TESTIRALI SMO: FIAT 500L 1.4 16V

Pred vama je Fiat kvalitetan poput nemačkih automobila, a proizveden u Srbiji – 500L. Ovaj monovolumen savremenog, svežeg dizajna ima najbolju finalnu obradu, bolju nego bilo koji drugi automobil u istoriji ovog brenda. Vrlo je udoban i uglađen, a njegove komande su dobro raspoređene, veoma mekane i ugodne za rukovanje. Obruč izuzetno laganog upravljača savršeno leži u rukama, a sedišta su iznimno udobna i ugodna na dužim putovanjima. Za kvalitet na svetskom nivou zaslužni su najnoviji japanski roboti, instalirani u Kragujevcu, tako da se Fiat se osmelio da ovaj model prodaje i na američkom kontinentu, koji tradicionalno, sa hladnom dobrodošlicom, dočekuju sve što je iz Italije, a nema oznaku Ferrari, barem kada su automobili u pitanju.  Američki IIHS kreš test tvrdi da je ovo nebezbedan auto! Saznajte više dalje u tekstu!

 

 

Testoviautomobila-RS-LOGO

Osim što je vrhunski izrađen, Fiat 500L je i izuzetno tih – samo 67 dB pri 130 km/h. Niko u ovoj klasi ne nudi takvu tišinu. Udobnost je prosto izvanredna, sedišta su udobna, a visok položaj zadnje klupe je gotovo “kraljevski”, pa je jednako zanimljivo voziti i biti vožen u Fiatu 500L. Čudi me samo da to nisu otkrili naši političari, jer oni mogu bez problema da priušte ovaj automobil, koji i nije preskup – njegov glavni konkurent, Opel Meriva, sa Cosmo paketom opreme košta 16.888€. Ali, naši političari imaju sklonosti ka drugačijim automobilima, a njihova podrška domaćoj auto-industriji uglavnom ostaje samo na rečima. Dola na slici, je poražavajuća istina, loš rezultat FIAT-a 500L na kreš testu! 

5 zvezdica EuroNCAP velika laž!

 

 

No, kada smo već kod Merive, Fiat 500L je mnogo drugačiji i bolji automobil – prefinjeniji i uglađeniji, ali i lepši od kompletne konkurencije. Ovaj auto morate testirati, zato zakažite test vožnju u najbližem Fiatovom auto salonu, jer u suprotnom ovaj tekst nema nikakvog smisla. Fiat 500L je nadmašio sva moja očekivanja i može da parira Opel Merivi.

Tekst: Aleksandar Todorović

Foto: Branka Todorović

najboljiauto-com-500l

Fiat 500L je najbolji dokaz da i miniven može izgledati atraktivno i moderno. Već dugo nisam vozio automobil koji izaziva toliku zavist prolaznika kao što je ovaj Fiat. Italijanima se mora priznati da su, po pitanju dizajna, i dalje nenadmašni. Proporcije nisu tako idealne kao kod malog Fiata 500, ali MPV iz Kragujevca ima maštovitiji enterijer i daleko ugodniji i prostraniji putnički prostor, u kome veoma udobno mogu da se smeste košarkaši i osobe raskošnijih dimenzija. Visoki krov čini atmosferu u automobilu znatno prijatnijom i manje klaustrofobičnom. Postoji “sto i jedna” ostava za sitnice u koje zaista nešto može i da stane, a ujedno su dobro raspoređene, dok je praktični prtljažnik od 400 litara ravnih stranica, i obaranjem zadnje klupe nudi dovoljno mesta za kabaste predmete. Ovo je pravi porodični automobil koji ne izgleda dosadno, a još ga je uzbudljivije voziti nego gledati. Nisam verovao da će projekat FAS zaživeti, ali on živi punim plućima i u ovom konkretnom slučaju, drago mi je što je tako.

