TESTIRALI SMO: Renault Clio IV 1.5 DCI

Clio četvrte generacije je vratio Renault na vrh B segmenta. Novi veliki adut Renaulta je Laurens van den Acker, dizajner novog doba i krivac za najlepši Renault u istoriji, Clio IV. Već je na prvi pogled jasno da je Van den Acker učio od najboljih – od Italijana. Skrivena brava na zadnjim vratima je precrtana sa Alfe 147 i 156 Sportwagon, a zadnja svetlosna grupa takođe evocira stil italijanskih majstora iz Alfa Romea. Enterijer je sasvim francuski – skladan, oku ugodan i donekle avangardan.

testoviautomobila-rsTestirana verzija trošila je u proseku 4,4 litara evro dizela, a potrošnja bi bila još i niža da temperature nisu bile u minusu, a sneg na putevima u “plusu” (zaista sam mogao da proverim da li ESP može da mi spasi život). Maksimalna brzina sa zimskim pneumaticima iznosi 183 km/h, a fabrika skromno obećava 181 km/h. Pred vama je jedan odličan automobil, koji nije bez mana, pa saznajte da li je ovo možda idealan automobil za vas.

Tekst: Aleksandar Todorović

Foto: Branka Todorović

Dizajn – Laurens van Den Acker: čista desetka

Francuzi tvrde da se kupci C-segmenta sve više okreću automobilima B segmenta. Zbog toga je Clio porastao na 406 cm, odnosno, za čitava 3,5 centimetra. Gepek ima čak 300 litara! Međutim, u putničkom prostoru on nudi manje mesta nego Clio III – na primer, širina na nivou laktova na prednjim sedištima je manja za 4 cm u odnosu na stari model. Manje je mesta i za glave putnika na zadnjem sedištu, ali je zato sada daleko više uživanja za volanom, toliko više da mnogi novinari širom Evrope nisu ni primetili gore navedene nedostatke (pogledaj video). Ponovo se potvrdilo da su emocije vozača važnije od statistika, performansi i spiskova opreme, pa su u Renaultu, izgleda, zaista rešili da primene filozofiju Alfa Romea, jer je sada dinamika vožnje bolja, a unapređen je i servo upravljač, koji nije više tako bezosećajan.

clio-4-foto-todorovicVerzija sa troja vrata neće se nuditi kupcima, ali niko neće ni plakati za njom – kome treba takav auto, neka kupiti Twingo (koji se ne prodaje baš sjajno). Kabina je moderna, “razigrana” i prijatna, a zanimljivo je da ima i veoma pregledan digitalni brzinomer, koji mi se veoma dopao. Dizajn instrumentalne ploče je originalan i pomalo avangardan, ali to se od francuskog automobila i očekuje.

Novi Clio je najbolji dokaz da Renault ume da napravi i lep, a ne samo originalan automobil. Proporcije su gotovo idealne, i mada su prednje svetlosne grupe ogromne, veoma se dobro uklapaju sa linijama automobila. Takođe, novi Clio je za 4,5 cm niži od Clia III, a njegovo oslanjanje ujedinjuje preciznost vožnje i smanjeni nivo buke i vibracija. Ovo je, zapravo, samo temeljno revidirano ogibljenje starog Clia.

Motor i menjač jesu vrlo dobri

Agregat 1.5 dCi od 90 KS je nedavno blago obnovljen, a fantastični Stop & Start sistem prilično snižava potrošnju u gradskim uslovima vožnje – za preko pola litra goriva. Novi motor sa četiri cilindra razvija 90 KS pri 4 000 o./min. i obrtni moment od 220 Nm, dostupan već pri 1750 o./min. radilice, što je povećanje od 20 Nm u odnosu na stari 1.5 DCI motor od 90 KS.

motor-testoviautomobila-rsMotor veoma ravnomerno razvija snagu i vrlo je uglađen, tako da manji iskusni vozači neće ni znati da ispod haube radi dizelaš. Menjač je dosta dobar, mada ima i boljih u klasi. Peti stepen prenosa je dugačko izračunat, tako da nema razloga da plačete za šestom brzinom. Motor kao motor zaslužuje barem ocenu 8,5. Iako je auto vožen i po snegu, a klima uređaj je radio bar svaki drugi dan tokom testa (na odmagljivanju), potrošnja je iznosila tek 4,4 litara evro dizela. Fabrika deklariše prosečnu potrošnju od samo 3,3 l/100 km uz emisiju CO2 od 145 g/km.

