Saznajte zašto Srbi vole plin – TNG

Srbi su jako brzo zavoleli plin, odnosno tečni naftni gas. Naši vozači jesu žrtvovali pola gepeka, koji im i onako retko služi, jer su kao što je to kod nas slučaj poslednjih decenija, morali da kupe veći automobil od komšije. Plin jeste mnogo jeftiniji od benzina, skoro duplo, pa se ugradnja plinske instalacije brzo isplati, bar se isplati kratkoročno gledano, u prvih 50,000 km. Kasnije mogu nastati prvi ozbiljni problemi, ali i ne moraju, sve zavisi od ugrađenog gasnog uređaja, motora, servisiranja, a mnogo zavisi i od vozača, i načina vožnje.

Testoviautomobila-RS-LOGO

Nikako nemojte pomisliti da je vodim kampanju protiv ugradnje plina. Nemam ništa protiv onih koji ugrađuju plin, neka ljudi lepo zarade, pošteno rade, i ugrađuju ljudima, vozačima ono što oni žele, Kasnije im naravno i servisiraju, održavaju te sisteme, i lepe para zarađuju na tome. Zarađuje lepo i država, jer iako je akciza na gas manja nego na benzin, svako onaj ko ugradi gas, gleda da ga što pre i isplati, a to Srbi postižu tako što prave velike kilometraže. Po onoj formuli, što više voziš – brže ćeš isplatiti početno ulaganje mnogi su izašli kao pobednici, ali oni su pobednici uglavnom samo u “prvom poluvremenu”. Nakon 40,000 – 50,000 km, kreću prvi problemi, i ne baš jeftine popravke, ovo sve znaju oni koji su ugrađivali plin u novije, modernije motore.

Dakle, dragi sugrađani, ne vodim kampanju protiv ugradnje plina, ugrađujte ga, šparajte, čuvajte svoj novac, ako mislite da ćete ga tako najbolje sačuvati. Znajte samo da je kvalitet tečnog naftnog gasa (TNG-a), odnosno plina, u Srbiji očajno loš. To mi niko neće osporiti, i zato ipak razmislite još jednom, jer kajanje vam neće vratiti motor u fabričko stanje.

Nikada nisam ušao u neki ozbiljniji servis, a da nisam zatekao automobil sa ugrađenim plinom, koji svom vlasniku pravi velike i skupe probleme. Nikad mi ni jedan šef servisa nije rekao da je plin dobar za motor, i nikad mi ni jedan inženjer nije preporučio ugradnju plina. Ako svi ti ljudi greše, onda i ja grešim, i pogrešno vas savetujem.

Ljutili se na mene ili ne, ugradnju gasa ne preporučujem ni u jedan automobil. Problemi čak i sa sekvent sistemima najnovije generacije javljaju se već nakon 20.000 ili 30.000 pređenih kilometara. Problem može delimično da se otkloni čišćenjem dizni, ali time se samo odlaže neminovna zamena benzinske pumpe, injektora, koji rade samo kod startovanja motora, jer čim se postigne optimalna temperatura, sekvent sistem preuzima snabdevanje motora gorivom, tačnije tečnim naftnim gasom.

Kada agregat radi na plin, tada dizne nemaju nikakvu funkciju, a u komori (komorni prostor na glavi) se kao posledica sagorevanja garež lepi na veoma osetljive i sofisticirane dizne.

Neki motori, koji su veoma kvalitetni, starije konstrukcije, jako dobro podnose veća termička opterećenja koja nastaju sagorevanjem gasa. Na primer, Logan ima stari Renaultov motor sa samo 8 ventila, koji je projektovan da pređe bar 500 000 km, kao što su se nekada motori i konstruisali, i on je idealan za ugrdnju plinske instalacije.

Inženjeri u HIT Autu, tvrde da je jednako izdržljiv i Renaultov motor 1.6 16V, koji je Euro 5. Imajte na umu da je jako malo agregata sa Euro 5 normom, koji dobro podnose ugradnju plina. Mnogo je više takvih agregata sa Euro 3 normom. Japansko motori jesu veoma kvalitetni, ali se pokazalo, da ih plin mnogo brže uništava. Dakle, ako baš želite plin, odaberite onaj motor koji može da ga relativno dobro podnese. 

Tekst: Aleksandar Todorović

Zbog ugradnje gasnog uređaja stradaju još neki delovi na motoru. Stradaju sicevi ventila. Izduvni ventili su preopterećeni mnogo većim temperaturama izgaranja gasa – za više od 30%, pa nije čudo što se brzo oštete.

Vlasnici koji imaju ugrađeni sekvent plin stalno muku muče sa lampicama koje se pale i gase u kokpitu, a često se pali i “chek engine”.

To se to dešava jer benzinski motori imaju gornju i donju lambda sondu, a sagorevanjem gasa stvaraju se premale ili previsoke temperature u samom katalizatoru, što remeti normalan rad motora. Kompjuter dobija nepravilne parametre sa tih senzora i zbog toga agregat ne radi kako treba.

Pogrešno mapiranje rada motora u neovlašćenom servisu dovodi do veće potrošnje.

Ako motor nije ispravan ili ako mu kompjuter šalje pogrešne informacije, on ne radi dobro – troši više goriva, a daje manje snage. Takozvano mapiranje motora može da se uradi kako treba samo ako imate originalni softver i originalni kompjuter.