Američki IIHS tvrdi da je FIAT 500L nebezbedan. Pogledajte i procenite sami! Dakle EURONCAP je i mene i vas doveo u zabludu! Da li će neko za to odgovarati?

 

FIAT 500L: Ponos Srbije

Motor je provereni, pouzdani 1.4-litarski Fire benzinac sa 16 ventila, dve bregaste osovine i 95 KS pri 5.500 obrtaja radilice. Postiže najveći obrtni moment od 127 Nm pri 4.500 obrtaja u minuti radilice. U kombinaciji sa šestostepenim ručnim menjačem prilično dugih hodova, novi Fiat 500L sa ovim motorom postiže najveću brzinu od 170 km/h, čak i sa zimskim pneumaticima, a do “stotke” ubrzava za 12,8 sekundi. Prosečna potrošnja goriva na testu iznela je 7,8 litara, iako je auto vožen i po snegu, a klima uređaj je radio bar svaki drugi dan tokom testa.

najboljiauto-fiat-500lFabrika deklariše prosečnu potrošnju od samo 6,2 l/100 km uz emisiju CO2 od 145 g/km. Moguće je trošiti tako malo, ali samo pod uslovom da ne žurite mnogo, odnosno, da vozite 90-100 km/h, naravno – u šestom stepenu prenosa. Iako na momente imate osećaj da je agregat letargičan, sa njim možete ostvariti zaista dobre prosečne putne brzine, ali on ipak nema rezerve snage za kritične situacije. Bolji i elastičniji je turbo dizel common-rail MultiJet od 85 KS, dok se pomalo bučni dvoclindraš Twin-Air u Srbiji uopšte i ne nudi (otud ocena od samo 4 za paletu motora na domaćem tržištu). Benzinac nije elastičan, ali vam omogućava da bez problema održavate putnu brzinu od oko 150 km/h, mada, ako vozite brže od toga, buka od vetra postaje primetna, jer je 500L prilično visok automobil.

Nezavisno evropsko udruženje Euro NCAP objavilo je listu najbezbednijih automobila u 2012 na osnovu sigurnosnih kreš testova sprovedenih na 36 novih modela. Automobili su razvrstani u sedam kategorija, a FIAT 500L proglašen je, uz Ford B-Max, za najbezbedniji u segmentu malih MPV vozila. Fiat 500 L je osvojio maksimalnih pet zvezdica u kategoriji bezbednosti odraslih putnika i postigao 94 od 100 procenata!

Očigledno da se radi o velikoj prevari kupaca u Evropi, pa i Srbiji! Jer američki IIHS tvrdi da je 500L veoma nebezbedan, i za to ima dokaze:

https://www.iihs.org/ratings/vehicle/fiat/500l/2014

 

 

Za zaštitu dece osvojio je 89%, što je odličan rezultat. Fiat je dovoljno “brižan” i prema pešacima, jer je u toj kategoriji dobio čak 65%, a za dodatnu bezbednosnu opremu (Safety Assist) 71%. Konkurencija nudi: C3 Picasso – 4 zvezdice (81%, 78%, 43%, 40 %), Ford B-Max – 5 zvezdica (92%, 84%, 67%, 71%), Opel Meriva – 5 zvezdica (89%, 77%, 55%, 86%), Škoda Yeti – 5 zvezdica (92%, 78%, 46%, 71%). Roomster nije testiran po novoj nomenklaturi, a na kreš testu 2006. je, po blažim kriterijumima, osvojio 5 zvezdica.

