ZAZ 966, 968: Zaporožac

Zaporški automobilski zavod “Kommunar” je nakon predstavljanja 1961. godine  ovaj model uveo u serijsku proizvodnju tek četiri godine kasnije. Zasnovan na platformi prethodnika 965 Yalta, novi model odlikovao se produženom karoserijom na 3,73 metra, dok je za pogon bio zadužen veoma bučni, vazdušno hlađeni V4 agregat zapremine 900 ccm, koji je razvijao tada solidnih 30 KS.

Citroen CX: Ispred svog vremena

Testoviautomobila-RS-LOGO

 

Iako je bio zasnovan po uzoru na tehnološki sofisticiraniji NSU Princ, ZAZ 966 je predstavljao tek jeftinu alternativu, neki čak tvrde u predmet ismejavanja kod ruskog naroda. Ovaj automobil se proizvodio u Ukrajini, a ne Rusiji.

ZAZ-1971-966

Naši vozači se sećaju sledećeg; Grejanje pomoću grejača na benzin (nezavisni sistem grejanja). Drvene klocne za osiguravanje točkova od neželjenog pokretanja prilikom zamene gume.  Rupe za kurblu na zadnjem veznom limu.

motor-zaz,JPG

U svakom slučaju ovaj automobil je imao puno veoma zanimljivih rešenja. Tokom 1968. godine ZAZ 966 dobija kapacitetniji 1.2-litarski agregat od 40, 45 i 50 KS, sa kojim je ovaj mali automobil bio sposoban da postigne brzine od preko 110 km/h.

Istovremeno, ZAZ je za potrebe izvoza model 966 opremao i Renaultovim četverocilindričnim agregatom zapremine 956 ccm sa 41 KS, koji se u inostranstvu prodavao pod oznakom ZAZ Yalta 1000.

ZAZ-1972-968

Model 968 je zadržao gotovo isti dizajn. Snaga ugrađenog motora 1.2 bila je povećana sa 40 na 45 KS, što je bilo dovoljno za tada pristojnih 125 km/h, uz prosečnu potrošnju od 6,5 litara goriva, naravno, po fabričkim obećanjima, u realnim uslovima vožnje trošio je više.

Na žalost, sve ostalo je ostalo neizmenjeno, tako da su se i na novom modelu našli četverostepeni ručni menjač sa prvom brzinom, koja nije bila sinhronizovana, doboš kočnice na svim točkovima, a i zapremina rezervoara i dalje je iznosila skromnih 30 litara.

Fiat 126p: Večna ljubav!

Renault 4: Ljubav vaše mladosti i starosti!

Koji je idealan Euro 3 polovnjak?

Volvo