Jeftini akumulatori: Akumulator SHOP

Neovlašćeni servisi imaju kompjutere za dijagnostiku, ali oni nisu originalni. Na primer, Chevrolet prodaje fabričke kompjutere samo ovlašćenim servisima, a neovlašćeni servis ne može da ih kupi, jer fabrika ne želi da im ga proda. Fabrika neovlašćenim servisima ne želi da proda ili ustupi originalan softver za održavanje automobila. Zbog toga servisi bez licence ne mogu da budu u mreži servisa, niti mogu da dijagnostikuju većinu ozbiljnih kvarova. Oni su prinuđeni da kupuju kineske kompjutere, koji su samo bleda kopija originalnih Chevroletovih računara, a kineski softver je manjkav – nepotpun i netačan, tako da majstori u neovlašćenom servisu prate pola dijagnostike sa “vezanim očima”. Drugim rečima, u ovlašćenom servisu se vide sve nepravilnosti u radu motora, dok u neovlašćenim samo neke, ili čak ne vide ništa.

Posetite rubriku Pitajte Aleksandra Todorovića (KLIKNI OVDE), i saznajte kako treba upoređivati, birati automobile. Pronađite odgovore na svoje dileme, i postavite vaše cenjeno pitanje. Cena odgovora je simboličnih 1 899 dinara.

PLAĆANJEM ODGOVORA DOBIJATE REŠENJA SVIH VAŠIH DILEMA.

Ako ste već pronašli automobil koji želite da kupite, i ne znate da li ste doneli dobru odluku, za vas postoji rubrika HITNA KUPOVINA-BRZI ODGOVORI (KLIKNI OVDE). Što preciznije napišete pitanje, to će i odgovor biti direktniji, korisniji i za vas, i za sve ostale koji imaju slične nedoumice oko izbora vozila. Pošaljite pitanje pre kupovine, izbora automobila, a ne nakon što ste odabrali katastrofalno loš model, jer ja to ne želim da vam saopštim.

Novi Ford Mondeo stigao u Srbiju

DRAGI ČITAOCI, POŠALJITE I VI VAŠE PITANJE, I DOBIĆETE ODGOVOR KLIKNITE OVDE.

Pročitajte odgovore na neka od zanimljivih pitanja koje ste mi poslali:

Iskoristite vredne savete – Pitajte A.Todorovića

Suzuki SX4 ne mogu da preporučim

Toyota Celica bolja od Alfe GT?

Prevara ili ne?

Prostran auto za debelog muškarca

U kakvom su stanju HDI i JTD motori sa 250.000 km?

Koji polovan auto odabrati: Mazdu 6, Mondeo ili Volvo?

BMW: Vraćena kilometraža za preko 160.000 km!

PLIVAJUĆI ZAMAJAC: Pitanja, zablude i odgovori

Toyota Yaris ili Mazda 2?

G.Todoroviću: Eko pneumatici vrede ili ne?

Kako izabrati polovni automobil?

Kakav je Roomster u odnosu na Logan MCV?

Poređenje:Honda Jazz 1.4 i Civic 1.4

TESTIRALI SMO: Ford Focus 1.6 TDCi

Testoviautomobila.rs: Da li je Ibiza bolja od Punta?

Otkrivamo vam zašto nije mudro ugraditi gas

Plivajući zamajac za Škodu košta 2 100 maraka?

Koji polovan auto odabrati: Scenic ili Accord?

Alfa Romeo 159 nije Best Buy – Scenic možda jeste

Koji auto preporučujete za 3.500€?

Saveti za kupovinu polovnog automobila

Da li preporučujete 406 Coupe sa dizel ili benzinskim motorom?

Grande Punto ili Ford Focus?

Kupovina polovnog vozila

Testoviautomobila-RS-LOGO

Volvo

3 komentara

  1. Igor

    Postovani gospodine Todorovicu, veoma cesto citam vase tekstove i po mom misljenju ste jedan od najboljih strucnjaka u vezi automobila u Srbiji, cak sam ozbiljno razmisljao o tome da Vas angazujem prilikom kupovine automobila… medjutim moram da prokomentarisem ovaj tekst jer se nalazim pred ugradnjom plina u automobil koji sam nedavno kupio za suprugu.
    Vozim NISSAN PRIMERU sa 1.8 benzinskim motorom od 84 kw sa ugradjenim plinom vec 6 godina i za to vreme sam presao preko 120 000 km.
    Molim Vas da zajedno razmotrimo sledecu racunicu:
    Ako uzmemo da je cena benzina 145 dinara, da bi auto trosio 8 litara benzina na 100 predjenih kilometara ispada 145*8=1160 dinara na 100 predjenih kilometara.
    Cena plina je 75 dinara, potrosnja plina je 10 litara na sto predjenih kilometara (proverio sam 1200 puta) ispada 10*75=750 dinara na sto predjenih kilometara.
    1160-750=410 dinara ustede na 100 predjenih kilometara.
    410*10=4 100 dinara ustede na 1000 predjenih kilometara.
    4 100*120=492 000 dinara sam ustedeo na 120 000 predjenih kilometara.
    Cena ugradnje i atesta je 60 000 dinara, uradio sam jedan servis plina 5000 i nikakvih drugih troskova sa plinom i motorom nisam imao, sto ce reci da sam ukupno ustedeo 492 000-65 000= 427 000 dinara.
    I sada Vas pitam: Sta ugradnja plina moze da osteti na motoru u vrednosti 427 000 dinara, kada sam ceo automobil platio 400 000 dinara a sada vredi oko 240 000?

Leave a Reply to Igor Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.