TESTIRALI SMO: Citroen C3 1.4 HDI

Citroen C3 ima odličnu zvučnu izolaciju, udobno i usaglašeno oslanjanje, temeljna sedišta, precizan menjač i vrlo dobre kočnice. Ovo je jedan izvrstan mali automobil, koji prave zaljubljenike u vožnju ne može ostaviti ravnodušnim. Iako je malih dimenzija, nudi visok nivo komfora čak i na dužim turama, a velike svetlosne grupe, veliki amblem ševrona i elegantne linije pomažu ovom modelu da i danas zaseni mnogo mlađe automobile. Iako je Citroen pod kapom PSA (Peugeota), uprkos trudu Peugeotovih inženjera da C3 ostane „ispod“ 208-ice, C3 je zaokruženiji, praktičniji i upotrebljiviji automobil bez loših rešenja.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović urednik

Testoviautomobila RS LOGO

Prosečna potrošnja od 5,1 litara, uprkos velikim prosečnim putnim brzinama na testu, rezultat je vredan divljenja. Sa umerenom nogom na gasu, ovaj lepotan neće tražiti više od 4,5 litara evro dizela na svakih 100 km, što ne nudi niko u ovoj klasi. Pored toga, C3 je jeftiniji od konkurencije, a kako obično na kraju svog proizvodnog ciklusa, konkretni  model bude i najkvalitetniji, C3 može biti itekako dobar izbor ako kupujete polovan automobil star par godina sa manje od 100.000 km. Ovakav kao na testu možete kupiti za manje od 8.000 € (cena novog je bila 12.990 €).

Izvrstan 1.4 HDI motor

Zahvaljujući turbo dizel agregatu od 1,4 litra i 70 KS, bićete prijatno iznenađeni kada se zaustavite na benzinskoj stanici i shvatite koliko malo troši. Peugeotovi common-rail motori su među najštedljivijim na svetu, a ovaj najmanji od 1.4 litara je ujedno i najpouzdaniji, i najjeftiniji za održavanje. Titula motora godine od pre deset godina još uvek nije izbledela, jer boljeg motora ove radne zapremine prosto nema ni dan, danas. Bravo Peugeot!

Kratak osvrt na istoriju

Mnogi genijalni brendovi, fabrike automobila su bankrotirale. Neki su i nestali, poput recimo genijalnog NSU-a, ili u ovom veku SAAB-a. Od bankrota Alfa Romeo je spasio FIAT. Audi je izvukao iz problema VW, tako što ga je preuzeo. A jedan revolocionarni Citroen kupio je Peugeot. Tako vam je to u auto industriji, ne pobeđuju oni koji prave bolje, kvalitetnije, udobnije, tehnološki superiornije modele, već oni koji naprave više automobila i samim tim dođu do veće zarade. Uostalom prosečan vozač se jako malo razume i automobile, i u auto industriju, pa je naravno njihov izbor uvek ono jeftinije, a ne ono bolje. Da li vas to čudi?

Citroenovi inženjeri su imali mnogo hrabrosti, bili su bez imalo preterivanja vizioniari. Kada su konstruisali čuveni DS „ajkulu“, svi su sumnjali da će jedan takav futuristički model imati većeg uspeha na tržištu. Ali DS se na svom prvom pojavljivanju na Pariškom salonu automobila 1953. dokazao kao vrlo tražen model. Unapred je prodata kompletna godišnja proizvodnja. Kako je to moguće?

Svet inženjera je neki sasvim drugi svet. Oni se bave tehnikom, a ne dizajnom. A dizajneri su dugo vremena bili u zapećku (tek je Peugeot pre nekoliko godina opet Citroenu dozvolio da konstruiše automobile avangardnog dizajna – i naravno uspeh nije izostao). Zapravo za Citroen, je Peugeot bio nešto najgore što je ovu marko moglo da zadesi. Nije mnogo drugačije ni sa gore pomenutim Audijem i Alfa Romeom.

