Ima mnogo skupljih i luksuznijih automobila od nove “trojke”, ali serija 3 predstavlja suštinu BMW-ove filozofije u proizvodnji automobila, koje se pridržava bezmalo pola veka. BMW i dalje proizvodi prave, rasne sportske automobile u limuzinskom odelu, nudeći već sa osnovnim motorom puno užitka i osećaja sigurnosti u vožnji. I amateri za volanom, ali i pravi zaljubljenici u BMW možda će poželeti snažniji motor, ali ovoj “trojci” će se svakako pokloniti svi oni koji su ovladali osnovnim tehnikama brze vožnje, jer BMW-ovih 116 KS je sasvim dovoljno za veoma brzu, ugodnu i maštovitu vožnju koju nikad nećete zaboraviti. Samo BMW ume tako dobro da posloži ogibljenje i da tako postidi konkurenciju kada je hendling u pitanju. Lexus ima pouzdaniji, kvalitetniji IS, Audi prefinjeniji, otmeniji i u proseku bolji A4, Mercedes luksuzniju, tišu i udobniju novu C klasu, ali šta to vredi, kada oni koji vole da voze na limitu obično biraju BMW, koji je najlakše voziti na granici. Zna se, BMW najbolje povezuje želje vozača i mogućnosti motora, menjača, ogibljenja.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović
TESTIRALI SMO: Infiniti FX 3.0d
Vraćanje kilometraže u Srbiji na placevima
Plavo-bela “rapsodija” nudi vam jedan izuzetan automobil po izuzetno povoljnoj ceni. Na žalost naših kupaca, većini je iznos od 27.590 € nedostižan, ali ostaje činjenica da ovaj auto vredi mnogo više nego što košta.
Zakažite test vožnju kako biste se i sami uverili u to, a ako niste dovoljno vešt vozač, zamolite nekoga ko jeste da vas provoza i odmah će vam biti jasno zašto je BMW klasa za sebe.
Dok drugi kopiraju inženjere iz Minhena, BMW-ovi inženjeri uvek unapređuju ono u čemu su već najbolji. Ako želite najstabilniji, najneutralniji, najupravljiviji i najzabavniji auto za vožnju, ne možete izbeći BMW.
Enterijer – nemački kvalitetan, skladan i jednostavan
Aktuelni BMW serije 3 (F30) nudi kvalitetnije ugrađene materijale, jako dobru finalnu obradu, izuzetno dobro raspoređene i pregledne instrumente koji su okrenuti ka vozaču i prilično dobru ergonomiju, ali samo kada su vozač i suvozač u pitanju. Sedi se nisko, sedište možete puno da odgurnete, a ispred sedišta pod ima blagi pad unapred, pa vožnja dobija neku drugu dimenziju. Oni koji nisu navikli na BMW ili nisu zaljubljenici u ovoj brend neće biti impresionirani enterijerom.
Mora se priznati, sve je kvalitetnije i lepše odrađeno kod Audija A4 ili nove Mercedesove C klase. Ali BMW je želeo da ostane veran svom stilu i da ugodi svojim tradicionalnim kupcima, pa “trojka” prosto nije mogla da izgleda mnogo drugačije od prethodne serije. Istu su čak i boja štofa, boja plastičnih materijala i položaj za upravljačem. Takođe, BMW nikada nije ponudio drugačiji, luksuzniji enterijer u ovoj klasi. Kod BMW-a je uvek sve na istom mestu, nadohvat ruke, a obruč upravljača leži u rukama bolje nego ikada pre. Ručica parkirne kočnice je odlično postavljena, tik ispred nepotrebno velikog naslona za laktove između sedišta. Centralni “most” je smanjen, ali je i dalje preglomazan i smanjuje komfor i napred, i na zadnjim sedištima. Sedišta jesu sasvim solidno profilisana, udobnija su nego na prethodnoj seriji, ali nikako ne nude udobnost kao Mercedesova C klasa, iako je primetan veliki napredak. Preglednost je jako dobra za jednu limuzinu, mrtvih uglova zaista ima malo. Šteta je što putnici na zadnjoj klupi ne mogu da podele oduševljenje sa onima napred, jer pozadi nema mesta za stopala – prednja sedišta su previše blizu poda i nije baš jednostavno ugurati vrhove cipela ispod njih. Doduše, pozadi ipak ima više centimetara nego ranije zahvaljujući međuosovinskom rastojanju, koje je sada čak 281 cm (nekad: 276 cm).