500L-branka-todorovicFiat 500L ima najbolju pasivnu bezbednost u klasi i najčvršću karoseriju. Aktivna bezbednost je bolja kod Merive, dakle – elektronska kontrola stabilnosti može biti i bolja, i sad je na potezu Fiat. Kočnice su vrhunske: zaustavni put pri 100 km/h je 36 metara. Pedala kočnice se jako precizno i mekano dozira i brzo reaguje na dodir stopala (što će vlasnike Alfi radovati), a ABS je odlično podešen, ne aktivira se prerano. Ovaj automobil sam testirao po snegu, ledu, poledici, kiši, ali i putevima pokrivenim velikom količinom rizle. Međutim, ovaj domaći “italijan” toliko dobro koči da sam morao stalno iznova da se privikavam na novi Clio IV 1.5 DCI, koji sam imao na testu iste nedelje kada i Fiat (inače je Clio IV proglašen za najbezbedniji auto u B segmentu).

palac-goreAvangardan, elegantan dizajn. Prostran, veoma udoban automobil. Dobro podešeno, mekano oslanjanje koje dobro upija neravnine sa puta. Čak i bazni paket opreme ima serijski ugrađen ESP i 6 vazdušnih jastuka. Izuzetno dobra zvučna izolacija – pri brzini od 130 km/h do putnika dopire samo 67 dB buke. Udobna sedišta, dobro raspoređene komande ugodne za rukovanje. Obruč upravljača savršeno leži u rukama, kao i ručica menjača. Upravljanje je odlično podešeno za gradsku vožnju i krstarenje autoputem. Dobro oblikovana ručica parkirne kočnice (dizajn je preuzet od Renaulta), koja iziskuje jako malo sile – žene će je obožavati, kao i veoma jaku servo asistenciju na volanu. Dovoljno stabilan i neutralan u krivinama. Umereno se naginje u oštrim krivinama, iako ne nudi sportski hendling. Odlični farovi – snop je dugačak i širok, iako nisu ksenoni. Jako bogata serijska oprema u srednjem paketu Pop Star. Odlična finalna obrada, veoma kvalitetni ugrađeni materijali. Maštovito osmišljen enterijer, sa mnogo praktičnih ostava za sitnice. Fiat 500L nudi prefinjenu, opuštenu vožnju – imate utisak da vozite Lanciju, a ne Fiat. Odličan audio sistem je konstruisan uz pomoć Dr. Drea, čuvenog hip-hopera, sa sve “beatsaudio” opcijama. Centralni ekran dijagonale 5 inča, osetljiv na dodir, jednostavan za korišćenje. Besprekorni Start & Stop u gradskim uslovima vožnje snižava potrošnju za više od pola litre goriva, a osim toga, ovo je veoma ekološki.

mane-palac-dole

Nebezbedan auto! IIHS tako tvrdi! Nedovoljno elastičan motor 1.4 16V (u petoj brzini od 80 km/h do 120 km/h potroši 21 sekundu), dugački hodovi ručice menjača, prosečne performanse, slaba međuubrzanja, skromna maksimalna brzina od 170 km/h. Osnovni paket opreme nema klima uređaj. Slab izbor agregata – samo dva u ponudi za Srbiju (zato je izbor varijacija boja čak 333 – tipično italjanski). Prosečna autonomija – zapremina rezervoara je tek 50 litara, što je dovoljno za verziju 1.3 MultiJet koja prosečno troši samo 5,5 litara, ali ne i za benzinsku verziju na testu. Ubacivanje ručice menjača u položaj za rikverc nedovoljno precizno. Kada se obori zadnja klupa 500L nudi dovoljnih 1.310 litara zapremine u gepeku – konkurencija nudi u proseku 200 litara više. Izraženi šum vetra pri brzinama većim od 150 km/h. U krivinama sedišta nimalo ne drže telo. U ponudi ne postoji snažniji dizel od 85 KS. Garancija je samo dve godine.

 

Da li možete da pojasnite kako tražite polovne automobile?

 

 

Gde je u odnosu na konkurenciju?

