G.Todoroviću da li je motor 1.3 MJT dovoljno jak za Fiat 500L?

Pitanje: Poštovani g.Todoroviću, kupujem nov automobil, pa mi je vaše mišljenje od presudne važnosti. U nameri sam da kupim Fiat 500L 1.3 MJT nacionale verzija, iznos 12.900 EUR i to na kredit. Nemam baš para da ulazim u kupovine u gotovom pa mi ova ponuda izgleda relativno uredno. Trenutno vozim službenu Opel Corsu D 1.3 CDTI ali mi treba privatno vozilo. Kola su mi potrebna za odlazak na posao, more, planinu i sl. u proseku 10.000 km. Imam suprugu i dvoje dece 8 i 14 godina. Ja sam visok 185 cm i težak 95 kg. Nisam neki sportski vozač štaviše naginjem ka normalnoj ali bi voleo kada krenemo na negde i recimo u preticanje na Ibarskoj da to preticanje i završim. Fiat 500L već duže gledam zbog uslova kreditiranja. Kola su što se tiče estetike, bezbednosti, prostora i sl. OK. Išao sam na probnu vožnju ali kako je bila u gradu prilična gužva nisam uspeo da ih odmerim. Jedino sam primetio da je malo lenji tj. trom. Kad krećem sa semafora kao da ima lošjli odziv na papučicu gasa. To sad može biti i do moje ukočenosti jer sam prvi put bio u ovim kolima i malo drugačije reaguje na gas nego što sam navikao. bitno mi je da kada uključim klimu i sa punim koferima ne krene da se gasi pri svakom ubrzanju tj. da reaguje kada krenem uz neki uspon ili u obilaženje. Možda bi ga i supruga vozila a ako bi uzeli ova kola sigurno bi ih zadržali duže tj. 5-10 godina. Čitao sam neke komentare po forumima i naveli su da je ovaj motor slab za ovu težinu i karoseriju ali nemam nikog kompetentnog da mi kaže kakva je realna situacija. Molim za Vaše mišljenje i savet kakva su kola? Da li su ovo kola uopšte za mene ili da tražim neka druga nova (mada su uslovi kreditiranja očajni) ili pak jeftinija polovna? S poštovanjem, Mirko Vujadinović.

Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g.Vujadinoviću, hvala vam pre svega na poverenju, a hvala vam i na zanimljivom pitanju. Najvažniji odgovor vam je pred “nosem”, a da toga niste ni svesni. Naime, vi motor 1.3 Multijet koji se nalazi u Fiatu 500L jako dobro poznajete, mnogo bolje od onih koji komentare ostavljaju po raznoraznim forumima. Prosto, vi taj motor imate u Corsi. Doduše, jeste da je za model 500L malo osnažen, ima 85 KS umesto 75 KS, ali im je obrtni moment sličan. Vaš motor u Corsi ima 170 Nm maksimalni obrtni moment, postoji i verzija od 90 KS (samo je u Srbiji retkost), sa 200 Nm, a ta maksimalna sila je u oba slučaja dostupna već na niskih 1.750 o./min radilice. Imajte na umu da je Corsa sa tim agregatom teška 1205 odnosno 1235 kilograma (snažnija verzija od 90 KS), a Fiat 500L tačno 1.390 kilograma, i to u osnovnoj opremi (što više opreme, to veća težina i samim tim veća potrošnja).

Drugim rečima, ako niste zadovoljni performansama vaše Corse 1.3 CDTI kojoj treba do 100 km/h iz mesta mirovanja tačno 14,5 sekundi, nećete biti zadovoljni ni sa Fiatom 500L kojem treba nešto više od 15 sekundi. Jeste da motor u Fiatu 500L ima 85 KS, i 200 Nm koje su na raspolaganju pri 1.500 o/min, bar tako fabrika tvrdi, ali meni se čini da je to ipak na 1.700-1800 o./min. Taj odlični, elastični i štedljivi Fiatovi dizelaš ima ipak 1.248 ccm radnu zapreminu, što je ipak relativno malo, i ima malo turbo kašnjenje, a nije baš ni najlakši automobil u ponudi. Dakle, motor težinu itekako oseća, a prva brzina izgleda nije dovoljno kratko proračunata, mada jeste istina da gas malo sporije reaguje na želje vozača.