Aktuelni BMW serije 3 veliki je uspeh brenda iz Minhena
Uvrežen je stav po kome je posedovanje BMW-a veliki uspeh samo po sebi, što odgovara i onima koji cene BMW zbog njegovih voznih osobina, i onima koji misle da se kupovinom BMW-a u paketu dobijaju i vozačko umeće i kultura vožnje (nije slučaj). BMW je veoma tražen i kao polovan, iako realno nudi manje komfora, udobnosti, pa i manje opreme u proseku od Mercedesa C klase ili Audija A4.
Bezbedniji od nove Mercedesove C klase (95% naspram Mercedesovih 92%). Veoma štedljiv, uglađen i dovoljno elastičan turbo dizel agregat. Fantastičan, izuzetno precizan i dobro usklađen šestostepeni manuelni menjač. Veoma udobno oslanjanje i još bolja i temeljnija zvučna izolacija. Dinamičan, stabilan, upravljiv. Efikakasni i moćni farovi čak i sa sijalicom H12. Vrhunske kočnice. Odlična pasivna (95% na Euro NCAP kreš testu) i aktivna bezbednost. Izuzetno pregledni instrumenti. Veoma mekana pedala kvačila. Odlično drži cenu, brzo se preprodaje. Vrlo dobar imidž. Velika autonomija zahvaljujući prosečnoj potrošnji od 6,5 litara. Gotovo savršen start/stop sistem. Najbolji automobil u premijum D segmentu.
“Staromodnost” ili, bolje rečeno, škrtost BMW-a ide do te mere da u serijskoj opremi nema USB-a. Zadnja klupa prosečno udobna, krov će vam kvariti frizuru, a nećete znati ni gde sa stopalima – BMW uporno stavlja prednja sedišta previše nisko. Prosečna nosivost kvari odličan utisak. Kaseta ispred suvozača je zaista mala i postavljena isuviše nisko, tako da stvara osećaj skučenosti. Osnovni paket opreme je za ovu klasi siromašan. Volvo V60 je dobio 100% za Safety Assist, BMW tek 86% od EuroNCAP asocijacije. Cena dodatne opreme je paprena.
Cena: od 27.590 €
Recept za uspeh “trojke” možda na prvi pogled deluje jednostavno, jer su dizajn karoserije, ali i rešenja u enterijeru krajnje jednostavni, nenametljivi, čak pomalo i dosadni. BMW je automobil koji najpre ugađa vozaču, možda zbog pretpostavke da će vozač retko kada imati društvo. Nova “trojka” jeste izdašnija prema putnicima pozadi, ali su ponuda prostora i udobnost na zadnjoj klupi prilično loši. Neke limuzine nude više, bolje i raskošnije, ali to ne smeta BMW-u ni njegovim kupcima. Ko želi da udobno preveze nekoga na zadnjem sedištu BMW-a, moraće da gurne ruku dublje u džep i nabavi seriju 5, mada, svakako, znamo da pravi razlog za kupovinu “petice” nije da bi se putnik udobno prevezao na zadnjem sedištu.
BMW: Izuzetno štedljiv!
Zbog onih kupaca koji, navodno, iz “racionalnih” razloga žele da kupe BMW (što je nonsens sam po sebi, kada postoje dva puta jeftinije limuzine, koje su ujedno daleko isplativije za održavanje), inženjeri BMW-a su konstruisali izuzetno štedljive motore, ali, treba podvući – štedljive i pri brzinama od 140-150 km/h. Ako mislite da kupcima BMW-a prosečna potrošnja nije važna, grdno se varate.
