TESTIRALI SMO: Nissan Juke 1.2 DIG-T

Zahvaljujući avangardnom, gotovo dramatičnom dizajnu, vrhunskom kvalitetu i odličnim voznim osobinama, Juke je oduvao konkurenciju, jer je čak 500.00 kupaca za tri godine odabralo upravo ovaj model. Iako Juke suvereno gospodari u B segmentu krosovera, Nissan ga je temeljno obnovio. Dobio je novi turbo benzinac 1.2 DIG-T, mnogo elastičniji, ali i štedljiviji od neunuštivog osnovnog atmosferskog agregata od 1,6 litara, novi šestostepeni menjač, novih deset boja u paleti, ali i mnogo više mogućnosti za personalizaciju modela. Dobio je i Nissan Safety Shield, sistem aktivne bezbednosti koji vas upozorava na izlazak iz trake, a u koji je integrisan i sistem nadzora mrtvog ugla, sistem otkrivanja pokretnih objekata uz pomoć četiri kamere i sistem Around View Monitor, koji parkiranje znatno olakšava. Ovo je automobil za novi vek, namenjen vozačima koji od svog vozila traži ne samo vrhunski kvalitet, već i vrhunsku zabavu za volanom. Tu je leži ključ uspeha Nissana Juke: u osobenom filingu vožnje, u odlično podešenom ogibljenju i upravljaču, sa dovoljno velikim klirensom da se izađe lako na kraj sa svim izazovima urbanih prepreka. Ovo je sjajan auto sa sjajnim performansama, koji 2014. godine kupcima nudi i pravi šiber. Japanski inženjeri uvek koračaju jednu deceniju ispred konkurencije, i usto ugrađuju u nove modele sve ono što čini Nissan tako prepoznatljivim, zbog čega je ovaj brend danas tako uspešan. LF Auto Centar iz Beograda mi je i ovoga puta ustupio automobil na test.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović

Hrabro dizajniran, robustno napravljen Juke danas izgleda kao da je juče stigao sa Ženevskog salona automobila. Ako ćemo iskreno, izgleda mnogo smelije i bolje od nekih koncept automobila. Za isti novac možete kupiti dosadni Golf VII ili “golemu” Škodu Octaviju, ali Nissan Juke nudi mnogo više zabave za volanom. Idealni drugi auto u kući, Novi Juke sada ima LED migavce u retrovizorima, gornja svetla u obliku bumeranga, kao kod sportskog modela 370Z, koja sada uključuje LED farove dvostrukog intenziteta. Prednji kraj ima novu, “snažniju” masku u obliku slova “V”. Novi je i zadnji odbojnik, a pozadi je svetlosna grupa takođe obogaćena LED tehnologijom. Mnogo je važnije što Juke sada ima NissanConnect povezivanje sa pametnim telefonom i pristup širokoj ponudi aplikacija, koje obuhvataju društvene, medijske platforme, uključujući i internet radio, putem 5,8-inčnog (14,5 cm) touch ekrana. Navigacija najnovije generacije uključuje i Google Online Search. Da li vam treba još nešto? Mame su tražile veći gepek, pa je Nissan preoblikovao prtljažni prostor koji je sada veći za 40% i na raspolaganju vam je 354 litara. Nisam siguran da je napredak baš toliki koliko Nissan tvrdi, ali je gepek sigurno veći za nekih 20% do 25%, što je vidljivo golim okom. Sada kolica za bebu staju, a to je valjda i bila ideja.

thumbs-upOdličan motor, 1.2 DIG-T turbo benzinac, elastičniji je od atmosferskog 1,6 motora. Originalan, avangardan dizajn koji će vas ostavljati bez daha još puno godina. Vrhunski kvalitet izrade i veoma robustan trap, kao poručen za naše “odlične” puteve, pa je pouzdanost u vrhu klase. Precizan šestostepeni manuelni menjač kratkih hodova je odlično uparen sa mogućnostima motora. Udobna prednja sedišta. Tri režima vožnje na raspolaganju: Sport, Normal i Eco. Vrlo dobra i kompletna serijska oprema. Odlični i veliki retrovizori će obradovati svakog vozača. Neutralno ponašanje u krivinama uprkos velikom klirensu. Umerene cene servisa. Motor u gradskim uslovima vožnje troši oko 8,3 litara benzina, što je vrlo povoljno. Odličan imidž, odlična Nissan 5* produžena garancija. Juke dobro drži vrednost i popularan je na tržištu polovnjaka. Ne krade se i nije skup za održavanje.

