Todorović savetuje kako voziti po kiši

Usporite! Jako mnogo udesa sa smrtnim ishodom dogodi se po kiši. Shvatite da kiša ne znači samo mokar kolovoz, već i mnogo slabiju vidljivost i ono što je najvažnije znatno duži zaustavni put. Maksimalna koncetracija nije dovoljna da bezbedno stignete na odredište. Pročitajte zato najbolje savete za vožnju po kiši od urednika koji je prevalio preko 2 miliona kilometara, uložite vaših pet minuta u znanje koje život znači. Piše: Urednik Aleksandar Todorović www.testoviautomobila.rs i najboljiauto.com.

 

Kupovina automobila procedura – Preko A.Todorovića!

Pitajte Aleksandra Todorovića

Poređenje automobila: kako utvrditi mane?

RAČUN: 105000000250737463
AIK Banka Aleksandar Todorović

Aleksandar Todorović: O meni

Poređenje automobila

10 trikova za bezbednu kupovinu polovnjaka

Najbezbedniji polovni automobili: Najboljiauto.com

I.Jevtić: Hvala vam g.Todoroviću za odličan auto!

Bojan Tokić: Todorović mi je našao odličan auto!

Tražim najbolji polovni auto za vas!

Euro 6 automobili: Koji odabrati?

 

Svake jeseni gotovo isto: jutarnje vesti kreću sa raznoraznim udesima, izletanjima sa puta, a sve to jer se vozači ne prilagode dovoljno brzo. Zašto se to događa?

 

Svaki vozač je priča za sebe, sa svojim (ne)iskustvom, i osećajem za prilagođavanje uslovima puta. Vožnja leti je sasvim drugačije iskustvo. Kolovozi su uglavnom suvi, prianjanje guma je maksimalno, stabilnost takođe. Vozi se brzo, pa ćesto i u velikim gužvama, i vozač se navikne na takve uslove puta. Svi pomisle da dobro poznaju svoj auto, i da su odlični vozači. Navedeno je najbolji put ka udesu. Jer su jako retki vozači koji dobro osećaju svoj automobil (prianjanje pneumatika na asfalt, početno beženja automobila u krivinama), i kod prosečnih vozača ne pomaže puno ni loše iskustvo koje su imali (izletanja sa puta na mokrom kolovozu, udesi) jer oni uglavnom nisu ni svesni zašto su izgubili kontrolu nad automobilom. Većina vas misli lagana vožnja je ono što je dovoljno da bezbedno stignem, ali takav pasivni način vožnje nije dovoljan da ostanete čitavi – bez udesa.

 

 

 

U  cilju da spasim što je moguće veći broj života navodim 5 najboljih saveta za vožnju po kiši:

 

1) Naučite da kočite motorom!

 

Auto škole ne osposobljavaju ni minimalno vozače početnike za bezbednu vožnju. Ako nemate u kući iskusnog i odličnog vozača (mislim na vozača koji je potpuno i maksimalno ovladao tehnikama vožnje u svim vremenskim uslovima) vaša šansa da postanete dobar vozač je minimalna. Bez vežbe, obuke, znanja i upornosti od vas nikada neće biti ni prosečan, a kamoli dobar vozač. Zašto? Zato što vas niko nije naučio kako da kočite motorom! Zato što ste vozili 40 časova ili nešto više od toga brzinom od 40 km/h, brzinom na kojoj ne možete osetite zakone fizike niti limite automobile, guma, kočnica. Ako ne znate gde su limiti, ne znate da vozite!

 

Gde i kako da kočite motorom? Posebno kad je put vlažan, pod kišom, snegom, izbegavajte maksimalno kočenje papučicom kočnice (a ako ipak to morate pritiskajte je nežno i dozirano).Vozači nekada nisu imali ABS, ESP i vrhunske pneumatike. Vozili su loša, nestabilna kola sa nesigurnim Tigar gumama (danas su malo bolje – pomeniti Tigar pneumatici). Ali je svaki prosečni vozač sedamdesetih godina znao da koči motorom! Najvažnije je pravilo: na nizbrdici vozite u onoj brzini u kojoj ste kad na istoj deonici puta vozite uzbrdo! Dakle ako je to treći stepen prenosa, onda ubacite ručicu menjača u treću brzinu! Itekako je važno da brzinu prilagodite uslovima puta – bez velike brzine i bez naglih kočenja. Kad na nizbrdici u trećoj brzini pustite gas – osetićete da motor usporava automobil (takozvano kočenje motorom). Po potrebi možete nežno, blago dozirano kočiti i kočnicama – izbegavajte naglo pritiskanje papučice – jer možete lako izgubiti kontrolu nad vozilom i sleteti sa puta. Zašto se ovo dešava?  Zato što se na putu često nalazi smeša prljavštine – masnoće sa vodom, a tako nešto ne želite da se nađe pod vašim gumama –  jer je tada trakcija mnogo mala.