Solidan broj aktuelnih i budućih vlasnika BMW-ove serije 3 nisu skloni niti sportskoj vožnji, niti obaranju brzinskih rekorda na autoputu, oni prosto biraju BMW jer je ovaj brend u modi, jer posedovati BMW zvuči “moćno”: BMW je ultimativni dokaz “muškosti”, uspeha u životu, i tome slično. Dobro je što BMW ne biraju samo oni koji zaista umeju da ga voze, jer bi mu budućnost danas bila po velikim “znakom pitanja” – nema sumnje da bi bio u krizi poput Alfa Romea. Pominjem Alfu kao dokaz, da nije uvek dovoljno praviti upravljive i zabavne automobile dobrog kvaliteta (jer to Alfa od modela 156, a kasnije još i više sa modelom 159 i jeste), već je nužno izgraditi jak, prepoznatljiv imidž premijum brenda, a to je BMW učinio. Svakako, serija 3 je najprodavaniji model minhenskog brenda, ali ovaj proizvođač zarađuje mnogo novca na serijama 5 i 7, a još i više na modelima X1, X3 i X5, koji imaju samo “delić” onoga što predstavlja serija 3. BMW jako dobro zna šta radi i kakvim se kupcima obraća, pa u poslednjih nekoliko decenija nisu puno grešili: na vreme su počeli sa proizvodnjom SUV modela (ne kao Alfa Romeo, koji kasni više od jedne decenije), na vreme su shvatili da se moraju držati zadnjeg pogona i svog prepoznatljivog dizajna, i nisu odustali od toga da kvalitet uvek mora da bude na prvom mestu – ako je ikako moguće, bar “milimetar” bolji od onog koji nudi Mercedes.
Gepek je veliki i nudi 480 litara – Mercedes nije ništa bolji sa identičnih 480 litara. Nosivost je osrednja i iznosi tek 456 kg (Mercedes: 504 kg). Rezervoar je pristojno veliki i možete sipati 60 litara (kod Mercedesa 66, a u Volvo S60 staje 68 litara). BMW je dovoljno okretan, potroši 11,4 metara (toliki mu je prečnik okretanja), dok Mercedes CLA uradi to isto na 10,7 m, C klasa za 11,2 m. BMW nudi bolji raspored težine po osovinama, odnos je 50% naspram 50%. Kod Mercedesa CLA, odnos je 60% naspram 40%.
Iako se radi o zrelom automobilu, nema sumnje da je on namenjen mlađoj klijenteli. Iza masivnih vrata nalazi se tradicionalna BMW-ova ergonomija. Sedišta nekima mogu biti uzana, a putnici na zadnjem sedištu i dalje moraju sedeti u skučenom prostoru za stopala i glave (ima mnogo manje mesta nego recimo u VW Passatu). Dakle, sve je po starom u premijum D segmentu kod bavarskog proizvođača.
Dizelaš od 2,0 litra veoma uglađen i izuzetno elastičan
Smatram da 316 d poseduje najbolji osnovni agregat u premijum D segmentu. Prosto, njegovih 116 KS je uvek dovoljno, ne samo zahvaljujući pristojnom obrtnom momentu od 260 Nm, već i zbog savršeno usklađenog menjača sa mogućnostima agregata. Gubi se jako malo pri prenosu snage na točkove, trakcija je vrhunska, a međuubrzanja gotovo odlična. Prosečna potrošnja od 6,5 litar na mom napornom testu je zaista nestvarno niska (u normalnoj vožnji nećete trošiti više od 5,0 litara), jer sam ovaj BMW “terao” kao da mi je zadnji dan u životu. BMW-ovim inženjerima je bio cilj da najslabiju verziju maksimalno optimalizuju za nisku potrošnju, i zaista, motor rado povuče već na 1.500 o./min. (već je maksimalni obrtni moment na 1.750, i on vam je na raspolaganju sve do 2.500 o./min. radilice).
