Da li da kupim SUV ili limuzinu?

Pitanje: Pozdrav Aleksandar, evo da krenem od početka. Već nekoliko mjeseci bezuspješno tražim auto koji bi nam najbolje odgovarao. Najveći problem mi je što ni sam ne znam kakav bi nam auto najbolje pasao. Zato ti i pišem da mi u tome pomogneš. Kao što sam već odgovorio, skoro cijelo vrijeme vozit ću po gradu Zagrebu osim povremenih izleta i jednom,dvaput godišnje odlaska na more. Pošto ću voziti po gradu svi mi kažu da mi se dizel ne isplati uzimati, pa sam prema tome bliže benzincu.

Imam 29 godina, ženu i malu bebu, a kroz neko vrijeme planiramo još djece tako da mi je zapravo najveća enigma koje veličine auto uzimati, odnosno je li mi pametnije uzeti SUV, limuzinu ili pak možda neku srednju veličinu poput Aurisa. Visok sam 199cm, pa me stoga još više privlači SUV, samo ne znam koliko je to isplativo, pošto ću ga voziti skoro isključivo po gradu.

PITAJTE ALEKSANDRA TODOROVIĆA (KLIKNITE OVDE)

Broj računa je: 285233504000148510 Sberbank

Razmišljao sam i o manjem SUV-u (Seat Arona, Hyundai Kona i sl.), ali tada ne znam hoću li imati dovoljno mjesta u autu. Odlučio sam da neću tražiti auto s tri sjedala na stražnjoj klupi jer je pitanje što će biti u budućnosti, a i ako se stvori potreba za tim do tada bih već možda i uzeo drugi auto.

Bliže sam uzimanju polovnog auta, ali ne starog, recimo od 2015. na dalje, naravno pod uvjetom da je dobro očuvan. Mislim da mi je pametnije sljedeći auto kupiti novi kada ćemo znati koliko ćemo djece imati i imati malo širu sliku što nam zapravo treba. Inače sam smiren vozač, obiteljski tip čovjeka, ne tražim nikakve jurilice nego pouzdan obiteljski auto u kojem ćemo se svi ugodno osjećati. Bio sam blizu kupovine Toyote Corolle iz 2016., ali kada sam ga odvezao na servis saznao sam da je bila u rent-a-caru i da je podosta izlupana. Evo mislim da je to to, ako sam nešto zaboravio ili nešto izostavio što ti je bitno, kažem ti u nadolazećoj komunikaciji. Lp.

 

  • Ime i prezime: Marko Gašić
  • Mejl adresa: #######@gmail.com
  • Telefon: #######
  • Kada planirate kupovinu?: U roku 3 mjeseca
  • Kakav auto kupujete?: polovan
  • Koliko novca želite da potrošite?: do 13 000 eura
  • Šta trenutno vozite?: Ništa
  • Između kojih se automobila dvoumite?: Između dosta njih (prva dilema je limuzina ili SUV)
  • Gde ste čuli za ovaj sajt?: Prijatelj mi je rekao
  • Koliko kilometara godišnje prelazite? : 10000-12000km (95% gradske vožnje)
  • Da li biste platili da vam pronađem auto?: Ne

 

 

Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g.Gašiću hvala na poverenju. Vaše pitanje je pitanje za milion dolara, kako se to obično kaže. SUV klasa je sve popularnija, a razloga ima puno. Auto industrija se povinuje željama kupaca, iako mora nekako da uklopi sve to u stroge EU zakone o emisiji gasova, ali su proizvođači uspeli nekako da prevare nadležne, i “puture” im neke druge nerealne rezultate. Ako EU nastavi sa ozbiljnim preispitivanjem količine gasova, nisam siguran kakva je budućnost SUV-ova, jer oni osim što su teži od limuzina, imaju često lošiju aerodinamuku, a lošija aerodinamika znači veću potrošnju, odnosno veću emisiju štetnih gasova. Kombinacija benzinskih motora i SUV-ova (benzinci ispuštaju znatno manje azotovih oksida) nije deletvorna, zbog malog obrtnog momenta i velike mase. Istina novi turbo benzinci, imaju veći obrtni moment, na nižim obrtajima, ali oni troše znatno više, kraće traju, i opet ne pružaju istu elastičnost kao dizelaši. Rešenje u budućnosti su hibridi, ali oni su prosto preskupi, i tržište ih nikako ne prihvata na valjan način, iako su plate u EU više nego dovoljno visoke, da prosečan kupac može bez naprezanja da priušti jedan hibrid.