Kada bi automobile kupovali, i birali pravi zaljubljenici, onda bi se pred bankrotom našli VW, FIAT i Peugeot, a ne obratno (Audi, Citroen, SAAB).

Nakon genijelnog DS-a došli su moderniji CX, i manji, i pristupačniji širim narodnim masama GS. Bili su to ubedljivo najudobniji automobili u svojim klasama, ali nisu postigli značajniji uspeh na veoma važnim tržištima kakva su u to vreme (ali i danas) bilo Nemačko i Englesko. Jedan od razloga jesu bili motori, nedovoljno snažni, nedovoljno kvalitetni i dugovečni. Ostavimo po strani, opredeljenost i vernost nemačkog naroda u sopstvene proizvode – koji uvek kupuju svoje, pa makar to bilo i najgore u tom trenutku. Nemačka auto industrija ni tada, ni danas nije bila lider u auto industriji, kada su u pitanju tehnološka rešenja (nekad su zaostajali za Francuskom, danas za Japanom).

foto-najboljiauto-com

Citroen C3 pred vama, nema ništa revolucionarno, genijalno, ali ima najbolji dizel motor od 1.4 litara koji se novcem može kupiti danas. Dakle ovaj Citroen za razliku od mnogih Citroena u istoriji ima odličan motor.

Citroen C3 vozi se sa uživanjem

Ovaj automobil namenjen je, pre svega, mladim porodicama i onima kojima putnici na zadnjem sedištu nisu prioritet. Aktuelni C3 se proizvodi već dugo, tako da su inženjeri dobar automobil doveli do savršenstva kada je u pitanju osećaj za volanom. Precizan menjač je idealno usklađen sa mogućnostima motora, a dovoljno brz i precizan servo upravljač i mekoća komandi su prosto savršeni. Drugim rečima, što više vozite ovaj automobil, više uživate, a meni je posebno zadovoljstvo predstavljala činjenica da kazaljka za nivo goriva u rezervoaru dugo miruje, čak i kada vozite veoma brzo. Sve podseća na Peugeot 206 i 207, ali je kod Citroena sve to bolje (C3 se ne bazira na novoj platformi 208-ice – još jedan dokaz „maćehinskog“ odnosa prema Citroenu).

Udobno, sigurno ogibljenje je priča za sebe – prosto je neverovatno da automobil sa međuosovinskim rastojanjem od 2 cm ostaje tako dugo miran kada ga vozite našim autoputevima, koji imaju više zakrpa nego vaša baba bora.

Ipak, dopadljiv dizajn je ono što mladi kupci najviše cene. Peugeot sa modelom 206+ cilja upravo na ove vozače. Kupci u Evropi često biraju automobil “očima”, pa je plasman ovog modela na evropskom tržištu još nekoliko godina zagarantovan. Testirani paket Urbane serijski sadržava klima uređaj, ABS, dva vazdušna jastuka i, na moje veliko iznenađenje, prilično ubedljiv audio sistem sa snažnim zvučnicima (doduše, prosečnog kvaliteta zvuka), kojima obično nije mesto u ovoj cenovnoj kategoriji.

c3-foto-todorovic

C3 1.4 HDI star dve godine košta manje od 8.000€

Kod kupovine polovnog automobila morate na sve obratiti pažnju. Čak i ukoliko pronađete očuvan i redovno servisiran C3 sa manje od 100.000 km, budite spremni na neke kvarove, koji su kod njega česti.

Problemi i popravke na Citroenu C3

Buka iz prednjeg vešanja na neravnim površinama. Uzrok – Gornje šolelje amortuzera prednjeg nosača vešanja. Popravka – Staviti nove gore šolje .

Svetli kontrolna lampica ABS-a. Uzrok-  nazubljeni senzor Prsten na rukavcu broja obrtaja točka i ABS zaprlan korozijom i prljavštinom. Popravka – Proverite kodove grešaka i obrišite ako je potrebno. Temeljno očistite senzor broja obrtaja točka ABS-a.

Podrhtavanje kvačila pri pritiskanju  potesna ploča spojnice pri kretanju na 2000 / min. UZROK – Neispravna potisna ploča spojnice. Popravka – Zamenite potisni ploču spojnice.

