Sve cake za kupovinu polovnih automobila

Saznajte sve ono što ste želeli da znate o kupovini polovnjaka na sajtu testoviautomobila.rs i najboljiauto.com. Da li znate šta sve sami možete da proverite, a kada morate da angažujete majstora i prebacite automobil u servis. Zašto većina automobila koj se prodaju ne mogu da prođu tehnički pregled, i šta možete da uradite ako kupite auto, koji ne možete da registrujete. Da li su zaista vozila kupljena u Srbiji, napravljena za sprsko tržište bolja od onih koja su se prodavala u Nemačkoj? Na ta i mnogo druga pitanja, saznaćete odgovor dalje u tekstu.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović

Pitajte Aleksandra Todorovića

Kako da proverim da li je vraćena kilometraža?

RAČUN: 285233504000184788
Sberbank

TESTIRALI SMO: Nissan Micra 0.9 IG-T

Portal Najboljiauto.com i testoviautomobila.rs vas upozorava da većina oglašenih automobila nemaju pravu kilometražu. Zbog velikog broja vaših pitanja, dragi čitaoci, rešio sam da napišem poseban tekst o vraćanju kilometraže, jer je više nego očigledno da većina vas misli da je servisna knjižica potvrda realne kilometraže. Na žalost, sada je i u Evropi postala praksa, da se vozilima podiže vrednost smanjivanjem kilometraže. Time se kupci dovode u zabludu. Pojava je široko rasprostranjena u Evropi, prevaranti su zaštićeni a prevareni prepušteni sebi. Da li je to nešto novo?

Tekst: Aleksandar Todorović

Kupci polovnih automobila u Srbiji ne znaju šta kupuju. Ovlašćeni servisi “sležu ramenima”, jer su uglavnom nemoćni da utvrde pravu kilometražu. Srpski propisi još ne predviđaju adekvatnu kaznu za ovu vrstu malverzacije, osim toga mi nismo pravna država, sudovi rade sporo, sudije rade svoj posao neprofesionalno, tako da oni kupci koji nemaju novca za nov automobil dovode sebe u nezavidnu poziciju. Privatne tužbe protiv dilera, i nesavesnih prodavaca su uvek za neizvesnim epilogom. Kod nas se najviše uvozi iz Italije, a najradije iz Nemačke. Na žalost, svaki treći uvezeni automobil iz Nemačke ima vraćenu kilometražu. Ostalim vozilima se za 20-30€ ta kilometraža prvo koriguje na carini, odnosno na parkiranim kamionima, na kojima se nalaze automobile pre carine. To svako ko kupuje može videti golim oko. Znam da sve ovo napisani smeta dilerima i preprodav.
 
Zašto se vraća kilometraža?

Pošto ipak ima kupaca kojima nije jasno zašto se kilometraža vraća, red ja da to detaljno objasnim. Kupac želi da kupi “deset godina” star automobil, po pravilu dizel, sa oko 100.000 km, što su nestvarne želje. U Evropi, vlasnici dizelaša te automobile jako puno voze, kod nas se automobili drže uglavnom na parkingu, pa retko ko prelazi godišnje više od 10,000 km, što je u Evropi smešno mala kilometraža. Prosečan dizelaš u EU, godišnje pređe 35,000 – 40,000 km. Dakle, uzmete broj godina automobila i pomnožite sa 40,000 km, i tako možete dobiti neku približnu vrednost.

Astra crvenaZamislite sada, da diler iz Srbije, uveze deset automobila, recimo odaberimo Opel Astru 1.7 DTI iz 2001.godine, koje su prešle više od 400,000 km, i takve stavi u prodaju, oglase. Šta mislite koliko ljudi bi pozvalo, i poželelo da kupiti Astru 1.7 DTI iz 2001.godine sa recimo 430,000 km? Ako ne znate odgovor, ja ću vam reći: niko! Zato dileri, oni “pošteni”, uvezu Astre vrate ima kilometražu za 300,000 km, što plate 20 – 30 €, imate legalne firme koje se bave ovim poslom i to regularno oglašavaju na internetu i novinama. Kad dileri oglase Astru sa 130.000 km, svi sumnjaju u kilometražu, sami sebe lažu da nema verovatno više od 200,000 km,  i računaju da je diler možda spustio za 70,000 km pređenu kilometražu, retko ko posumnja da auto ima 430,000 ili 530,000 km. Iako sam ja nebrojeno puta savetovao kupcima u mojim rubrikama: Pitali ste Aleksandra Todorovića, Hitna kupovina, Ovaj ili Onaj, da prednost daju benzincima, koji su prešli i do dva puta manje kilometara, naš narod u 80-90% slučajeva bira dizelaše, a kasnije na remont pumpe, turbine, i za nove dizne potroše čitavo malo bogatstvo. Dakle, sada je jasno zašto dileri vraćaju kilometražu.

