, ukoliko imate nameru da sa automobilom pređete više od 100 000 km.

Miloš je pitao:  Poštovani g. Todoroviću, želim pre svega da Vam se zahvalim na korisnim savetim koje dajete na sajtu.

U tekstu ste naveli da ”FIAT Grande Punto 1.3 multijet 75 ks nema plivajući zamajac.”
Kako vozim Opel Corsu D 1.3 cdti 75 ks 2007 god –sa istim motorom, da li to znači da moj auto nema plivajući zamajac?
Prilikom nedavne posete servisu pitao sam servisera da li ovaj motor ima plivajući zamajac-odgovor je bio da ima.

Odgovara Aleksandar Todorović: Poštovani Miloše, vaš majstor vam je dao tačnu informociju, Opel je Fiatovom motoru 1.3 multijet dodao plivajući zamajac. Fiatov motor u Punti, Grande Punti nema plivajući zamajac. Plivajući zamajac bi trebalo da produži bar malo radni vek menjaču, pa i motoru, i na kraju krajeva, može se desiti da vam nikada i ne otkaže. Želim vam da vas vaša Corsa odlično služi narednih godina.

Marko Vukasović pita:  Da li je moguća reparacija plivajućeg zamajca kod Toyote Land Cruiser. U ovlašćenom servisu je cena zaista paprena, oko 2000 EUR što je oko 10% vrednosti samog vozila (uključuje i druk lager). Ako jeste moguća, znate li možda servise koji to kvaliteteno rade?

Zahvaljujem se unapred i želim Vam da nastavite sa dobrim radom. Na ovom sajtu se zaista može naći ogromna količina pravih informacija i sve to na jednom mestu.
Puno pozdrava. Marko Vukasović

Odgovara Aleksandar Todorović:  Uvaženi g.Vukasoviću, cena zaista nije mala, jer se radi o velikom, i moćnom terencu, sa agregatom velike radne zapremine. Siguran sam da možete još neko vreme da vozite automobil sa tim problemom. Land Cruiser je skupo vozilo, i nije za svačiji džep. Ne smem da vam preporučim ni jedan servis koji radi remont plivajućeg zamajca, posebno jer ne znam da li on može da se izvede kod ove Toyote.

Novak pita:  Poštovani g. Todorovicu, imama sledeci problem sa korsom. Kada mi je auto zagrejan na radnu temperaturu pocinje da se trese na leru pri brzini od 15km/h i takodje kada je zagrejan prilikom paljenja masina pocinje da se trese nekad 3 sekunde a nekad i po 15 sekundi. Medjutim kada je stisnuto kvachilo ne trese ni pri paljenju ni kad je u leru i takodje kad je auto hladan nema nikakvih problema dok se ne zagreje na neku odredjenu temperaturu. Majstori su mi rekli da je plivajuci zamajac u pitanju. Medjuim nema one standardne simptome plivajuceg zamajca da krchi kad se malo stisne kvachilo, ne trese prilikom kretanja… Auto je kraj 2008 god 1.3 eko flex 75ks preshao oko 115000 pravih km jer sam prvi vlasnik. Sve ovo je pocheo da se deshava na nekih 75000 km. Inache za zamenu mi traze oko 2000 eur za ceo set u ovlashcenom servisu. Da li je moguce da Tako rano ode zamajac? Da li moze da mi prouzrokuje neki problem ako nastavim da vozim? Da li treba da se menja ceo set ili samo zamajac, poshto su mi u ovlashcenm predlozili da menjam ceo set?

Unapred Hvala, Novak

Aleksandar Todorovic: Uvaženi g.Novak, jako mi je žao, ali kod vas je u pitanju kvar na plivajućem zamajcu. Cena je takva kakve je, jer mora sve da se zameni ako hoćete da budete mirni. Može zamajac da strada i za manje od 100,000 km. Mnogo zavisi od toga kako ste vozili automobil. Mnogi ne shvataju da turbo dizelaši nisu sportski automobili.