Odlična oprema, preskočite osnovni paket

Povećan međuosovinski razmak od 259 cm (za 1,4 cm) i prošireni trag točkova (za 3,4 do 3,6 mm) unapređuju stabilnost i ponašanje na putu. Sniženo oslanjanje daje utisak bolje kontrole nad vozilom, a doprinosi i boljoj aerodinamici vozila. Najvažnije od svega je što je novi Clio “smršao” za čitavih 100 kilograma u proseku, što se itekako oseti u krivinama. Clio nije samo temeljno dorađen stari model, već nudi i veliki broj inovacija. Kvalitet zvuka poboljšan je uvođenjem sistema Renault Bass Reflex, ima i vezu sa pametnim telefonima, a već sa drugim paketom opreme odozdo – Expression – stiže ekran osetljiv na dodir sa navigacijom od 18 cm. Sistem za pomoć pri kretanju na uzbrdici je standardan, kao i ESP i tempomat, što do sada nije bio slučaj u ovoj klasi. Zanimljiva aerodinamična krilca ispred hladnjaka se pomeraju i prilagođavaju strujanje vazduha u skladu sa trenutnim potrebama za hlađenje motora, što doprinosi da ionako odlična aerodinamika bude još i bolja.

DSCN0433Clio IV nudi naprednu multimedijsku ponudu, a podrazumeva se da ima i Bluetooth za slušanje muzike sa prenosivih uređaja i telefoniranje bez ruku. Ostale uređaje i gadžete moguće je priključiti preko prednjih USB i AUX priključaka. MEDIA NAV nudi navigaciju Nav N Go sa 2D i 3D (Birdview) prikazom. Zahvaljujući USB-u i internetu, kupci mogu ažurirati sadržaj auto karata. Inače upravo je Renaultova navigacija najbolja navigacija koja se fabrički isporučuje u nekom serijskom automobilu.

U ponudi je i aplikacija R-Link (dostupna uz doplatu), koja pokriva brojna područja: elektronsku poštu, društvene mreže, internet pretraživače, izbor najbolje rute uz usluge LIVE TomTom (HD traffic, upozorenja na radare u državama gde je to dopušteno, TomTom Places, vremenske prognoze Coyote Series u državama gde je ponuda dostupna), cene goriva, traženje mesta za parkiranje, praktične informacije (imenik, žute stranice, hoteli, restorani), podaci o vozilu (praćenje održavanja, uputstva za upotrebu), a tu su i igre, turističke informacije, izbor zvuka motora, personalizacija i slično. Dakle, sasvim je jasno kome je ovaj automobil namenjen – prevashodno mlađim vozačima i novoj generaciji kupaca, koji žele najmoderniju tehnologiju u svom automobilu.

kokpit-testoviautomobila-rsPostoje tri paketa opreme (Authentique, Expression i Dynamique), a u svakom je sadržan ESP, najmanje četiri vazdušna jastuka, servo, tempomat i limiter, putni računar, pomoć pri kretanju na uzbrdici, deljiva zadnja klupa, LED dnevna svetla, električni podizači stakala, električno podesivi retrovizori sa grejanjem, daljinsko centralno zaključavanje, priprema za radio sa bass-reflex zvučnicima, otključavanje i pokretanje vozila karticom umesto ključem i sve ono što ima i konkurencija.
Kupcima je na raspolaganju osam boja – pet metalik (crvena Flamme, smeđa Ardent, siva Cassiopee, siva Platine, crna Etoile), jedna “besplatna” (bela Glacier, koja mu ne stoji loše) i dve pastelne, koje se dodatno plaćaju (žuta Éclair i plava France). Kasnije će se ovoj paleti pridružiti i smeđa Ivoire (nije metalik, ali se doplaćuje) i plava Marine Fumé (metalik).

