Pitanje: Poštovani Aleksandre, Ovo nije moj prvi put da Vam pišem. Prošli put ste mi dosta pomogli i sačuvali me prelistavanja hiljade članaka i foruma. Zbog toga Vam pišem ponovo.
Ovog puta tražim auto za svog oca. Tražimo malo veći auto koji će biti kao i uvek što ekonomičniji. Ono što sam ja primetio je da mi se čini da su karavani malo jeftiniji od istog automobila u hedzbek varijanti. Da li postoji neki poseban razlog za to ili su prosto manje traženi?
Voleo bih dizela. Evo nekih modela I par stvari koje sam “čuo/znam” o njima. Voleo bih da izbegnem “specifične” kvarove gde moram da obiđem 250 majstora a koji mogu biti I jako skupi.
Prioriteti:
– Ekonomičnost (potrosnja, održavanje)
– Pouzdanost (bez čestih I skupih kvarova)
Na prvom mestu mi je favorit:
Citroen C5 – Model koji je meni favorit udoban pouzdan (meni je problem što sam čuo sto ima prilično osetljiv plivajući ne znam da li su cene delova I popravki veće u odnosu na ostale).
VW – Passat, Golf IV – jednostavan I pouzdan motor za održavanje, s druge strane jako tražen, drže cenu za možda preveliku za to što nude a mislim da se tesko može naci solidan primerak.
Peugeot 307, 407 – udobni, imam predrasude o ovoj marki da mogu da budu skuplji delovi I popravke od ostalih koje sam naveo.
Opel Astra G – isizu motor, bolji onaj 2.0, ne znam ništa o ovom modelu “kažu” da je pouzdan motor ne znam koliko je ekonomičan (u smislu česti kvarovi I popravke)
Fiat Stilo – 1.9 generalno možda za naše uslove najekonomičniji delovi pristupačni a majstori ih dobro poznaju tako da nema puno iznađenja, mana jako česti elektronski kvarovi I loš trap.
Škoda Oktavia – 1.9 – VW pouzdan motor I dobro vešanje za naše puteve – e sad ne znam njegove mane I česte kvarove, čuo sam da elektronika može žestoko da zeza. Oko 4.000 evra planiramo da izdvojimo za automobil.
Jasno mi je da nista nije crno ili belo ali koji od ponuđenih modela se pokazao pouzdanijim I ekonomičniji od ostalih, voleo bih kad nekako suzim izbor I na sta obratiti paznju etc. Pozdrav. Miloš.
Odgovara Aleksandar Todorović:Uvaženi gospodine Miloše hvala vam na pitanjima, i poverenju. Drago mi je ako sam uspeo da vam pomognem u kupovini automobila. Dajem sve od sebe, da svoje znanje prenesem svim kupcima u Srbiji, jer mi je cilj da za svoj novac kupite najbezbedniji i najbolji auto u klasi. Primetio sam da bezbednost kao takvu uopšte ne pominjite, niste jedini, i da vam ona nije bitna, pa vam neću onda ni upoređivati automobile u tom pravcu.
Drago mi je ako ste čitali moje tekstove, odgovore na pitanja, pre svega zbog vas, ali sudeći po tome kako ste sročili, napisali ovo pitanje, siguran sam da niste. Zaključke koje ste vi naveli u pitanju, ja nikada nisam napisao, pa verujem da ste se informisali na nekim forumima, gde uglavnom pištu ljudi koji imaju znanje slično vama.
Informacija na internetu je mnogo, ali validnih informacija na srpskom jeziku je jako malo. Naši novinari ne navode nikakve mane testiranih automobila, svaki automobil ima samo vrline, a naš narod uživa u čitanju takvih tekstova, jer kada je opisan omiljeni model, svakom je lepo da pročita, da njegov favorit nema ni jednu jedinu manu. Prosto divno. Novinar deli isto mišljenje kao “navijač” odnosno ljubitelj određenog brenda. Ako ste primetili, a verujem da niste, ja u svakom testu navodim sve mane automobila. Ne zato jer želim da izgubim reklamu, naljutim uvoznika, dilera, nego zato što želim vama kupcima, čitaocima da pomognem. Ali većinu vas to realno i ne zanima. Kod nas ljudi kupuju automobile kao “cipele”, biraju onaj auto koji im se dopada, i gledaju da bude veći i skuplji od automobila koji ima komšija. Potajno se nadaju da će kupiti auto koji je jeftin za održavanje, i koji malo troši. A sve to zajedno teško može da se ostvari.