Neispravan rad na praznom hodu, oklevanje / prekid rada. UZROK – Netačni priključci davaoca položaja radilice  zamajca  (CKP). Popravka – Proverite kod datuma proizvodnje na davaču položaja radilice (CKP). Ako je kod datuma 3156 ili veći, davač CKP je ispravan. Zamenite ako je potrebno.

Sa kočnicama proizvođača TRV PROBLEM – Gubitak efikasnosti kočenja, neravnomerno kočenje, ubrzano trošenje diskova. UZROK – Loša kvaliteta obloge prednjih kočnica. Popravka – Ugradnja modifikovanih obloga prednjih kočnica.

SVI MODELI S ELEKTRIČNIM SERVO UREĐAJEM (EPS) OD 04.12.2007. PROBLEM – Težak električni servo upravljač (EPS). Uzrok – Neispravan davač momenta električnog servo upravljača (EPS), slaba veza između kontrolnog modula električnog servo upravljača (EPS) i višepozicioni  sklopa. Popravka –Višipozicioni sklopi moraju biti ispravno postavljeni. Ako su multipriključci ispravno postavljeni, zamenite letvu električnog servo upravljača (EPS).

SVI MODELI OD 04.12.2006. PROBLEM – Svetli kontrolna lampica temperature rashladne tečnosti motora . UZROK – napuknuto kućište senzora temperature rashladne tečnosti (ECT), ugrađen neispravan senzor temperature rashladne tečnosti (ECT). Popravka – Pristupite memoriji problema ECM i obrišite kodove grešaka. Proverite stanje senzora temperature rashladne tečnosti (ECT).

Zamenite ako je potrebno. Proverite da li je ispravan tip senzora temperature rashladne tečnosti (ECT). Zamenite ako je potrebno.ispitati tačku mržnjenja

Kod svih motora – Zupčasti kaiš daje nepravilan zvuk. UZROK -Curenje vode u poklopce zupčastog kaiša koja uzrokuje koroziju. Popravka – Zamenite zupčasti kaiš zajedno sa remenicom zatezača.

BENZINCI 1.4 8V PROBLEM – Neispravan rad na praznom hodu, gubitak snage, nepravilno paljenje, motor radi na 3 cilindra. UZROK – Curenje vode u električnu instalaciju od brizgaljki iz mlaznica za pranje vetrobranskog stakla. Popravka – Pristupiti memoriji problema ECM i obrisati kodove grešaka. Instalirajte modifikovane brizgaljke za pranje vetrobranskog stakla.

SVI MODELI OSIM MOTORA 8HI (DV4TED4) PROBLEM – Gubitak pogona, nije moguće birati stepene prenosa. UZROK – Slomljen zavrtanj za fiksiranje nosača birača  brzina. Popravka – Stavite tanak sloj masti na novi fiksirajući zavrtanj birača brzina. Postavite novi fiksirajući zavrtanj na nosač selektora brzina.

SVI dizelaši PROBLEM – Problem sa akumulatorom. UZROK – Curenje vode u kutiju sa osiguračima /relejima. Električne instalacije taru se o karoseriju. Popravka – Staviti vodootporni poklopac na kutiju sa osiguračima/ relejima i spužvastu zaštitu između električnih instalacija i karoserije.

Kontrolna lampica temperature rashladne tečnosti motora svetli, ali merač temperature motora očitava normalno stanje. Uključenje klima-uređaja utiče na rad kontrolne lampice temperature rashladnog sredstva motora. UZROK – Neispravni releji motora ventilatora rashladnog sistema motora (3). POPRAVKA – Zamenite sva tri releja.

Dizelaš 1.4 HDi PROBLEM – Neće motor da startuje. Kod greške snimljen u memoriji problema računara motora (ECM) P1197. UZROK – Nepovratni ventil goriva blokiran u otvorenom položaju. Ulazak vazduha u zaptivku povratne cevi brizgaljke goriva. Popravka – Stavite novi nepovratni ventil goriva. Proverite dizne goriva zbog mogućih problema. Zamenite zaptivke povratne cevi brizgaljki goriva ako je potrebno.