Bezbednost je odlična

Nezavisno evropsko udruženje Euro NCAP objavilo je listu najbezbednijih automobila u 2012. na osnovu sigurnosnih kreš testova sprovedenih na 36 novih modela. Automobili su razvrstani u sedam kategorija, a Clio IV je proglašen za najbezbedniji automobil u B segmentu. Renault je osvojio maksimalnih pet zvezdica u kategoriji bezbednosti odraslih putnika i postigao 88 od 100 procenata. Za zaštitu dece osvojio je 89%, što je odličan rezultat, a za dodatnu bezbednosnu opremu (Safety Assist) 99% što je izvrstan rezultat i ubedljivo najbolji u klasi. Kočnice su dobre i vrlo se teško pregrevaju, pa Clio ostvaruje kratke zaustavne puteve i kada je natovaren. Ovaj automobil takođe ima odlične farove i savršeno podešen ESP i ABS.

Gde je u odnosu na konkurenciju?

Život Clia IV će biti veoma lep, bez mnogo briga i uzbuđenja, jer će svojim dizajnom lako pronaći put do srca kupaca, a samim tim i do njihovih novčanika. Sve ostalo Renault odavno ima: udobnost, pouzdane i veoma štedljive motore, umerene cene održavanja i veoma bezbedne i čvrste karoserije. Ovaj model će vratiti veru u život i mogućnost opstanka u Srbiji svim Renaultovim dilerima na našim prostorima. Konkurencija ne nudi ovakav nivo bezbednosti ni komfora kao Clio IV. Što se ekonomičnosti tiče, tu mu može parirati samo Peugeot 208 sa HDI motorima, ali pustimo Francuze da oni sami igraju svoj derbi. Start & Stop sistem genijalno funkcioniše – za čistu desetku, kao kod Mercedesa. Jesam li pomenuo da Mercedes i Renault tesno sarađuju? Ova saradnja je nešto sasvim prirodno, jedina je razlika što Mercedes proizvodi udobne automobile za “snobove”, a Renault za narod. Ako niste snob, možda ćete moći da se zadovoljite prosečnim kvalitetom ugrađenih materijala u Cliu IV, koji jesu bolji nego na starom modelu, ali nisu kao kod Mercedesa.

prednosti-i-mane-clio4Danas noviji modeli u B segmentu imaju ESP, ali on kod Clia IV funkcioniše najbolje, što sam mogao da potvrdim na vratolomno brzoj vožnji po snegu i ledu. Bezbednost, kako pasivna, tako i aktivna, prosto je izvanredna, i to će možda umeti da cene porodični ljudi u Srbiji. Kome je prtljažnik Clia od 300 litara mali, neka sačeka karavan, koji stiže za Sajam automobila. Njegov kapacitet prtljažnika iznosi 443 litara i obaranjem sedišta povećava se na 1.380 litara, što bi trebalo da vam bude dovoljno.

Šta ona kaže: Clio IV izgleda zavodljivo, originalno, drugačije i mnogi će se u njega zaljubiti već na prvi pogled. Kada prorade emocije, teško je racionalno oceniti automobil, a meni se novi Clio IV dopao na prvu loptu. Jako je udoban, dovoljno brz, ali i praktičan. Takođe je prostran za svoju klasu i veoma dobro opremljen. Dopada mi se i njegov menjač, iako nema sportski kratke hodove kao što vole oni koji voze na limitu. Tu je sada i garancija od pet godina, a i veoma štedljivi motori – snažni dizelaš troši samo 4,4 litara, a može i manje uz nežniju vožnju. Možda ovaj automobil nije jeftin – verzija 1.5 DCI Dynamic Energy dCi 90 Start & Stop košta 14.990€. Da li je vaš džep dovoljno dubok za jedan ovako dobar automobil i da li će osvojiti vašu ženu, to je na vama da vidite. Možda se vašoj ženi ovaj auto toliko dopadne da ga ona vama kupi – na kraju krajeva, Clio dolazi iz Francuske, gde su polovi u svakom smislu ravnopravni.

