TESTIRALI SMO: Kia Sportage 1.6 CRDi

Kia godinama ima jedan od najprodavanijih krosovera na tržištu – Sportage. Prelepi automobil iz Koreje nudi dovoljno mekano oslanjanje, dobru stabilnost, tih i dovoljno štedljiv motor (kada se u obzir uzme masa vozila) i fantastičnu garanciju od sedam godina, koju ne mogu da zanemare kupci u Srbiji. Mislio sam da će konkurencija ponuditi garanciju od 7 godina, ali to se nikada neće dogoditi. Zbog toga će Sportage u Srbiji biti najprodavaniji model u svojoj klasi još dugo godina. Pravi Best Buy, iako za moj ukus sa preslabim motorom.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović

Kia u proseku košta manje, a nudi više, od japanskih rivala. Šteta što je verzija na testu sa isključivo prednjim pogonom praktično neupotrebljiva čim siđete sa asfalta, mada ne treba zaboraviti da Sportage nije terenac, već krosover, pripadnik klase koja sve više osvaja tržište. Ako baš želite Sportage koji ima pogon preko svih točkova, možete i to dobiti, i to sa Dynamax prenosom koji za Kiju izrađuje austrijski Magna Stayer i koji je praktično identičan BMW-om pogonu na modelu X3. To svakako nije najbolji prenos preko svih točkova koji možete kupiti, ali je pouzdan, i dovoljno upotrebljiv za prvu pomoć.

Kupcima u Srbiji izgleda nimalo ne smeta što je Kia u vozilo teško 1.500 kilograma, odnosno 1.605 kilograma, koliko je težila verzija na testu, upakovala motor radne zapremine od “samo” 1,6 litara, jer se vrlo dobro prodaje. Obrtni moment od 320 Nm, pri 2.000 o./min donekle spašava stvari. Ali 136 ks je prosto premalo za bezbedna preticanja na regionalnim putevima. Benzinac 1.6 GDI od 132 KS nemojte ni razmatrati, ima premalo obrtnog momenta da bi mogao da vuče ovaj model. Ali zato Kia za vozače poput mene nudi 1.6 T – GDI od 177 KS koji je prava mera za ovaj krosover (možda vam se potrošnja neće dopasti – ali nemoguće je imati sve).

Sa ovom Kijom, doduše, na autoputu nećete biti najbrži – ona čak ne može da dosegne ni obećanu maksimalnu brzinu od 180 km/h (nije htela brže od realnih 175 km/h, čak i sa potpunom praznim prtljažnikom i gotovo praznim rezervoarom), ali je najverovatniji krivac za ovaj mali podbačaj zimska “obuća”, koja stvara veći otpor prilikom kotrljanja. Za sportska ubrzanja Sportage prosto  nema dovoljno snage, i ako ste vozili – imali automobile kao što su FIAT Stilo 1.9 JTD, Astru H 1.9 CDTI imaćete utisak da se neko “dobro našalio” sa vama, jer auto koji ne možete kupiti za manje od 21.290 evra, nudi daleko slabije performanse. Na papiru vam 136 ks može zazvučati respektabilno, ali u realnom životu ne. To je sve posledica daunsajzinga, manje snage, manji motor, više opreme. Kada smo kod opreme, posetite stranicu kia.rs pa se detaljno upoznajte sa bogatim paketima, jer je Sportage namenjen ljudima koji gledaju da dobiju što više opreme za što manje para. I upravo je takvim kupcima automobila namenjen ovaj SUV ili krosover. Vozačima kojima performanse nikako nisu na prvom mestu. To nisu oni kupci koji su vozili BMW, Audi ili Mercedes, jer njima će ono što nudi Sportage biti apsolutno nedovoljno. Ali ako posle Dacije Duster sednete u ovu Kiju imaćete utisak da sedite u premijum automobilu.

