Sudeći po dobroj prodaji u Nemačkoj i Francuskoj, pred ovim “rumunom” je svetla budućnost. Taksisti u Srbiji sa ovim modelom prelaze 600 000 km bez većih problema. Sandero 2 je ozbiljna evolucija starog modela. Sandero druge generacije je mnogo bolji, stabilniji i ugodniji za vožnju. Osim što novi 1,5 dCi sada ispunjava Euro 6 standarde o emisiji izduvnih gasova, smanjena mu je i potrošnja za skoro 10% (Renault tvrdi 15%). Za naše tržište uvoznik je predvideo samo slabiju verziju od 75 KS za Sandero. Meni se nekako čini da je ovo nova „Golf dvojka“. Saznajte i zašto. Bezbednost je loša, pa ako imate porodicu, decu to je veliki minus za ovaj auto.
Piše: urednik Aleksandar Todorović.
Dušan Sremčić: Aleksandar Todorović je profesionalac!
Pitajte Aleksandra Todorovića
Tražim najbolji polovnjak za vas!
RAČUN: 285233504000184788
AIK Banka / Sberbank
Najbolji deo automobila je, svakako, unapređeni agregat 1.5 dCi od 75 KS: štedljiv, uglađen, tih – prosto sjajan. Renault bezmalo svake godine proizvodi sve bolje i bolje 1.5 dCi motore.
Foto: Branka Todorović
Francuski automobil koji se proizvodi u Rumuniji, svakako nije bez mana, a kako ja ne znam da prećutim nijednu, upoznaću vas sa svakom, pa odlučite sami da li možete da pređete preko njih, ili biste bili zadovoljni samo nekim skupljim automobilom. Sandero startuje sa cenom od 7.990€, ali model na testu košta 11.330 €.
Jeftin servis – Produžena garancija od 5 godina uz Renault finansiranje.
Dakle, Dacia je i dalje dovoljno jeftina. Delovi koštaju manje nego kod konkurencije. Servisna mreža je dobra. Serijski nudi ESP i na kreš testu je, konačno, zaslužila četiri zvezdice. Sandero je postao ozbiljan automobil, koji mi je pružio sedam predivnih dana za njegovim volanom. Istina nije mogao brže od 160 km/h, ali se pri toj brzini ponašao jako mirno, stabilno, i predvidljivo! Bravo Renault!
Moderni „Golf II“
Dizajn Sandera nikoga neće oduševiti. Meni je stari model bio znatno lepši. Ali o ukusima ipak vredi raspravljati, pa sam sebi dao za pravo, da mu dodelim tanku trojku za izgled. Uostalom i legendarni Golf II je bio ružan, pa smo ga zavoleli, ali ne zbog dizajna, već zbog drugih kvaliteta. Ljubav na prvi pogled brzo izbledi. Sandero vas neće osvojiti odmah, nemojte brinuti.
Daciji treba vreme da vas ubedi da nudi puno više nego što očekujete. Treba priznati da je agencija EuroNCAP ocenila da je ovaj auto nedovoljno bezbedan. To je ozbiljan minus, a imajući u vidu da je smrtnost u Srbiji ogromna, ovaj auto nije za one sa porodicama. Firmama bezbednost nije bitna, nego samo troškovi održavanja. Sandero je dovoljno pouzdan, pa je zato flotna prodaja solidna. Sandero ima robustan trap. Veoma štedljiv i dugovečan motor. Varijabilnu, i praktičnu karoseriju. Jeftine delove. Da li vas sve to bar malo ne podseća na „dvojku“?
Plastika je bolja nego ikada, ali ona nikako ne impresionira. Ako i zažmurim na jedno oko, na oba ne mogu, a kada to kažem, mislim pre svega na tvrdoglavo loše postavljane tastere za otvaranje stakala. Sada više nisu ispred menjača, već su pomaknuti malo nagore, a ispod instrumenata za ventilaciju. Na loša rešenja ne možete brzo da se naviknete.
Kad sklapate spoljne retrovizore, neprijatno se iznenadite jeftinim zvukom grube opruge. Kada poželite da volan podesite onako kako želite, jer sedite u vozilu sa najboljim Life Plus paketom opreme, koje ste platili dodatnih 1.000 €, neprijatno ćete se iznenaditi.
Na zadnjem sedštu nudi više mesta od VW Pola ili Golfa II
Upravljač možete podešavati samo po visini, ne i po dubini. To znači da, ako se ne uklapate u francuske proporcije (što je slučaj sa većinom naših vozača), nećete moći da pronađete idealnu poziciju za volanom. Sedišta takođe nisu dovoljno udobna za duža putovanja.
Dva, tri sata za volanom ovog automobila je neki maksimum pre nego počnu da vas bole leđa. A moguće je i da mene stižu godine, jer se moja lepša, i mlađa polovina, nimalo nije žalila na sedišta. Servo asistencija na upravljaču je slabašna, i prilikom dosadnih manevrisanja gradom nedovoljno.
Ali zato je volan kao stvoren za krivine, a bogami i auto put. U Nemačkoj je uživanje voziti Sandero 160 km/h. I čudesno je koliko Dacija možete videti po Nemačkoj. Dakle, štedelo se jeste, ali srećom, ne na najvažnijim stvarima.
Sandero” fabrički dolazi sa GoodYear pneumaticima, nemačkim Ate kočnicama koji se, između ostalog, ugrađuju u Mercedese u prvoj ugradnji i kvalitetnim Valeo metlicama brisača, koje sam bogami testirao non-stop. Sve ovo je na ranijim serijama Dačije bilo tek sporadično, tako da verujem da nema više jeftinih komponenti. Farovi su mu moćni, širok, i dubok snop. Eto dokaza da ne moraju biti ksenoni, da bi dobro osvetjavali drum.
Renaultov agregat 1.5 dCi je nestvarno dobar: elastičan, tih, uglađen i štedljiv. Odlične kočnice, kratki zaustavni putevi. Vrlo dobar audio uređaj sa odličnim zvučnicima. Odlični pneumatici Good Year dolaze serijski (ja sam imao zimske gume na testu – Sava). Najjeftiniji auto B segmenta na tržištu. Robustno i jednostavno ogibljenje koje dobro guta neravnine sa puta. Sandero čak ima i amortizer za podizanje haube, koji nedostaje mnogo skupljim automobilima. Solidna servisna mreža, umerene cene delova, i jeftin redovni servis. Produžena garancija od 5 godina uz Renault finansiranje.
Bezbednost vrlo loša, male su šanse da vaša porodica preživi i manji sudar. Jeftina, tvrda plastika i neugledan, previše jednostavan enterijer za vozilo koje košta dobro preko 10.000€. Prečnik okretanja od 11,2 metara je najgori u klasi, a ni preglednost nije uzorna. Prosečno precizan menjač i slaba servo asistencija upravljača koji ne možete podešavati po dubini ni u najskupljem paketu opreme pomalo odbija kupce. Bezbednost je ispod proseka klase – ESP je tu serijski, ali je na kreš testu dobio četiri zvezdice, što je uspeh za Daciju. Laka dalja prodaja jer su pouzdani dizelaši u Srbiji na ceni. Prekidači za stakla na nezgodnom mestu i slične sitnice su zbunjujuće i zahtevaju privikavanje.
Oslanjanje je prosto izvrsno
Sandero druge generacije je još udobniji, mekši, ugodniji za dulje ture. Odlično je što i sa osvnim paketom dolazi ESP koji funkcioniše odlično. On se retko aktivira, jer je auto dobro izbalansiran, neutralan i upravljiv. Čudesno sam brzo prolazio kroz krivine, i ostavljao iza sebe vozače sa mnogo skupljim automobilima. Uživao sam u vožnji, kao da sam za volanom Clia II generacije. Zapravo, Sandero 2 je konstruisan upravo na platform Clia druge generacije. Svakako Dacija je prostranija, veća, udobnija, modernija, ali ima lošiju zvučnu izolaciju od matorog Renaulta. Sandero sam testirao po snegu i ledu, i mogu reći da ESP glavu spašava. A kada smo već kod elektronskih pomagala, znajte da je regulator/limiter brzine u Laureate paketu opreme. Ovaj automobil je kao stvoren za loše regionalne puteve, jer tako dobro pegla sve neravnine, i propuste putara. Preko „dos d âne” (u prijevodu „leđa magarca“, odomaćen izraz u Farncuskoj za „ležećeg policajca“), prelazio sam sa 40 km/h.
Motor odličan!
Agregat 1.5 dCi od 75 KS je sada ozbiljno unapređen. Novi motor sa četiri cilindra razvija 75 KS pri 4.000 o./min., uz obrtni momenat od 220 Nm koji je dostupan već pri 1750 o./min. radilice (što je povećanje od 20 Nm u poređenju sa starim 1.5 DCI motorom od 90 KS). Motor veoma ravnomerno razvija snagu i vrlo je uglađen, tako da manje iskusni vozači neće ni znati da ispod haube radi dizelaš. Menjač je dobar, a peti stepen prenosa je dugačko izračunat (tako da nema razloga da plačete za šestom brzinom). Iako je auto vožen prilično brzo, a klima uređaj je radio dobar deo testa (zbog odmagljivanja, razume se), potrošnja je iznela samo 5,6 litara. Iako na momente imate osećaj da je je agregat moćan, sa njim možete ostvariti tek prosečne putne brzine. Maksimalna brzina od 160 km/h nije impresivna, ali za ovaj motor je ona „mačiji kašalj“. Šteta što je buka itekako pristuna. Tu se nije odmaklo ni pedalj u odnosu na stari mode. Možda je za utehu što je osećaj buke (dakle ne i izmerena jačina buke) isti na 140 i 160 km/h, pa kad je već tako onda…
Naravno, ja vas pozivam da strogo poštujete ograničenje brzine. Nemačka je nešto drugo, jedina slobodna zemlja, za vozače pre svega. Nemci to pravo itekako brane. A mi? Mi se vozimo po skaradno lošim auto putevima, a umesto obećanih vinjeta nam poturiše poskupljenje od 10%. Ali šta očekivati od Vlade, koja otima 20% onima koji su izgradili ovu državu. Neću vas više zamarati i zasmejavati. Oprostite mi. Sandero Stepway sa 1.5 dCi motorom od 90 KS može da postigne 171 km/h, što je čak 4 km/h brže od fabričkog obećanja, pa sa njim sigurno nećete biti najsporiji na putu.
Ubrzanje do 100 km/h iz mesta mirovanja iznosi 14,0 sekundi – nešto malo bolje od obećanja, ali ko još drži štopericu za volanom ovakvog automobila?
Pomešane emocije i u vožnji
Dacia Sandero spada u grupu vozila koje nije baš lako proceniti i oceniti. Taman kada me ovaj automobil oduševi elastičnim motorom ili vrhunskim kočnicama koje se lako doziraju, nešto ipak pokvari moje oduševljenje. Koliko god se trudio da prihvatim da od jedne Dacije ne mogu očekivati isto ono što i od Mercedsa, prosečna zvučna izolacija me brzo vrati u stvarnost. Ako vozite do 120 km/h bićete zadovoljni tišinom u putničkom prostoru. Uostalom u Srbiji se i ne sme brže, zar ne? Međutim, Sandero je danas bolji nego ikada ranije, i po mnogim karakteristikama može da konkuriše automobilima kao što su Citroën C3, Peugeot 208 ili Clio IV. U katalozima od prošle godine piše da po gradu troši 4,4 l/100 km. Možda, ako ga vozite samo nizbrdo. Ja nisam uspeo da potrošim manje od 5,0 litara. Krivac je eventualno Beograd.
Šta ona kaže:
Sandero je Best buy. Vrlo je štedljiv. Ogibljenje je izuzetno udobno podešeno. Bilo bi dobro da su enterijer i plastika kvalitetniji. Međutim, tada cena ne bi bila tako povoljna, što bi bila prava šteta, jer sa našim platama Sandero ni ovako nije dostupan većini građana. Dacia je mnogo napredovala sa ovim modelom i treba joj odati priznanje. Meni se dopada, nudi puno po umerenoj ceni.
Kome je namenjen ovaj automobil?
Ko je imao neku Daciju, dobro zna koliko ovi automobili imaju robustan trap, i pouzdanu mehaniku i elektroniku. Oni će ostati verni ovom brendu, i biće nagrađeni mnogo boljim Sanderom. Ko voli dizelaše, želi nov auto i nema nameru da leči komplekse sa nekim izvikanim markama, odabraće ovu Daciju. Što ste tržišta tiče, Sandero je uspeo model: prodaje se dobro. Sandero je jeftiniji i za održavanje od konkurencije, a neke statistike su potvrdile da se manje kvari od Peugeota, Citroena, pa i samoga Renaulta.
Čeznete za Golfom II? Legendardnim Renaultom 4? Ovaj Sandero ima ono najbolje od oba ova sveta. On je moderni naslednik automobila koji su ispisali stranice istorije.
Sandero je veoma pouzdan, a ovaj motor je postao toliko omiljen da čak i zaljubljenici u VW priznaju da je puno bolji od 1.4 TDI agregata. Ima robustno ogibljenje, veliki klirens od 14 cm, može tamo gde je mogla i legendarna “renoleta”. Zapravo inženjeri Renaulta su imali staru “Katricu” u glavi kada su konstrusiali Sandero. Sandero koji je u Argentini, Brazilu, Egipu, Rusiji zapravo Renault.
Cena: od 7.990 €
DIMENZIJE: SPECIFIKACIJE
Dužina: 4.057 mm
Širina: 1.733 mm
Visina: 1.560 mm
Međuosovinski razmak: 2.590 mm
Prtljažnik: 320/1.200 l
Težina: od 1.033 kg
MOTOR: SPECIFIKACIJE
Zapremina: 1.461 ccm
Snaga: 75 KS pri 4.000 o./min.
Obrtni momenat: 200 Nm pri 1.750 o./min.
PERFORMANSE: SPECIFIKACIJE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 14,6 s
Maksimalna brzina: 159 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 4,0 litara
Potrošnja na testu: 5,6 litara
Euro NCAP kreš test: 4 zvezdice
TESTIRALI SMO: Renault Kadjar dCi 130 4 x 4 Bose Edition
TESTIRALI SMO: Renault Captur 1.5 dCi
TESTIRALI SMO: Renault Clio IV 1.5 DCI
TESTIRALI SMO: Nissan Juke 1.2 DIG-T
TESTIRALI SMO: Novi Nissan X-Trail 1.6 DCI
TESTIRALI SMO: Renault Modus 1.5 DCI
TESTOVIAUTOMOBILA.RS: Testirali smo Clio Grandtour 1.2 TCE