TESTIRALI SMO: Citroën C3 Aircross BlueHDi 100

Citroën je još jednom prijatno iznenadio svoje tradicionalne kupce, uspevši da ponudi bolji automobil od Suzukijeve Vitare (najprodavaniji krosover u Hrvatskoj). Novi krosover, sa cenom već od 14.490 €, cilja na potencijalne vlasnike vozila iz C segmenta.

Za taj iznos, treba odmah reći, dobijate veoma udoban automobil sa pristojno velikim klirensom koji je i dovoljno bezbedan, ali i model koji odiše Citroënovim šarmom iznutra  i spolja. Kupci nemačkih automobila nikada neće shvatiti u potpunosti šta to zapravo znači. Oni će kupiti VW Golf za sličan novac, ubeđujući sebe da su napravili mnogo bolji izbor. A zapravo su ostali uskraćeni za jedan veoma komforan, originalan i štedljiv automobil. Francuska auto industrija, je jedina auto industrija na starom kontinentu, koja  je opstala bez američke pomoći.

Tekst: Aleksandar Todorović

Foto: Tanja Todorović

PITAJTE ALEKSANDRA TODOROVIĆA (KLIKNITE OVDE)

Broj računa je: 285233504000148510 Sberbank

 

Citroën C3 Aircross nudi pravi Citroënov duh, oživljen iz sedamdesetih godina prošlog veka. Nudi najbolji komfor u klasi i najslabiji motor. Ako niste neko ko puno žuri, i ako možete da živite sa lenjim motorom (Puretech 82 KS) onda ćete moći da se zaljubite u ovaj prelepi automobil, koji u svakom svom delu neskriveno pokazuje i dokazuje svoje poreklo. Ako pak želite pristojno elastičan motor, kao ovaj na testu 1.6 HDi onda ćete morati da izdvojite 16.790 €.

Sa zaista velikim zakašnjenjem i  Citroën se uhvatio u koštac sa proizvođačima koji forsiraju urbane krosovere. Ali ovaj auto je pravi  Citroën u svom izvornom obliku: udoban, šarmantan i drugačiji od svih. Vožnja ovog automobila za mene je bila jedno drugačije, prijatno iskustvo. Garancija od četiri godine, prosečna potrošnja na testu od 5,2 litara, solidna oprema Feel i avangardni dizajn čine veoma uspeo spoj kome je teško odoleti.

Kupci u Evropi sve češće razmišljaju van okvira “starih” klasa i kategorija vozila. Ovaj automobil će sigurno “zavesti” neke kupce kompaktnih automobila. Zašto?

Zato što su Francuzi uspeli da naprave izuzetno upravljiv i veoma praktičan krosover, koji je istovremeno i dovoljno zabavan za vožnju. C3 Aircross je više miniven, a manje krosover. Ogibljenje je previše tvrdo podešeno (za jedan francuski automobil, da ne bude zabune!), čak i za veoma sporu vožnju van asfaltiranih puteva. Dok praktične ostave i pregrade, u vratima, kao i standardni boks ispred suvozača (hlađen i osvetljen, staju flaše od 1,5 lit) ukazuju na činjenicu da je ovaj model zapravo naslednik Citroëna C3 Picasso. Istina klirens je 17,5 cm, ali ovaj automobil nije ozbiljan SUV, čak se ni u jednoj opciji ne nudi sa pogonom preko svih točkova (mada većina SUV modela sa 4 x 4 pogonom su van asfalta uglavnom neupotrebljivi).

Sedi se kao u minivenu. Suvozačevo sedište ne može da se podešava po visini, pa će svi oni viši od 175 cm imati osećaj da im je glava na plafonu. Šteta, jer je ergonomija na vozačevom mestu prilično dobra. Ovaj automobil je pomalo čudan spoj jednog veoma stabilnog, okretnog vozila sa pregršt mesta za putnike, uparen sa slabašnom motorizacijom. Čak i i turbo dizelaš na testu od 1.6 litara i 100 KS nije pucao od snage. Nemojte pogrešno da me razumete, nije to slabašan i loš motor, ali konkurencije nudi više snage. Šteta je još veća, jer C3 Aircross od konkurencije bolje koči, ima precizniji i direktniji servo upravljač, precizniji menjač, primetno bolja sedišta, temeljniju zvučnu izolaciju, sveukupno, imate utisak da je Citroën napravio jedan zreliji, kvalitetniji automobil, koji nažalost nikako neće oduševiti ljubitelje automobila koji su navikli na modele sa kapacitetnijim motorima. Citroën uvodi novi, još manji motor od 1.5 litara, jer mora da udovolji strogim EU normama o emisiji štetnih gasova – dakle zbogom dobre performanse! Ispada da će svako ko želi SUV sa moćnim motorom morati da zakuca na vrata BMW-a. Zato se mnogi kupci u Srbiji, radije opredeljuju za neki polovni BMW ili Mercedes sa moćnim motorom, nego za novi krosover koji ima “pola” motora.

