Koji motor je bolji: HDI ili TDI?

Ovo je dilema koja muči mnoge u poslednjoj deceniji, odnosno, od kada je Peugeot-Citroën izbacio na tržište svoj revolucionarni HDI – common-rail (komon rejl) motor od 1997 cm3, u verzijama od 90 i 109 KS. Ovaj motor je prvo ugrađivan u modele Peugeot 406 i Citroen Xantiu, pa u Peugeot 306 HDI, a kasnije i u Citroen C5, dok se kasnije ugrađivao i u modele kao što su Peugeot 206 1.4 HDI i Peugeot 307. Peugeot je veoma brzo izbacio još bolji i jači motor, 2.2 HDI, sa 16 ventila i dve bregaste osovine sa svojih 136 KS, koji je gotovo moćan agregat – ima gotovo “sportski veliki obrtni moment” i iako nema metalni, sportski zvuk, pruža jako dobre perfomanse. Zbog toga ne predstavlja nikakvo iznenađenje činjenica da je taj motor našao mesto pod haubom sportskog Peugeot-a 406 Coupe, te prestižne limuzine Peugeot 607. Sve do tada je Volkswagen suvereno vladao tržištem sa svojim motorom TDI, koji se, pored toga što je do tada bio najbolji dizel, takođe nalazio u najprodavanijem automobilu svih vremena, njegovom visočanstvu Golf-u (u ovom slučaju Golf-u 3).

 

Pronalazim za vas polovnjake sa pravom kilometražom!

 

Prvi Common-rail je konstruisao Fiat, kod nas veoma popularni 1.9 JTD agregat. Puegeot je kasnije izbacio svoj motor sa common-rail tehnologijom, ali je on bio moderniji, pa vam zato i poredim HDI sa TDI-PD agregatom.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović

Dušan Sremčević: Aleksandar Todorović je profesionalac!

Pitajte Aleksandra Todorovića

Da ne bude zabune, Volkswagen danas ugrađuje common-rail agregate pod starom “značkom” TDI, ali je ipak napustio svoju staru tehnologiju pumpa-dizna TDI – PD. Razlika je samo u jednom veoma bitnom detalju – kod HDI ili bilo kojeg drugog common rail motora (JTD, CDTI, DCI, D-4D) snabdevanje gorivom svakog cilindra ide zajedničkim kanalom (common-rail), umesto da gorivo putuje odvojenim kanalima do svakog cilindra, i onda se ubrizgava direktno u njega (TDI-PD). U zajedničkom kanalu – cevi vlada “konstantan pritisak”, koji se prenosi dalje na cilindre. Time je dobijeno na vremenu, jer je pritisak u svakom cilindaru “isti”, te motor bolje reaguje na gas i nafta bolje sagoreva, a potrošnja je manja. Zato su obični TD motori delovali malo tromo, jer je proces stvaranja pritiska za svaki cilindar relativno spor.

Common-rail zajedničkom linijom (na slici je novi 1.6 HDi agregat sa 8 ventila) snabdeva sve brizgaljke, koje kontroliše računar, određujući vreme aktiviranja i količinu smeše koja se ubacuje direktno u cilindar, zbog čega se  ovi motori i nazivaju motorima sa direktnim ubrizgavanjem.

I u HDI motorima postoje dve osovine sa protrivtegovima za uravnoteženje rada motora, što možete primetiti kada startujete HDI motor, koji, i dok je hladan, radi mirno, “ne trza”. I po zvuku motora verovatno će vam se učiniti da je to neki “prigušeni” dizel, dok, kada sedite u automobilu, nećete osetiti da je reč o dizelu, osim ako niste “ekspert” za motore. Uopšte, ceo motor je kompjuterizovan, a centralni procesor reguliše kompletan rad motora jednim tako kompleksnim procesom, da se jednostavnim reprogramiranjem softvera može promeniti “karakter” motora i čak mu se povećati i snaga, što je tzv. digitalno tjuniranje. Naravno, ako to uradite neznatno se povećava i potrošnja, ali se takođe smanjuje vek trajanja motora. Iz tih razloga, ukoliko preduzmete ovaj zahvat u toku garancije gubite pravo na nju.