 

Vrhunska finalna obrada – kvalitetni ugrađeni materijali

Kia se svim silama trudi da napravi za nijansu moderniji i dopadljiviji enterijer od konkurencije, te tako Sportage ima najlepši kokpit u klasi (bar meni). Ovo nije potpuno iznenađenje, a kupci jako često biraju automobile koji ih oduševe čim otvore vrata. A ova Kia verujte mi tako deluje.

 

Ergonomija je zaista odlična – pozicija vozača za volanom je po meri evropskog kupca, a instrumenti su pregledni i minimalno zamaraju oči pri noćnoj vožnji zahvaljujući dobrom osvetljenju. Ksenonski farovi na testiranoj verziji su jednako dobri i moćni, a maglenke su jedne od boljih u klasi. Auto na testu imao je paket opreme Fresh, što znači da je vozač imao na raspolaganju dovoljno dobru opremu. Kompletan spisak opreme potražite na adresi http://www.kia.rs.

Nije lišena mana

Osim nešto slabijeg ubrzanja od 12,0 sekundi (fabrika obećava 11,2 s)iz mesta mirovanja do 100 km/h i maksimalne brzine od 175 km/h koja je najniža u klasi, prosečnim vozačima koji nisu skloni jurnjavi autoputem više će smetati neke druge nedorečenosti ovog simpatičnog krosovera. Trakcija automobila je prosečna, što nedvosmisleno pokazuju merni instrumenti na testovima. Iako je i preciznost servo upravljača prosečna, većina vozača ovo neće primetiti, osim ako nisu prethodno vozili BMW X3, Mazdu CX-5 ili Audi Q3. Pedalu kočnice nije lako dozirati, što je veći nedostatak od prosečnih zaustavnih puteva kada su kočnice hladne. Loša preglednost će svakom smetati, a nedovoljno dugačko proračunata šesta brzina će ljutiti samo one koji vole da brzo voze autoputem, jer Sportage na brzinama od preko 160 km/h prosto guta gorivo i tera potrošnju na preko 12,0 litara. Utisak je još slabiji na regionalnim putevima. Pomislio sam kako je mnogo bolji izbor motor 2.0 CRDi, koji je najbolja preporuka za ovaj model,. ali znate šta Kija je odlučila da prestane da ga proizvodi, odnosno ne ugrađuje ga više u Sportage! A zašto? Pa zato što su kupci to tako tražili. Što više opreme, što nižu potrošnju, što bolji kvalitet izrade. A za one koji žele dobre performanse, izvolite pravac BMW, platite mnogo više, za SUV sa kojim možete jursacati, ili bar preteći neki kamion, a da pri tome nećete morati da se preznojite pet puta za tih pola minuta. Ali nekim vozačima prija opuštena vožnja. Neko je naviknut da putuje malo duže, i ne vidi ništa zanimljivo u dobrim ubrzanjima, ali itekako voli da sedi u lepom, dobro opremeljnom automobilu, koji je na Euro NCAP kreš testu dobio maksimalnih 5 zvezdica.

Šta ona kaže:

Prosečna potrošnja od oko 7,9 litara je daleko od najniže u klasi, ali kupci ovog automobila neće odustati zbog nekog litra “viška”. Mada sa njim nećete daleko stići kada siđete sa puta (to važi za verziju 2WD), možete se ugodno i bez suviše stresa voziti po zagušenom Beogradu. Za prave avanture van puta ovaj krosover ionako nije ni namenjen – ovo je domen pravih, moćnih terenaca, koji i koštaju više. Motor je za preslab. Nikada se ne bi usudila da pretičem sa ovim automobilom, posebno jer stalno vozim bebu. Umara i itirira vožnja iza kamiona, autobusa, stvara nervozu i umor, a to je puno opasnije, nego da pretičete (kada naravno sedite za upravljačem vozila koje ima dovoljno snage). Uprkos svim manama, Sportage se može smatrati uspehom u smislu da nedvosmisleno dokazuje sledeće: Odnos cene i kvaliteta je najbolji trenutno na tržištu, a garancija od 7 godina je puno više od onoga što nudi konkurencija.