Kome je namenjen ovaj automobil?

Ako volite Renault, nemojte da razbijate glavu, već – pravac Renaultov salon automobila. Ukoliko želite jedan veoma udoban, stabilan i bezbedan automobil, nećete naći ništa bolje u B segmentu – pre nekoliko dana, Clio IV proglašen je najbezbednijim modelom u klasi. Troškovi održavanja su niži od proseka klase, a garancija je duža (iznosi pet godina). Ovo je ujedno i najlepši Renault ikada proizveden i teško je racionalno razmišljati o njemu.

clio IV i JAAko ste ljubitelj nemačkih automobila, gubite vreme na ovom tekstu, jer je francuska filozofija proizvodnje automobila sasvim drugačija od germanske. Renault ne može da napravi kvalitetnu limuzinu kao Mercedes, ali može da napravi bolje motore, za šta nema boljeg dokaza od F1, kada nije bilo hibridne tehnologije. No, ovde se radi o serijskim automobilima, gde jedna A klasa ima ispod haube Renaultov benzinac od 1,6 litara. Mercedes od prošle godine sarađuje sa Renaultom i, iako se Mercedesovi prodavci stide tog podatka, meni je drago zbog ovoga, jer Renault proizvodi vrhunske agregate. Doduše, ova informacija još nije stigla do “zabačenih” krajeva po Srbiji, gde su nemački automobili i dalje neprikosnoveni. Nadam se da neće morati da prođe čitav vek da bi kupci u Srbiji stekli malo više poštovanja prema Renaultu.

thumbs-upAvangardan i originalan dizajn, koji će još godinama biti aktuelan. Izuzetno bezbedan automobil, nedavno proglašen najsigurnijim vozilom u B segmentu. Za zaštitu dece osvojio je 89%, a za dodatnu bezbednosnu opremu (Safety Assist) 99% što je izvrstan rezultat i ubedljivo najbolji u klasi. Veoma štedljiv motor sa kojim je moguće bez mnogo muke ostvariti prosečnu potrošnju od 4,0 litra goriva. Elastičan, uglađen i tih motor koji ima dovoljno snage i za duža putovanja. Jako sigurne vozne osobine, bolji hendling u odnosu na stari model. Udobno ogibljenje, vrlo dobra finalna obrada. Dobra serijska oprema i konkurentna cena. Konačno i Clio ima amortizer koji podiže-drži haubu, poput svake Alfe, pohvalno. Napredna multimedijska ponuda. Niski troškovi održavanja. Garancija od pet godina. Renaultova navigacija je najbolja navigacija koja se fabrički isporučuje u nekom serijskom automobilu.

thumbs-downManje mesta za putnike u odnosu na Clio III. Visok nivo buke od vetra pri brzinama iznad 160 km/h. Prečnik okretanja veći nego kod proseka klase. Slab osnovni benzinski agregat od 1,2 litra i 75 KS. Servo upravljač i dalje pomalo nedefinisan oko nulte tačke – jedva prosečna preciznost u B segmentu. Nedovoljno dobra paleta motora, nema u ponudi snažnijeg motora od 90 KS. Rezervoar je samo 45 litara. Kvalitet plastičnih materijala je tek prosečan za ovu klasu vozila.