Nisam imao prilike da vozim turbo dizelaš koji sa takvom lakoćom podiže obrtaje kao ovaj, i kad pređe 4.000 o./min. nema nikakvog grubog rada, niti neprijatnih vibracija. Motor je vrlo uglađen, a kad to kažem, imajte na umu da je ovo ipak dizelaš. Ravnomerni razvoj snage je prosto impresivan, pa snage uvek ima koliko treba i kad treba. Zar je 116 KS zaista dovoljno? Jeste! Prenosni odnosi su tako posloženi da u trećem i četvrtom stepenu prenosa imate sasvim ubedljiva međuubrzanja. Niste inferiorni ni u petoj brzini, naprotiv. Ubrzanje od 80 do 120 km/h u petom stepenu prenosa traje 11,5 sekundi (BMW skromno navodi 12,5 s). Treba priznati da je BMW prijavio manju snagu (realno, ovaj motor isporučuje bar 126 KS, a to će i dokazati precizna merenja), a to čini, kao što većina zna, da bi vlasnik imao manja davanja prilikom registracije i plaćanja poreza. Vlasnici BMW-a ne vole da se razbacuju sa novcem.
Zahvaljujući jako dobroj aerodinamici (0,26), BMW ima odličnu maksimalnu brzinu od 202 km/h (realno, izmereno 206 km/h). Optimalna brzina za krstarenje kvalitetnim autoputevima za ovaj BMW je 180-200 km/h, upravljač i ogibljenje su prosto konstruisani za velike brzine primerene autobanu. Vožnja ovog BMW-a brzinom od 130 km/h nema puno smisla, jer ako tako “milite”, manje ćete biti koncentrisani na vožnju. Uostalom, nemački stručnjaci su utvrdili da uvođenje ograničenja brzine na nemačkim autoputevima ne bi doprinelo smanjenju broj udesa. Svakako, u Srbiji uvek poštujte ograničenje brzine, jer je naš autoput pun neprijatnih iznenađenja (tačnije, naš autoput je sam po sebi jedno neprijatno iznenađenje). U Bugarskoj i Poljskoj je ograničenje brzine 150 km/h, ali vas presretači tolerišu do 170 km/h, što je odlično, ukoliko umete da vozite tom brzinom. Kod nas nema mnogo smisla voziti određenim deonicama autoputa brže od 120 km/h, pa sve i da je dozvoljeno, jer ćete na odredište stići sa drugačijim rasporedom unutrašnjih organa nego na početku puta.
BMW-ovi inženjeri su uspeli da naprave primetno udobniju i mekšu “trojku”, a uspeli su i da naprave laganiji servo upravljač, koji traži manje snage u rukama pri manevrisanju, dok je na velikim brzinama postao još direktni i bolji.
BMW suvereno grabi trakom za preticanje, pa i na 170 km/h ima snage za snažno ubrzanje, iako se ispod haube nalazi najslabiji motor. Imajte na umu da je to motor iste radne zapremine kao i onaj sa oznakom 325d (koji nudi čak 280 KS iz istog bloka motora sa sličnim turbinama). To znači da je verzija 316d najpodesnija za čipovanje. Visoke mogućnosti pokazuje i pristojna maksimalna brzina od 206 km/h. Sigurna sportska vozna svojstva baziraju se, kako sam već pomenuo, na precizno izbalansiranom ogibljenju i optimalnom rasporedu masa (50:50).
Turbo dizelaš zapremine 1995 ccm, koji ima prečnik i hod cilindara 90 x 84 mm lako diže obrtaje, rado prima gas, i nije bučan ni kada su obrtaji radilice blizu crvene zone na obrtomeru – elektronska blokada obrtaja se, za divno čudo, kasno aktivira. Manji hod od prečnika ukazuje da je BMW pre svega hteo da motor lako postiže veće obrtaje radilice. TwinTubo tehnologija sa dva turbo punjača promenljive geometrije čine da turbo rupa kod ovog agregata postaje deo istorije – ona ne postoji.
Vožnja je nestvarno ugodna, “živa” i uzbudljiva – za volanom ovog BMW-a osećate svaki milimetar puta, osećate vaše pneumatike i snagu motora ispod haube. Niko tako dobro kao BMW ne ume da podesi ESP, on se uključuje samo kad treba i samo u kritičnim situacijama. BMW-ova elektronika vas neće sputavati ni u krivinama, ni kada je kolovoz mokar. Kada ESP krene da vam pomaže, to čini jako efikasno, precizno i brzo, na najbolji mogući način. To ne znači da ćete za volanom ovog BMW-a preko noći postati bolji vozač, ali znači da ćete u njemu duže ostati na putu, kao i da ćete biti sigurniji i bezbedniji nego u sličnim automobilima.