Ja savetujem, i savetujem, svima onima koji kupuju starije polovanjake od 3-4 godine da biraju benzince, ali niko me ne sliša. Tih 2.000 evra je samo početak, čeka vas turbina, dizne, itd. Kad ne slišate savete, plaćajte, šta drugo da vam kažem. Mogli ste da kupite Grando Punto 1.3 Multijet sa istim motorom, ali bez plivajućeg zamajca. Uzgred, Fiat se manje kvari od Opela.

lepo vas molim da čitate moje savete, ukoliko želite da uštedite malo novca.

Miloš pita:  Pitanje za g. Todorovića: Da li novi (moderni) turbo benzinci imaju isti/sličan sklop kao i turbo dizelaši–osim turbine, plivajući zamajac…? I da li je isti ‘radni vek’ turbo punjača benzinaca kao i dizelaša 150.000-200.000 km?
Mislim na TSI motore Volkswagen grupe(golf 7, polo) ili TCe Renoove turbo-benzince(clio 4).

Aleksandar Todorović: Uvaženi Miloše, nije još prošlo dovoljno vremena, da bi statistika dovoljno precizno dala odgovor na vaša pitanja, ali za sada se čini, da benzinci sa turbo punjačima ne mogu da pređu iste kilometraže kao turbo dizelaši. VW-ov motori TSI, turbo benzinci jesu sjajni što se tiče potrošnje, razvoja snage, zvuka, snage, ali im turbine sigurno nisu najpouzdanije, kolegama iz nemačkog Auto Motor und Sporta (najbolji nemački časopis po mom skromnom mišljenju) je poštko za nogom/rukom, da razlete turbinu TSI motora na mnogo manje od 100,000 km. Renaultovi turbo benzinci sigurno nisu pouzdaniji, posebno ne ova “smejurija” 0.9 TCe sa 3 cilindra, to je “nedorađen motor”, i to će vam reći svaki inženjer, koji je testirao ovaj agregat.
Milosav:  Postovani, interesuje me da li grande putno 1.3 od 75hp i 90hp ima plivajuci zamajac i lanac? da li to zavisi od serije ili od cega, posto neki kazu da ima neki kazu da nema? razmisljam o kupovini, pa mi je potreban savet sa ili bez plivajuceg, i da li je bolja varijanta z kais ili lanac? hvala.. srdacan pozdrav
Aleksandar Todorović:  Fiat u Punto, i Grande Punto nije ugrađivao plivajući zamajac.

Iako je Opel kupio od FIata 1.3 Multijet motor, on je u svoje automobile (Corsa) ugradio plivajući zamajac bez ikakve potrebe. A.Todoroović
najbolje da posetite rubriku Pitajte Aleksandra Todorovića, i tamo postavite pitanje u vezi sa izborom automobila. Poređenje automobile jeste jako kompleksno, i meni za prosečan odgovor treba oko 3h, a prethodni morate da mi dopuniti vaše pitanje, jer ne mogu da vam odgovorim bez svih potrebnih podataka.

Igor: Poštovani g.Todoroviću,interesuje me da li poel astra 1,7g dti ,god.proizvodnje 28.8.2002. ima plivajući zamajac ili ne.Hvala puno.Srdačan pozdrav!
Sica:  Cenjeni gospodine TODOROVIC molim vas objasnite mi sledece citiram vase tvrdnje U GORE NAVEDENOM TEKSTU Konstrukcija plivajućega zamajca sprečava dinamičke udare pri startovanju i smanjuje vibracije koje potiču od rada motora, kada dolazi do nagle promene obrtaja radilice. ako je tako kako radi taj vas punto grande koji preporucujete a nema plivajuci zamajac u odnosu na opela sa indeticnim motorom.znaci punto ima vibracije a opel nema. AKO MOZE CENJENI ODGOVOR.HVALA UNAPRED……….

infiniti-recenzija

Aleksandar Todorović:  Uvaženi g.Sica, napisao sam nekoliko puta, jedino da napišem još konkretnije da su Opelovoi inžinjeri idioti, jer su stavili pljuvajući zamajac u jedan mali, relativno uglađen motor. Ja ne primećujem da su kod Corse manje vibracije nego kod Punta koji ima klasičan, a ne pluvajući zamajac.

