Saznajte kako da smanjite potrošnju!

Vozite sporo, a potrošnja je ista?  Fabrička obećanja o potrošnji ne možete da ostvarite? Majstor kaže da je sve u redu sa vašim motorom? Znajte da niste jedini! Mnogi ne uspevaju da smanje potrošnju goriva, da li možda znate gde grešite? Da li biste možda voleli da trošite manje goriva? Gorivo nije jeftino, a vaše greške u vožnji  dižu potrošnju u nebo!  Povećanoj potrošnji ima leka. Retko kome pada na pamet da pomisli da je krivica možda baš u njemu, te da samo promenom stila vožnje može uštedeti dosta goriva.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović

TESTIRALI SMO: Infiniti FX 3.0d

Volvo XC90: Luksuz pre svega

Vraćanje kilometraže u Srbiji na placevima

Testoviautomobila-RS-LOGO

Kod većine vozača tek kupljenih automobila, frustracija nastaje onog trenutka kada utvrde da im je prosečna potrošnja osetno veća od one fabrički deklarisane. Pored toga, često se događa da baš vaš prvi komšija sa istim automobilom postiže manju potrošnju, a onda se po pravilu nameće pitanje – da li je moj auto u potpunosti ispravan? Fabrika deklariše prosečnu potrošnju za gradske uslove vožnje, za otvoreni put, i njihov prosek. Fabrika uvek ističe u prvi plan onu najnižu potrošnju koju je moguće ostvariti sa pojedinim modelom u idelanim uslovima, što znači mere potrošnja goriva kada je spoljna temperaturu između deset i dvadeset stepeni celzijusa.

aleksandar-todorovic-urednik

Nikad se ne uzimaju veliki, zakrčeni gradovi za testiranje potrošnje goriva u gradu. Prilikom vožnje u gradskim uslovima, fabrički test vozači nikada ne prelaze 50 km/h, a da li vi vozite brže od 50 km/h? Kod testiranje potrošnje na otvorenom putu, test vozači se trude da što je moguće duže voze konstantnom brzinom, dakle trude se da ne menaju ritam, brzinu vožnje, da li i vi tako vozite?

U realnim uslovima vožnje jako je teško postići onu potrošnju koju fabrika obećava. U proseku, ona je veća za oko jedan litar goriva kod dizelaša, i jako često za skoro dva litra goriva kod benzinskih motora, posebno ako se radi o potrošnji u gradskim uslovima vožnje. Ne oslanjajte se previše na putni računar, jer on ne daje preczine podetke o potrošnji, nekad pokazuej čak za jedan litar nižu potrošnju, a sve kako bi vlasnici bili zadovoljniji sa kupljenim automobilom.

Vozite tečno, brzo i štedljivo – Prdržavajte se ovih saveta: 

Mnogi vozači su uvereni da će sporijom vožnjom uštedeti znatne količine goriva, ali rezultati često nisu zadovoljavajući. Na primer, ako sa semafora budete kretali brzinom “puža”, nećete osetno smanjiti potrošnju, ali ćete znatno usporiti protok saobraćaja. Ipak, ovde postoji jedno pravilo koje na prvi pogled deluje kontradiktorno. Naime, ako želite manju potrošnju, potrebno je samo da odlučno date gas (ne i da pritisnete papučicu gasa “do daske”) i da vredno menjate brzine naviše, daleko pre crvenog polja na obrtomeru. U ovome je najvažnije da znate na kom broju obrtaja motor postiže maksimalni obrtni moment, jer upravo tada on radi najefikasnije. To su po pravilu “srednji” obrtaji motora: kod benzinaca je to oko 3.500 o/min, a kod dizelaša oko 2.000 o./min radilice.

motor-testoviautomobila-rs

Znate već da gašenjem motora na sefamoru, kada ćete stajati više od jednog minuta, možete uštedeti malo gorivo, jer motor troši i kada radi u slobodnom hodu. Neki vozači motor previše dugo drže u praznom hodu, i “bacaju novac” time kroz prozor. Najčešća greška je pri vožnji nizbrdo. Mnogi naši vozači da bi uštedeli na gorivu, izbacuju motor iz brzine, misleći da će tako uštedeti na gorivu, a čine upravo suprotno, rasipaju time gorivo. Naime ako ste na nizbrdici ostavili ručicu menjača u četvrtom stepenu prenosa, i sklonili nogu sa papučice gasa vaša potrošnje će iznositi nula litara. Takođe, izbacivanjem ručice menjača iz brzine smanjujete stabilnost vozila, i to prilično drastično, kada je reč o prolasciam kriz krivine. Osim toga, uvek je bolje kočiti motorom, jer tada motor ne troši gorivo, a ne trošite ni diskove, i pločice, jer vas motor usporava, ako ste recimo u trećem ili drugom stepenu prenosa.

