TESTIRALI SMO: Ford Focus 1.6 TDCi

Ford Focus je automobil namenjen onima koju su zaljubljeni u vožnju. Focus je jedan krajnje upotrebljiv i praktičan kompakt: štedljiv, prostran, komforan, porodičan, dovoljno kvalitetan i pouzdan, koji je uz to i najprodavaniji automobil na svetu. Kupci Forda mahom cene prave vrednosti kod automobila, a za izgled nisu toliko zainteresovani. Doduše Focus je nedavno temeljno redizajniran, ali u suštini je on ostao isti kao model koji sam testirao prošle godine.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović

Testoviautomobila-RS-LOGO

Ford Focus prve generacije bio je bolji automobil od Golfa IV. Automobil iz Kelna bio je ne samo stabilniji, kvalitetniji, pouzdaniji, već i upravljiviji i moderniji. Nakon toga, Focus druge generacije je opet bio bolji automobil od Golfa. Uprkos tome, Golf je imao daleko veću popularnost i bolju prodaju. Focus treće generacije je pre par godina opet nadmašio VW, odnosno njihov Golf VI, i nekako je postalo uobičajeno da Ford ima bolji automobil od VW-a u kompakt klasi – barem je tako bilo do Golfa VII, koji je konačno postao najbolji automobil u svojoj klasi, tzv. “Golf” klasi.

focus-beogradUprkos tome, Focus treće generacije, ovakav kakav je, nudi više zabave za volanom, bolju interakciju sa vozačem, bolju ergonomiju za upravljačem i “sportski” filing, onakav kakav nema nijedan automobil u C segmentu. Focus je, pre svega, pravi Ford, što govori mnogo. Taj autentični Fordov osećaj vožnje veoma je važan njegovim vernim kupcima – ne bez razloga. Kada se nađem za upravljačem Forda, posebno Focusa treće generacije, jedva čekam da promenim stepen prenosa, da dinamično krenem i kočim, munjevito promenim traku ili uđem oštro u krivinu. Ford vas tera da budete energični za upravljačem, željni života i lepih putovanja. Takvih putovanja je daleko manji nego što biste to želeli, a broj odlazaka automobilom na posao daleko veći. U borbi između želja, i realnosti, život vam uvek nameće stvari u koje niste preterano zaljubljeni. Kada je već tako, cenite malo više jedan osobeni automobil kakav je Ford Focus, koji vam dozvoljava da na trenutak “odlutate” iz stvarnosti.

foto-focus-todorovic

Između mene i Forda, posebno Focusa, postoji neka “tajna veza”. Ovo je automobil koji za smešno mali iznos novca nudi “sportski” osećaj za volanom. Čak i kad je ispod haube “pogrešan” motor – to jest, “pogrešan” za moje potrebe, jer je 95 KS dovoljno tek da naslutite prave mogućnosti ovog automobila. Zahvaljujući turbo punjaču, raspolaže sa pristojnim obrtnim momentom od 230 Nm, ali nedostatak snage je prisutan kad poželite brže od 182 km/h, ili kad vam padne na pamet da na usponu stisnete gas – tada ćete shvatiti da Focus neće brže od 145 km/h, u koju god brzinu ubacili ručicu menjača. Ukratko – doplatite za verziju od 115 KS! Razlika je samo 800 €, a dobićete dovoljno snažan agregat.

Ovaj Ford bi se mogao okarakterisati kao pravi “inženjerski automobil”, koji u svim uslovima sa lakoćom ispunjava želje vozača. Činjenica je da je Focus III po voznoj dinamici u velikoj meri nadmašio konkurenciju. Focus je ipak automobil namenjen onima koji su zaljubljeni u vožnju. Da li ste to vi?

thumbs-upSjajno ogibljenje, izvanredan menjač, i štedljiv motor. Izuzetno precizan i direktan servo upravljač, najbolji u klasi. Veoma uglađen, i tih 1.6 TDCi agregat koji maksimalni obrtni moment postiže već na 1.500 o./min radilice. Odlična pasivna i aktivna bezbednost. Vrhunske kočnice, i odlična stabilnost. Dobar komfor, i vrlo dobra zvučna izolacija. Odlična ergonomija: za volanom je lako pronaći idealnu poziciju. Vrlo dobar osnovni benzinski 1.0 EcoBoost motor. Dobro drži cenu, a ne krade se puno. Umereni troškovi održavanja. Bogata serijska oprema u paketu Titanium. Veoma povoljna cena, Focus možete kupiti već za 11.990 €. Garancija od četiri godine ili 150.000 km. Vrlo dobra paleta motora.