Milorad pita: Poštovani molim vas odgovor, radi se o pezou 307 1.6 hdi 66kw. 2007 kupio sam ga uz tvrdnje prodavca da ima manji problem sa kvacilom. otisao sam kod majstora i konstatovano je da su otisli nosaci motora i kvacilo (ravnanje korpe, druk lezaj i lamela). da bi posle montaze istih majstor ponovo konstatovao da motor ima neko podrhtavanje i da je plivajuci zamajac u debalansu jer po njegovim recima je ovako zamajac dobar (nema nikakve nedostake prilikom provere). sada sam u dilemi kako nesto moze biti u debalansu ako je sve u redu. pa me interesuje vase misljenje i sta da radim dalje.

HVALA UNAPRED

Aleksandar Todorović, glavni urednik:  Zakažite servis u Verano Motorsu, oni će vam rešiti problem. Proverite pre svega da li vi uopšte imate plivajući zamajac. Niste mi naveli ni koja je pređena kilometraža vozila, tako da nemam dovoljno podataka, ni da pogađam, šta je problem kod vašeg automobila.

Igor pita: nedavno sam kupio citroen c4 1.6 hdi 66kw 90ks, 170000km, kao nov, uzeo sam ga uz tvrdnju prodavca da nema plivajući zamajac i fap filter. zanima me da li je to tačno, hvala

Danijel jovanovic:  dobar dan cenjeni g.Todoroviću, imam jedan problem sa opel vectrom 2005 godiste 1.9 motor disel sa 198.000km ja sam drugi vlasnik auta .automobil mi se malo cudno ponasa u poslednje vreme, kada ga upalim nema nikakvih problema, na ler gasu mi se cuje kao neko malo udaranje u menjacu , a kada mu dam malo gasa sasvim malo onda se cuje kao da ima takodje malo udaranje u menjacu a kad vozim ne cuje se nista? malo cudno za mene koji se nista ne razumem u auta ! kad ga ugasim oce po neki put da podrhti ceo auto . znate li vi iz prilike sta to moze biti hvala na odgovoru

Kako da vam motor automobila duže traje

Aleksandar Todorović:  Poštovani g.Jovanoviću, pošaljite vaše pitanje u rubriku Pitajte Aleksandra Todorovića, kad dobijete odgovor, dopunićete mi vaše pitanje. Cena odgovora je simboličnih 899 dinara. Odgovor na vaše dodatno pitanje je besplatan. Za 1 499 dinara dobijate TEMELJNU ANALIZU 2 automobila. Ako uplatite 1.899 din, dobijate TEMELJNU ANALIZU svih modela iz vašeg pitanja, I mogućnost da mi do kraja meseca postavite do 5 dodatnih kraćih pitanja, besplatno.

Za korisnike iz Srbije:

RAČUN: 285 – 0331662360001 – 85
Sberbank

Testoviautomobila-RS-LOGO

Raceday:  Zamajac koji trese i nije baš tako benigni kvar jer ukoliko trese prenosi udare na radilicu i bilo je slučajeva da zbog toga pukne radilica. Ne bi valjalo da neko dođe u situaciju da menja radilicu motora. Odlaganje zamene zamajca, može puno da vas košta, mnogo više od zamajca. Ja sam lično video takav slučaj i posle toga sam istresao pare za novi zamajac.

Volvo

6 komentara

  1. ljupko

    imam golfa 5 kraj 2004 god.presao 195 000km na satu.skoro sam kupio i sad mi se pojavio problem kad su poceli mrazevi prvp paljenje kad ga upali motor radi lepo ali se cuje neki tup zvuk kako lupa tup tup kad pu povecal ler ne cuje se cim smanjim cuje se sticnem kvacilo ne cuje se i cim se zagreje ne cuje se nista.a kvacilo je na sredini nije visoko..pa me zanima sta moze biti dal je pkivajuci ili drzaci motora?i poske tokom voznje se nista necuje ide dobro sve..