BMW ima više mana nego što na prvi pogled deluje
Šum vetra je jedva primetan, a aerodinamika je izvanredna. Uprkos tome, uprkos svojoj popriličnoj težini i uprkos zadnjoj vuči, ovaj BMW nije neosetljiv na jak bočni vetar. On jeste dovoljno stabilan, ali je osetljiviji na vetar od Mercedesa C klase, što se primeti na upravljaču. Možda je situacija puno bolja kada imate i putnike pozadi, ali svakako imajte ovo na umu i pustite gas kada duva jak vetar.
Zadnja klupa nije udobna, niti nudi dovoljno prostora: kupite bolje seriju 5!
Nosivost je veoma mala i iznosi tek 456 kg, dok C klasa može da primi 50 kg više. Čovek se onda zapita – čemu onda ovaj veliki gepek? I šta se dešava ako povezete četiri prijatelja koji su u proseku teški po 100 kg? Šta da radite sa njihovim prtljagom? Odgovor je – ako imate čak četiri prijatelja i niste ih izgubili kada ste kupili BMW, zaboravite na to da ih vozite sa sve teškim prtljagom! BMW prodaje sportski automobil sa dodatnim parom vrata, i tako rade već decenijama.
“Trojka” veoma dobro koči, treba joj 36 metara do zaustavljanja. Ali to je loš rezultat danas, jer nova C klasa može da stane za 35 metara, a stari Audi A4 za 35,5 metara. Ipak, panici nema mesta, jer ovo su merenja profesionalnih vozača na specijalnim pistama. U realnim uslovima vožnje, kod prosečnih vozača BMW realno koči bolje. “Tajna” se krije u nečemu što se zove “doziranje kočnice”. U tom doziranju BMW je opet nenadmašan, jer koliko stisnete pedalu kočnice, BMW toliko i koči, i što je najvažnije, ima najosetljiviju pedalu kočnice, što pored vozača BMW-a, vole i vozači Alfe. To znači da, čim pipnete pedalu kočnice, ona efikasno sprovodi vaš naum kočionim klještima.
Ogibljenje je priča za sebe – veoma je sigurno, a uz to i jako dobro apsorbuje neravnine sa puta, što čini veoma tiho, gotovo dobro kao na staroj BMW-ovoj seriji 5. Neprijatnih vibracija na volanu nema, pa ćete pomisliti da u Srbiji imamo pristojan autoput što je, naravno, daleko od istine, zato usporite, jer nećete verovati sa kakvom lakoćom se ovaj BMW zaleti na 200 km/h.
U gradu ga nije toliko zadovoljstvo voziti. Propuštaju vas samo vozači BMW-a. Neko će reći da to i nije tako loše, jer ako vozite neki drugi auto, ne propuštaju vas ni oni. Preglednost je vrlo dobra, ali prečnik okretanja od 11,4 m nije najbolji u klasi: Mercedesu C klase je dovoljno 11,2 m.
Zadnja sedišta su prosečno udobna, i kod njih je možda postignut najmanji napredak. Ako ste visoki do 165 cm i ne nosite veliki broj cipela, tako da možete da ugurate stopala pod prednja sedišta, bićete donekle zadovoljni. BMW mora nekom da proda i svoju seriju 5, a ona i nije mnogo skuplja od “trojke”, bar ta razlika za kupce BMW-a nije velika.
Posebno iritira spisak dodatne opreme, odnosno cenovnik – zar dobro opremljeni BMW mora da košta više od Mercedesa? Izgleda da mora, jer nova “trojka” i jeste bolji automobil od nove Mercedesove C klase u skoro svemu, sem u komforu i realnoj upotrebljivosti (nosivost, ponuda putničkog prostora).