Najnoviji model u ovoj klasi, Ford-B Max, kao i Opel Meriva, sa sličnom opremom koštaju više od Fiata 500L. Citroën C3 Picasso, koji je već tri godine na tržištu, nudi mnogo niži nivo bezbednosti, ali i komfora. Na zadnjem sedištu Citroëna, osobe više od 185 cm nemaju dovoljno mesta. Fiat 500L je mnogo prostraniji od kompletne konkurencije. Dobro poznati Škodini modeli Roomster i Yeti (500L će vrlo brzo dobiti i verziju 4×4, pa će mu Yeti biti konkurent broj jedan) imaju znatno tvrđe oslanjanje, osetno više buke u putničkom prostoru i slabije kočnice. Dok Fiatu treba 36 metara do zaustavljanja, Škodi Yeti je potrebno 37 m, dok Ford B-Max i Meriva potroše dva metra više od italijanskog automobila, a Roomster čak i tri metra (najgori je Citroën sa 40 m zaustavnog puta).

Roomster nije baš tih pri brzini od 130 km/h, jer do putnika prosleđuje buku od 73 dB, kao i Yeti, a Opel, Citroën i Ford su tiši sa 70–72 dB, u zavisnosti od izbora motora,. U odnosu na sve njih, u Fiatu je tiho kao u “pozorištu” sa samo 67 dB, što je rezultat dostojan Mercedesu. Kako sam već pisao, 1 dB daje subjektivan osećaj razlike u buci od 10%. To znači, da je 500L tiši od Opela ili Forda za bar 30%, a taj osećaj tišine mogu potvrditi. U to se možete uveriti i sami ako odvojite malo vremena i prošetate do najbližeg Fiatovog dilera, probna vožnja se ne naplaćuje.

Nosivost kod Citroëna je jako mala – samo 423 kg. Roomster može da podnese tek 444 kg, a B –Max 480 kg. Nosivost FIata je 503 kg, što je odlično, ali Meriva je ovde ipak najbolja sa 535 kg. Kada se obori zadnja klupa, Roomster i Citroën C3 nude čak 1.555 i 1.506 litara (Fiat tek 1.310 l), Ford B-Max je sa 1.430 litara u sredini, a Meriva sa 1.500 litara korisnog prostora na vrhu klase.

Ford i Opel imaju preciznije direktnije servo upravljače – u krivinama neutralnije leže od konkurencije i šalju vozaču dovoljno povratnih informacija o tome šta se dešava pod točkovima. Osećaju se dobri geni kod Forda B-Max, jer ovaj auto koristi dinamičnu Fijestinu platformu.

DSCN0368

Fiatova platforma je nova, koristiće je u Torinu i za novi Punto, ali ona je, pre svega, podešena za udobnost. 500L više voli umerene vozače koji žele tihu, otmenu vožnju. Na aut putu je ipak najugodnije voziti Fiat, ne samo zbog najbolje zvučne izolacije i najsigurnijih kočnica (koje posebno dolaze do izražaja kada kočite pri velikim brzinama od 160-170 km/h, i koje se veoma precizno doziraju), već i zbog mirnoće oslanjanja, koje izuzetno dobro izoluje neravnine sa puta. Ima se utisak da je 500L konstruisan da se, pre svega, dopadne američkim kupcima, koji više od svega cene komfor.

DSCN0369U ovoj kategoriji, Škoda Roomster i Yeti su negde na zlatnoj sredini, dok je Citroën najdosadniji za vožnju na autoputu – nije ni brz, ni tih, ni preterano stabilan. Doduše, kupci monovolumena i nije kupuju ovakvu vrstu vozila da bi vozili na limitu, već imaju neke druge prioritete pri izboru, kao što su bezbednost, prostranost i komfor, ili pak lakoća vožnje u gradu, a upravo se Fiat 500L najbolje snalazi na tesnim ulicama – ne toliko zbog prečnika okretanja od 10,2 m, koji je u proseku klase, već zbog mekane markirne kočnice i vrlo laganog servo upravljača pri brzinama primerenim gradu. Pritom moram da naglasim da Fiatov servo upravljač nije odviše neprecizan – sasvim je prosečan i nudi više povratnih informacija od novog Clia IV, koji pokušava da se namete kupcima sa “sportskim genima”.