Poredite automobile koji stvarno nisu za poređenje. Nimalo ne olakšavate pisanjem ovakvih pitanja.
Kako uporediti Citroen C5 karavan i Astru G, odnosno Peugeot 307? Razlika u veličini je ogromna. To je isto kao da ste me pitali da vam uporedim trosoban sa petosobnim stanom sa tri terase? Ako nemate dece šta će vam petosoban stan? Ili ako imate sina i ćerku, kako da živite u trosobnom stanu? Nisam baš slučajno povukao ovu paralelu, jer se meni čini, da nagomilani stambeni problemi u Srbiji (život tri generacije u jednom stanu) navjiše izlaze na videlo kod automobila. Broj automobila po glavi stanovnika je gotovo četiri puta veći danas u Srbiji nego u Srbiji za vreme SFRJ sa stabilnim zaposlenjima, platama, i uopšte mnogo boljim standardom. Ljudi lažu samo sebe, nemogućnost da ostvare normalan život gledaju kroz automobil. Ovo vam pišem dobronamerno, jer jeftinog automobila za održavanje sa modernim dizel motorom, koji ima više od 250.000 km iza sebe nema.
Ja mogu u potpunosti odgovorom na pitanje, ili pitanja da pomognem nekom ko kupuje nov automobil. Kod izbora, kupovine polovnih automobila je stvar mnogo kompleksnija. Bukvalno moram da vam pišem deset odgovora, da sužavamo i proširujemo izbor polovnih automobila nekoliko puta, kako bi na kraju odabrali one najbolje modele za vas.
Niste se potrudili ni da proverite cene rezervnih delova, i onih originalnih, i onih kineskih koje imate u našim radnjama.
Naveli ste da bi želeli da izbegnete obilaženje 250 majstora pre nego što otklonite kvar. Nema potreba da odilazite 250 majstora, dovoljno je da odete u jedan servis, i rešite problem. Mene stalno javno kritikuju što preporučujem ovlašćene servise. Vozači, nisu svesni koliko automobii danas imaju komplikovane kompjutere, elektroniku, brdo senzora, i mnogo mana i nedostataka. Svaki modela ima bar dvadesetak ozbiljnih propusta tokom svoje serijske proizvodnje, koji mogu da dovedu da ozbilnih kvarova. Automobili jesu postali ne samo mnogo skuplji za održavanje, nego i mnogo nepouzdaniji.
Pored toga što vam bezbednost nije bitna, izgleda da vam ni pouzdanost nije presudna. A to je opet dokaz da niste čitali moje odgovore na pitanja, a pišem ih skoro 15 godina. Jer da ste ih čitali, uvrstili biste bar jednu Mazdu, Hondu, Nissan ili Toyotu u uži izbor. Kod nas japanski automobili nisu preterani, ali svaki dobronamerni majstor će vam u poverenju reći da imaju mnogo manje problema sa elektronikom i kompjuterima od evropskih automobila. Naravno da vam ih majstor neće preporučiti (uglavnom) iz nekoliko razloga. Pre svega jer mu nije u interesu da kupite auto koji se manje kvari. Nije mu u interesu da servisira automobile za koje nema delove “ispod stola”, mislim na ukradene delova, ili izuzetno jeftine delove izuzetno lošeg kvaliteta, i nikako ne želi da održava auto o kojem zna jako malo, pa ima problem da utvrdi gde mu se nalaze i filteri.
Održavanje automobila je postalo jako kompleksno. Narod nema novca, ali nema ni znanj, jer brojni su primeri onih koji poseduju vozila stara oko 3 godine, koja ne održavaju u ovlašćenoj mreži servisa.
