Fiat 500 je auto koji najbolji drži cenu! Italijanski gradski automobil u retro stilu je osvojio je i srca Evropljana: proizvodi se u Poljskoj, a odlično se prodavao na celom starom kontinentu, čak i kod nas. Bezbednost mu je zadovoljavajuća, kako bar tvrdi ugledni EuroNCAP kreš test, a takav mu je i kvalitet izrade. U okruženju se nudio – kao i svi Fiatovi modeli – sa garancijom od 5 godina, a sve u cilju da bi se razbio mit o sumnjivom italijanskom kvalitetu. Nažalost, ovaj model se nije proizvodio u Kragujevcu (mislim da bi većina Srbija radije odabrala Fiat 500 umesto Fiat-a 500 L). Bilo kako bilo, ovaj auto ni kao nov nije spadao u one najeftinije – trebalo ga platiti 10.384€, koliko je koštala osnovna verzija sa popustom od 2.124€ – kada sam testirao ovaj auto pre 15 godina. Danas, posve svih tih godina – izgleda sveže, moderno i mnogima dopadljivo, ovaj Fiat ipak ima previše mana koje ću vam kao i uvek otkriti – iako ti primetio sam nije dobro za moju popularnost i uspeh u Srbiji! Srbi žele da ih lažete, prećutkujete mane automobila, ističete samo hvalospeve o modelu koji ih zanima. Jer Srbi gledaju navijački na auto! Spremni su da kritikiju i pljuju samo svoje žene (neću dobiti ni kod žena plus za ovo – jer brdo žena navija da ona druga dobije razvod). Ali ja pišem za one druge moje sugrađane. One koji su uživali preko dve decenije u mojim objektivnim tekstovima i testovima, i za moje buduće klijente koji žele da za svoj novac dobiju najbolji mogići auto i sve potrebne informacije. Tekst i foto: Aleksandar Todorović.
Skup, nestabilan, bučan i tesan!
Polovan Fiat 500 ima nestvarno visoku cenu. Jer za 5.000 evra koliko košta primerak iz 2008. godine možete kupiti luksuznu limizinu sa mnogo opreme, u sasvim korektnom stanju. Ali cenu ne određuje kvalitet automobila već njegova popularnost. Tako da dok ima kupaca za ovaj “smešan” auto njegova cena će biti visoka.
Dozvoljavam i da auto možete birati srcem, što da ne! Mnogi tako biraju i prosto ne mogu da odvoje pogled od maleckog Fiat-a 500. Ja priznajem mogu, a to je dobro za vas – dobićete koristan test kao i svakog drugog puta.
Tekst i foto: Aleksandar Todorović
TESTIRALI SMO: Peugeot 301 1.6 HDi
Na kojoj kilometraži se menja ulje u automatskom menjaču?
Zašto automatski menjač lošije radi neposredno nakon zamene ulja?
Pitajte Aleksandra Todorovića
RAČUN: 105000000250737463
AIK Banka Aleksandar Todorović
Da li da kupim Auris 1.4 D-4D: Kažu da je brz!
Bojan Tokić: Todorović mi je našao odličan auto!
Fiat 500 je bez sumnje klasa za sebe. Možda mu je Mini konkurencija, ali je on kao nov bio mnogo skuplji. Kod polovnjaka situacije je obrnuta – Mini košta manje – ali Mini ima problematične i loše benzince, što kod Fiat-a nije slučaj. O ukusima ne vredi raspravljati, ali do sada nisam čuo da se Fiat 500 nekom ne dopada (osim meni), što svedoči da su dizajneri pogodili “u centar”. Istovremeno avangardni i retro dizajn ne ostavlja nikog ravnodušnim. Fiat 500 je osetno drugačiji od onoga što nudi konkurencija – osim Lancije Ypsilon, koja je možda najbolji mali automobili na svetu, ali nažalost sa visokom cenom (mislim na cenu novog modela 2008.).
Retro stil je prisutan i kada otvorite vrata. Putničkim prostorom dominira predimenzionirani, ali simpatični servo upravljač i pregledni instrumenti, a posebno je zanimljivo izveden obrtomer koji se nalazi u brzinomeru. Kao kod starog Fiata 500, i novi model se može pohvaliti sa puno lakiranih površina u kokpitu, ovaj put izrađenih od plastike, a ne od metala. Sedišta su dovoljno široka, jedino smeta što u krivinama ne drže telo baš najbolje. Nisu ni udobna na dužim putovanjima. Foto: Aleksandar Todorović.