 

Kako kilometraža nije prava kad auto ima servisnu knjižicu?

Prevara je u Srbiji iz meseca u mesec sve više. Prodaja polovnih automobila je sve slabija, iz godine u godinu, pa neki dileri redovno kupuju falsifikovane servisne knjižice, koje se sa sve originalnim pečatima, potpisima, mogu kupiti i za manje od 50 €. To je za svakog prodavca vozila mala investicija, a garantuje mu bržu prodaju, i bolju zaradu. Zakoni Srbije ni ovu vrstu manipulacije ne sankcionišu posebnim zakonom. U ovlašćenim servisima možete proveriti da li je servisna knjižica originalna, a ako se desi da serviser ne može pouzdano da vam odgovori na ovo pitanje, zamolite ga da vam pročita iz baze, kada je poslednji put konkretni automobil bio u nekom ovlašćenim servisu, i koju je kilometražu tada imao.

DSC_1465Procena nemačke policije je da je na oko 30 % polovnih automobila u Nemačkoj, vraćana kilometraža i pored toga što je manipulacija kilometražom na inicijativu nemačkog automobilskog saveza ADAC-a od 17. avgusta 2005. zabranjena dopunama tamošnjeg Zakona o drumskom saobraćaju. Iako je za vraćanje kilometraže zaprećena kazna zatvora do jedne godine u mnogim državama EU, ova mera nije dala očekivane rezultate, jer je zarada sa manipulacijom pređene kilometraže izuzetno velika. U Nemačkoj je zabranjeno i reklamiranje softvera za manipulisanje pređenom kilometražom u  magazinima i na internetu.

Zašto proizvođači automobila ovome ne stanu na put?

Gotovo svi proizvođači automobila imaju jednostavan način da spreče vraćanje kilometraže. Odavno je mehanički brojač kilometara otišao u istoriju. Danas pređene kilometre beleži modul kokpita, kompjuter sa jednim ili više mikroprocesora. Podatak o stvarno pređenoj kilometraži se nalazi u EPROM memoriji (Erasable Programmable Read-Only Memory). Prevedeno, memorija je izbrisiva i programabilna. EPROM čipovi se vrlo lako i jednostavno reprogramiraju sa softverima koji se mogu kupiti na internetu. Kada proizvođač automobila izbaci apdejt, hakeri ga razbiju u roku od nekoliko dana.

Podaci o pređenoj kilometraži ne čuvaju se samo u EPROM memoriji modula kokpita, već na više različitih modula na vozilu. Međutim, hakeri ih pronalaze, i dekodiraju, a potom upisuju broj pređenih kilometara koji oni žele. U nekim modernijim automobilima, podaci o kilometraži se nalaze u elektronskom ključu, ali i njih je moguće obrisati i promeniti. Proizvođači automobila prosto ne žele da naprave sistem koji je nemoguće razbiti, jer će im tako znatno opasti prodaja automobila. Puno ljudi sumnja u polovnjake i dilere, ne samo u Srbiji, već u čitavoj Evropi, i mnogi se odlučuju za kupovinu novog automobila, iako godišnje ne prelaze ni 15.000 km, samo zato što ne žele da kupe “mačku u džaku”. Ista stvar je i sa krađom automobila. Fabrike ne žele da naprave efikasnu zaštitu od otuđivanja vozila, jer bi time znatno smanjili broj prodatih automobila, a time bi i osiguravajuća društva ostala bez novca, jer ko bio onda plaćao kasko osiguranje? Proizvođačima automobila je bitno da prodaju što je moguće više vozila, njih ne zanima, da li će vam taj automobil neko ukrasti ili ne.

“Zanemarite” pređenu kilometražu

Svakako da je važno, i korisno da znate koliko je automobil realno prešao. Ako je kupljen u Srbiji, ako je vozilo održavano u ovlašćenoj mreži u Srbiji, možete prilično biti sigurni u pređenu kilometražu, ali imajte na umu, da automobil sa pređenih 100,000 km često ima motor u lošijem stanju od sličnog vozila koje je u Nemačkoj ili Italiji prešlo 200,000 km, jer mi i dalje na pumpama imam najlošije gorivo u Evropi. To će vam potvrditi u svakom ozbiljnom ovlašćenom servisu. Zato su servisni intervali za nove automobile u Srbiji dvostruko kraći. Izgleda da nije bilo dovoljno što smo poklonili NIS, već moramo da trpimo, i sipamo gorivo lošeg kvaliteta. OMV, MOL, i ostale kompanije, ne nude kupcima u Srbiji gorivo istog kvaliteta kao u Austriji, Nemačkoj i Mađarskoj, ali nisu krive te kompanije, već država i Vlada Srbije, koja ima za teritoriju cele države samo 13 inspektora koji kontrolišu kvalitet goriva.

Verujte svom servisu, svom majstoru, važno je u kakvom je realnom stanju auto.

Zbog svega toga, pre kupovine polovnjaka, odvojite dovoljno vremena i prekontrolišite ga u nekom dobrom servisu, a poželjno je da to bude ovlašćeni servis, jer kineski kompjuteri, ne mogu da zabeleže sve greške i probleme sa motorom i elektronikom. Pre svega proverite kompresiju motora, izmerite količinu izduvnih gasova, proverite da li je automobil havarisan, farban, obratite pažnju na enterijer, skinite presvlake. Ako kupujete dizelaš, najbolje je da startujete hladan motor, na temperaturama ispod nule, ako puno vergla, i teško pali, to je odmah u startu loš znak. Obratite pažnju na upravljač, i ručicu menjača, ako izgledaju kao novi kod automobila koji ima više od desetak godina, znajte da ih je diler zamenio, i da oni jesu novi. Prodavci automobila idu toliko daleko da menjaju i kompletna sedišta u automobilu.

Podignite uvek tapacirung u gepeku, ne žurite, opipajte rukom lim, gde god je to moguće. Napravite dužu probnu vožnju, i naravno proverite stanje trapa, upravljača, elektronike, pneumatika. Kilometraža jeste bitna, ali može vam se desiti da kupite auto sa realnih 140,000 km, i da je motor za generalnu, iako ima servisnu knjižicu (originalnu), a da onaj sa 300,000 km radi dobro, i lepo. Prosto, mnogo faktora utiče na stanje motora, automobila. Mnogo zavisi od vlasnika, kako je čuvao automobil, koliko ga je redovno održavao, i gde ga je vozio, u Srbiji, ili recimo Nemačkoj, Austriji.

Dobar servis vam može proceniti okvirno da li je motor dobar ili ne. Dakle slušajte majstora, ljude u servisu, a kilometražu ostavite po strani. Nikada ne žurite sa kupovinom, i kupujte automobil samo od vlasnika. Savet zlata vredan je: koliko gledate automobil toliko gledajte i vlasnika. Ne ustručavajte se da pitate sve ono što vas zanima.

Ako ste pronašli automobil u oglasima, i ako ste ga pogledali, a opet niste sigurni da li ste gledali “mačku u džaku” ili pristojno vozilo, pošaljite sa linkom oglasa pitanje u rubriku Pitajte Aleksandra Todorovića i ja ću vam apsolutno besplatno dati savet, i odgovor koji će vam sigurno pomoći.

Kupovina polovnog automobila nije tako jednostavna kao što se vama to čini na prvi pogled, zato se savetuje sa onima koji imaju više znanja i informacija od vas, jer vama novac niko nije poklonio.

Prvo, i glavno pitanje koje morate postaviti dileru je: da li dozvoljava da se njegovi automobili prebace u ovlašćeni servis na kontrolu? Ako je odgovor ne, onda kupite auto na nekom drugom mestu.