Pitaćete se a zašto je Todorović toliko zapeo sa tim ovlašćenim servisima? Pa zato što servisi van ovlašćene mreže na svojim kineskim kompjuterima i kineskom softveru ne vide pola problema na automobilu, motorou, elektronici, i onda naravno nastaju problemi. Jer funkcija servisa nije samo da vam krpi auto, da vam menja delove, već i da predupredi kvar.
Umesto da kupite Punto 1.2 Classic, i da ga održavate u ovlašćenom servisu sa originalnim delovima, i uživate u vožnji, vi za 4.000 evra želite da odaberete Citroen C5. Koji je mnogo veći i bar tri puta skuplji za održavanje. Cene kvarova kod Citroena mogu biti i do dvadeset (da dobro ste pročitali) veće nego kod punta sa benzinskim motorom.
Ako bi krenuli da poredimo Citroen C5 sa Opel Astrom G, došli bi smo do zaključka, da je C5 mnogo udobniji, prostraniji, bolje opremljen, bezbedniji (dobro to vama nije primarno, ali dozvolite da navedem), ali da je Astra jeftinija za održavanje, i da u većini karakteristika zaostaje za većim automobilom. Dakle lako je zaključiti da je C5 veći automobil do Astre, i da je bolji. Pripadaju sasvim različitim klasama. Ne postoji na svetu automobil iz C segmenta (Golf, Astra) koji je bolji od automobila iz D segmenta (Passat, C5).
Kvarovi na Citroenu C5
Ceo električni sistem na Citroen C5 je mreža puna misterija. Problemi sa bočnim električnim podizačima stakala, grejanjem sedišta, ventilatorom hladnjaka. Međutim, posebno je hirovita elektronika. Problemi sa putnim računarom, elektronskom kontrolom blokade i centralnim zaključavanjem.
Benzinski motori nisu najdugovečniji u klasi, čest je problem pregoreli dihtung glave motora i curenje iz sistema za hlađenje. Gumene cevi i oko hladnjaka treba pažljivo pregledati. V6 motor nije za dugoročna toplotna opterećenja. Ovo može završiti čak i pucanjam jedne od glava. Pre kupovine bilo kojeg Citroena C5 (ili bilo kojeg automobila) proverite efikasnost motora tokom vožnje ako je to ikako moguće. (auto placevi mogu samo jednom da izdaju probne tablice za jedno vozilo – još jedan idiotski zakon u Srbiji).
Turbo diezelaši common-rail imaju problema sa gumom na remenici, komponente od gume se razdvoje i moraju se zameniti. Zahtevaju detaljno ispitivanje. Rad HDI motora može biti neravnomeran, ne toleriše gorivo lošeg kvaliteta. Verzije sa DPF zahtevaju korišćenje posebne tečnosti u sistemu sagorevanja, što povećava troškove. Takođe je posle nekog perioda potrebna zamena DPF filtera, preporučujem original, ali znajte da je preskup, i da nije za vaš džep.
Citroen C5 nije baš najbolje prošao na ispitivanju pouzdanosti. Čak 50% svih kvarova su elektronske prirode, a stvari odjednom i naglo. Najviše pažnje obratite na kontrolnu tablu i klima uređaj. Kada to dobro pregledate, pogledajte i ostatak elektronike na kolima. Samo hidro-pneumatsko vešanje ne zahteva dodatno održavanje, mada se dešavalo da otkaže hidraulična pumpa ili da sistem, sam po sebi reši da podešava visinu automobila. Kvačilo zna brže da strada kod 2,0 HDI verzije zbog velikog obrtnog momenta motora, popravka nije jeftina, pa dobro proverite ispravnost ovog dela, pri kupovini.
Automobili iz prve godine proizvodnje su ili pozivani u servis ili im je prilikom redovnih servisa rađene prepravke. Ali broj promena i poboljšanja su značajna. Međutim, svi elektronski problemi ili nespretnosti u prvoj fazi proizvodnje, nisu eliminisani.
Najčešći problemi:
Loš rad motora je često uzrokovan zaglavljivanjem EGR ventilom od prljavštine.
Motor 1.8 16V ima često probleme sa neispravnom lambda sondom.