thumbs-downAerodinamika nije sjajna, otpor vazduha je Cw = 0,35, Qashqai je sa 0,30 mnogo bolji. Velika buka na brzinama preko 160 km/h. Ostala je stara boljka: tasteri za putni računar su nepristupačni i morate da gurate ruku kroz upravljač, što je u vožnji jako opasno. Hauba nema amortizer – “fensi” auto bi to morao da ima. Šteta što u ponudi za Juke nije i 1.6 dCi agregat. Na zadnjem sedištu nema mnogo mesta. Čvrstina karoserije ne može danas da se poredi sa najbezbednijim modelima u klasi. Rezervoar je mali, samo 46 litara. Osnovni paket Visia nije isplativ: odaberite paket Accenta i uz malu doplatu dobijate mnogo više.

Motor 1.2 DIG-T i šestostepeni menjač u harmoniji

Dočekali ste to što ste i želeli: Juke sa malim turbo benzincem. Ja sam prosto uživao u linearnom razvoju snage 1.2 DIG-T motora, jer nema nikakve “turbo” rupe. Ovaj motor je i dovoljno elastičan, doduše, tu prilično pomaže precizni i odlično usklađeni šestostepeni menjač, koji iz ovog agregata izvlači maksimum. Međuubrzanja u trećoj i četvrtoj brzini su odlična i nećete zavapiti za dizelašem, čak i kada morate mnogo da pretičete po regionalnim putevima Srbije. Motor promptno i bez oklevanja reaguje na dodirivanje papučice gasa, radi jako tiho, uglađeno, bez otpora na visokim obrtajima, a ima i lep zvuk.

testoviautomobila-1.2-DIG-TMotor vuče pristojno već od 1.800 o./min. Ukoliko ste do sada imali automobil sa atmosferskim benzincem od 1,6 litara, bićete više nego oduševljeni performansama ovog motora. Robustnost i odličan kvalitet Nissana Juke mnogima su dovoljni argumenti da kupe i verziju sa osnovnim motorom (benzincem 1.2 DIG-T) i uživaju, koliko je to moguće, u “samo” 115 KS. Motor od 1,2 litara sa lancem (svi motori koji se ugrađuju u Nissanove automobile imaju lanac), Nissanove konstrukcije, pruža dobar obrtni moment od 190 Nm, koji je sasvim dovoljan da bi se nosio sa karoserijom teškom 1.230 kilograma zahvaljujući kratko izračunatim prenosnim odnosima, što posebno važi za prva četiri stepena. Motor jednako pozitivno iznenađuje svojim ravnomernim razvojem snage i tihim radom. Prečnik i hod cilindara su 78 x 83,6 mm, a duži hod od prečnika upućuje na to da su se inženjeri opredelili više za elastičnost, a manje za visoke obrtaje. Aerodinamika je ostala osrednja, tek Cw = 0,35. Novi Qashqai mnogo tiše seče vazduh, pa i mnogo manje troši pri brzinama koje su primerene autoputu – razlika u odnosu na Juke je oko 1,5 litar na brzinama preko 160 km/h. Prosečna potrošnja od 7,9 litara (6,3 litara kod Qashqaija sa istim motorom) na 100 km je u proseku klase, pa i malo bolje od toga. Doduše, vozio sam Juke uglavnom u Sport režimu (a Qashqai sam uglavnom vozio u ECO režimu – ECO taster smanjuje obrtni moment, a samim tim i potrošnju).

