Savetujemo: Izbegnite izbor pogrešnog motora

Jedna od čestih zamki jeste i izbor agregata.  Stara izreka da od “većeg glava ne boli” ne može u potpunosti da se primeni kod izbora motora.  Jer veći motor, u proseku više troši, i osim toga skuplji je za održavanje. Model sa snažnijim motorom treba i više platiti, a on se obično i ne isporučuje sa osnovnim paketom opreme, već vam iz njega “upakuju” dodatni par zvučnika, alu felne, kožu na upravljaču i menjaču, i sve vam to dobro, i lepo naplate, a da vama na kraju krajeva i ne treba snažniji agregat.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović

Ford C-Max bolji od Zafire?

Testoviautomobila-RS-LOGO

Ako vam prodavac kaže da ne kupujete odabrani automobil sa osnovnim motorom,  ili ako vas ubeđuje da je preslab, insistirajte na probnoj vožnji, jer je velika verovatnoća da će vama snaga motora više nego odgovarati.  Ukoliko imate dovoljno iskustva, puno pređenih kilometara iza sebe, ili ste već vozili podmotorizovane automobile (sa slabijim motorima),  onda ćete umeti i moći, da čak i iz slabašnog motora izvučete sasvim dovoljno obrtnog momenta za relativno bezbedno preticanje. Na kraju krajeva, da li pripadate grupi agresivnih vozača, ili vozite defanzivno?  Ako niste od onih koji jure automobilom kad god to mogu, već uživate u mirnoj, ležernoj vožnji, nema potrebe da posegnete za snažnijim motorom u ponudi,  jer fabrika bez detaljnih testiranja ne bi ugradila motor u karoseriju koju on ne može bezbedno da povuče. Odredite, saberite, i što tačnije utvrdite koliko kilometara godišnje planirate da prevalite sa vašim novim automobilom, jer od te računice, jako puno zavisi koliko ćete racionalno odabrati idealan motor za vaše novo vozilo. Ako godišnje ne prelazite više od 10,000 km, i ako polovinu te kilometraže napravite van grada, ne postoji bar ekonomska računica za izbor dizelaša.

Možda je najbolji primer da vam uporedim dva različita agregata na Fiatu 500L Nazionale. Benzinska verzija košta 10.900 €, dok je turbo dizelaš 2.000 € skuplji, odnosno cena mu je 12.900 €. Razlika u ceni nije nimalo za zanemarivanje, a ona postaje i veća ukoliko kupujete automobil na kredit, jer se dodaje i kamata na razliku u ceni. Kupci polovnjaka na našim prostorima radije biraju dizelaše – što je pogrešan izbor (više su prešli, češće se kvare – a popravke su dva ili tri puta skuplje nego kod benzinskih verzija. Kupci novih automobila, ipak prednost daju benzincima, jer su im dizelaši “preskupi” i nedostižni. Pa koji onda motor odabrati za recimo Fiat 500L: benzinac 1.4 sa 16 ventila ili Multijet common-rail od 1,3 litara?

DSCN0385

Benzinac je proveren, pouzdani 1.4-litarski Fire agregat sa 16 ventila, dve bregaste osovine i 95 KS pri 5.500 obrtaja radilice. Obrtni moment od 127 Nm je skroman, ali i njega postiže tek pri visokih 4.500 obrtaja u minuti radilice. Šestostepeni ručni menjač ipak umnogome pomaže, jer je treća brzina dovoljno kratko proračunata, pa su međuubrzanja u njoj pristojna.

VW-ov 1.2 TSI motor daje mnogo obrtnog momenta pri niskom obrtajima, pa imate utisak da je mnogo snažniji. 

foto-branka-todorovic

Zapravo, za bilo kakvo preticanje, ovaj motor zahteva gas do poda, mnogo obrtaja, i strpljenja. Za vožnju auto putem ima dovoljno snage, naravno, pod uslovom da znate gde su limiti motora, kao i gde su vaši limite, jer on nikako ne može da parira automobilim sa snažnijim agregatima, ili turbo dizelašima sa mnogo većim obrtnim momentom.

Fiat 500L sa benzinskim agregatom dohvati najveću obećanu brzinu od 170 km/h, a do “stotke” ubrzava za 12,8 sekundi. Prosečna potrošnja goriva na mom testu iznela je 7,8 litara, iako je auto vožen i po snegu, a klima uređaj je radio bar svaki drugi dan tokom testa, radi odmagljivanja. Fabrika deklariše prosečnu potrošnju od samo 6,2 l/100 km uz emisiju CO2 od 145 g/km. Moguće je trošiti tako malo, ali samo pod uslovom da ne žurite mnogo, odnosno, da vozite 90-100 km/h, naravno – u šestom stepenu prenosa. Iako na momente imate osećaj da je agregat letargičan, sa njim možete ostvariti zaista dobre prosečne putne brzine, ali on ipak nema rezerve snage za kritične situacije. Bolji i elastičniji je turbo dizel common-rail MultiJet od 85 KS. Benzinac nije elastičan, ali vam omogućava da bez problema održavate putnu brzinu od oko 150 km/h, mada, ako vozite brže od toga, buka od vetra postaje primetna, jer je 500L prilično visok automobil. Ako često putujete regionalnim putevima, onda ćete jednako često sanjati da ispod haube imate turbo dizelaš.