Izbegavajte gužve: uštedećete mnogo novca

Ako želite da vozite štedljivo, trebalo bi da izbegavate saobraćajne kolapse, ali i kratke deonice od par kilometara, jer hladan motor je i najžedniji. Morate takođe znati, da kada su temperature vazduha ispod nule, da je baš tada agregar najžedniji, i da mu treba osetno više vremena da postigne radnu temperaturu, kada je i potrošnja realno najniža.

testoviautomobila-Juke-Foto-A-Todorovic

Na auto-putu takođe možete iskoristiti jedan stari trik kako biste ostvarili manju potrošnju. Jednostavno je potrebno da odaberete pogodnu “žrtvu” koja se kreće brzinom koja vama odgovara, te vozite iza nje na pristojnom rastojanju. Vozila ispred vas stvaraju vazdušni tunel, odnosno smanjuju otpor vazduha vozilu koje se kreće iza njih, što utiče na smanjenu potrošnju goriva, a to je posebno izraženo na brzinama većim od 120 km/h.

Nemojte voziti auto putem iza kamiona

Nemojte voziti iza kamiona, autobusa, privrednih vozila, jer takva vozila vam veoma smanjuju vidljivost, i mogućnost da pravovremeno reagujete na dešavanja na auto putu. Osim toga, takva vozila se kreću brzinom koja je daleko niža od brzine od oko 120-130 km/h kada se pokazuju efekti takvog načina vožnje.

aleksandar-todorovic

Kod modernijih automobila nema potrebe za pritiskanjem kvačila i izbacivanjem iz brzine, pa u tom slučaju auto, iako u brzini, ne troši uopšte gorivo.

Takođe, na dužim pravcima trudite se da vozite konstantnom brzinom, jer svaka promena tempa vuče za sobom dodatno trošenje goriva. Već na brzini od 70 km/h možete prebaciti u peti stepen prenosa, pošto vožnjom u trećem stepenu prenosa pri istoj brzini trošite oko 25% više! Stoga nemojte biti lenji, već menjajte brzine na vreme. Pored toga, trebalo bi da obratite pažnju na broj obrtaja motora, jer sva vozila na maksimalnoj turaži prosto gutaju gorivo.

Vazdušni otpori znatno se pojačavaju na brzinama većim od 120 km/h, pa eto dodatnog razloga da odmaknete nogu sa papučice koji centimetar, čime ćete uštedeti par litara.

Manji otpor – manja potrošnja

Otpor kotrljanja takođe predstvalja bitan faktor, jer nedovoljno napumpani pneumatici ne samo da se brže troše i da slabije drže u krivinama, već i zbog povećanog otpora utiču na veću potrošnju. Važan je i pravilan izbor pneumatika, jer preširoka guma proizvodi veći otpor, a izborom kvalitetne gume može se smanjiti potrošnja i do 5% (Michelin Energy). Pneumatike uvek treba pumpati na preporučeni pristisak od strane proizvođača vozila!

novi-nissan-x-trail

Krovni nosači dodatno narušuvaju aerodinamiku i povećavaju potrošnju bar za 0.5 litra, a pri velikim brzinama će vas ovakva “zaboravnost” koštati više od jednog litra goriva.

Mnogi ne znaju da i otvoreni prozori na brzinama većim od 120 km/h osetno kvare aerodinamiku vozila i da troše više goriva nego uključena klima!

Klima uređaj dodatno troši gorivo, naročito kada su spoljne temperature visoke, i kada je stalno uključena, u kom slučaju može povećati potrošnju za oko jedan litar. Uključeni radio prijemnik troši oko 0,2 l na 100 km, a jače ozvučenje i do 0,5 litra. Kada su temperature izuzetno niske, ventilacija potroši oko 0,2 l, a farovi za maglu dodatnih 0.2 litra. Ovi uređaji indirektno troše gorivo, jer je za struju zadužen alternator pa se, u slučaju da je uključeno mnogo velikih potrošača, troši znatno više struje, što direktno uzrokuje veću potrošnju i pri niskim temperaturama vazduha značajno opterećuje akumulator.