Ubrzanje od 0 do 100 km/h za 10,8 sekundi je vrlo dobro. Što se obećane maksimalne brzine tiče, uspeo sam da ostvarim realnih 182 km/h. Najvažnije je da motor bez ikakvog naprezanja održava putnu brzinu od 182 km/h (atmosferski benzinac je imao 2 KS više i on može da pogura auto do 185 km/h), i manje je opterećen nego npr. turbo dizelaš 1.5 DCI. Na brzinama većim od 140 km/h postaje bučan zbog visine i oblika karoserije, koja upravo tada počinje da pravi pomalo zamarajuće šumove.

aleksandar-todorovic-jukeTurbo benzinac 1.2 DIG-T je idealan za ovaj automobil, a ako baš želite da potrošite malo više novca, kupite verziju sa najskupljom i veoma luksuznom Tekna opremom, koja košta 18.850 €, tačno 2.100 € manje od 1.5 DCI (110 KS) verzije. Izbor 1.5 DCI motora ima smisla samo ako godišnje prelazite više od 20.00 km, ali znajte i da je benzinac manje osetljiv na loše gorivo.

Razlika između kompresora i turbo punjača

Turbinu pokreću izduvni gasovi, a kompresor remen. Snaga koju kompresor daje raste linearno s obrtajima motora. Snaga koju turbina daje raste s kvadratom obrtaja agregata (slično kao što i otpor vazduha na automobilu raste sa kvadratom brzine). Kompresor je zbog toga bolji u nižim obrtajima, kod njega nema turbo kašnjenja, ali i ostaje brže bez daha na višim obrtajima radilice. Turbina daje i previše snage na višim obrtajima i zbog toga na turbinama imamo wastegate ventil koji kad se otvori tj. kad turbina nabije određeni pritisak, propušta izduvne gasove oko turbine da se turbina ne bi zavrtela prebrzo. Bez tog ventila, turbo punjač bi napravio ogroman pritisak u motoru i pitanje je šta bi prvo stradalo, turbina ili motor.

Jedan od najzanimljivijih elemenata u unutrašnjosti (nakon žutog laka) je displej Nissan Dynamic Control sistema. Informacije su grafički predstavljene. Možete birati između sportske, normalne i ekološke vožnje. Moram priznati da sam barem 80% testa vozio Juke u sportskom režimu vožnje, tako da potrošnju od 8,2 litara na kraju testa uzmite sa rezervom (jer ona u stvarnosti može biti osetno niža). Osim toga, dobio sam na test nov automobil, registrovan samo par dana pre toga, tako da sam morao i da razrađujem motor.

Nissan Dynamic Control sistem vam nudi tri automobila u jednom. Velike su razlike u odzivu na gas između navedena tri režima. U sport režimu do stotke stiže za manje od 11 sekundi. Upravljač takođe drugačije reaguje u skladu sa izabranim režimom. Za pohvalu je i rešenje dvostrukih komandi, pa se tako isti prekidači koriste za upravljanje NDC sistemom i za kontrolu klima uređaja, i to tako što je na istim prekidačima omogućen ispis različitih funkcija.

Enterijer zanimljiv – ergonomija vrlo dobra

Visokim vozačima neće biti lako da pronađu idealnu poziciju za volanom, jer se upravljač ne podešava po dubini, već samo po visini, što su u Nissanu mogli da isprave sa ovim redizajnom, zato mu pišem dva minusa. Prednja sedišta su dobro profilisana i udobnija nego što to izgleda na prvi pogled. Pozadi nema previše prostora, ali je sedište iznenađujuće udobno.

enterijer-juke-foto-todorovic Zanimljivo je kako se u ovom Nissanu sedi nisko kao u kompaktu ili kupeu, pa izgleda da se filozofija sa kupeovskim dizajnom zadnjeg dela prenosi i u putnički prostor. Prtljažnik kod Nissana Juke je sada veći, navodno prima 354 litar, pa sada staje i kofer pristojne veličine. Dvostruko dno gepeka sa pregradama povećava praktičnost prostora za odlaganje sitnica i sprečava da vam se stvari “kotrljaju” po prtljažniku.

Motor 1.2 DIG-T Nissanove konstrukcije pruža solidan obrtni moment od 190 Nm koji je sasvim dovoljan da bi se nosio sa karoserijom teškom 1.2236 kilograma zahvaljujući kratko izračunatim prenosnim odnosima, što posebno važi za prva tri stepena.