1-3 -DSCN1353

Moderni 1,3-litarski Multijet sa dve bregaste osovine i 85 KS pri 3.500 obrtaja radilice. Postiže najveći obrtni moment od 200 Nm pri 2.000 o./min. U kombinaciji sa pestostepenim ručnim menjačem prilično dugih hodova, novi Fiat 500L sa ovim motorom postiže najveću brzinu od 165 km/h, čak i sa zimskim pneumaticima, a do “stotke” ubrzava za 15 sekundi, ali su mu međuubrzanja daleko bolje nego kod benzinca, i u tome je ogromna razlika između ova dva motora. Prosečna potrošnja goriva na testu iznela je 5,9 litara, iako je auto vožen i po snegu. Fabrika deklariše prosečnu potrošnju od samo 4,2 l/100, što nije moguće ostvariti. Iako na momente poželite snažniji motor, uvek vam je na raspolaganju pristojna količina obrtnog momenta, a sve to iz manje buke i naprezanja. Zapravo, 1.3 Multijet je kao stvoren za 500L, miniven koji je lepo, i ugodno voziti bez sportskih pretenzija.

Za sada, Fiat 500L je šampion kada su u pitanju bezbednost i dizajn, a ja bih ga nagradio i za komfor. Naravno, radije bih odabrao 1.3 MultiJet agregat, jer nudi bolja međuubrzanja (od 80 km/h do 120 km/h u petoj brzini za 12 s), ali, ako ste bili zadovoljni performansama Punta Classic, bićete prezadovoljni kako ide 500L 1.4 16V. Dakle, na izbor dizelaša, nemojte gledati kao na mašinu za štednju para. On zaista malo troši, 5,9 litara u proseku naspram benzinskih 7,8 litara, pa ako godišnje prelazite preko 25,000 km, onda ćete brzo otplatiti skuplju, ali racionalniju investiciju. Međutim, mnogo veća prednost dizelaša je  bezbednijoj vožnji, bržim preticanjima, a pošto sigurnost vaše porodice nema cenu, onda se najbolji izbor nameće sam po sebi. Osim toga, dizelaš kada budete prodavali, dobićete za njega bar 20% veću vrednost nego za sličan benzinac, i prodaćete ga daleko brže. Dakle, u ovom slučaju izbor benzinskog motora i nema puno smisla, čak i ako nemate dovoljno novca za 1.3 Multijet verziju, jer danas u eri kredita, i lizinga, nema potreba da vozite automobile koji vam ne odgovora, i koji će nedovoljno iskusne vozače staviti u kritične situacije tokom preticanja.

 

Ford C-Max bolji od Zafire?

 

Dajte da rešim i vaše dileme, i glavobolje oko izbora automobila. Vaš Aleksandar Todorović urednik www.Najboljiauto.com i www.Testoviautomobila.rs

najbolji-_auto_logo_670-

DRAGI ČITAOCI, POŠALJITE I VI VAŠE PITANJE, I DOBIĆETE ODGOVOR KLIKNITE OVDE.

Pročitajte odgovore na neka od zanimljivih pitanja koje ste mi poslali:

branka-todorovic-foto

RAV4 bolji od Honde CR-V?

Bravo 1.9 JTD ili Astra H 1.9 CDTI?

Focus 1.6 TDCi sa 90 KS ima plivajući zamajac

Kupio sam polovnjak – Micru K12

Bojan Kukić: želim besplatan odgovor

Fiat Bravo 1.6 mjtd ili i30 1.4?

Posle Aurisa 2008. kupuje Auris 2010.

U paklu sam: Koji karavan da kupim za 7000€

Pitanje iz Splita: Volvo XC60 je zaista toliko dobar?

Polovni automobili: Fabia, Yaris, Jazz

Sa “konja na magarca”: Astru H menjam za Audi A3

G.Maksimović: Hvala vam g.Todoroviću na odgovorima koji su bili presudni za izbor Forda

Da li je Focus II najbolji izbor za 4.500 evra?

G.Branislav Ilkić: G.Todoroviću jako ste mi puno pomogli pri izboru automobila

Iskoristite vredne savete – Pitajte A.Todorovića

Da li moj Peugeot 307 2.0 HDI 90 KS ima plivajući zamajac?

Testoviautomobila.rs: Da li je Ibiza bolja od Punta?

Otkrivamo vam zašto nije mudro ugraditi gas

Plivajući zamajac za Škodu košta 2 100 maraka?

Koji polovan auto odabrati: Scenic ili Accord?

Alfa Romeo 159 nije Best Buy – Scenic možda jeste

Koji auto preporučujete za 3.500€?

Da li preporučujete 406 Coupe sa dizel ili benzinskim motorom?

Šta da kupim: Logan, Fabiju ili Merivu?

Najbolji auto za 10.000€: šta preporučujete?

Kakav je auto Citroen Xsara Picasso?

Šta da kupim: Logan, Fabiju ili Merivu?

Da li je BMW 320d bolja kupovina od Passata?

najbolji-_auto_logo_670-

Volvo