thumbs-downVeliki prečnik okretanja od 11,8 metara je jedan od najgorih u klasi: ovde njegovo “američko” poreklo izlazi na videlo. Smeta i nešto lošija preglednost koja će  neiskusne vozače prilično iritirati. Zadnje sedište nedovoljno udobno. Brojni prekidači na centralnoj konzoli kod starijih vozača stvaraju konfuziju. Trvrda, jeftina, i u nekim delovima ružna plastika u enterijeru. Dizajn dovoljno originalan, ali ne i avangardan. Atmosferski benzinci od 85 i 105 KS nedovoljno elastični. Osnovni dizelaš 1.6 TDCi od 95 KS nema dovoljno snage u kritičnim situacijama – odaberite neki snažniji motor, jer Focu to zaslužuje!

Foto: Aleksandar Todorović – Novi Focus BG sajam 2015

lepa-hostesa-ford

Focus nije najlepši automobil u klasi (mada sada je dobio mnogo privlačniji nos), ali ima originalnu siluetu i agresivnu i avangardnu “njušku”, što uz paletu novih motora – turbo benzinaca, vrhunsko ogibljenje i odličnu serijsku opremu treba da mu obezbedi dobar uspeh na tržištu. Trenutno je Focus najprodavaniji automobil na svetu.

Ford-Focus-todorovic

Model na testu imao je odličan, štedljiv 1.6 TDCi agregat od 95 KS, koji je Ford razvijao sa Peugeotom. Izuzetno precizni šestostepeni menjač je podešen tako da automobil malo troši. Peti i šesti prenos su jako dugačko proračunati. Ručica menjača bez greške prati vozačev naum: ruka gotovo nikada ne nailazi na otpor, zbog čega Ford ovde postavlja merila klase po ko zna koji put.

Ford ipak ima bolje benzince od dizalaša: kao nekad!

Možda će neko pomisliti da vreme benzinaca polako prolazi, naročito zato što većim i težim automobilima mnogo bolje pristaju moderni common-rail agregati, koji su dovoljno tihi i obiluju velikim obrtnim momentom, međutim novi Fordov 1.6 Ecoboost agregat (150 KS) predstavlja sve ono što su ljubitelji benzinaca čekali sve ove godine: ovo je snažna, rasna i milozvučna sportska mašina. Fordov agregat od 1,6 litara jeste najmodernije konstrukcije, ima četiri ventila po cilindru i prilično dobro vuče već od 1.600 o/min., i na koncu nudi dobre performanse i nisku potrošnju, koja je iznosila oko 7,6 litara benzina (ovu verziju sam testirao prošle godine). Dizelaš sa 95 KS nudi potrošnju od samo 5,2 litara, a može da bude i štedljiviji ako strogo poštujete ograničenja brzine i ubrzavate nežno. Motor ima dobro ispeglanu turbo rupu, lepo vuče već od 1.500 o./min., veoma dobro i brzo prima gas, ali isto tako brzo dolazi do svojih granica. Agregat ima dovoljno obrtnog momenta (230 Nm) za pristojna međuubrzanja, ali, na većim usponima, Focus ne može brže od 145 km/h. To i nije tako strašno, jer na istoj deonici i puno skuplji Audi A3 1.6 TDI od 105 KS nije mogao brže. Focus je toliko stabilan, upravljiv i dinamičan, da mu prosto treba snažniji motor, recimo, gore pomenuti turbo benzinac od 150 KS. Srednje rešenje može biti i 1.6 TDCi, ali verzija sa 115 KS – ovaj motor nudi performanse koje neće postideti vozača Focusa.

Odlična zvučna izolacija

Odlična zvučna izolacija sjajno štiti putnike od šumova i buke. Već posle par kilometara vožnje, svakom iskusnijem test vozaču postaje jasno da je Focus za pola koplja nadmašio glavnog konkurenta iz Nemačke, Opel Astru, što pojedini domaći i nemački novinari odbijaju da javno priznaju (britanski svakako ne).

kokpit-focus

U odnosu na Astru, Ford ima i direktniji, precizniji i brži servo upravljač, koji vozaču šalje više povratnih informacija o tome šta se dešava pod točkovima. Pedala kočnice se kod Focusa lakše dozira i osetljivija je nego kod Astre, ali je još važnija činjenica da se Focus pri brzini od 100 km/h zaustavlja za samo 36,0 metara, dok Škodi Octaviji i Alfa Romeu Giulietta treba 38,0 metara, a Audiju A3 i Citroenu C4 više od 37 metara.

