Kakav auto je Mitsubishi Carisma?

Pitanje; Poštovani gospodine Todoroviću, primetio sam da često hvalite Hondu, Mazdi, i Toyotu, pa i Nissan, mada mene SUV-ovi niti zanimaju, niti imama para da ih kupim. Slabo se spominju automobili marke Mitsubishi. Ni kod nas u Bosni ih nema puno, slabo ih ima u oglasima, popularan je nekad bio onaj Pajero, sad i njega retko viđam na ulicama Banja Luke. Ove dominiraju nemačka vozila.

Redovano čitam Vaše odgovore na postavljenja pitanja, i zaista sam oduševljen koliko poznajete materiju i koliko ljudima pomognete pri kupovini auta-naročito polovnog. Takav je slučaj i kod mene, s obzirom da nam je standard daleko od toga ta se može razmišljati o kupovini novog. Molim Vas za savjet, dopada mi Mitsubishi Carisma, 1.6 motor, nalazio sam ih sa oko 150 000 km, i nekoliko sa preko 200 000 km. Vaše mišljenje o ovom autu, na šta se treba obratiti pažnju prilikom kupovine, kakvi su im kvarovi najčešći i da li je ovaj model EURO 3? Da li je skup za održavanje, da li ima delova, i da li je to auto kvalitetan kao Honda? Pozdrav iz Banja Luke. Milutin.

Odgovara Aleksandar Todorović: Mitsubishi Carisma je Evropljanin japanskog porekla. Carisma je prvi Mitsubishijev model proizveden u Evropi. Da bi uspeh ovog modela na evropskom tržištu bio potpun, dizajn ovog modela je urađen u Nemačkoj, u razvojnom centru u Treburu, kako bi ukus evropskog kupca bio zadovoljen. Posle gotovo jedne decenije proizvodnje u Holandiji, polako se sprema za penziju, ali kao polovan će biti interesantan još dugo. Nema nimalo sportskog karaktera, namenjena je umerenim porodičnim vozačima, koji pre svega cene dobru ponudu prostora i više nego solidan kvalitet.

Mitsubishi ipak nema kvalitet Honde, posebno tu mislim na motor, i menjač, jer su kod limarije izjednačeni, što se korozije tiče. Održavanje nije problem, mada ovlašćenih servisa u Srbiji praktično i nema, mislim na one profeionalne, ali ima par solidnih servisa koji zmaju da rade Mitsubishi. Carisma se odavno ne proizvodi ali delova za sada ima, pošto je solidn prodavao u Holadniji i Nemačkoj, tamo ima i polovnih delova, pa ako imate neke rođake, eto rešenja problema. Carisma nije auto poput Honde, odnosno nema nimalo sportskog karaktera, to je auto za prosečne vozače, koji cene pouzdanost, i dobru ponudu prostora. To što ne može da parira Hondi, pa ni Toyoti, nije ništa strašno, jer Mitsubishi i košta manje, ili možete kupiti nekoliko godina mlađu Carismu nego Hondu, a ja sam uvek za mlađi auto, kao i za “mlađu ženu, švalerku”. Šali se naravno, za ovo poslednje.

Tipični nedostaci su mu: trošenje prednje osovine, jako trošenje kočnica, problemi sa pneumaticima, a u nekim slučajevima zabeleženi su i problemi sa elektronikom, što je kod japanskih automobila zaista retkost. Osim toga ima prilično loše grejenja, i provetravanje, tako da nije baš za zime u Prijedoru. Što se Euro 3 motora tiče, najsigurnije je da kupite verziju koja je proizvedena 2001.godine, jer je to prelazna godina za Euro 3 motore. Sve 1.8 GDI verzije su Euro 3.

Ako se odlučite za neku Carismu umereno staru, dakle proizvedenu 2001. godine, morate računati sa cenom već od 2.500 eura. Što zaista nije previše, pogotovo što ovaj model pripada srednjoj klasi, dakle tražio je mesto pod suncem pored modela kao što su Opelova Vectra ili Peugeotova 406-ica. Jeftinija je od direktnih konkurenata, odlikuje se dobrim kvalitetom, kao uostalom gotovo svi modeli sa nekom japanskom značkom, ali i po pravilu bogatom opremom. Ono što ga izdvaja od mora sličnih automobila, je svakako agregat GDI (Gasoline Direct Injection) od 1.8 litara (1.834 ccm), koji je krajem 1998.g zamenio već odlični agregat identične radne zapremine sa konvencionalnim MPI (Multi Point Injection) ubrizgavanjem. Pomenuti GDI motor je bio korak ispred svog vremena, sa ubrizgavanjem benzina direktno u cilindre. Na taj način je smanjena potrošnja, povećana snaga i poboljšana kultura rada motora. Ipak ušteda na benzinskoj pumpi je tek oko 10% (a ne 20% kako je Mitsubishi isticao u propagandnom materijalu), jer je potrošnja smanjena sa 7,7 l na oko 7 litara, pod uslovom da auto vozite krajnje nežno, ili bolje reći sporo.