Savetuju vas oni koji nemaju minimalno znanje o mehanici i motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Dizelaši sada nisu popularni u Nemačkoj. Politika je trenutno na strani ekolološki prihvatljivih automobila. Priča o ekologiji koja se potura neobaveštenim kupcima, i manipulacija širokim narodnim masama je sve izraženija. Proteruju se navodno dizeli, a uvode se električni automobili. A na šta idu električni automobili? Na struju? A kako se ona proizvodi? I najvećoj meri sagoravenjem fosilnih goriva, pre svega sagorevanjem gasa, koji stvara efekat staklene baše. Priče o tome kako je gas ekološki prihvatljiv, prosto nije tačan. Ekološki prihvatljive su donekle hidrocentrale, ali one daju 5% potrebne energije. Rešenje je u znatno manjoj potrošnji energije, a to se kosi sa politikom kapitalističkog uređenja, u kojem se forsira što je moguća veća potrošnja svega.

Ovaj mali otklon, od vašeg pitanja sam napravio, što u ovom trenutku nije moguće tačno prognoziriati šta će biti sa dizelašima. Verovatno će auto industrija napraviti neki dogovor sa političarima, kako se da kupci prevare, a sve to pod sloganom ekologije, i  nateraju ih da kupe “ekološki” prihvatljivije automobile, iako proizvodnja tih automobila troši mnogo energije, a niko ne govori o tome koliko su opasni veliki akumulatori koji se nalaze u električnim automobilima po okolinu.

Za sada, samo će u nekim gradovima u Nemačkoj biti zabranjen ulazak automobila sa dizel motorom. Koliki će to broj gradova biti ostaje da se vidi, i pitanje je, da li će se nešto slično dogoditi u drugim državama. Zagađanje u Nemačkim gradovima je preveliko, drugim rečima ti gradovi ne poštuju EU propise o maksimalno dozvoljenom zagađenju. Zagađenje ne proizvode naravno samo automobili, već i velika industrijska postrojenja.

Prema zvaničnim podacima, od 15 miliona dizel automobila na nemačkim putevima, samo 2,7 miliona je u skladu sa najnovijim Euro-6 standardima. Udeo dizelaša u ukupnom tržištu automobila u Nemačkoj pao je sa 48% u 2015. na oko 39% prošle godine. To je i dalje veliki broj automobila, i mislim da se može lako desiti, da veliku broj vlasnika tih automobila na sledećim izborima gurne stranku zelenih ispod cenzura, pa se vrlo lako može sve vratiti na staro.

Sve vam ovo pišem, jer nisam siguran, da li pravilno postupam ako vas savetujem da kupite auto sa dizel motorom, ali ne samo zbog znatno manje potrošnje.

Nauka je vrlo jasno, i morate znati da benzinski motor nikada neće imati energetsku efikasnost kao dizelaš, u najboljem slučaju benzinac troši oko 30% više goriva od dizelaša. Morate takođe znati, da gradska vožnja, stani – kreni, znatno više uništava benzinski motor, koji teže podnosi vožnju kod delimučnog opterećenja. Naravno, zbog ekoloških PDF filtera, kod dizelaša, morate jednom mesečno izaći iz grada, i “produvati” automobil na otvorenom putu, još bolje auto putu. Moderni dizelaši nisu samo za vožnju gradom.