Na autoputu

Kada se sa Focusom konačno dokopate autoputa, definitivno shvatate da sedite za upravljačem “sportskog” automobila, koji se veoma dobro snalazi i na dužim putovanjima. Jednako brzo shvatate da ste napravili grešku što ste kupili verziju sa samo 95 KS (kao na testu) i poželite dodatnih bar dvadesetak “konjića”, makar oni bili i sa mirisom benzina.

Zvučna izolacija je na velikim brzinama temeljna, opstrujavanja vazduha su tiha, a zvuk motora ne iritira, makar ga tereli do granica obeleženih crvenom bojom na obrtomeru. Pri (realnoj) brzini od 130 km/h, do putnika dopire buka od samo 70 db, odnosno za 10% manje nego kod Škode Octavije i Opel Astre (1 dB daje subjektivni osećaj od 10%), a za 20% je tiši od bestselera kompakt klase, Hyundaija i30. Za volanom je veoma lako pronaći idealnu poziciju – raspored komandi je, po meni, idealan, sve je na dohvat ruke, a i sve komande su praktične i jednostavne i nema nikakve zabune (tradicionalni vozači se žale na preveliki broj tastera). Kokpit je pregledan i noću dobro osvetljen, a jednako su kapacitetni i efikasni farovi. Američki smisao za jednostavno u kombinaciji sa germanskom filigranskom finalnom obradom za rezultat ima moderan i dovoljno kvalitetan enterijer. U odnosu na stari model, prisutan je veliki napredak kod udobnosti ogibljenja –  Focus III generacije ne upija tako mekano neravnine i razna oštećenja na našim autoputevima kao C-Max, ali je mirniji od glavnog konkurenta, Opel Astre.

Potrošnja je samo 4,2 litara pri 100 km/h u šestoj brzini. Ako vozite 140 km/h, trošiće vam 6,0 litara, po ravnom, a ako ste na dobroj uzbrdici “guta” 11,5 litara pri istoj brzini. U proseku, na kraju ne baš nežnog testa, putni računar je pokazao skromnih 5,2 litara, pa ako godišnje prelazite preko 20,000 km, uvrstite ovaj Focus u uži izbor.

Nešto je moglo i bolje

Treba priznati da Focus nije baš u svemu savršen. Varijabilnost mu je u proseku klase, na zadnjem sedištu ima dovoljno mesta samo za one prosečne građe, a krov se naglo spušta radi boljeg dizajna i aerodinamike, pa će možda trpeti vaša frizura. Smeta veliki prečnik okretanja od 11,8 metara, koji će neiskusne vozače prilično iritirati. Zapravo, čak 28,3% vidnog polja je “smanjeno”, što je skoro najgori rezultat u klasi. Jedini modeli koji nude manje preglednosti su Astra (31,3%) i Alfa Romeo Giulietta (28,9%) – najbolja je Škoda Octavia sa samo 21,9%. Plastika nije morala da bude tako tvrda: to odbija kupce koji se dvoume između Focusa i Golfa, baš šteta, jer je Focus zabavniji za vožnju, a košta manje. Rezervoar je solidnih 55 litara, ali neki modeli u ovoj klasi nude više: tačno 60 litara. Focusov prtljažnik od 363 litara takođe nije najveći u klasi.

fokus-foto-todorovic

Šta ona kaže:  Focus ne morate voziti sumanuto brzo, jer to sa motorom ispod haube testiranog Forda i nije moguće, ali možete uživati u dodatnoj sigurnosti koju odlične kočnice i ogibljenje nude. Odlična je i ergonomija – bilo da ste visoki 160 ili 195 cm, ovaj automobil će vam odgovarati. Focus je, pre svega, veoma prijatan za vožnju i putovanje, čak i za vožnju po gradu, iako mu dimenzije nisu baš kompaktne. Neverovatno je stabilan, okretan i brz. Za one koji vole sportske automobile u civilnom odelu, novi Focus može biti izbor broj jedan, ali sa nekim snažnijim motorom. Prostran je, udoban i dobro opremljen. Pored toga, izgleda dovoljno moderno i atraktivno, ne troši puno i ne košta previše ako pogledate šta nudi dizelaš. Košta osetno manje od najboljeg automobila u klasi Golfa VII, pri čemu nudi jednako dobre, ili čak i za nijansu bolje vozne osobine. Focus ima još jednu veliku prednost u odnosu na Golf: zateći ćete ga na parkingu svakog jutra. Na kraju, i kasko za Focus košta skoro dva puta manje, ali je jeftiniji i za održavanje od Golfa VII.

Kome je namenjen ovaj automobil?

