Milioniti „Stojadin“ je proizveden 1991. godine, a rekordna godišnja proizvodnja bila je 1979. godine, kada je sa montažnih traka sišlo 88.918 „Zastava 101“. Proizvodio se u varijantama sa pet i troje vrata, sa motorom od 55 konjskih snaga, zapremine 1100 kubika.
Koliko košta g.Todoroviću da mi nađete auto?
Krajem 1960-ih godina rukovodstvo Zavoda Crvena zastava, predvođeno direktorom Prvoslavom Rakovićem tragalo je za novim modelom koji bi uvrstili u svoj proizvodni program.
Rukovodstvo FIAT-a je Zastavi najpre nudilo FIAT-a 124, ali su oni to odbili (proizvodnju ovog modela su potom prihvatili Rusi i od njega je nastala Lada). Posle dugih pregovora sa rukovodstvom FIAT-a, Zastavi je ponuđena odbačena varijanta „FIAT-a 128“ – pod radnim nazivom „FIAT 128 b1“.
FIAT-ov model 128 počeo je da se proizvodi 1969. godine, a već naredne 1970. je proglašen za evropski auto godine, sa tada veoma unapređenim sistemom za upravljanje i kočenje. FIAT-ov konstruktor Aurelio Lampredi je uporedo sa standardnom verzijom modela 124, napravio još dve verzije – sa pet i troje vrata. Oba ova modela bila su u danas preovlađujućoj „hečbek“ varijanti.
Pošto tada nije bila praksa da se automobili proizvode u ovoj varijanti, FIAT je odustao od ovih modela. Zastava je prihvatila model sa petoro vrata, a model sa troje vrata je kasnije poslužio kao uzor za „FIAT 127“. Kasnije se ispostavilo da je prepuštanje ovog modela Zastava, bila velika fijatova greška jer je ona postala proizvođač prvog modernog „hečbek“ vozila.
Zastava 101 je bila jeftina, praktična, i štedljiva, idealan automobil za standard u SFRJ, odnosno Best Buy. Da li ste je možda imali, ili ste je bar vozili?
Mogu da rešim i vaše dileme, i glavobolje oko izbora automobila. Vaš Aleksandar Todorović urednik www.Najboljiauto.com i www.Testoviautomobila.rs