Uobičajeni problem sa 2.0 benzinskim motorima, motor radi neravnomerno i loše reaguje na gas tokom vožnje. Problem je rešen reprogramiranjem ECU motora.
2.0 16v motor na Citroen C5 proizvedenim do maja 2001., mirnoća rada motora je poremećena. Izazvana problemom cevi sa EGR ventila, trenje cevi o okolne mehaničke delove. Ova stavka je ispravljena u kampanja fabrike sa početka 2002., zamenjena obloga cevi i zamenjena cev.
Benzinski motori kvar bobine posebno kod Citroen C5 3.0 V6.
Problemi sa hidropneumatikom kod Citroen C5 3.0 V6, velika težina motora.
Kod Citroen C5 opremljenih sa dizel motorima i proizvedenih pre restailinga modela, postoje problemi sa čestim začepljenjem DPF filtera, koji zahtevaju potpunu promenu na oko 4 godine.
Plivajući zamajac je problem. Na Citroen C5 1.6 HDI 110, osećaj naglog “udaranja” često se pogrešno pripisuju nosaču motora ili prednjoj osovini.
Kod 1.6 HDi verzije proizvedenih do početka 2005., bilo je čestih problema sa nepouzdanim paljenjem. Neophodno je da se reprogramira ECU motora.
Na HDI dizel motorima, čest je kvar potisnog ležaja kvačila i plivajućeg zamajaca, što ukazuje veoma nestabilan rad motor u praznom hodu i tokom promena brzine. Javlja se nakon pređenih 150.000 km.
1.6 HDI motor. Citroen C5 proizveden do proleća 2005., bilo je problema sa ubrizgavanjem. Loše elektronsko upravljanje. Rešenje reprogramiranje ECU.
Kod 1.6HDI dizela dolazi do redovnih problema sa turbo punjačem usled nedovoljnog podmazivanja. Za potpune eliminacije grešaka je potrebno promeniti turbo punjač, pumpu za ulje i sve hidraulične veze sa motorom i turbo punjačem, imaju i probleme sa polomljenim plastičnim štapićima od merača nivoa ulja u motoru, koji onda završiti u rezervoaru za ulje.
Kod Citroena C5 2.0 HDI i 2.2 HDI koji su proizvedeni do septembra 2001., imaju izraženi pad snage motora ili automobil neće da upali. Uzrok je kvar pumpe za gorivo (oksidacije bakra unutrašnjeg dela) koja se nalazi u rezervoaru. Ovo je ispravljeno u kampanji fabrike sa početka 2002., zamenjena pumpa.
Motor 2.0 HPI. Na Citroenu C5 proizvedenim do maja 2001., poremećeno funkcionisanje, manju snage i lošije performanse. Uzrokovane kvarom unutrašnjeg zaptivanja pumpe za ubrizgavanje. Ovaj problem je ispravljena u kampanja fabrike sa početka 2002., bila je zamenjena pumpa, ako je bilo potrebno.
2.0 HDI motor. Na Citroen C5 proizvedenim do juna 2001., poremećen prazan hod motora. Izazvana kolom EGR ventila. Trenje izazvano između cevi EGR ventila i poklopca motora. Ova stavka je ispravljena u kampanji fabrike sa početka 2002., novi poklopac motora i nova cev cevi.
Kod Citroen C5 opremljenih sa dizel motorima 2.2 HDi, postoji problem sa zupčastim kaišom, to može biti zbog prodiranja vode u oblasti zupčastog kaiš, kaiš pukne i prouzrokuje štetu motora.
Kod dizela 2.2 HDI dolazi da često upali svetlo upozorenja koja ukazuje na problem sa izduvnim sistemom ili DPF filter, uprkos činjenici da nije bilo nikakvih problema.
Dizel motorom 2,2 HDI ima uobičajene probleme sa senzorom od ulja u motoru i prodorom vode u filteru vazduha i posledičnim problemom sa MAF senzorom.
2.2 HDI motor. Na Citroen C5 proizvedenih do aprila 2001., rizik od loma lanca koji povezuje dve bregaste osovine. Može izazvati kvar motora. Leta 2002. sistematska zamena ovog malog lanca.