Alternativa ovom motoru je jeftiniji i manji klasični 1.6 litarski benzinac od 103 KS, koji nije ni izdaleka tako elastičan kao GDI agregat, a pri tome je i rastrošniji, i nudi skromne performanse, ali je pouzdan, što je vama važnije. Dizel verzija, zapremine od 1.9 litara i 90 KS, je stare koncepcije, sa dodatom turbinom kako bi perfomanse bile koliko toliko na nivou onoga što nudi konkurencija. Troši malo, u proseku jedva nešto preko 6 litara dizela, te ako vas ubrzanje od 13,2 s do 100 km/h zadovoljava, možete razmisliti i o ovoj verziji.

Karoserija nije naročito originalnog kroja, možete birati između klasične limuzinske verzije sa 4 vrata, ili one praktičnije sa petim vratima pozadi. Mada možete biti sigurni da će Carisma izgledati dovoljno sveže i narednih par godina. Napred ima dovoljno prostora, iako pozicija za volanom nije idealna. Pozadi nudi manje mesta od konkurencije, ali više smeta prilično tvrdo ogibljenje, koje loše puteve ne podnosi dobro, što je veliki minus ako ne putujete samo auto putevima. Inače u krivinama leži dobro, i tu tek za nijansu zaostaje za konkurencijom. Utisak popravljaju udobna sedišta, kako napred, tako i pozadi. Te upravljač koji je prilično precizan, ali i menjač koji je dovoljno tačan, i u principu je dobro usklađen sa motorom.

Izolacija je solidna, tako da je ugodno putovati i brzinama većim od 120 km/h. A za eventualni prtljag, na raspolaganju vam je gepek od 430 l (verzija sa 5-oro vrata) ili 480 l u verzija sa klasičnim prtljažnikom. Pri tome ako vozite 4 putnika obratite pažnju na kočnice, koje nisu na nivou klase kada je auto opterećen, a pogotovo razočaravaju kada su zagrejane, jer im umesto 41 m treba im više od 59 m, kako bi zaustavile vozilo pri brzini od 100 km/h. Dakle ovaj model definitivno nije za one sportski nastrojene vozače. Ali ipak jeste za one koji vode računa o svakom dinaru. Pored niske potrošnje, Carisma se retko kvari, te uz prilično jeftino održavanje predstavlja dobar izbor. Strah zbog skupoće japanskih delova među našom populacijom je dobrim delom bez razloga. Jer na primer filteri goriva, vazduha i ulja za Carismu koštaju oko 60 eura, dok je za recimo VW Golf IV potrebno izdvojiti gotovo istu sumu, za Renaultovu Lagunu i preko 75 eura, dok su Ford Mondeo i Opel Vectra sa manje od 40 eura tu jeftiniji.

U Evropi Carisma ne drži baš dobro cenu. Međutim u Srbiji brend Mitsubishi ima prilično respektabilno mesto na tržištu, pre svega zbog izuzetno pouzdanih modela Lancer iz 90-tih, koji su jedno vreme jako dobro držali cenu. Kvalitet same karoserije i materijala u putničkom prostoru su na viskom nivou, te ćete kao vlasnik Carisme uvek moći da prilično dobro unovčite automobil, koji možda ne izgleda atraktivno, i nema bedž Opela ili VW-a na nosu, ali zato ima dobar odnos cene i onoga što nudi. Pre kupovine automobila posetite provereni servis, i utvrdite kolika su ulaganja potrebna u automobil, uostalom gotovo sam siguran da taj automobil koji želite da kupite ima puno više od 148.000 km. Bolje je čak pozajmiti novac, i kupiti par godina mlađu Carismu, verujte mi ovaj model se prilično teško prodaje, nije popularan na našim prostorima, pa svakom prodavcu slobodno ponudite 500-600 evra manje od onoga što traži.

Volvo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.