Prtljažnik nije kao nekad smešten napred, već je tamo gde treba i da bude – iza zadnjeg sedišta. Ima raspoloživu zapreminu od tačno 185 litara, što je više nego kod Juga (173 l), odnosno mnogo više nego kod Fiće (100 l). Gepek je pak premali, i to je pored jako malo mesta na zadnjem sedišti najveća mana ovog modela, ako ne računamo jako visoku cenu polovnjaka.
Taman kada pomislite da je “novi Fića” postao auto (u punom smislu te reči, i u punom formatu), neugodno se iznenadite kada pokušate da sednete na zadnje sedište, jer tamo nema mesta ni za veće dete, a kamoli za odraslog čoveka, čak i ako je vozač “patuljak”i ukoliko je prednja sedišta pomerio maksimalno napred (primetno više mesta nude Renault Twingo i Hyundai i10). Baš iz tog razloga, ovaj automobil ne može biti prvo vozilo u kući, čak ni u krajnoj nuždi. Doduše, ovo može imati i svojih prednosti. Tašta vam se, posle jedne vožnje na zadnjem sedištu Fiata 500, više neće gurati u kola, a komšije vas neće presretati po ulici da ih “negde povezete”.
Lako ga je voziti u malom gradu
Fiat 500 je kao stvoren za male gradove zahvaljujući proverenom Dualdrive servo upravljaču (često se kvari – proverite ga pre kupovine), koji se nalazi i kod Grande Punta i Lancije Ypsilon i koji je izuzetno efikasan, ekstremno lagan (kada uključite City mod) i od velike koristi prilikom parkiranja. Nije ga lako voziti u Beogradu, jer prosto motor je preslab, ne možete da pratite ritam, brzinu saobraćaja. Mali prečnik okretanja Fiatovog lepotana od 10,6 metara vole svi, a naročito dame, koje ga prosto obožavaju. Ni jači pol nije imun na šarm ovog “italijana”: čak i kada mališana vozite pretežno gradom, potrošnja ostaje začuđujuće niska.Fiat je uvek znao da napravi pouzdane i štedljive benzince.
Na testu, u vožnji Beogradom, gradska potrošnja je iznela 8,3 litara, što je neznatno više od fabričkog obećanja (8,2 l). U nekom manjem gradu potrošnja može biti i za 1 litara niža. Fiat 500 je širok 163 cm, tako da nije baš idealan za provlačenje kroz tesne ulice i parkinge (Jugo je širok 154 cm, Zastava 101 – 156 cm). Oslanjanje je dovoljno mekano za klasu kojoj pripada, tako da beogradsku kaldrmu upija sasvim mirno i dostojanstveno poput. Naravno, kratko međuosovinsko rastojanje od 230 centimetara ima i svojih ograničenja, na auto putu često neprijatno poskakuje, a moe biti i opasno kad neletie na kolotrage, tada Fiat 500 lako pobegne sa željene putanje. Kada se pretera sa gasom, Fiat 500 poskakuje i tada otkrivate istinu da ogibljenje nije tako dobro podešeno kao kod skuplje i veće Lancije Ypsilon.
Slab motor – 1.2 8V
Motor od 1,2 litra i samo osam ventila ugrađen u Fiat 500 je daleko moćniji od agregata koji je bio u Topolinu (ili Fići). To je isti onaj motor koji se ugrađuje u našu Zastavu 10, s tim da je ovde elektronika malo drugačije podešena, pa iz njega isteruje 69 KS, a ne samo 60 KS (kao kod Z10). Iako italijanski četvorocilindraš ne puca od snage, tih skromnih 69 KS se solidno nosi sa karoserijom teškom samo 850 kg. Ne znam da li je vama dovoljno ubedljivo ubrzanje do stotke iz mesta mirovanja za 12,9 s koliko treba ovom Fiatu? Doduše, koliko god pritiskali papučicu gasa uvek će vam neko biti na repu. Naši vozači, čini se, obožavaju da voze iza jednog ovakvog malog “remek-dela” na četiri točka, u kojem definitivno nemate dovoljno snage da pobegnete od bržih automobila.
Maksimalni obrtni moment od 102 Nm nije nešto čime bi se trebalo hvaliti, ali je bar dostupan na relativno niskim obrtajima radilice – pri 3.000 o./min. To znači da je Fiat 500 1.2 dovoljno elastičan za vožnju gradom i da ne traži suviše česte promene stepena prenosa. Najvažnije je što je ovaj motor zaista pouzdan. Počne da troši prekomerne količine ulaj tek posle 200.000 pređenih kilometara (navodim realnu kilometražu – kilometraže navedene u oglasima su mnogo niže od realnih). Menjač je dovoljno precizan (doduše, birač brzina je mekši kod Lancije Ypsilon), a ručica menjača sa okruglim vrhom je gurnuta gore i napred prema kokpitu kao kod nekog monovolumena. Zbog toga je ergonomija dovoljnodobra, naravno ukoliko se posmatra samo iz ugla vozača, a ne iz ugla cele porodice.
