Servis turbo punjača

Zadnjih deset godina, kupovina modernih turbo dizelaša postala je više pravilo nego izuzetak.

Želja vozača da imaju istovremeno štedljiv, snažan i brz auto izbacila je u prvi plan vozila sa TDI i common-rail agregatima. Iako su ovi motori moderni i sofisticirani, itekako su ranjivi i osjetljivi kako na kvalitetu goriva, tako i na redovno održavanje.

Tekst: Aleksandar Todorović urednik www.Najboljiauto.com i www.Testoviautomobila.rs

Ako se ne poštuje osnovna pravila za dug radni vijek turbo punjača, koji je zajedno sa motorom čini srce automobila, čekaju vas vrlo visoki troškovi održavanja i popravaka. Reparaturu turbo punjača danas je moguće napraviti u svakom većem gradu.

Sačuvajte svoj turbo punjač, i svoj motor, pročitajte tekst, i vaš će vam novčanik ali i automobili biti zahvalni. Kliknite dole na link.

Pojačani šumovi iz turbo punjača upozoravaju da je vreme za servis: uzrok može biti oštećen rotor, ali i pukotine na cevima, crevima ili hladnjaku vazduha. Nemojte čekati havariju turbine, jeftinije je ako uradite remont.

 

Vrlo često se turbo punjači menjaju bez razloga. Uzrok povećane potrošnje ulja je mnogo češće sam agregat, a ne turbo punjač, kako se to obično misli.

 

 

Inženjeri su početkom osamdesetih godina prošlog veka, intenzivirali razvoj dizelaša koji su potpomognuti turbo punjačem. U početku se išlo na uparivanje turbine sa motorima veće radne zapremine, ali oni nisu bili dovoljno ekonomični da svrgnu sa trona, tada, dominantne benzinske agregat. Dizel motori manje radne zapremine, bez obzira koliko bili dorađivani, jednostavno nisu davali dovoljno snage, pogotovo na nižem broju obrtaja, a najveći problem je bio nedovoljno veliki obrtni moment, te je motor uvek morao da radi na visokom broju obrtaja, ukoliko je vozač želeo iole pristojne performanse, što je neminovno dovodilo do velikog naprezanja motora.

 

Idealno rešenje za “buđenje” tromih atmosferskih dizelaša, predstavljao je turbo punjač. Turbina je inače prilično kompleksne konstrukcije, što samim tim znači da nije jeftina.  Pored toga materijali koji se koriste za proizvodnju turbine su izuzetnog kvaliteta, a obrada istog mora biti filigranski precizna. Ogromne radne brzine rotora dostižu i nekoliko stotina hiljada obrtaja u minuti, i veoma visoke radne temperature. Turbo punjač, snagu crpi iz izduvnog gasa motora koji je po pravilu izuzetno velikih temperatura, što naravno znatno napreže materijal, jer u kompresionom kolu dolazi do velike razlike u pritiscima usisnog i kompresovanog vazduha.

 

Danas je primena turbo punjača kod dizel motora, potisnula benzinske motore kod većih automobila, koji je sa sistemom pumpa-brizgaljka TDI (PD), i kasnije sa još modernijim sistemom common-rail doveden do velike efikasnosti kada je iskorišćenost energije u pitanju. Mala potrošnja, čak i kod agregata sa preko 110 KS, je jednim delom postignuta zahvaljujući velikom obrtnom momentu pri niskom broju obrtaja radilice. Da bi se umanjio negativan uticaj takozvane “turbo rupe”, koriste se turbo kompresori promenljive geometrije, koji su još sofisticiraniji, i samim tim skuplji. Snažne turbine povećavaju pritisak na skoro 2 bara, te daje motoru toliku količinu vazduha da je sagorevanje znatno bolje, a samim tim i oslobođeni obrtni moment. Tada je zamor materijala veći, a životni vek agregata je skraćen.

 

Proizvođači često navode da bi turbina morala da traje koliko i motor, ali statistički podaci ih često demantuju. Postoji više razloga zašto turbo punjač strada znatno pre motora, ali mnogo važnije od toga je da predupredite eventualne troškove redovnim servisiranjem turbine.

 

Pošto veliki broj vozača u Srbiji već ima, ili planira da kupi neki automobil sa modernim turbo dizelašem.

 

aleksandar-todorovic (1)

Volvo