Šta kaže beba?

Nedovoljno bezbedan auto za putovanje. Premalo snage, premalo……Teško je bilo gledati tatu, koji se toliko muči prilikom preticanja. Poskakivala sam u seduštu previše…..Kao da auto nema amortizere, verovatno jer su točkovi preveliki…..Volvo mi je bio neuporedivo ugodniji, brži i bezbedniji…u njemu sam lepo spavkali….u Kiji sam samo plakala…..Na zaednjem sedištu je i grejanje bilo nedovoljno dobro.

TEST: Kia Sportage 2.0 CRDi AWD

 

 

Kome je namenjen ovaj automobil?

 

Vozači koji vole brzu vožnju, nećete kupiti – birati ovaj SUV. Svi kojima je izuzetno važno da dobiju što više opreme za uloženi novac, svakako će uzeti Sportage u ozbiljno razmatranje. Vozači će primetiti da je ova Kia ugodna za vožnju, dovoljno udobna i relativno okretna imajući u vidu njene dimenzije, a neće im promaći ni besprekorna finalna obrada. Kia je prelepi krosover sa skromnim performansama – malo više od limuzine, a malo manje od terenca, zbog čega u Srbiji lako pronalazi put do kupaca. Zamejava me obećanja prosečna potrošnja od 5,0 litara, stvarno enormno preterivanje. Ali sa druge strane, zašto da ne? Jer kupci vole da veruju u bajke, prodavci umeju i znaju da im pričaju lažu, a “sirotinja” koja kupuje nov SUV, gleda da uštedi na svakom litru goriva. Prosto je neverovatno kako ima sve manje i manje pravih ljubitelja vožnje i automobila. Ljudi su naterani da kupuju veće i skuplje automobile nego što im realno trebaju, jer im tako nameću trendovi, žene ili kompleksi. I u tome se Kia savršeno snalazi, nudi sve, pa čak i ako moraju malo da slažu, jer ja odgovorno tvrdim, da ovaj auto ne može prosečno da troši 5,0 litara goriva. Ali budite sigurno, vlasnici ovog modela će to uporno pokušavati 🙂 Kia je mnogo napredovala poslednjih decenija, u svakom smislu te reči. Ovo je  brend koji osvaja Evropu! Korejska auto industrija mnogo bolje oseća “plus” i prohteve evropskog kupca od one japanske. I kao posledica toga Honda nestaje iz Evrope, dok je Kia sve popularnija. Zašto? Pa daleko je više loših, osrednjih vozača nego onih koji vole brzo, precizno prolaženje kroz krivine. Kupite verziju 1.6 T – GDI sa 177 KS, i imaćete i snažan motor, a ne samo lep, udoban i bezbedan automobil.  Ako kupujete polovan SUV, preporučujem vam Sportage 2.0 CRDi, sa tim motorom svako putovanje je pravo uživanje! 

Cena: od 21.290€

DIMENZIJE
Dužina: 4.485 mm
Širina: 1.855 mm
Visina: 1.635 mm
Međuosovinski razmak: 2.640 mm
Prtljažnik: 564/1.436 l
Težina: od 1.490 kg

MOTOR
Zapremina: 1.598 ccm
Snaga: 136 KS pri 4.000 o./min.
Obrtni momenat: 320 Nm pri 2.000 o./min.

PERFORMANSE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 11,2 s
Maksimalna brzina: 180 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 5,0 litara

Potrošnja na testu: 7,9 litra

 

EuroNCAP kreš test: 5 zvezdica

Pogledajte odgovore na vaša pitanja u rubrici Pitajte Aleksandra Todorovića

Saveti kako da vozite po snegu

 

 

 

Volvo