DSCN0371

Na zadnjem sedištu se sedi gotovo kraljevski. Udobno, otmetno i prefinjeno. Da li ste se vozili u FIAT-u 500L?

Ako nemački novinari mogu decenijama da proglašavaju VW Golf za najbolji auto u klasi (čak i onda kada to nije), odvažio bih se da napišem da je Fiat 500L najkonkurentniji monovolumen u ovom trenutku, posebno jer to pokazuju sva relevantna merenja.

Dušan Sremčević: Aleksandar Todorović je profesionalac!

 

Dobra oprema

Testirana verzija je imala specifični paket opreme koji je namenjen novinarima, a kupcima se nude četiri paketa opreme: Pop, Pop Star, Easy i Lounge. Zanimljivo je da je cena za opreme Pop Star i Easy identična, odnosno 14.990€ za verziju 1.4 odnosno 16.900€ sa motorom 1.3 MultiJet.

DSCN0372

Osnovni paket opreme sadrži: ABS, ESP-ASR-MSR-Hill Holder, prednje i bočne vazdušne jastuke, vazdušne zavese, branike u boji vozila, električne podizače prednjih stakala, podešavanje vozačevog sedišta po visini, servo volan podesiv po visini i dubini, Start-Stop sistem (serijski za 1.3 MJTD i TwinAir), centralna brava sa daljinskim otključavanjem. Cena je za verziju 1.4 tačno 10.990€.

DSCN0384

Šta ona kaže: Fiat 500L je prilično udoban, prostran i praktičan. Dizajn i rešenja u enterijeru veoma su uspešno odrađeni, dok je kvalitet materijala visok. Traži malo snažniji motor – na auto putu lepo ide, ali kod preticanja na usponima traži gas do poda i vredno šaltanje. Papučica kvačila je mekana, ali ručica menjača ne oduševljava – hodovi su predugački za moj ukus. Veoma dobro koči i u šestom stepenu prenosa je veoma tih. Ugrađeni su mu više nego pristojni zvučnici i intuitivan putni računar. Prija što su prednja sedišta visoko pozicionirana, a pozadi je visina sedišta još izraženija – neobično i zanimljivo. Ovaj auto ne umara na dužim putovanjima, – ogibljenje je udobno podešeno, a nivo buke je nizak za ovako visok automobil. Ručna kočnica ne traži mnogo snage, ali njen oblik je mogao biti i inteligentnije rešen. Iako 500L nema nimalo sportskih gena u sebi, privlači i previše pažnje. Nema nijednu ozbiljnu manu, ali kod mene ne izaziva nikakve posebne emocije. Sve u svemu, ovo je najbolji Fiat ikada proizveden, pa mu je uspeh bar u Evropi zagarantovan. U Srbiji neće postići bolju prodaju dok u osnovni paket opreme ne ubace i klima uređaj.

Kome je namenjen ovaj automobil?

Ako ste Italijan ili Italijanka, ovaj automobil morate imati, jer ovo je najkvalitetniji Fiat ikada, iako se proizvodi u Srbiji. Srbi, nažalost, još uvek nisu naučili koje su sve prednosti monovolumena i malo je onih koji će poverovati da je Fiat 500L daleko prostraniji i udobniji od Fiata Bravo. Šteta, jer ovaj auto za dobar imidž Srbije vredi daleko više od svih naših izvikanih sportista.

DSCN0354

Fiat 500L nije skup za jedan monovolumen: ima serijski Start & Stop sistem (sa motorima 1.3 MultJet i TwinAir), alu felne od 16 inča, automatski klima uređaj u dve zone, kvalitetan audio uređaj i šestostepeni manuelni menjač, a dobar stil dobijate gratis. Oni kojima dizajn nije nimalo bitan radije će birati Škode ili Astru Classic III – nije važno što oni nemaju sve uobičajeniji Start & Stop sistem, ni što Roomster i Yeti nude daleko niži nivo komfora od Fiata 500L. Proći će još mnogo godina pre nego kupci u Srbiji, ali i ostatku Evrope, počnu da cene Fiat u onoj meri u kojoj on to zaslužuje.