Siguran sam da definitivno znate da li je Focus pravi automobil za vas ili ne.  Dileme nema sa ovim Fordom, ukoliko ste zaljubljeni u krivine, bićete zaljubljeni i u Focus. Ford je u poslednjoj deceniji na pravom putu: automobili ove marke prosto oduševljavaju odličnim kvalitetom izrade, a potvrda toga je sada i Focus treće generacije. Ovo je izuzetno upravljiv i dinamičan auto. Verzija 1.6 TDCi kao na testu je omiljena u Srbiji, pre svega jer je ovaj motor veoma štedljiv i dovoljno elastičan. Oni željni odličnih performansi biraće 1.6 EcoBoost verziju.

Ukoliko vam je bezbednost porodice primarna, dobro razmislite pre kupovine automobila, jer za ovaj novac ne možete pronaći tako siguran kompakt. Aktivna bezbednost ovog modela je takođe vrhunska, a možda u svemu tome treba tražiti vezu sa švedskim brendom Volvo, koji nije više u vlasništvu Forda, ali su američki inženjeri definitivno izvršili transfer tehnologije, jer je 92% poena od maksimalnog broja na Euro NCAP kreš testu dovoljna potvrda. Ovaj Ford u potpunosti prati trendove iz Kelna koji se forsiraju poslednje decenije, odnosno, predstavlja autentičan vozački automobil za prave znalce, ali i za sve one koji to umeju da cene. Nudi bolju dinamiku vožnje od glavnih konkurenata, Golfa VII i Opel Astre. Zar vam treba nešto više?

Focus se nudi i praktičnijoj, karavanskoj verziji, koja ne pokušava da osvoji kupce atraktivnim dizajnom, već obiljem prostora. Upotrebnu vrednost jednog automobila moguće je izmeriti veoma precizno i ona kod nje iznosi 1.525 litara korisnog prostora u prtljažniku (kada je zadnja klupa oborena), sa 594 kg maksimalne nosivosti i autonomijom vožnje od preko 1.000 km zahvaljujući maloj potrošnji (u proseku 5,2 litara), kao i sa dovoljno mesta za pet odraslih putnika. Da li je to dovoljno da se zainteresujete za ovaj automobil?

Vlasnici Focusa su veoma dobri, i ponosni vozači, to su ljudi koji su zaljubljeni u svoj automobil. Dodao bih sa dobrim razlogom. Dok ne skupute novac za nov Ford, razmišljajte o polovnom Focusu. dovoljno je pouzdan da bi bio u vašem užem izboru! I da, ja volim Ford, i jako cenim Focus, koji jedva čeka da ga provozate. Ljubav mnogo vredi, posebno kada je ona prava, nemojte to zaboraviti.

Cena od 11.990 €

DIMENZIJE SPECIFIKACIJE
Dužina 4.360 mm
Širina 1.820 mm
Visina 1.480 mm
Međuosovinski razmak 2.650 mm
Prtljažnik 363/1.148 l
Težina od 1.338 kg

focus-beograd

MOTOR SPECIFIKACIJE
Zapremina 1.597 ccm
Snaga 95 KS pri 3.600 o./min
Obrtni momenat 230 Nm pri 1.500 o./min

Testoviautomobila-RS-LOGO

PERFORMANSE SPECIFIKACIJE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h 12,6 s
Maksimalna brzina 182 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje) 4,2 litara
Potrošnja na testu 5,2 litara
EuroNCAP kreš test 5 zvezdica

 

Testoviautomobila-RS-LOGO

TESTIRALI SMO: FIAT 500L 1.4 16V

TESTIRALI SMO: Renault Clio IV 1.5 DCI

TESTIRALI SMO: Ford Focus 1.6 TDCi

TESTIRALI SMO: Opel Adam 1.4

TESTIRALI SMO: Renault Twingo Sce 70

 

Volvo

1 komentar

  1. lazar

    pre neko vece sam ucestvovao u udesu, novi focus vs laguna 2002. ford koji je imao prednost je udario svojim prednjim levim krajem u desni prednji kraj lagune. brzinom oko 70 kmh. proizvod udesa na laguni probijen branik bukvalno rupa precnika 5 cm. slomljen far i stomak na haubi. vozac forda nije mogao da izadje na svoja vrata posto mu se greda iskrivila. komlet pocevsi od plastike branika pa do kraja prednjeg levog krila sve je smrskano tako da ga je odvezla slep sluzba, laguna nakon prespajanja pokidane kleme dosla kuci normalno. mislim da je doslo do ceonog sudara da u fordu niko ziv osto ne bi. bar je to moj utisak neki. imao sam nameru mondea da kupim, ali posle ovoga sam odustao.

Leave a Reply to lazar Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.