Foto-Aleksandar-Todorovic-motor 1.3 mjtMeni performanse 1.3 Multijet motora jesu dovoljne, sa tim motorom možete da opušteno krstarite autoputevima brzinama od 150 – 160 km/h (mada bi itekako poželeo šestu brzinu kao kod benzinca), koji sa svojih 95 KS iz motora od 1.4 litara lakše održava pomenutu brzinu, u daleko bezbednijim obrtajima po motor, ali isti taj motor ima jako mali obrtni moment od 130 Nm, i to tek pri 4.250 o./min, što se ne bi dopalo vašim ušima, ali ni ušima vaših ukućana. Prosto dizelaš je za vas bolji izbor, jer je elastičniji, dakle nudi primetno bolja međuubrzanja u istom stepenu prenosa, jer bolje povlači sa niskih obrtaja, jer zahteva mnogo manji rad sa ručicom menjača, i jer troši u proseku oko 2,5 litara manje goriva. Doduše, turbo dizelaš i jeste puno skuplji, i trebaće vam puno vremena da ga otplatite jer prelazite relativno malo, samo 10,000 km za godinu dana. Pa ipak, dizelaš bolje drži cenu, i lakše ćete ga kasnije prodati. Sumnjam da će Fiat 500 L na tržištu polovnjaka kroz 5-6 godina vredeti puno, jer ovaj model kod nije dovoljno cenjen, a Fiat još i manje, to vam je prosto tako.

Imajte na umu da koji god motor odaberete, Fiat 500L jeste stabilan, predvidljiv, i siguran automobil, sa najboljim kočnicama u klasi, i vozilo koje vama i vašoj porodici nudi najbolju pasivnu bezbednost u klasi. ESP mu je dobro podešen, ABS takođe. Jako malo zamara na dužim putovanjima, sedišta su udobna, a zvučna izolacija izvrsna, doduše samo do 140 km/h, nakon toga postaje zbog svoje visine bučan, ali nema neprijatno zamoran šum vetra.

Zapravo, Fiat 500L je mnogo čemu pravi Best Buy automobil na našem tržištu, jer nudi i dobar kvalitet, odličnu ponudu prostora, veliki gepek, i jeftin je za održavanje. Smeta kratka garancija, i slabije performanse, koji ljudima poput vas i nisu toliko presudne. Vožnja i preticanje na Ibarskoj magistrali su uvek bili prava kocka, jer nije jednostavno preticati automobil koji se kreće brzinom od 100 km/h, kad je put opterećen, osim toga, već ste u prekršaju ako vozite 100 km/h. Ovaj dizelaš 1.3 Multijet ima pristojnih 200 Nm, ali se oseća nedostatak snage u kritičnim situacijama, kada je automobil opterećen, ako imate četiri putnika u automobilu, uvek morate vratiti ručicu menjača u četvrti ili treći stepen prenosa. Rad klima uređaj oseća, ali u daleko manjoj meri od benzinca.

Velika prednost kod ovog automobila je solidna servisna mreža, i laka dostupnost rezervnih delova. Za sada se ne krade puno, a kamate su zaista jako primamljive i konkurentne. Nisu svi uslovi kreditiranja očajni. Kia daje kredit od 0% (nije greška), slično nudi Nissan, kredit do 8.000 € bez kamate, a recimo Nissan Note je odličan automobil za vašu porodicu, iako osnovni motor od 80 KS (1.2) ne puca od snage, on jako lepo vuče Note, koji ima samo 1.040 kg, a neverovatno je praktičan, i prostran automobil.

Kod japanskog automobila mesta ima puno i na zadnjem sedištu. Veliki prtljažnik od 420 litara je vrlo varijabilan. U gepek možete utovariti predmete duge do 1,7 metara. Bogata oprema, umerena cena, umerene cene servisa. Odličan kvalitet, i vrhunska pouzdanost je ono što će se vama veoma dopasti imajući u vidu da planirate da zadržite automobil kod sebe narednih 10 godina. Vrlo dobra finalna obrada i još bolja ergonomija. Pozajmljivačima automobila Note II nije zanimljiv, pa kasko nije obavezan. Odlična aktivna bezbednost. Jako malo zamara na dužim putovanjima. Moćni farovi nude širok i dubok snop. Jako dobro drži cenu. Nudi mnogo prostora za kolena u glave putnika. Dobar kvalitet audio uređaja. Ima genijalno I-Kay dugme sa kojim kontrolišete sve važno u vozilu. Napredni ESP devete generacije (BESP) je za svaku pohvalu. ECO taster redukuje obrtni moment i samim tim potrošnju, meni je na testu trošio samo 5,8 litara, što je izuzetno malo.