Kako god to vama zvučalo, Fiat 500L je trenutno najbolji model u klasi. Nedavno je Euro NCAP proglasio ovaj Fiat za najbezbedniji auto, pa ostaje samo da nemački ADAC proglasi 500L za najpouzdaniji model u klasi, jer je on već sada najkvalitetniji. Ako želite plišanu vožnju koju nudi Mercedes B klase, ali sa stilom, kupite 500L, jer će nemačkim dizajnerima trebati još nekoliko vekova da dostignu italijanske stiliste. Kada je o dizajnu reč, uvek se znalo da su Italijani broj jedan. Za sada, Fiat 500L je šampion kada su u pitanju bezbednost i dizajn, a ja bih ga nagradio i za komfor. Naravno, radije bih odabrao 1.3 MultiJet agregat, jer nudi bolja međuubrzanja (od 80 km/h do 120 km/h u petoj brzini za 12 s), ali, ako ste bili zadovoljni performansama Punta Classic, bićete prezadovoljni kako ide 500L 1.4 16V. Jer, sada je pravo vreme je da zamenite Punto ozbiljnim automobilom.

Nažalost, ovo je auto koji je najmanje poznat kupcima u Srbiji, jer ljudi ne mogu ni da pretpostave kakav se dobar miniven pravi u državi u kojoj se skoro ništa ne proizvodi kako treba. Na kraju, ne obazirite se na to šta voze domaći političari, njihov patriotizam je tanji od lista providnog papira. Ako je nemački ambasador mogao svojoj ženi da kupi 500L, možete i vi svojoj, a ako ga ona neće, kupite ga sebi.

aleksandar-todorovic

Banke vam ionako pod nos guraju kredite, tako da ne možete da se pravdate da nemate novca, niti da čekate da prođe kriza, jer za nas Srbe, ovo sada nije kriza, ovo je “raj” imamo gorivo na pumpama, možemo da putujemo, ne padaju nam bombe na glavu, i ne regrutuje nas vojska kako bi ubijali naše komšije. Dakle vreme je da malo živite život, i da sebi kupite ono što zaslužujete, jer je život užasno kratak da odlažete nešto što možete imati danas.

Cena: od 10.990€

DIMENZIJE

Dužina: 4.150, širina: 1.770, visina: 1.670 mm
Međuosovinski razmak: 2.650 mm
Prtljažnik: 400 l
Težina: od 1.260 kg

MOTOR
Zapremina: 1.368 ccm
Snaga: 95 KS pri 5.500 o./min
Obrtni momenat: 137 Nm pri 4.200 o./min.

PERFORMANSE

Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 12,8 s
Maksimalna brzina: 170 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 7,0 litara
Potrošnja na testu: 7,8 litara
Euro NCAP kreš test: 5 zvezdica

Testoviautomobila-RS-LOGO

TESTIRALI SMO: Renault Clio IV 1.5 DCI

TESTIRALI SMO: Ford Focus 1.6 TDCi

TESTIRALI SMO: Opel Adam 1.4

TESTIRALI SMO: Renault Twingo Sce 70

 

Aleksandar-Todorovic-testoviautomobila-rsTESTIRALI SMO: Škoda Octavia A7 1.4 TSI

TESTIRALI SMO: Nissan Juke 1.2 DIG-T

TESTIRALI SMO: Great Wall H6 2.0 TCI

TESTIRALI SMO: Renault Captur 5 dCi Stop & Start

Volvo

2 komentara

  1. Matija

    Pitanje..? Kupio sam Fiat 500l Pop Star 1.4 benzin.Isterao sam ga iz salona 20.06.2016…po svim specifikacijama on mora da ima prednje i zadnje disk kocnice.To nije i kod mene.Napred disk nazad doboš.Dali da prijavljujem reklamciju…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.