Zvuk lupanja metala iz prednje desne strane vozila pri paljenju ili zaustavljanju vozila ili kod pokretanja. UZROK – Cev klima-uređaja (AC) udara u karoseriju. Popravka – Stavite umetak između cevi klima uređaja i karoserije.

Kvalitet plastike je zaista dobar. Finalna obrada je vrlo dobra. Ergonomija zadovljava i one krupnije.

kokpit-c3

Dovoljno je brz

C3 do brzine od 100 km/h stigne za 13,5 sekundi, a ukoliko tvrdoglavo držite nogu na gasu, može da pojuri realnih 165 km/h, pri čemu ostaje dovoljno miran i bezbedan za dugotrajnu vožnju ovom brzinom. U odnosu na Peugeot 207, a posebno na C3 prve generacije, napredak je primetan, a razlika nije samo u temeljnijem ogibljenju, koje pruža više komfora, već i kada je zvučna izolacija u pitanju. Ako godišnje prelazite više od 40.000 km, preporučujem vam 1.4 HDI verziju, jer je gorivo preskupo, a osim toga ćete ga kasnije mnogo lakše prodati, jer svi obožavaju automobile koji troše u proseku 5,0 litara goriva. Svakako, pod uslovom da ga ne vozite samo po gradu, zbog problema sa DPF filterom i regeneracijom.

Kineski investitori su prošle godine kupili dobar deo deonica Peugeota, odnosno PSA grupacije. Treba verovati da će Kinezi u narednim godinama preuzeti kompletno ove brendove i samim tim u njih uložiti veliku kapital, i tako ih vratiti tamo gde su nekad bili, kao što je to danas slučaj sa markom automobila Volvo. Možda Citroën dobije još više slobode i konačno, posle nekoliko decenija, bude opet iznad Peugeota, tamo gde mu je i mesto, naravno – pod uslovom da tržištu ponudi automobile sa revolucionarnom tehnologijom. Za sada, to nije čak ni u naznakama.

Šta ona kaže:

Citroën C3 je relativno mali automobil sa kojim se može i na veoma dugačka putovanja bez velikog zamora. Dizajn i danas zaslužuje najbolje ocene, a jednako je lep i enterijer. Motor je tih i jako štedljiv, a zvučna izolacija odlična. Ima udobnija sedišta od skupljeg Peugeota 208, ali ona su tek prosečna i korpulentnije osobe će se u njih teško smestiti, dok će oni “kompaktnijih” dimenzija biti sasvim zadovoljni. Zato sedišta odlično drže telo u krivinama, koje ovaj atraktivni “francuz” uspešno ostavlja za sobom. Bilo bi dobro da na zadnjem sedištu ima malo više prostora, a još bi bolje bilo da je serijska oprema bogatija. Raduje niska cena održavanja i umerene cene rezervnih delova. Ko voli i ume da ceni francuske automobile, biće prosto oduševljen. C3 nudi više komfora za manje para u šik odelu i teško mu je odoleti.

Kome je namenjen ovaj automobil?

Ako vozite C4, a vaše finansije ne dosežu do ovog novog modela, nećete biti frustrirani ako odaberete C3. On je zaista “C4 u malom”. Sve što je odlično na Citroënu C4, odlično je i na ovom manjem modelu. Ako imate stari C3, prelazak na aktuelni model će za vas predstavljati jedno veliko i lepo iznenađenje, jer je bar za dve klase bolji od modela kojeg je naslediio. Aktuelni C3 nema ni jednu lošu osobinu starog C3. I budite oprezni, ovaj auto se prosto uvlači pod kožu! Zarazan je, ne želite da se odvojite od njega. On nije najbolji u klasi, ali jeste najudobniji i nudi najopušteniju vožnju. Ako je to ono što vam je potrebno, onda je pravi automoil za vas.