Nissan Note ima izuzetno efikasne kočnice (pri brzini od 100 km/h do zaustavljanja pređe samo 35,5 m). Maštovito osmišljen enterijer sa mnogo ostava za sitnice oduševljava mlađe porodice. Dobra preglednost za ovu klasu vozila i mali prečnik okretanja, na ovom polju 500L gubi bitku. Najbolji automobil u klasi mini monovolumena. Dakle Note, jeste malo manji automobil od Fiata 500L, ali nudi mnogo više mesta za putnike od recimo Corse. Note ima ogroman broj raznoraznih paketa oprema, pa ćete sigurno naći nešto za sebe. Dobar imidž brenda Nissan vam garantuje da će Note dobro držati cenu. Zapravo najveća razlika u odnosu na Fiat je kvalitet, Nissan može ravnopravno da se nosi sa Toyotom, Hondom i Mazdom poslednjih godina, i daleko je pouzdanije od kompletne evropske konkurencije.

Možda je trebalo da vam preporučim Ford B-Max koji sa fantastičnim benzinskim 1.0 turbo motorom 1.0 EcoBoost predstavlja odličnu kupovinu, troši malo, a vuče sasvim pristojno, skoro kao 1.3 Multijet agregat, a jednako je dobra preporuka i Opel Meriva, koja nudi manje dinamike i uživanja u vožnji od Forda, ali nudi više prostora, komfora, i predstavlja pravi porodično monovolumen, sa jako dobrim ogibljenjem, koje se dobro ponaša na svakoj vrsti puta. Naravno kod Merive preporučujem turbo benzinac od 1.4 litara i 120 KS, on nije najštedljiviji u klasi, ali jako je elastičan, i ugodan za vožnju.
Kod Opel Merive nije mi bilo jasno zašto su zadnja vrata konstruisana tako da se “kontra” otvaraju. Ipak, brzo sam shvatio da je ovo rešenje daleko praktičnije od uobičajenog. Kada sa ovim Opelom izađete na autoput, misleći da ćevam Meriva ponuditi isto što i mnogo lepši minivenovi u ovoj klasi, oduševićete se – jer ovaj automobil nud daleko više.

Meriva je moćna i samouverena na autoputu – mirno se ponaša na putu i kao da je prikovana za asfalt. Pored vrhunske stabilnosti, ona nudi i visok nivo udobnosti – nema poskakivanja, nema izražene buke. Meriva je sasvim neosetljiva na bočni vetar i na oštećenja na kolovozu, čak je ni veliki kolotrazi ne izbacuju iz ravnoteže. Nikada nisam nijedan automobil potcenio kao ovu Merivu, koja ništa zajedničko sa starim, relativno tvrdim modelom, bučnim na brzinama većim od 150 km/h. Takođe, on se vozio sa neuporedivo manje vozačkog zadovoljstva.

Znam da ste staložen vozač (želim da vam verujem da je tako), ali kada se nađete za upravljačem Merive 1.4 Turbo postaćete mnogo brži vozač.

Foto-A-Todorovic-Meriva-SCNBilo kako bilo, inženjerima iz Rüsselsheima je pošlo za rukom da konstruišu sportsko ogibljenje koje nudi zavidan nivo komfora. Kako je Opel pozajmio rešenje parkirne kočnice od Mercedesa i tasterom zamenio ručicu, u vožnji će vam se na trenutak učiniti da sedite za volanom Mercedesove B klase, i to ne samo na uzbrdici, već i na autoputu i prilikom vožnje džombastim ulicama našeg glavnog grada. Meriva neverovatno mirno i tiho podnosi skoro svaku grešku i nemarnost naših putara, tako da brzo zaboravite na činjenicu da živite u državi sa najgorom putnom infrastrukturom u Evropi. Stekao sam utisak da su Opelovi inženjeri i sa ovim modelom odustali od penzionera i išli na sve ili ništa, jer Meriva (osim po imenu) nimalo ne podseća na starije Opelove modele, osim po prepoznatljivom znaku u središtu volana. Moderni, zanimljivo rešeni enterijer ni po čemu ne odaje da je nemačkog porekla, a luksuznom utisku doprinose vešto i sa stilom uklopljeni materijali vrhunskog kvaliteta, kao kod skupljih premijum brendova. Ergonomija na vozačkom mestu je gotovo savršena, a zvučna izolacija je takva da do putnika dopire manje buke nego što je prosek ove klase.