Redovno održavajte automobil – birajte kvalitetnije ulje

Ukoliko vozite benzinca, proverite sve ono što iskusniji vozači ne propuštaju da učine – svećice i platine. Zaprljane i stare svećice mogu da povećaju potrošnju za skoro jedan litar (kod motora velike zapremine). Obavezno podesite paljenje i budite umereni sa gasom kada je motor hladan, odnosno sve dok on ne postigne radnu temperaturu.

Naravno, i opterećen automobil troši više: u proseku, na svakih dodatnih 100 kg on potroši još 0,5 l. Naravno, nije moguće naglo skinuti “kilažu”, ali bi trebalo da znate da izbacivanjem nepotrebnih stvari iz gepeka možete dosta uštedeti. Ionako nema lakšeg načina da sačuvate malo novca.

Izbor motornog ulja, takođe, utiče na “žeđ”, pa pri izboru ulja nemojte štedeti, jer je recept jednostavan: odaberite ono skuplje, sintetičko, pošto motor koji se dobro podmazuje bolje i lakše radi, a samim tim i manje troši. Sintetičko ulje jeste prilično skupo, ali ono je ionako namenjeno novim i skupim automobilima. Za vaš auto u godinama biće sasvim dobro i polusintetičko ulje nekog proverenog proizvođača.

Šta je još korisno znati?

Važno da zamenite filter za vazduh, koji košta malo, a kada je zaprljan povećava potrošnju goriva i utiče nepovoljno na radni vek motora. Motor tada takođe ima manje snage, teže postiže optimalne obrtaje i ima slabije performanse. Posebno su osteljivi agregati sa vrlo sofisticiranom tehnologijom ubrizgavanja goriva, pa nije na odmet malo češće menjati i filter za gorivo.

testoviautomobila-jeep

Podrazumeva se da ste proverili stanje akumulatora i da ste na vreme zamenili grejače ukoliko imate dizelaša. Pored toga budite svesni da, kada su temperature ispod nule, najbolji izbor predstavljaju sintetička ulja viskoziteta 0W-5W, jer i na tako niskim temperaturama podmazuju motor efikasno, to samim tim ovo znači i manju potrošnju i do 4%.

JEEP 001Sasvim je normalno da auto u zimskom periodu troši više. To je uobičajena pojava koja nastaje kao rezultat negativnog uticaja niskih temperatura na rad agregata. Da biste bar delimično ublažili veliki skok u potrošnji, potrebno je obezbediti da motor pravilno “diše”. Bilo bi jako dobro i da do kraja spustite ručnu kočnicu, jer u suprotnom dodatni otpor u kotrljanju, dodatno povećava potrošnju.

Foto-Branka-Todorovic

Izbacite višak stvari iz gepeka, skinite krovne nosače, ukoliko ih nećete uskoro koristiti, jer svaka dodatna težina samo povećava potrošnju. Dok je motor hladan, vozite malo sporije. Na nervozu potpuno zaboravite, jer samo tečna vožnja, bez naglih ubrzavanja, i stalnih promena tempa vožnje može vam novčaniku dobro doći. Kad vas neko pretiče, nemojte davati gas, pored toga što bespotrebno bacate gorivo, ugrožavate ostale učesnike u saobraćaju pa i sebe, osim toga takav vid je kažnjiv, iako je u Srbiji na žalost omilje. I na kraju, nemojte kupovati veći, teži, i snažniji automobili nego što vam zaista treba, jer u svakodevnoj vožnji vrlo često ne koristite ni 30 KS, a mnogi vozači u Srbiji misle da motor koji nema bar 100 KS i nije “pravi” motor.

TESTIRALI SMO: Nissan Juke 1.2 DIG-T

TESTIRALI SMO: Infiniti FX 3.0d

TESTIRALI SMO: Toyota Avensis 2.0 D-4D

TESTIRALI SMO: Novi Nissan X-Trail 1.6 DCI

TESTIRALI SMO: Honda Civic Tourer 1.8

TESTIRALI SMO: Mercedes B 200 CDI

Vraćanje kilometraže u Srbiji na placevima

Jeftino rešenje – Popravka plivajućeg zamajca

 

Testoviautomobila-RS-LOGO

Volvo

1 komentar

  1. Kako bi ra uni bili manji tijekom zime, potro a i se moraju pripremiti ve tijekom ljeta te se savjetuje redovito odr avanje instalacija grijanja, plinskih instalacija i plamenika.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.