Sve u svemu, HDI, ali i drugi common-rail motori, kao recimo Mercedesov CDI, Fiatov JTD, Volvov D-5, BMW-ov D (ima oznaku D, ali se radi o izuzetnom common-rail motoru, možda čak i najboljem), imaju prednost u odnosu na TDI motore (Volkswagena, Audija, Škode i Seata), a te prednosti se ogledaju u mirnijem radu i boljoj dinamici. Ovo znači da efikasnije rade u širem području obrtaja motora, tj. da im je kriva obrtnog momenta blaža, te imaju bolje izduvne gasove, odnosno, manje zagađuju životnu okolinu (ako je nekom to važno).

Prednost TDI-PD motora je bio u nešto nižoj potrošnji, koja iznosi oko 4% –ali  samo pri konstantnoj brzini, što je u praksi retko ostvarivo. U gradskoj vožnji i vožnji gde je česta promena režima rada motora, potrošnja je manja kod HDI motora za nekih 10%. Napominjem da su ovo rezultati iz testova brojnih revija, a ne fabrički, jer se njima ne može baš uvek verovati. Ipak TDI motori daju nešto bolje perfomanse, odnosno, bolje ubrzanje, pa čak i međuubrzanja (od 80-120km/h), i to čak za 10-15%. Naravno, ako poredimo motore iste kubikaže i slične snage.

common_railSve u svemu, common-rail motori (HDI, CDI, JTD, D-5, CRDi, dCi, CDTI) su uglađeniji, tehnološki napredniji, čak i štedljiviji. S druge strane, TDI-PD motori su bili praktično dovedeni do savršenstva, i još uvek su po perfomansama izjednačeni sa common-rail motorima, ako nisu i bolji. Na vama je da se opredelite između naprednije tehnologije i tehnologije koja kasni za pola koraka, ali dovedene do savršenstva, pogotovo u Audiju, ali znajte da je remont TDI-PD motora skuplji, nego intervencije na Common-rail agregatima.

Dajte da rešim i vaše dileme, i glavobolje oko izbora automobila. Vaš Aleksandar Todorović urednik www.Najboljiauto.com i www.Testoviautomobila.rs

najbolji-_auto_logo_670-

DRAGI ČITAOCI, POŠALJITE I VI VAŠE PITANJE, I DOBIĆETE ODGOVOR KLIKNITE OVDE.

Pročitajte odgovore na neka od zanimljivih pitanja koje ste mi poslali:

Peugeot 308 sa motorom 1.6 VTi nije za preporuku?

U paklu sam: Koji karavan da kupim za 7000€

Pitanje iz Splita: Volvo XC60 je zaista toliko dobar?

Polovni automobili: Fabia, Yaris, Jazz

Polovan BMW X3 ili Corolla 1.6?

Šta kupiti: Nov Sandero ili polovan auto?

Dopada mi se Zafira i C-Max: Koji je bolji?

Đorđe Živković: Izgleda da je nameštena priča oko VW-a

Sa “konja na magarca”: Astru H menjam za Audi A3

G.Maksimović: Hvala vam g.Todoroviću na odgovorima koji su bili presudni za izbor Forda

G.Branislav Ilkić: G.Todoroviću jako ste mi puno pomogli pri izboru automobila

Iskoristite vredne savete – Pitajte A.Todorovića

Da li moj Peugeot 307 2.0 HDI 90 KS ima plivajući zamajac?

Testoviautomobila.rs: Da li je Ibiza bolja od Punta?

Otkrivamo vam zašto nije mudro ugraditi gas

Plivajući zamajac za Škodu košta 2 100 maraka?

Koji polovan auto odabrati: Scenic ili Accord?

Alfa Romeo 159 nije Best Buy – Scenic možda jeste

Koji auto preporučujete za 3.500€?

Da li preporučujete 406 Coupe sa dizel ili benzinskim motorom?

Šta da kupim: Logan, Fabiju ili Merivu?

Najbolji auto za 10.000€: šta preporučujete?

Kakav je auto Citroen Xsara Picasso?

Šta da kupim: Logan, Fabiju ili Merivu?

Da li je BMW 320d bolja kupovina od Passata?