 

 

2) Naučite da držite rastojanje!

 

Morate shvatiti da je dužina zaustavnog puta na kiši za više za tri puta veća nego na suvom putu u pojedinim situacijama. To je ogromna razlika. Zato zaista morate napraviti pristojno rastojanje od vozila ispred vas. Imajte u vidu, da će vozač ispred vas često kasno kočiti, pa morate imati nove i dobre gume, i naravno maksimalnu koncentraciju. Vožnja po kiši zahteva da pažljivo okrećete volan i polako pritiskate kvačilo,, kočnicu i gas jer postoji više mogućnosti da napravite grešku i dođete u opasnu situaciju. Proverite da li su vam ispravni farovi, da li vam rade farovi za maglu, zadnja svetla i žmigavci. Vozite najmanje za tri dužine automobila iza vozila ispred vas. Ako primetite zastoj, udes krenite odmah da kočite – lagano i bez panika i uključite sva četiri migavca – kako bi ste obavestili vozače iza vas da bi na vreme i oni krenuli sa usporavanjem (cilj vam je da niko ne udari u vas!). Akvaplaning je ono što vas sigurno čeka – zato usporite!

 

 

3) Bez naglih pokreta volanom!

 

Možda volite krivine, brzu vožnju i nagla kočenja? Zaboravite na tu vrstu “igre” jer vožnja na pokrom putu je vrlo opasna. Najgore je što ne znate šta je ispod vaših guma. Pomislite da je to velika količina vode, ali često to nije tako – već imate ispod pneumatika masnu smeđu vode i ulja, koja vam smanjuje trakciju nekoliko puta. Jako je opasno kad jedan od pogonskih točkova samo na kratko naleti na takvu prljavu površinu – ako u tom trenutku naglo dodate gas – izletećete sa puta kao da vas je neko gurnuo! U istoj toj situaciji ne opasno naglo pritisnuti pedalu kočnice – jer će vam se desiti isto. Vozite bez straha – ali oprezno i lagano, bez naglih pokreta. Put je često i neravan, pa nije ista količina vode u krivini ispod levog i desnog točka a ako vi naglo okrenete volan i dodate gas možete lako izgubiti kontrolu nad automobilom i izgubiti vaš vredan život. Ono što možete raditi na suvom putu ne možete kada pada kiša, i kada je kolovoz mokar. Odaberite neki veliki prazni parking – brisani prostor, i probajte prvo sa manjom, potom i sa većom brzinom da naglo skrećete i kočite po mokrom – u jednom trenutku izgubućete naglo kontrolu. Neka vam to bude dobar osećaj, i dobar put da smirite vaše strasti, i shvatite da ovaj tekst nije pisan zato što ja nemam ništa mudrije da radim! Ja sam kao vozač početnik sve ovo navedeno jako teško usvajao – prihvatao – misleći da solidno vozim po suvom, da po mokrom putu ne može biti mnogo teže. Nisu vredele ni opomene mog iskusnog oca, niti rođaka, sve dok sam u krivini nisam izgubio kontrolu – ali srećom po mene kontrom volana sam vratio auto (ponekad teorija dobro dođe iako je niste nikada primenili u praksi) i ostao na putu. A koliko je njih završilo pored puta sa slupanim kolima i glavom?

 

 

 

4) Bez zimskih guma sve dok vas zakon ne natera!