Klima uređaj je efikasniji i bolji kod Volvoa S60 i Audija A4. Uska sedišta BMW-a neće prijati ljubiteljima dobre hrane, koji će se pitati – zar ona ne mogu da budu kao kod Mercedesa? Centralni “tunel” krade mnogo prostora i gura vašu desnu nogu previše ulevo. Zvuk iz audio uređaja nije impresivan, posebno kada se uzme u obzir da ovaj automobil košta 27.590 €. Zamislite i ovo: BMW ne ugrađuje serijski USB, koji danas ne predstavlja ni skupu, ni visoku tehnologiju, već je USB priključak standard kao nekad radio kasetofon.
Šta ona kaže: Vrhunski izrađen bavarski automobil za one koji žele da pre svega uživaju u vožnji. To je u najkraćem opis ove nemačke limuzine. Jedan od njegovih najboljih kvaliteta je izuzetno elastičan motor, sa kojim se i neiskusan vozač oseća sigurno. Koči jako dobro, a još bolje leži u krivinama. Nije elegantan kao Audi A4, ali je u proseku bolji, temeljniji i moderniji. Zapremina prtljažnika je više nego pristojna, a na zadnjem sedištu dovoljno mesta imaće samo oni niže građe. Prava je šteta što je dizajn nemački dosadan, hladan, nedovoljno originalan (pogledajte kako izgleda Mazda 6, nova C klasa ili Citroen DS5), dakle, sve se ponavlja kao na starim “trojkama”. Ipak, sada su upotrebljeni materijali vrhunskog kvaliteta.
Kome je namenjen ovaj automobil?
Onaj ko ima novca vozi ili Mercedes, ili BMW. Time je sve rečeno, pa onda i sve mane ove sportske limuzine padaju u vodu, jer zaljubljenike u brzu vožnju zanima samo jedno: da uživaju u krajnjim limitima mašine i svog vozačkog umeća. Ima pouzdanijih (Lexus, Infiniti), bezbednijih (Volvo S60), udobnijih (Mercedes C klase, Audi A4), pa, ako ćemo pošteno, i lepših automobila, ali BMW je samo jedan, pa mu je stoga i pozicija na tržištu “jedinstvena”.
Možda mu cena nije dovoljno niska koliko biste to vi želeli, ali nova “trojka” je znatno bolja od stare serije 3, a košta isto. Automobil pred vama je jedan od najboljih automobila na svetu, ali i u istoriji – pravi ponos brenda iz Minhena. Tehnika je vrhunska, a takav je i kvalitet. Uživanje u vožnji i posedovanju ovog automobila praktično i nema cenu. Zamislite kako bi tržište automobila bilo dosadno i nepotpuno bez BMW-a serije 3. Doduše, niko i ne pokušava da kopira bavarsku limuzinu, ali konkurencija svakako pokušava da napravi najbolji automobil u premijum D segmentu, naravno, na osnovu sopstvene filozofije proizvodnje (Mercedes, Lexus, Volvo, Audi, Infiniti). Nemojte “trojku” porediti sa Mercedesovom C klasom, jer to su veoma različiti automobili za veoma različite vozače. Na vama je da sada utvrdite, ako već niste, u koju grupu vozača vi spadate.
BMW vas očekuje na test vožnji, pa procenite sami koliko sam objektivno opisao ovaj automobil. Najavite se putem telefona 011/353-99-13 ili preko sajta www.bmw.rs.
Cena: od 27.590 €
DIMENZIJE : SPECIFIKACIJE
Dužina: 4.624 mm
Širina: 1.811 mm
Visina: 1.429 mm
Međuosovinski razmak: 2.810 mm
Prtljažnik: 480 l
Težina: 1.485 kg
MOTOR : SPECIFIKACIJE
Zapremina: 1.995 ccm
Snaga: 116 KS pri 4.000 o./min
Obrtni momenat: 250 Nm u intervalu 1.500 do 2.750 o./min.[/table]
PERFORMANSE : SPECIFIKACIJE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 10,9 s
Maksimalna brzina: 202 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 4,3 litar
Potrošnja na testu: 6,5 litara
Euro NCAP kreš test: 5 zvezdica
Otkup
Neponovljiv!