Maksimalnu brzinu od 188 km/h, Meriva dohvati bez ikakvih problema – čak i tada se ponaša veoma mirno, sigurno i predvidivo. Uz malo strpljenja, i kazaljka brzinomera će dostići brojku od 200 km/h, što znači da Meriva 1.4 Turbo od 120 KS realno ide više od 190 km/h. Elastičnost motora je još i bolja, jer Meriva u petom stepenu prenosa uverljivo i nezadrživo ubrzava čak i pri brzinama od 150 km/h ili 160 km/h zahvaljujući varijabilnoj turbini, koja pomaže agregatu da daje maksimalnu silu od 175 Nm u jako velikom intervalu, od 1.750 do 4.800 o./min. radilice. Ukoliko jurite autoputem brzinama “onostran zakona”, potrošnja će biti blizu osam litara, što je opet više nego dobro. Uz umerenu vožnju nećete trošiti više od 6,5 litara goriva na 100 km, dok u gradskim uslovima vožnje računajte na više od 8,0 litara bezolovnog benzina. Ovo je automobil za vas, jer Ford B-Bax nudi direktniji, precizniji servo upravljač, ali vama to nije potrebno, i pitanje je koliko ćete to primetiti. Ford nudi precizniji menjač, ima kraće hodove ručice menjača, ali to se primeti baš kod brzog šaltanja, vi ipak ne idete na trke. To što Ford kasnije podupravlja u krivinama nikade nećete primetiti, jer niti Merivu, a posebno ne Ford nećete voziti na limitu, i glumiti test vozača, zar ne? Svakako, ja vam moram priznati ja bih radije kupio Ford B-Max, makar sa osnovnim benzincem 1.0 EcoBoost, ali mi se malo više dopada Nissan Note. Da budem još iskreniji, pristao bih na skromne perfomanse Toyote Auris 1.3 sa 100 KS, jer taj automobil košta samo 12.500 € a nudi premijum kvalitet, ovo japansko vozilo će vas sigurno služiti narednih 10 godina bez neugodnih kvarova, a to jako mnogo znači. Naravno, ne preporučujem vam Auris, samo jer je to najpouzdniji automobil u klasi, i samo jer ima ugodno mekano podešene komande kao kod Lexusa (Toyotin premijum brend), već zato jer je to automobil koji je veoma udoban, bezbedan, i veoma prefinjen u vožnji, prosto za taj novac nemate ništa bolje na tržištu.

Ovo je samo prvi odgovor, ako smatrate da sam naveo neke modele koji vas zanimaju, ili koju vam se dopadaju, ja ću vam ih rado opisati.

Kod vas ima smisla i kupovina solidnog polovnjaka, jer jako malo vozite, samo 10,000 km godišnje, nov automobil je mnogo isplativija investicija ako godišnje prelazite 20,000 – 30,000 ili više kilometara. Nov auto je nov automobil, i on svakako jeste realno najbolja opcija, pitanje je sada koliko vi to ekonomski možete da izdržite, i šta se dešava ako u jednom trenutku ne možete da plaćate ratu, koliko god da je kamata povoljna?

Ako ipak želite da kupite polovan auto za novac koji imate, morate prvo da mi navedete koji je to iznos, i koji su vam modeli u užem izboru.

Ukoliko budem imao tu čast da vam lično pronađem neki polovnjak biće mi drago da vam sačuvam kućni budžet, i naravno dobijam preporuku od vas, jer od preporuka se živi.  Za nalaženje automobila, u proseku tražim 2,5% do 3% od vrednosti automobila, ali to može biti i manje, jer meni je najvažnije da vi budete zadovoljni, a da ja ne budem na gubitku, jer i mene košta gorivo, amortizacija mog automobila, majstori koji gledaju te automobile, i sve ostalo što ide sa tim.

Volvo

1 komentar

  1. Bojan

    Poštovani gospodine Todoroviću,
    obzirom da vozim evo sa tim motorom 1.3 multijet 62kw, euro 5 motor sa DPF-om.
    Interesuje me na koliko pređenih kilometara je normalno da se uključuju regeneracije DPF-a, zatim me interesuje koliko bi koštao novi DPF, i da li Vi preporučujete pranje DPF-a? Moj filter čestica čađi je uvek u opsegu normalnog zapušenja i na 110% zapusenja ecu uključuje regeneraciju, ona se zavrsava za nekih 7-10 predjenih km pri 2300 rpm, kada se regeneracija isključi, na Ecu Scan dijagnostici mi stoji da je zapusenost 23%. Regeneracija se pali na svakih 250-400 km.
    Raspitivao sam se o eventualnoj nabavci novog DPF-a, ali ga nisam pronasao u ponudi.
    Unapred zahvalan na odgovoru.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.