2.2 HDI motor. Na Citroen C5 proizvedenim do juna 2001., moguće curenje dizela na crevu na povratnoj liniji goriva. Izazvano trenjem sa okolnim mehaničkim delovima. Ovo je ispravljeno u kampanja sa početka 2002., revidirano oblaganje cevi, cev zamenjena, ako je bilo potrebno.
Uobičajeni problemi sa automatskim menjačima, grub je i teško se pomera ručica. Za taj problem u velikoj meri krivi probleme sa elektronikom. Iz fabrike su naknadno informisali da je neophodno da se preveze 60 000 kilometara pre promene ulja.
Citroen C5 opremljena automatskim menjačima, proizvođena do sredine 2004., problema sa prebacivanje menjača rešen reprogramiranje.
Zbog pogrešnog izbora materijala za montažu zadnjeg kočione čeljusti, potonji često problemi sa korozijom i problemima sa kočenjem.
Ručna kočnica. Na Citroen C5 proizveden do januara 2002., rizik od loma drške ručne kočnice.
Hidro-pneumatska suspenzija. Na Citroen C5 proizvedenim do oktobra 2001., postojao rizik od kvara elektronske kontrolne suspenzije. Izazvan ulaskom vode u kompjuter koji upravlja suspenzijom. Ova stavka je ispravljena u kampanji sa početka 2002.
Hidro-pneumatska suspenzija. Na Citroen C5 proizvedeni do aprila 2001., moguće neznatno curenje na hidrauličnom sistemu, curenje kroz creva „povratka“ od cilindara prednjeg vešanja. Izazvane nepravilnim vezivanjem creva. Ova stavka je ispravljeno u kampanji sa početka 2002. promena stege (metalne umesto plastične) na cevi prednjeg vešanja.
ESP sistem. Restilizovani Citroen C5 proizvedeni do decembra 2004. Rizik od prekida rada ESP sistema. Uzrokovana lošim prenosom signala koji daje ugao volana na ploči elektronike. Problem rešen u akciji marta 2005.
Citroen C5 pre restailinga dolazi do intenzivnog trošenja zadnjih guma.
Citroen C5 proizvedena do sredine 2002., moguća pojava buke i vibracije od ispod zadnjih točkova, posebno na desnoj strani. Da bisti rešili ovaj problem instalirani su dodatni metalni tegovi i dodatni penu ispod sedišta, ali nisu bili dovoljno efikasni. Kompletna eliminacija problema prati revidirane modele, kada su ugrađen novi tip zadnjih amortizera.
Ukoliko vam crkne katalizator verovatno ćete u nekom momentu imati problem sa sajlama menjača posto se zbog pregrevanja katalizatora počinje teže kretati kroz bužir.
Ukoliko primetite koroziju na zadnjem loncu bez brige, nije za zamenu već treba samo da skinete limenu oplatu, ispod je skoro sigurno zdrav lonac.
Ceo električni sistem na Citroen C5 je mreža puna misterija. Problemi sa bočnim vozačevim električnim prozorima, grejanjem sedišta, ventilatorom hladnjaka. Međutim, posebno je hirovita elektronika. Problemi sa putnim računarom, elektronskom kontrolom blokade i centralnim zaključavanjem.
Ovo je samo ono najvažnije. Gospodine Miloše vi ste napisali citiram: “Citroen C5 – Model koji je meni favorit – udoban pouzdan (meni je problem što sam čuo sto ima prilično osetljiv plivajući ne znam da li su cene delova I popravki veće u odnosu na ostale).“
KOMPLETAN ODGOVOR JE POSLAT G.MILOŠU NA MEJL. AKO I VI ŽELITE ODGOVOR, PRAVE SAVETE, INFORMACIJE KOJE VAM MOGU SPASITI NEKOLIKO HILJADA EVRA POŠALJITE MI PITANJE I DOBIĆETE ODGOVOR.
ODGOVORE i PITANJE ČITAJTE NA SAJTU TESTOVIAUTOMOBILA.RS (KLIKNITE OVDE) i Najboljiauto.COM
PITAJTE ALEKSANDRA TODOROVIĆA (POŠALJITE PITANJE, KLIKNITE OVDE)