Toyota kao polovna je preskupa, i mislim da je precrtate kao opciju, posebno jer prelazite jako malo kilometara i kupujete automobil sa relativno malo godina iza sebe. Toyota nije toliko kvalitetnija od konkurencije, koliko ima dobru servisnu mrežu u Nemačkoj, a na osnovu podataka iz Nemačke (ADAC i TUV), stvara se rejting jedne, odnosno druge marke. Automobili koji su bili u renta karu, moraju imati znatno nižu cenu, pa i tada smatram da nisu za preporuku, prosto velike kilometraže kod bnezinskih motora nisu ono što bi vam preporučio.

Dizelaši se konstruišu da traju mnogo duže od benzinaca, pa tako nije retkost da neki motori sa 500.000 km rade perfektno, i imaju dobru radnu kompresiju, i ne prelaze dozvoljeni nivo emisije gasova. Postoje ljudi koji itekako dobro održavaju automobila, ali je potrebno da imate stručnjaka, koji će vam pomoći u traženju automobila.

Seat Arona? Hyundai Kona? Vi kao da se trudite da kupite automobil sa kojim ćete izgubiti najviše na vrednosti. Pod broj jedan, smatram da Seat i nema neku veliku budućnost na tržištu, i da ne uspeva nikako da dosegne kvalitet Škode, a kamoli VW-a, koji su opet daleko od nekih drugih kvalitetnijih automobila kao što je na primer Mercedes. Hyundai ulaže mnogo u marketing, i sve ostalo oko marketinga, ali kvalitet tih automobila ide silaznom putanjom. Osim toga, vrednost polovnih korejskih automobila drastično pada svake godine, i gotovo sam siguran da krosover Kona nema nikakvu budućnost, imajući u vidu da konkurencija nudi puno bolje automobile.

Računajte da sa novim automobilom gubite 20% od vrednosti, posle samo 12 meseci, a to je priznaćete jako velika količina novca. Razni lobiji, forsiraju kupovinu novih automobila, navodno zbog nekakve ekologije, a proizvodnja tog novog automobila strahovito zagađuje okolinu (to sam već jednom napisao). Ako kupite Seat Aronu ili Hyundai Konu, računajte i sa većim gubitkom. Da li vam to treba? U vaše 29 godine? Bolje ulažite novac na poseban račun za decu, školovanje puno košta, a na more se može i avionom, za malu decu je to mnogo bezbednije, ugodnije i lakše. U poslednje vreme i jeftnije, ako idete nekim niskobudžetnim avio prevoznikom.

Vama realno treba auto za gradsku vožnju, i eventualno neki izlet u prirodu. Idealno je kupiti polovan auto, koji je u odličnom stanju, koji je dobro održavan, koji je popularan, da bi ga kasnije mogli brzo prodati, i naravno odaberite onu verziju motora koju kupci vole i cene, jer ćete izgubiti mnogo manje na vrednosti automobila. Najvažnije je da pronađete dobar servis, i da auto dobro održavate. Ako sve to uspete da ostvarite, polovan auto star 5 godina, bi trebalo da vas odlično služi narednih 5 godina. Pokušajte da pronađete auto sa nekom manjom kilometražom, i obavezno izbegnite havarisane automobile.

Benzinci su prosto u gradskim uslovima vožnje mnogo žedni, dakle oni moderniji, motori manje radne zapremine sa turbo punjačima vrlo lako potroše 11 litara, dok se dizelaš zadovolje sa manje od 7 litara, pa računajte, razlika od 4 litara na 100 km, odnosno 400 litara na 10 000 km nije baš tako mala.

I nije problem samo potrošnja, habanje benzinskih motora je daleko veće. Posebno ako mrzite da često šaltate, menjate brzine, onda za vas nije benzinac, jer zbog manjeg obrtnog momenta benzinca, morate češće posezati za ručucim menjača.