Buka iz motornog prostora je zanemarljiva, znatno više buke dolazi od opstrujavanja vazduha, kao i od šibera koji je imala testirana verzija, ali ni ona nije iritantna do brzine od oko 140 km/h. Na brzinama većim od 160 km/h u Jukeu nije tiho, ali zahvaljujući dobrom servo upravljaču koji pruža pristojni fidbek vozaču u Sport režimu i relativno tvrdom ogibljenju, možete uživati u brzoj vožnji. Juke kao od šale pojuri 182 km/h, ali samo ako ste u petom stepenu prenosa (u šestoj brzini neće da ubrza više od 170 km/h), a onda samo gurnete ručicu u šesti stepen prenosa i smanjite broj obrtaja radilice za 700 o./min. Prosečna potrošnja od 7,9 litara na 100 km takođe nije najniža u klasi, ali je više nego prihvatljiva. Qashqai sa istim motorom troši manje, jer ima mnogo bolju aerodinamiku.

juke-otvoren-gepek-testoviautomobila-rsLepo je voziti Juke i kada siđete sa autoputa. Kada preterate sa papučicom gasa, Nissan iznenađuje svojim izuzetno diskretnim naginjanjem, što ga čini stabilnijim od npr. Kije Sportage, ali i od gore pomenutog starog Qashqaija (pošto novi model ima fenomenalnu dinamiku vožnje). Svakako, navedeni SUV-ovi su veći i skuplji od Jukea, pa mu i nisu konkurencija, ali on ih u mnogim segmentima nadmašuje. Juke, iako može biti vaš već za 14.810 €, pruža mnogo više nego što košta, jer iza sebe skriva modernu tehnologiju i izvrstan kvalitet. Kod Jukea se nije štedelo ni na jednoj komponenti, zbog čega je daleko kvalitetniji od konkurencije.

Veliki klirens od 19 cm, dobar prenos snage i, kod 2WD verzije, izvrsno robustno ogibljenje, pozadi oplemenjeno multilink oslanjanjem, omogućuju ovom Nissanu da se odlično nosi i sa lošim putevima. Moram pohvaliti i stabilnost automobila, kao i izuzetno brz i precizan progresivni elektro-servo upravljač, uz kočnice koje naprosto “grizu”. Zaustavni put pri brzini od 100 km/h iznosi samo 38 metara, jednim delom i zahvaljujući fenomenalnim Brigstone pneumaticima.

U vožnji gradom, Juke se lepo probija kroz gužvu jer svojim pomalo agresivnim izgledom odbija drske vozače koji shvataju da će u bliskom susretu izvući deblji kraj. Sa prečnikom okretanja od 10,8 m i dalje traži manje prostora za manevrisanje od vozila sličnih gabarita. Preglednost napred je zadovoljavajuća, dok je pozadi, nažalost, lošija, ali kamere (napred, pozadi) spašavaju automobil od bliskih susreta sa branicima parkiranih vozila.

Što se tiče njegovih off-road mogućnosti, verujem da kupci Jukea u startu ne razmišljaju previše o nepristupačnim terenima, već o tome kako će biti primećeni. Ako kupite Juke sa pogonom preko svih točkova (4WD) možete se odvažiti i na ozbiljniju avanturu ako montirate i prave gume za tako nešto.

juke-test-na-srpskom-todorovicSerijska oprema već u paketu opreme Visia obuhvata sve ono za šta kod nemačke konkurencije treba doplatiti. Za 14.810 €, koliko treba izdvojiti za Juke 1.6, dobijaju se alu felne od 16″, klima uređaj, radio sa CD plejerom, putni kompjuter, ABS + EBD, ESP, prednji i bočni vazdušni jastuci i zavese, daljinsko centralno zaključavanje, vozačevo sedišta podesivo po visini, LED dnevna svetla, čak i sistem koji prati/meri pritisak u pneumaticima. Ja vam ipak preporučujem testiranu verziju sa 1.2 DIG-T motorom, jer ide bolje, a troši manje. Ona dolazi samo sa bogatijim paketom opreme Accenta, koja ima lepše i veće alu felne od 17″, fenomenalni NDCS Nissan Dynamic Control System, automatski klima uređaj, kožu na volanu, farove za maglu, tempomat, Bluetooth sistem na volanu, USB, AUX i iPOD priključke, ali tada i cena “naraste” na 17.100 €. Ukoliko Juke kupujete u LF Auto Centru (011/314 – 3211) možete dobiti popust od skoro 1.000 € za ovaj model, kao i za ostale verzije sa snažnijim motorima i bogatijim paketima opreme.

zadnje-sediste-juke-testoviautomobila-rsPozadi nema previše prostora, ali je sedište iznenađujuće udobno.