Iako sam veći deo testa sa ovim automobilom proveo na autoputu i u zakrčenom Beogradu (kao i sa bilo kojim drugim automobilom koji sam testirao), potrošnja je iznela 6,7 litara. Prilično niska potrošnja iznenađuje, posebno ako imamo u vidu da motor sa 8 ventila konstrukcijski pripada nekom drugom vremenu (motori sa 16 ventila se ugrađuju već dve decenije). U gradu, Fiat 500 deluje zabavno i simpatično, dok na autoputu deluje pomalo smešno. To nije zato što nisam uspeo da postignem obećanu maksimalnu brzinu od 160 km/h (a krivca možemo naći u našem kvalitetnom gorivu), već i zato što već pri brzini od 140 km/h u putničkom prostoru postaje dosta bučno.
Primera radi, pri brzini od 130 km/h u Fiatu 500 do putnika dopire 64 dB, što je za 10% subjektivno više nego kod Hyundaija i10 sa 63 dB (naše čulo sluha registruje 1dB kao 10% više buke), i 20% bučnije nego kod Opela Agile, gde je izmerena buka od 62 dB. Dakle, i ovoga puta je lepota morala da plati danak lošijem opstrujavanju vazduha. Fiat je mogao i da ugradi malo kvalitetniju izolaciju.
Dobro opremljen i nedovoljno bezbedan
Na testu sam imao bogato opremljenu verziju Lounge, koja je imala ABS sa EBD-om, klima uređaj, Dualdrive servo upravljač podesiv po visini, putni računar, centralnu bravu, prednje i bočne vazdušne jastuke za vozača i suvozača, električno pokretana prednja stakla, stakleni krov, alu felne (15), hromo kit, sedište vozača podesivo po visini, kodirani ključ, audio sistem, retrovizore sa grejačima i sve ono što se u ovoj klasi podrazumeva. Nedostaje ESP i to je veliki problem, jer u krivinama nemaste preko potrebnu asistenciju elektronike, tako da lako možete da izletite sa puta.
EuroNCAP kreš test je ovom modelu dodelio maksimalnih 5 zvezdica i čak 35 poena, što je odličan rezultat za klasu kojoj pripada, ali problem je što je masa ovog modela samo 850 kg, pa kada se sudarite sa automobilom od 1.200 ili 1.400 kg budete odbačeni sa puta, pa su vam tada šanse za preživljavanje minimalne. Mislim da EuroNCAP ne čini uslugu društvu što ovak malim, laganim automobilima dodeljuje 5 zvezdica jer ovi automobili prosto nisu dovoljno bezbedni.
Aktivna bezbednost je solidna, a kočnice su za uzor drugima, jer malom Fiatu pri brzini od 100 km/h do zaustavljanja treba samo 37,0 m (što je na nivou daleko skupljih automobila). Primera radi, Hyundai i10 potroši 39 m, Suzuki Splash 41,0 m, a Kia Picanto stane tek nakon 42,0 m. Napisao sam već da mu nedostaje ESP što je veliki minus (serijski ga ima recimo Fiat IDEA – koja kao polovna košta daleko manje – iako ima daleko više mesta i daleko veći gepek). Ukoliko vam ove razlike nisu dovoljno ubedljive, navešću vam samo da pri brzini od 130 km/h Fiatu 500 do zaustavljanja treba 64 m, a Picantu 72 m, što je razlika od 8 metara, odnosno to je dužina od dva prosečna automobila. Imajte na umu da vas od smrti nekad dele centimetri. Kia dakle nudi mnogo manje od italianskog automobila koji je i neuporedivo lepši.
U svakom slučaju, Fiat 500 je automobil koji će torinskog proizvođača izvukao iz krize, makar jedno vreme. kada sam testirao ovaj auto 2008. , bla je akcija u toku, pa se bazni model (klot) Fiata 500 mogla kupiti za 9.500€. Posle toliko puno vremena, možete potvrditi da najbolje drži cenu mali Fiat, a ne Golf, jer ko je nekad platio pre 16 godina oko 10.000€ za Fiat 500 sada može da dobije za njega 5.000€. Ko je platio za Golf 4 TDI 20.000€ te 2008.godine, sad može da ga proda isto za 5.000€. Dakle kupci italijanskog automobila izgubili su samo 5.000€, a kupci Golfa 15.000€. Plus za Golf ste morali da obezbedite i garažu, ili bar kasko osiguranje i Zeder, a za Fiat ne.
Šta ona kaže:
Fiat 500 je pravi ženski automobil. Pritom ne mislim ništa loše – on nije preterano brz, pa nije stvoren za iživljavanje, ali je zato izuzetno lak za upravljanje i parkiranje. Veliki retrovizori su od velike pomoći, kao i City mod na upravljaču. Enterijer je atraktivan, ali se kvalitetnijim doima onaj kod Minija ili Lancije Ypsilon. Fiat 500 zapravo nema izraženijih mana, osim malo tvrđeg ogibljenja i malog međuosovinskog rastojanja ali, kako rekoh, on i nije napravljen za “divljanje”. Cena je odmerena, pa dobijate tačno onoliko koliko ste i platili. Nemate dovoljno mesta za dečija kolica u gepeku. A nemate mesta ni za dečije sedište na zadnjem sedištu. Ako ne planirate decu, ili ne planirate da se udajete ovaj auto može biti za vas.
Kome je namenjen ovaj automobil:
Odgovor je kratak i jasan: svima koji žele da budu primećeni, svima koji su nekad sa punim srcem vozili starog Fiću, ali i svima koji cene solidan kvalitet u malom automobilu. Fiat 500 je pomerio granice u A segmentu (ima bolju bezbednost od konkurencije), što je odlično, jer će i konkurencija uskoro morati da sustiže Fiat u narednim godinama. Do tada, uprkos manama, zna se ko kosi, a ko vodu nosi u klasi mališana. Zato i dan, danas kao polovnjak drži cenu jako dobro, pa i bolje od toga. Ja ovaj auto nikada ne bi kupio. Prosto je premali, i nedovoljno stabilan za moj način vožnje. Osim toga, stvarno mi je neprihvatljivo da bazni Fiat 500 košta kao recimo vraški brza i zabavna Corsa OPC sa 192 KS. Oprostite, radije biram nju, a g.Kulundžiću prepuštam Fiat 500 Abarth (koji kao polovan košta skoro tri puta više – Ja bi za taj novac kupio BMW 330d). Ako želite da vam nađem najbolji primerak ovog automobila, rado ću to učini za vas! ?
Šta kaže Andrej Kulundžić:
Moram da priznam da mi se ovaj Fiat veoma dopada. Sve je na njemu dobro i precizno odrađeno, izgleda sjajno i ne košta puno. Zabavan je za vožnju, dinamičan je i okretan, a više se od ovako malog automobila ne može ni očekivati. Toplo vam preporučujem verziju Abarth, koju možete poručiti sa detaljima koje vi izaberete. Kratko i jasno: treba Fiatu iskreno reći hvala i bravo, što nam je podario ovako zanimljiv automobil!
Tehnički podaci
Fiat 500 1.2 8V
DIMENZIJE I MASA
D x Š x V: 354 x 163 x 149 cm
međuosovinski razmak 230 cm
zapremina prtljažnika 185 l
masa praznog vozila 850 kg
MOTOR
R4, benzinski
zapremina 1.242 ccm
maksimalna snaga 69 KS
pri 5.500 o/min.
obrtni momenat 102 Nm
pri 3.000 o/min.
PERFORMANSE
ubrzanje 0-100 km/h za 12,9 s
maksimalna brzina 160 km/h
POTROŠNJA
grad/na putu/prosek: 6,4; 4,3; 5,1 l/100 km
EuroNCAP kreš test: 5 zvedica – 35 poena
Cena: sa carinom i PDV-om od 9.500€ (2008.godine). Danas polovan 2008.godište košta oko 5.000€
Kupovina automobila procedura
Pitajte Aleksandra Todorovića
Bojan Tokić: Todorović mi je našao odličan auto!
Kako najbolje održavati automobil?
F.Stojković: Preporučujem Todorovića!
Pitajte Aleksandra Todorovića
RAČUN: 105000000250737463
AIK Banka Aleksandar Todorović
Dušan Sremčević: Aleksandar Todorović je profesionalac!
I.Jevtić: Hvala vam g.Todoroviću za odličan auto!
Jorgačević: G.Todoroviću odličan je Picasso koji ste mi našli!
Dušan Sremčić: Aleksandar Todorović je profesionalac!
Da li da kupim C – Max ili Senic?
Najbolji auto je onaj koji kupac želi!