 

U Srbiji je mnogo toga nakaradno. Vozači prihvataju da budu manje bezbedni, ne misle dovoljno o svojoj porodici, deci. U Beogradu je toliko loša situacija da preko leta oko dve trećine automobila ima montirane zimske gume. Neznanje dovodi do udesa, smrti i invaliditeta koje ovu državu koštaju mnogo. Jedni te isti nedovoljno stručni ljudi sede u MUP-u, i agenciji za bezbednost saobraćaja (dobro je što pomenuti gospodin povremeno čita moje tekstova – pa za zakašnjenjem od oko 5 godina nešto i primeni) i nimalo na obraćaju pažnju na ovu pojavu. Iako je opasno leti voziti sa zimskim gumama (zaustavni put sa zimskim pneumaticima je duži za preko 30%), jendako je opasno voziti sa takvim gumama po kiši. Na svakoj zimskoj gumi imate oznaku pahuljice! Zar ne, to ste morali da primetite? Ljudi misle da su zimske gume dobre i na kiši i tu mnogo greše! Letnja guma je uvek mnogo bolja, i u svim situacijama sve dok na kolovozu nije sneg i led. Letnja guma nudi mnogo više stabilnosti u krivini, a ne samo kraći zaustavni put prilikom kočenja! Letnja guma je i mnogo tiša, manje se troši i pruža bolji osećaj upravljivosti. Letnja guma smanjuje potrošnju, produžava vek diskovima i pločicama (manje morate da kočite). Zimska guma je samo za zimu i to kada ima snage na putevima! Pošto su naše zime veoma blage, bez snega, sa temperaturama iznad nule, bezbednije je i zimi voziti sa letnjim gumama. Naš zakonodavac je u klinču sa naukom, fizikom i zdravom logikom, ali ja nisam krivac za tako nešto. Naravno preko zime, u gepeku uvek držite i lance za sneg! Jer kad naglo zaveje ne vrede vam nikakve gume, pa ni one zimske, lanci su zakon! Imajte to u vidu!

 

 

5) Nemojte voziti presporo – ne kočite druge!

 

Nisam vas savetovao da vozite brzo, prebrzo, da se trkate, i dajete gas kad vas neko pretiče (bolestan sport u Srba).Jako je opasno ako ste prespori na putu, pa vas neprestano oblilaze drugi vozači. Dovoljno je da samo jedan vozač napravi grešku prilikom preticanja (a to je najzahtevniji i najopasniji manevar u vožnji) i da vi budete učesnik udes koji može naravno imati i smrtni ishod. Ako je kiša veoma jaka, mudri vozači stanu, parkiraju na prvom bezbednom mestu – bez obzira koliko su oni iskusni i dobri vozači. I ja vam to od srca savetujem da i vi činite. Idioti nastavljaju da voze po jakoj kiši brže nego kada je suvo – vi ne morate kopirati njih, zar ne?

 

Kako da znate koja je to prespora vožnja? Pa to nije nimalo lako utvrditi. Ali računajte da ako 90% vozača vozi brže od vas, vi ste spori – ometate saobraćaj – što je najopasnije sebe dovodite u opasnost. Ako vas šleperi stižu vi ste spori. Vozač kamiona imaju tačno određeno veme dok kad moraju da stigne. Kamioni jesu opasni, ali su nužno zlo, i najgore što može da vam se desi je da vas obilazi kamion po kiši. Em može da se zanese, pa da vas prikolica udari, em može na vas da baci ogromnu količnu vode i da vaš auto izgubi kontrolu. Ako vas kamion stigne, ne umete ili ne smete brže da vozite, na prvom mestu gde možete bezbedno da stanete učinite to i propustite kamion koji uvek žuri! Ne vozite noću kada pada kiša, to je komplikovan i opasna situacija za vožnju. Ako niste dovoljno sigurni za volanom, ako nemate dovoljno iskustva, niti nove kvalitetne letnje gume, dobar auto, nemojte rizikovati i voziti po kiši. Poštedite i sebe i druge ovog opasnog iskustva! Hvala što me čitate! 

 

 

 

 

Bojan Tokić: Todorović mi je našao odličan auto!

F.Stojković: Preporučujem Todorovića!

RAČUN: 105000000250737463
AIK Banka Aleksandar Todorović

Dušan Sremčević: Aleksandar Todorović je profesionalac!

I.Jevtić: Hvala vam g.Todoroviću za odličan auto!

Jorgačević: G.Todoroviću odličan je Picasso koji ste mi našli!

Dušan Sremčević: Aleksandar Todorović je profesionalac!

Deca su ono najdivnije!

Nalazim automobile po vašoj želji

Iskustva: FIAT Croma

Da li da kupim C – Max ili Senic?

Najbolji auto je onaj koji kupac želi!

 

Volvo