NEMOJTE MISLITI DA MAJSTORI U OVLAŠĆENOM SERVISU IMAJU DOVOLJNO ZNANJA,  JER RADE TEK PO NEKOLIKO GODINA, ŠTO JE NIKAKVO ISKUSTVO, I PROBLEM JE ŠTO ONI RADE SA NOVIM AUTOMOBILIMA,  ODNOSNO MODELIMA KOJI IMAJU DO 4-5 GOPDINA. NIKADA SE NE SUSREĆU SA STARIJIM AUTOMOBILIMA, NITI SA NJIHOVIM PROBLEMIMA. MAJSTORI U NEOVLAŠĆENIM SERVISIMA NEMAJU ORIGINALNI SOFTVER, PA NE MOGU DA DETEKTUJU SVE PROBLEME.

U PREVODU POTREBNO JE BAR DESETAK GODINA DA PRONAĐETE MAJSTORE KOJI IMAJU  I DOVOLJNO ISKUSTVA I ZNANJA, JOŠ JE SAMO POTREBNO DA IMAJU SA ČIM DA RADE.

Sami možete pogledati jako malo toga, čak i ako se razumete u automobile, Kako to? Pa prosto, oni kojo žele da vas prevare, u tome će i uspeti, jer oni za razliku od vas angažuju odlične majstore, koji znaju kako za malo novca da prikriju potencijalno velike kvarove, koji vas mogu koštati više nego sam automobil.

Do sada ste kupovali polovnjake bez ičije pomoći, i imali ste sreće, zašto opet nećete imati sreće? Kupovali ste automobile pre 5 ili 10 godina, Euro 3 na primer, koji su mnogo jednostavniji. Moderni automobili imaju probleme sa DPF filterima, EGR ventilima, softverom, elektronikom, i delovi za njih su papreno skupi, kao i održavanje, pa se može desiti da vas samo jedan kvar odvede u veliki, neplanirati minus.

Da li je onda treba kupiti nov automobil i rešiti se bede? Da ukoliko prelazite preko 40,000 km, onda je ta računica isplativa. Ukoliko prelazite manje, znajte da automobil koji košta 15.000 e posle 1 godine izgubi preko 4000 evra svoje vrednosti, odnosno sledeće godine vredi 11.000 evra. Ako imate 4000 e da date za samo jednu godinu, onda izvolite. Zapravo morate na taj iznos dodati i troškove kasko osiguranja, i redovnog servisa na kraju godine, koji je u ovlašćenoj mreži i do četiri puta skuplji! Moj vam je savet, ako cenite svoj novac, angažujte ekišu majstora da vam pomognu, i dobro ih platite, jer ako to ne učinite, neće vam valjano ni prekontrolisati automobila. Kao što želite da vas neki plati za vaš rad, tako platite i njih.

DRAGI ČITAOCI, POŠALJITE I VI VAŠE PITANJE, I DOBIĆETE ODGOVOR KLIKNITE OVDE.

Pročitajte odgovore na neka od zanimljivih pitanja koje ste mi poslali:

G.Maksimović: Hvala vam g.Todoroviću na odgovorima koji su bili presudni za izbor Forda

G.Branislav Ilkić: G.Todoroviću jako ste mi puno pomogli pri izboru automobila

Nikola Cvijanović: Šta kupiti Wagon R ili Opel Agilu?

Forester ili Avensis: slatke muke g.Krstića

Honda Jazz 1.4 benz., Nissan Note 1.6 (ev. 1.4) benz ili Opel Meriva 1.7 dizel?

Najboljiauto.com rešava problem: Molim vas otklonite mi lupkanje na Golfu VII

Iskoristite vredne savete – Pitajte A.Todorovića

Da li moj Peugeot 307 2.0 HDI 90 KS ima plivajući zamajac?

Testoviautomobila.rs: Da li je Ibiza bolja od Punta?

Otkrivamo vam zašto nije mudro ugraditi gas

Plivajući zamajac za Škodu košta 2 100 maraka?

Koji polovan auto odabrati: Scenic ili Accord?

Alfa Romeo 159 nije Best Buy – Scenic možda jeste

Koji auto preporučujete za 3.500€?

Da li preporučujete 406 Coupe sa dizel ili benzinskim motorom?

Šta da kupim: Logan, Fabiju ili Merivu?

Najbolji auto za 10.000€: šta preporučujete?

Kakav je auto Citroen Xsara Picasso?

Šta da kupim: Logan, Fabiju ili Merivu?

Da li je BMW 320d bolja kupovina od Passata?

 

najbolji-_auto_logo_670-

Volvo