Cena: od 10.990€

POSETILI SMO: Renaultov salon – Jevtović Auto d.o.o., Čačak

DIMENZIJE: SPECIFIKACIJA Renault Clio IV 1.5 DCI

Dužina: 4.060, širina: 1.730, visina: 1.450 mm
Međuosovinski razmak: 2.590 mm
Prtljažnik: 300 l
Težina: 1.070 kg

MOTOR : SPECIFIKACIJA
Zapremina: 1.461 ccm
Snaga: 90 KS pri 4.000 o./min
Obrtni momenat: 220 Nm pri 1.750 o./min.

PERFORMANSE

Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 12,1 s
Maksimalna brzina: 181 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 3,3 litara
Potrošnja na testu: 4,4 litara
Euro NCAP kreš test: 5 zvezdica

TESTIRALI SMO: Škoda Octavia A7 1.4 TSI

TESTOVIAUTOMOBILA.RS: Testirali smo Clio Grandtour 1.2 TCE

TESTIRALI SMO: Novi Nissan X-Trail 1.6 DCI

TESTIRALI SMO: Nissan Juke 1.2 DIG-T

TESTIRALI SMO: Toyota Avensis 2.0 D-4D

TESTIRALI SMO: novu Toyotu Yaris 1.3

TESTIRALI SMO: Honda Civic Tourer 1.8

Testoviautomobila.rs: Testirali smo Citroën C4 1.6 HDI

TESTIRALI SMO: Kia Sportage 2.0 CRDi

POSETILI SMO: Renaultov salon – Jevtović Auto d.o.o., Čačak

Volvo

2 komentara

  1. Vlada

    Mali komentar na odličan prikaz i sada dve godine upotrebe clia 1.2 u srednjem paketu – kupljen kao suprugin “gradski” auto –
    prve godine ni 5000 km a ove druge kao porodični oko 10000 sa vožnjom po Vojvodini i BG.
    subjektivan osećaj bolji od astre h (isto novu) koju sam do tada vozio – jeste malo manji i dosta slabiji ali puno udobniji i nudi onaj x faktor koji mami osmeh i, vrlo bitno, sigurnost kao što je napomenuto gore u textu!
    motor 1.2 slab ali me je naterao da smanjim brzinu u zakonske okvire i uživam u vožnji pod tempomatom.
    Više puta sam izbegao situacije da “jurim” nekog ko preseca ili pravi druge gluposti da bi se “objasnili”
    što sam inače redovno radio – i mnogo se bolje osećam 🙂
    Prostora ima – visok sam 183 i sa “bahatim” poluležećim položajem ima dovoljno mesta za manju decu iza.
    Nekoliko puta se zbog “veselosti” vozio na zadnjoj klupi – dovoljno prostora i udobno ako je vozač niži!
    osim redovnog servisa nikakvih troškova – reklamacija u garanciji za hladan vazduh iz
    jedne mlaznice tokom uključenog grejanja i to je to za sada uz napomenu da je zviždanje vazduha
    u startu bilo osetno kod bočnih prozora već pri 80 km/h i nakon “izvlačenja izolacije prstima rešeno.
    Imam osećaj da su u zadnjem momentu rešili da ugrade tanja stakla radi uštede..
    Potrošnja 7 do 7,5 prosek, u gradu 8 do 8,5 na putu oko 5,5 pri 90 i 8 pri 130 km/h što je realna granica
    sa ovim motorom uz napomenu da je do 100 natprosečno tih što sa Astrom nije bio slučaj.
    Zbog slabog motora i vetar je, ovih prolećnih dana, na otvorenom putu dosta bitan faktor, više nego broj putnika.
    Za kraj, negativno zapažanje, za razliku od Astre i pre nje Golfa 6 – posle 2 godine se ponekad čuje krckanje plastike nazad –
    verovatno danak naših puteva i početak uvijanja karoserije odnosno “mekših” materijala u odnosu na nemačku školu,
    ali to je potpuno druga tema 😉

    Pozdrav iz Novog Sada

  2. Momir

    Poštovani g. Todoroviću, u ovom prikazu ste i vi i “Šta ona kaže” zaboravili da napomenete koliko je auto nepregledan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.