Prostran i pozadi

Na zadnjim sedištima dve odrasle osobe mogu da sede raskošno. Citroën nudi više nego li dovoljno prostora za glave, pa i za kolena, posebno ukoliko je klupa odgurnuta maksimalno unazad. Pored Renalta Captur i bratskog Opela Crossland X, i kod C3 Aircross je na klizačima (hod od 15 cm), pa još i podeljena (na 2/3-1/3) i sa podesivim naslonima, kao kod monovolumena. Ukoliko se preklopi i naslon suvozačevog sedišta, možete da utovarite predmete do 2,4 metra dužine.

Lepo je što su pozadi ugradili integrisane zavesice za zaštitu od pogleda i sunca, u paketu opreme Feel. Dobra serijska oprema je rezervisana samo za najviši završni nivo Shine. Gepek je veliki. Veličina varira od pozicije klupe, kreće se između 410 i 520 litara.

Kada oborite sedište, prtljažnik Citroëna nudi u potpunosti ravan pod, pa ni utovar kabastih stvari nije problem. Hrabar imidž francuskog krosovera su francuski inženjeri vrlo dobro iskoristili da bi u cenovnoj kategoriji “Golf” klase ponudili jedno svestrano, porodično vozilo koje je klasa za sebe.

C3 Aircross je dugačak tek 415, širok 174 i visok 156 cm. Zbog loših puteva u Srbiji, C3 Aircross je logičniji izbor od modela C3, ali ipak ima nešto tvrđe podešeno ogibljenje. Kod francuskog krosovera nije moguće doplatiti za pogon preko svih točkova, ali možete se barem osloniti na vrlo dobru trakciju preko prednjih točkova i već pomenuti pristojni klirens od 17,5 cm, kao i elektronski sistem pomoći za silaženje pod velikim nagibom (Hill Assist Descent). Radi se zapravo o naprednom ESP sistemu, koji automatski koči vozilo prilikom velikog spusta, sve do minimalne brzine od 3 km/h.

– Sam Grip Control ima pet modova: sneg, pesak, svi tereni, ESP off i automatski izbor.

Enterijer je kao stvoren za one mlađe duhom

 

Motor je štedljiv

 Motor, iako elastičan, ne vuče ispod 1.600 o./min. radilice (Citroën tvrdi da postiže maksimalni obrtni moment već pri 1.750 o./min. ali to nije istina!).. Iako C3 Aircrosse nije napravljena da caruje autobanom, ipak se radi o porodičnom automobilu sa kojim se može na duži put, ali imajte na umu da ubrzava tečno samo do 170 km/h. Ako poželite brže od toga, naoružajte se strpljenjem, jer ovaj Citroen neće brže od 176 km/h, iako fabrika tvrdi da može da ide čak 180 km/h. Prosto, C3 sa istim motorom je poletniji i brži zbog bolje aerodinamike, manje visine i manje težine.

Sa prosečnom potrošnjom na napornom testu od 5,2 litara goriva, turbo dizelaš 1.6 Blue-HDI spada u grupu najštedljivijih motora na svetu. U realnim uslovima vožnje u proseku troši oko 5,0 litara.

Iako ima relativno malu radnu zapreminu, zahvaljujući Common Rail direktnom ubrizgavanju goriva i turbo punjaču promenljive geometrije, Peugeotov dizelaš nudi obrtni moment od 230 Nm. Mogućnosti motora su idealno usklađene sa menjačem nešto dužih hodova, na koje su se vlasnici Peugeota odavno već navikli.

Šta dama kaže:

 Porodični automobil koji u proseku troši 5,2 litara mora da pridobije moje simpatije, posebno jer motor lepo vuče i kada zaboravite da prebacite ručicu menjača u neki niži stepen prenosa.  C3 Aircross je prilično tih – zvučna izolacija je veoma temeljna. Lepo leži u krivinama, možda se malo više naginje, ali u stvarnosti može da se vozi izuzetno brzo po krivinama i leži mnogo bolje nego što biste to očekivali. Košta kao Suzuki Vitara, a nudi mnogo više bezbednosti vašoj porodici i daleko je kvalitetniji od mađarskog automobila, koji je i štedljiviji ukoliko uporedimo modele sa sličnim motorima. Blago povišen položaj za volanom godiće svima koji su niži rastom. Kupite ga, jer je pored svega navedenog još i najlepši u klasi.

Kome je namenjen ovaj automobil:

Ima stila, ima svoja maštovita, originalna rešenja, iz petnih žila se trudi da bude drugačiji od svih ostalih modela na tržištu, i u tome uspeva. Ovaj automobil neće kupovati taksisti ni oni koji vole nemačke automobile.