Šta ona kaže: Prvi utisak o njemu je zbunjujući – iako će vas impresionirati na prvi pogled, ne očekujete tako visok nivo komfora koji Juke pruža. Sedišta su presvučena kvalitetnim materijalom, a kvalitet finalne obrade je uzoran. Konačan utisak, koji stičete kada ga provozate po različitim vrstama puteva, jeste da se Juke svuda dobro snalazi, kao i da je ozbiljniji automobil nego što ste mislili. Juke možda nije tako uspešan kao njegov “veći brat” Qashqai, ali je u svom B segmentu krosovera jedan od najprodavanijih modela u Evropi. Konačno, Juke je dobio odličan turbo benzinski motor koji nije previše žedan. Dobro se snalazi i u gradu i van njega, a žene ga vole i zato što uliva poverenje – robustan je, a stabilan.

Kome je namenjen ovaj automobil?

Juke cilja na posebnu grupu vozača – na kupce koji, pre svega, cene originalnost, modernu tehniku, odličan kvalitet. Ukoliko ste do sada oklevali da kupite ovaj automobil zbog malog gepeka i nedovoljno snažnog osnovnog motora, više nemate izgovor da to sada ne učinite, jer je turbo benzinac 1.2 DIG-T odličan, a prtljažnik je preoblikovan.

Avanturisti i oni sa dubljim džepom biraće verzije sa pogonom preko svih točkova 4 x 4, novi X-Tronic automatski menjač je sjajan, dok će urbaniji vozači, koje put nosi u zagušene gradove i na brze autostrade, birati verzije sa prednjim pogonom po ceni običnog automobila, Golfa VII.

testoviautomobila-Juke-Foto-A-TodorovicPreporučujem vam da zakažete test vožnju ovog automobila, jer ćete samo tako znati jeste li “dorasli” Nissanu Juke, odnosno, da li je ovo pravi izbor za vas. Bilo kako bilo, Juke je jedan jako dobar krosover, koji je i dalje u samom vrhu te klase. Nissan zna da napravi odlična terenska i SUV vozila, a to znanje je preneo i na svoj krosover Juke, na sreću svih onih kojima treba upravo ovakav jedan automobil. Qashqai je veći, udobniji, ozbiljniji automobil, ali Juke je zabavniji za vožnju.

Cena od 14.810 €

DIMENZIJE: Specifikacije Nissan Juke 1.2 DIG-T
Dužina: 4.135 mm
Širina: 1.765 mm
Visina: 1.560 mm
Međuosovinski razmak: 2.530 mm
Prtljažnik: 354/830 l
Težina: 1.236 kg

MOTOR: Specifikacije
Zapremina: 1.198 ccm
Snaga: 115 KS pri 4.500 o./min.
Obrtni momenat: 190 Nm pri 2.000 o./min.

PERFORMANSE: Specifikacije
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 10,8 s
Maksimalna brzina: 178 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 5,6 litara
Potrošnja na testu: 7,9 litara
Euro NCAP kreš test: 5 zvezdica

Testoviautomobila-RS-LOGO

TESTIRALI SMO: Novi Nissan X-Trail 1.6 DCI

TESTIRALI SMO: Honda Civic Tourer 1.8

Testoviautomobila.rs: Testirali smo Citroën C4 1.6 HDI

TESTIRALI SMO: Kia Sportage 2.0 CRDi

TESTOVIAUTOMOBILA.RS: Testirali smo Clio Grandtour 1.2 TCE

TESTIRALI SMO: Mercedes B 200 CDI

TESTIRALI SMO: Toyota Avensis 2.0 D-4D

TESTIRALI SMO: novu Toyotu Yaris 1.3

Volvo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *