G.Todoroviću koji je najbolji auto za 7000 evra?

Pitanje: Poštovani g. Todoroviću, Voleo bih da čujem Vaše cenjeno mišljenje ali isto tako bih Vas molio da u odgovoru iznesete samo činjenice. U narednom periodu bih želeo da kupim auto, a na raspolaganju imam maksimalno 7000 evra. Kao i svi gradjani Srbije nemam velika primanja i zato hoću da moj potencijani automobil malo troši ima živahan i pouzdan agregat, a pri tome održavanje istog nije skupo. Isto tako važno mi je da i cena registracije i redovnog servisa bude prihvatljiva. Moj favorit je Fiat Grande Punto 1.3 MJ sa 90 KS i 6 brzina sa petoro vrata 2006-2007 godište, Dinamic paket opreme poseduje dosta opreme recimo da ima sve sem tempomata dig. Klime i aluminijumskih felni. Prelazim oko 15 000 km godišnje recimo da je 90% predjenih kilometara po gradu, a 10% van grada (jednom godišnje putujem na more i planinu). U upitniku sam Vam stavio alternativne modele koji se mogu kupiti za približno toliko novca, a od novih modela za toliko novca je jedino moguce kupiti Daciu Sandero. Ako možete uporedite karakteristike i cene održavanja modela koje sam Vam stavio u favorite. Milan Stojanović.

Odgovara Aleksandar Todorović: Gospodine Stojanoviću, pre poređenjenja modela, morati znati da su Citroen C4, Ford Focus, VW Golf IV i Astra primetno veći automobili od Grande Punta, Seata Ibize ili Škode Fabia. Navedeni modeli pripadaju “golf” klasi, odnosno C segmentu, a Grande Punto, španski i češki automobili se bore za kupce u B segmentu. Dakle, komfor, ponuda prostora, zvučna izolacija je na strani VW Golfa IV, Astre H i Ford Focusa, kao uostalom i kvalitet izrade, rejting na osnovu nemačkog ADAC-a i TUV, koji svake godine objavljuje koji su se modeli koliko kvarili. Svakako, ta statistika je verovatno blagonaklona ka nemačkim automobilima, tako da je treba uzimati sa blagom rezervom, jer Fiatovi automobili se ipak ne kvare toliko često koliko nemački auto moto savez tvrdi. Moguće je i da Fiatovi servisu u Nemačkoj nisu na nivou zadatka, a moguće je i da vlasnici Fiatovih automobila u Nemačkoj ne održavaju kola onako kako bi i trebali. Dakle, koliko god statistika bila ponekad crno bela, uvek možemo istaći neko “ali”.

Grande Punto Foto ALeksandar TodorovicIako prodajem polovne automobile, više je nego jasno, da je kupovina novog vozila dugoročno gledano isplativija investicija, jer dobijate i garanciju, u slučaju Sandera od tri godine, i na kraju krajeva imate nov automobil, solidnog kvaliteta, i dobrog komfora.

Prednost polovnjaka je kada poželite da ga prodate za recimo godinu dana, jer za taj period nije izgubio skoro 20% od vrednosti, kao što je slučaj sa novim automobilom, već tri puta manje. Drugim rečima, ako želite da menjate često automobil, onda je kupovina polovnog vozila jednako razumna kupovina.

Pošto se želeleli ezgaktne podatke, preneću vam jako precizne proračune Auto Motor und Sporta, koliko vas zapravo svaki od navedenih modela košta godišnje za održavanje, a u toj cifri je pored cene servisa, i potrošnog materijala uračunata čak i potrošnja pneumatika, i svih fluida u vozilu.

Za Grande Punto 1.3 MJT, svaki kilometar vas košta 19 centi (0,19€), Fabia 1.4 TDI 17 centi, Ibiza 17,6 centi. Proračun je dat za prosečnu godišnju kilometražu od 15,000 km. Astra H 1.3 CDTI vas košta 20,64 centa po kilometru, VW Golf IV 1.9 TDI 21,60 centi, Peugeot 307 2.0 HDI vas košta 19,84 centi, a jako slično C4 i Focus, koji vam uzimaju 21 cent po svakom pređenom kilometru.

Cenu održavanja možete znatno smanjiti ako automobil održavate u nekom servisu koji nije ovlašćen, ako kupujete neke jeftinije pneumatike, ili ulje, i ako koristite vozilo na propisani način. Ne postoji na svetu ni jedan moderni, turbo dizel, common-rail motor koji nije skup za održanje. Osim toga, moderni dizel motori su jako osetljivi na loš kvalitet goriva, evro dizel na našim pumpama ih “ubija”, jer ima četiri puta više sumpora od normi u EU. Neke kompanije dodaju aditive u svoje gorivo, pa donekle ublažavaju sve navedeno. Kvalitet goriva u Evropi je jako različit od zemlje do zemlje, pa je tako na primer gorivo u Grčkoj lošijeg kvaliteta od onog koji se sipa u Nemačkoj, čak i kada se radi o identičnim kompanijama. Drugim rečima, ako želite motor koji nije skup za održavanje, odaberite benzinski agregat. Samo održavanje benzinskog motora je za nijansu jeftinije nego održavanje common-rail motora, ali je remont benzinskog agregata jeftiniji, nemate problema sa turbo punjačima, plivajućim zamajcima, zapušavanjem dizni. Cena benzina i evro dizela su gotovo identične, pa i o tome vodite računa.

Dugovečnost motora zavisi od mnogo faktora. U proseku, motori se konstruišu da izdrže nekih 250,000 kilometara. Ukoliko se motor ne održava redovno, ukoliko se forsira dok je hladan, navedena cifra je onda samo u domenu teorije. Turbo dizel koji teško pali je definitivno dotrajao, i odmah odustanite od kupovine, bez obzira šta piše u “servisnoj knjižici”. Uvek provozajte automobil pre kupovine, ukoliko to nije moguće, ne kupujte, jer vas to može skupo koštati. Mnogo je važno da li je auto kupljen od firme ili od fizičkog lica. Svakako da je bolje kupiti auto koji se vodio na fizičko lice, to možete proveriti kod bilo kog dilera. Vozila koje sa kupljena od velikih firmi, jesu održavana, ali su po pravilu prešla mnogo više kilometara, i što ja najgore, imala su mnogo vozača. Mnogo je bolje kupiti auto od prvog, ili bar drugog vlasnika.

sandero-euro-ncapDacia proizvodi automobile koji nisu bezbedni, i koji jako loše prolaze na Euro NCAP kreš testu (klikni). 

Željeni Fiat Grande Punto vam mogu uporediti sa Škodom Fabijom, ili Seat Ibizom, ali nikako sa modelima kao što su Citroen C4, Golf IV, ili Ford Focus, koji nude neuporedivo više, ali su i primetno skuplji. Fiato Multijet motor sa četiri cilindra, je daleko uglađeniji, tiši i elastičniji od bučnog VW-ovog TDI motora sa samo tri klipa, odnosno tri cilindra. Nemački motor ima jako neprijatne vibracije, vrlo je trom i neubedljiv u nižim obrtajima motora, i veoma teško dogura do 250,000 km bez problema, što nije slučaj sa daleko kvalitetnijim italijanskim motorom, koji je Fiat prodao Opelu, koji ga je “prekrstio” u 1.3 CDTI, i ugradio ga u Corsu, Agilu, i Astru H. Škoda je kvalitetnija od Grande Punta i Ibize, i to je vidljivo po izabranim materijalima, ali i po finalnoj obradi. Statistika je takođe na strani Škode, čak engleski auto moto savez tvrdi da je Fabija najpouzdaniji model u svojoj klasi. Bolje kočnice imaju Fabija i Ibiza od Grande Punta, a italijanski automobil ima i nešto tvrđe ogibljenje, neprecizniji menjač, i lošiju zvučnu izolaciju. Fabija od ova tri automobila najbolje drži cenu, i najlakše pronalazi put do kupaca. Na žalost, ako želite Fabiju, moja preporuka vam je samo verzija 1.9 TDI, a to isto važi i za Ibizu. Svakako i 1.9 SDI verzija, bez turbo punjača je solidan izbor, ukoliko vam performanse nisu najvažnija stvar u životu. Na žalost, niste mi naveli koji automobil trenutno vozite, pa nisam u prilici da vam uporedim željene automobile sa modelom koji trenutno vozite.

2008 YARIS crveniUkoliko poslušate moj savet, i odlučite da kupite automobil sa benzinskim motorom, svakako prednost dajte Fabiji 1.4 16V sa 75 KS, odnosno Ibizi sa istim motorom. Kod nas Grande Punto ima veoma dobar rejting, kao nigde u Evropi, popularniji je nego što to objektivno zaslužuje, a razlog za tako nešto je njegov originalni dizajn, povoljna cena, ali i lagani servo upravljač sa City modom, koji obožavaju žene. Dakle, ako kupujete Grande Punto, obavezno potražite verziju sa Multijet motorom. Fiat možda nema pouzdanu elektroniku i mehaniku, ali zato ima kvalitetno pocinkovani lim, tako da o koroziji nećete morati da razmišljate. Ne oslanjajte se na mišljenja priučenih majstora (oni vam obično savetuje da kupite onaj model, za koji oni imaju delove, i potrebni alat, dijagnostiku).

Ukoliko želite pouzdan, kvalitetan automobil, onda birajte između Nissan Micre, Toyote Yaris i Honde Jazz, modela, koji su blago rečeno, daleko kvalitetniji od evropske konkurencije. Osim toga, to priznaje cela Evropa, od specijalizovanih revija do auto moto saveza, koji beleže sve kvarove vozila na putevima širom starog kontinenta.

Pošaljite vaše pitanje, napišite između kojih se automobila dvoumite, uplatite mi 499, 999 ili 1.499 dinara i možete brzo očekivati detaljan odgovor. 

Postavi pitanje!

Koji polovan auto kupiti: Megane II 1.9 dCi, 307 2.0 HDI ili Golf IV 1.9 TDI?

Polovni automobili: G.Todoroviću uporedite mi Accord 2.0 i Octaviju II 1.9 TDI

Kupujem polovan automobil: šta da kupim Peugeot 406 ili Lybru?

Volvo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.