Ovaj krosover je idealan izbor za sve one koji žele da imaju osoben, dobro opremljen i stabilan automobil, a prijaće i onima koji nemaju puno vozačkog iskustva, jer su rezerve ovog vozila daleko veće nego što to prosečan vozač može da oseti. Sigurno i neutralno ponašanje u krivinama, vrlo dobre kočnice i dovoljno dobra preglednost preporučuju ovaj automobil i manje iskusnim vozačima. Ova koncepcija automobila ima budućnost, jer puno vozača želi baš ovakav model. Hrvati biraju onaj najgori krosover u klasi, koji se proizvodi u Suzukijevoj fabrici u Mađarskoj, uveren sam da će Srbi dati prednost francuskom automobilu, barem oni hrabriji, koji smeju da voze automobil koji nije iz Nemačke. Znate kako, razlikivati se u Srbiji, biti drugačiji, uvek je imalo svoju cenu, a Citroën nikada u svojoj istoriji nije pravio automobile za seljačine, već za prefinjenu gospodu. Vi ste na potezu, i pravo vreme je da sebe zapitate, da li kupujete automobil za sebe ili druge? A možda je baš ovogodišnji sajam automobila koji danas počinje prilika, da prvi put u svom životu kupite jedan francuski automobil. Neće vam biti lako da se naviknete da vozite automobil sa mnogo šarma, i biće vam čudno, kako vas odjednom ne bole leđa posle višečasovne vožnje. Znate automobil može biti i udoban, iako ne košta 40.000 €.

Citroën jeste imao u svojoj dugoj istoriji, tendenciju da u jako lepe, prostrane i udobne automobile ugrađuje motore koji su imali manju radnu zapreminu od onih u “Fići”, pri tome su imali vazdušno hlađenje, i bili su rak rana tih originalnih automobla, ali valjda sa onim što je loše bilo u istoriji treba raskrstiti. Ako vozač BMW-a ili Alfe sedne u C3 Aircrosse sa benzinskim motorom, moraće da potraži pomoć lekara, ili bar zagrljaj neke lepe devojke. Lepe devojke obavezno idu sa ovako lepim krosoverom, ionako Francuzi koji su stvorili ovaj auto potenciraju da je ljubav ono najvažnije u životu, a ja se sa njima slažem. Uostalom, automobil može ići i nizbrdo, a uzbrdo…kako bilo, važna je ljubav kao što rekoh….

I znajte Golf je izvrstan automobil, kvalitetan, stabilan, bezbedan, ali je zanimljiv poput prelepe g.Angele Merkel, te imate utisak da ste kupovinom Golfa ostarili bar trideset godina. Jerje potrebno da imate mnogo godina, da bi vam neke manje lepe dame, postale prelepe. O ukusima ne vredi raspravljati, posebno sa onima koji ga nemaju. Život je po meni previše kratak da bismo ga provali sa pogrešnim automobilima i pogrešnim ženama. A možda nekim narodima demokratija prosto ne leži, jer neki su na baš demokratskim izborima izabrali Adolfa Hitlera, pitanje je samo da li se sme reći, da je taj narod tada pogrešio?

  • Nekoliko dana sam vozio  C3 Aircross i poželeo sam da ga kupim mojoj ženi. Da živim u Francuskoj, to bio bilo više nego realno, ovako pošto pripadam 97% onih kojima je realnost polovan automobil, moraću da sačekam nekoliko godina, da za svoju porodicu kupim makar polovan C3, pri tome on ne mora da bude Aircross, sasvim je dobar  i onaj običan.

Ovaj automobil ima i dosta mana, neke od njih su vrlo ozbiljne. Ali ako volite francuske automobile možete itekako lako preći preko njih. Mane ovog automobila neću napisati u ovom testu. Ako želite da ih saznate, posetite  rubriku PITAJTE ALEKSANDRA TODOROVIĆA (KLIKNI OVDE).Preko 16 godina, objektivno pišem o testiranim automobilima. Od toga nisam imao ama baš nikakvu korist. I ne radi se sve u životu radi koristi i novca, ali ću kompletnu informaciju, pružati samo onima koji cene moje znanje iskustvo. Kada budete kupovali automobil, obratite mi se i dobićete sve potrebne informacije, pa i više nego što vam je potrebno, čak i usmenim putem, a može i uz kaficu. Naravno, nemojte mi zameriti, što živim od svog znanja i rada, i što više besplatno neću objavljivati mane automobila, u testovima koji će uslediti narednih dana.

PITAJTE ALEKSANDRA TODOROVIĆA (KLIKNITE OVDE)

Broj računa je: 285233504000148510 Sberbank

 

Volvo