 

Aleksandar Todorović: Nešto lično o meni

Mi muškarci bolujemo od jedne ozbiljne bolesti, pa prvi Ja, a to je GORDOST. Ako niste znali to je jedan od najvećih grehova. Veličina muškarca, ili žene se stiče, delom, ne našom „veličinom“ koja nam je Bogom dana, nego pre svega delima. Žene u nama vide muškarca koji je voli na način na koji se ona oseća voljenom, ne našim kolima, brzinom, novcem, našom veličinom, no pre svega ljubavlju, ali onom ljubavlju koja se stvara, u kojoj oboje od nas učestvuje. Time su i naša deca srećna, u meri u kojoj stavimo i ona i ja drugog ispred sebe i trebalo bi da se takmičimo ko će kome više učiniti.

Piše: Aleksandar Todorović

Sve je to teško danas učiniti u stvarnosti gde mi dopuštamo da drugi nama vladaju, a ne mi našim mozgom, no naša oholost, naše strasti, novac, loše društvo. Takmičimo se našim kolima, ko će imati veća i brža kola, ne biramo ih u zavisnosti od toga ko kako može da ih održava, koliko smo dobri vozači. Biramo ih kako nam komšija, brat, na oko kako mnogi kažu, a ne koliko možemo sebi da priuštimo. Pa i kada ih kupimo neki ih peru po tri puta dnevno a ženu se ne sete ni da zagrle uveče, a deca im ne postoje.Sve je na ženi, a ona se bira za ženu tek kada ostane trudna, ne zato što se mi volimo, podržavamo i poštujemo. Sve nam je bitnije od nje, a da nije nje, bili bi prljavi, gladni žedni, sami bez dece….Neki nisu ni u crkvenom braku….žive u grehu, i zato toliko preljuba.

Govorim samo da smo mi muškarci krivi, mada i one žele da su glavne, da rade, donose novac, i decu zapostavljaju, a jedno je samo bitno, a to je ljubav medju nama i naša deca. Ona to od nas žele, a kada odrastu, mi im nismo potrebni…Žena je najispunjenija kada je voljena i kada ima dete. Kada vodite ljubav sa njom nekoliko puta dnevno. Kad je ispunjena. Tada je u stanju da se pokori i ostvaruje svoj smisao na zemlji, a to je da voli muža, podržava ga, savetuje i deci zajednički pruža ljubav. Tada je žena iznad muškarca, zaista u onom pravom smislu, a muž iznad žene. Onako kako Bog zapoveda.

Foto: Aleksandar Todorović

Jeste li čuli za našu Pravoslavnu Veru? Mnogi misle da je to samo slavljenje slave, odlazak do crkve, ali Pravoslavna vera u čoveku je oživljenost duše. Duša je živa zahvaljujući našim oživljavanjem molitvom, postom, delima, Liturgijom, ispovešću i pričešću. Veliku ulogu ima osvećenje kuće, čuvenog automobila ili našeg posla, crkveni brak, dela ljubavi, ali i post, molitva i pričešće.Pravoslavna Vera je sredstvo kojim se rukovodimo u životu da bi pravilno živeli, sebe ispunili, stekli bisere za večni život i bili zaista srećni.

Ja i dan danas ispred radnog stola imam autiće koje volim i još uvek sam mali dečak koji mazi autiće na ulicama.Izborio sam se za moje sajtove od kojih živim, ali pravu sreću sve više stičem zahvaljujući održavanju duhovnog života u Crkvi. Svakome od Vas ovo želim i volim da usrećujem ljude. Koliko ćete me voleti ili kritikovati na Vama je. Svako ima pravo da bira, pa i Vi. Ovo je moje upustvo za sreću…

Ja svoju bebu obožavam! Volim je više od svih automobila na ovom svetu zajedno. Zahvalan samo Bogu što mi je podario predivnu ženu, i dete koji me svojim osmesima tokom celog dana, osnažuje i smiruje, da svima vama mogu da maksimalno pomogne,  od srca, sa osmehom na licu. Uživajte sa vašom decom, a ako ih nemate, nemojte ih odlagati, zbog skupljeg automobila, boljeg stana, samo su deca u životu važna.

Vaš Aca Todorović

– Prizivanjem Imena Gospodnjeg, Presvete Bogorodice i Svetih sami sebe i druge spašavamo.Presveta Bogorodice pomiluj nas!
Amin

PITANJA ŠALJITE OVDE KLIKNITE NA LINK DOLE: 

Pitajte Aleksandra Todorovića

Volvo