Ogibljenje je toliko dobro izbalansirano da bi kompletna konkurencija trebalo da ga prekopira. Kako su u Srbiji su putevi skandalozno loši, najgori na Balkanu (ne računajući Albaniju), ova prednost Citroëna C3 u odnosu na konkurenciju je u ovom smislu veoma izražena. Ako živite u Srbiji, cenićete još više prednosti francuskog automobila, koji će vam omogućiti privid da su nam putevi daleko bolji nego što jesu, jer mirnoća upijanja neravnina na putu jeste ono u čemu je Citroën najbolji. Jesu Clio IV i Peugeot 208 moderniji, ali su i skuplji, a našim kupcima je svaki evro bitan. Ako ipak želite nov, a ne polovan C3, možete ga kupiti za 12.490 €, koliko košta verzija sa novim 1.6 e-HDI motorom od 75 KS. Krajem godine stiže u potpunosti nov C3 na naše tržište, ali cene za sada nisu poznate.

palac-goreDobar kvalitet izrade i zadovoljavajući nivo finalne obrade. Kvalitetna limarija, dobra antikorozivna zaštita. Avangardan, moderan i dopadljiv dizajn koji će još dugi niz godina biti atraktivan. Dobra međuubrzanja. Stabilan i okretan automobil, odličan za početnike, ali i vozače koji uživaju u dinamičnoj vožnji. Izuzetno štedljiv i elastičan 1.4 HDI agregat od 68 KS, temeljna izolacija od buke, veoma udobno i dobro usklađeno oslanjanje. Precizan menjač, brz i dovoljno progresivan servo upravljač, dobra dinamika vožnje. Efikasan rad klima uređaja, jako dobri farovi sa širokim i dubokim snopom, mekane komande, mali prečnik okretanja, dovoljno dobra vidljivost, umerene cene održavanja. Ogromna autonomija vožnje od skoro 1000 km, veliki rezervoar (od 47 litara) za ovu klasu vozila. Košta manje od nemačke konkurencije.

palac-dole (1)Samo četiri zvezdice na EuroNCAP kreš testu mnogo kvari inače veoma pozitivan utisak o ovom automobilu. Bezbedniji je od Dacije Sandero, ali je i mnogo bezbedniji od Lade Kaline, koja košta gotovo 10.000€ (nova). Aktivna bezbednost ispod proseka klase. Osnovni paket opreme sadržao je samo četiri vazdušna jastuka. Ubrzanje i maksimalna brzina slabiji od proseka klase. Problem sa DPF filterom je kod ovog modela veoma čest ako se vozi uglavnom po gradu (i tad je moguće obaviti regeneraciju DPF filtera, ali tek sa zagrejanim motorom i na većem broju obrtaja). Cenu drži slabije od nemačke i japanske konkurencije.

Cena za 2014. godište 7.500 – 8.000 €

citroen-c3-a-t

DIMENZIJE

Dužina 3.940 mm
Širina 1.730 mm
Visina 1.520 mm
Međuosovinski razmak 2.470 mm
Prtljažnik 300/1.120 l
Masa od 1013 kg

MOTOR

Zapremina 1.3800 ccm
Snaga 68 KS pri 4.000 o./min.
Obrtni momenat 170 Nm pri 2.000 o./min

PERFORMANSE

Ubrzanje od 0 do 100 km/h 13,5 s
Maksimalna brzina 163 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje) 4,0 litra
Potrošnja na testu 5,1 litara
EuroNCAP kreš test 4 zvezdica

Pogledajte odgovore na vaša pitanja u rubrici Pitajte Aleksandra Todorovića

OCENE (od 1 do 5)

Dizajn 4,0
Bezbednost 3,0
Motor i menjač 4,0
Performanse 3,0
Potrošnja 5,0
Cena polovnog 4,5
Udobnost 5
Ponašanje na putu 4,0
Kvalitet i pouzdanost 3,5
Ponuda prostora 4,0
Prosečna ocena 4,0

najbolji-_auto_logo_670-1

Opšti utisak 4,0
Paleta motora 3,0
Mogućnost dalje prodaje 4,0
Volvo