  2. Zoran Ruske

    Postovani gospodine Todorovicu.Kupio san nov set plivajuceg zamajca marke Saks zatvorenog tipa,ugradio je vrhunski majstor radi se o vozilu golf 4 66kw 2002 god poslw,predjenih nepunih 20km ugasio sam motor nakon toga pri paljenju motor je poceo da trese nenormalno ugasio sam bojeci se da nebi napravilo neku havariju u motoru.Pre ugradnje stavili smo nov bendiks na alnaseru proverili nosace motora dizne pumpu uradjena komplet dijagnostika svi parametri pokazuju normalne granice,cak i viljusku menjaca smo pregledali.Vratili smo stari zamajac radi normalno ne trese uopste pri paljenju jedino na pedali kvacila na pola oseti se sitna mala vibracija na,novom zamajcu se desava cim motor dobije radnu temperaturu to se desava,promenili smo senzor temperature goriva i dalje isto.Uradjena je provera u Kit komercu Beograd kazu da je zamajac ispravan uporno tvrdeci vratili su mi posto imam sve papire i u garanciji je zaboravio sam da kazem da smo proverili radilicu bregastu uradjeno zupcenje,Konsultovao sam se sa advokatom za svaki slucaj rekao mi je da probam ponovo da ljudski vidim sa njima ako mogu da resim problem oni kazu nisi kupio u nasoj prodavnici deo navodno da resavam sa gazdom prodavnice gde sam kupio.gazda se drzi njihovog papira iz reklamacije unapred zahvalan.

  3. Aleksandar Vukicevic

    Zdravo! Zovem se Saša. Imam tako reći problem sa 7 majstora i autom 😁. Smučilo mi se više od traženja rešenja. Kao što rekoh 7 majstora i svaki ima diametralno suprotnu dijagnozu. Imam peugeot 407 1.6 HDI. imam ga 3 godine i kad sam ga uzeo divno je radio, motor se necuje i pri paljenju i gašenju nije znao da mrdne. Sad pri gašenju auto se izmrda, nema nekih čudnih zvukova tipa da lupa nesto ali mrdanje kola postoji no to i nije tako bitno koliko ovo da kad vozim po ravnom najčešće je to treća brzina na od prilike od 1300 do 1400 obrtaja motor ja ne znam kako to da okarakterišem štuca ili zatrokira i ako bih gas održavao na toj brzini motor bi baš često trokirao čim preskočim tih 1400 obrtaja trokiranja nema kao što i ispod 1300 obrtaja trokiranja takođe nema. Naravno i na drugim brzinama se to dešava ali nekako naj češće to primećujem u trećoj brzini jer je valjda i najčešće koristim u gradu. Da i ovo da napomenem, tipa ubacim u četvrtu i naštelujem tempomat na neku brzinu ali tako da mora u nekom trenu da bude u tom broju obrtaja od 1300 do 1400rpm i kako zatrokira motor istog se trena tempomat isključi. A ako je rpm iznad 1400 i tada uključim tempomat sve radi kako treba. 7 majstora mi je petljalo po kolima jedan kaže da je zamajac, drugi da je pumpa visokog pritiska, treći da je greška u fap filteru, četvrti da mi kompjuter motora nije ispravan, peti da mi zeza neki senzor ili na radilici ili na bregastoj, šesti je najjači bio kaže da mi turbina ne radi kako treba i da je stradala od lošeg ulja koje koristim, ja kupujem ulje koje je rečeno da se koristi neki qurtz ili kako već polu sintetik i sedmi koji je bio najpošteniji i rekao da ne zna o čemu se radi. Znači ako budem zamenio sve što su mi rekli moraću stan da prodam. Možda nije mjesto da pitam za savjet ali ja više ne znam koga da pitam. U ovlašteni servis neću da idem jer ubiše brate, na kraju ću kupit polovan motor i da mijenjam dio po dio daako i ćorava koka zrno ubode… hvala ljudi ako odgovorite a i ako ne odgovorite opet hvala.

  4. Deki

    Zdravo, imam problem sa autom…
    Tacnije, audi a3 2004 godiste 2.0 TDI.
    Poceo je da trese u leru, a kada se vozi savrseno vuce, sve je ok. Samo u leru radi nepravilno i trese. Kada se pusti klima radi skoro pa savrseno.
    Uradio sam mali servis, remont dizna.
    Na dijagnostici kaze da je sve dobro, jedino jedna ta dizna koja nije radila dobro, ali sam radio remont i nista se nije promenilo.
    Majstori ne znaju sta moze biti kvar.
    Hvala unapred.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.