Shvatam da su vami novi automobili, oni što ste prevashodno želeli, i da su vam skupi, pa ste zato prvo odabrali benzince, imaju nižu cenu, a to znači i odmah manja rata, manji kredit, ali kada pogledate da morate da potrošite oko 500 evra više godišnje ako vozite benzinca, i to samo ako prelazite 10 000 km godišnje, onda je računica sasvim drugačija.

U gradu vam nije potreban neki snažan motor, ali vam jeste potreban elastičan motor, koji vam nudi dobra međuubrzanja na niskom broju obrtaja radilice. Meni je vožnja benzinca u gradu naporna, dok me dizelaš opušta. Benzinac mi stvara nervozu, dizelaš me oduševljava. Mnogo više koncetracije vam pruža dizelaš. Umesto da stalno šaltate, možete se koncetrisati na promenu saobraćajne trake, ili možete sa više koncetracije gledati u retrovizor. Na kraju, znajte da kada se prevrne auto sa dizel motorom, šansa da eksplodira je minimalna, jer dizel ne gori, osim pod velikim pritiskom, dok je benzin vrlo zapaljiv, i kada sletite sa puta vaš auto može da se pretvori u plamenu buktinju za sekund.

OVO JE SAMO UVODNI DEO ODGOVORA. NAJLEPŠE VAS MOLIM DA NE DONOSITE ZAKLJUČKE O MODELIMA NA OSNOVU MOJIH DELIMIČNIH ODGOVORA KOJI SU OBJAVLJENI NA SAJTU. POSAVETUJTE SE SAMNOM PREKO TELEFONA. NAPRAVIĆEMO SASTANAK, KONSULTACIJE, ŠTA GOD JE VAMA POTREBNO, DA REŠITE SVE SVOJE DILEME, I DA ZA SVOJU PORODICU KUPITE NAJBOLJI MOGUĆI AUTO. 

 

PITAJTE ALEKSANDRA TODOROVIĆA (KLIKNITE OVDE)

Broj računa je: 285233504000148510 Sberbank

Auris kupljen u Srbiji loš izbor

Peugeot 308 sa motorom 1.6 VTi nije za preporuku?

U paklu sam: Koji karavan da kupim za 7000€

Pitanje iz Splita: Volvo XC60 je zaista toliko dobar?

Polovni automobili: Fabia, Yaris, Jazz

Polovan BMW X3 ili Corolla 1.6?

Šta kupiti: Nov Sandero ili polovan auto?

Dopada mi se Zafira i C-Max: Koji je bolji?

Đorđe Živković: Izgleda da je nameštena priča oko VW-a

Sa “konja na magarca”: Astru H menjam za Audi A3

G.Maksimović: Hvala vam g.Todoroviću na odgovorima koji su bili presudni za izbor Forda

G.Branislav Ilkić: G.Todoroviću jako ste mi puno pomogli pri izboru automobila

Iskoristite vredne savete – Pitajte A.Todorovića

Da li moj Peugeot 307 2.0 HDI 90 KS ima plivajući zamajac?

Testoviautomobila.rs: Da li je Ibiza bolja od Punta?

Otkrivamo vam zašto nije mudro ugraditi gas

Plivajući zamajac za Škodu košta 2 100 maraka?

Koji polovan auto odabrati: Scenic ili Accord?

Alfa Romeo 159 nije Best Buy – Scenic možda jeste

Koji auto preporučujete za 3.500€?

Da li preporučujete 406 Coupe sa dizel ili benzinskim motorom?

Šta da kupim: Logan, Fabiju ili Merivu?

Najbolji auto za 10.000€: šta preporučujete?

Kakav je auto Citroen Xsara Picasso?

Šta da kupim: Logan, Fabiju ili Merivu?

Testoviautomobila-RS-LOGO

Volvo