Kako Euro NCAP daje ocene u svojim kreš testovima?

Pitanje: Poštovani gospodine Todoroviću, čitajući Vase testove i odgovore, kao i tekstove Vaših kolega, počeo sam da obraćam još više pažnju na bezbednost automobila nego što sam to činio pre. A možda je samo genetika u pitanju, jer je i moj otac očigledno puno o tome vodio računa, s’obzirom da je vozio dva Volvoa 🙂 Takodje, pored bezbednosti vozača i suvozača, vrlo obraćam pažnju i na bezbednost dece na zadnjem sedištu.

Kako Euro NACP testovi svoje rezultate iskazuju u ciframa (procentima) i bojama, naisao sam na neke rezultate, pa bih zeleo molim Vas da cujem i Vase misljenje.

Evo o kojim se automobilima konkretno radi:

Test za najnoviju Hondu CRV pokazuje da ima 5 zvezdica i cak 93%, a boje kojima obelezavaju kolicinu/jacinu potencijalnog povredjivanja putnika su zelena i zuta, ali dominira zuta, dok test za najnoviji Qashqai pokazuje da ima takodje 5 zvezdica, ali 88%, a boje kojima obelezava su takodje zelena i zuta, ali dominira zelena. (Qashqai je bezbedniji za prevoz dece sa 83% naspram CRV-ovih 74%). Na to ste i Vi obratili paznju u Vasem testu za najnoviji Qashqai. Tu je moje pitanje, koji je auto od ta dva bezbedniji, da li CRV koja ima veci % 93 ili Qashqai kod koga dominira zelena boja, iako ima manji procenat 88%?  Takodje test za Mazdu CX 5 pokazuje da ima 5 zvezdica i čak 94% (za decu 87%!), ali sa narandzastom bojom obelezavaju desnu potkolenicu vozaca? Po kom redosledu bezbednosti bi Vi poredjali ova tri automobila?

Da li procenti označavaju sabiranje ukupnih poena, pa se može smatrati da je to ukupno gledano bezbedniji auto, a boje označavaju samo potencijalnu mogućnost oštećenja odredjenog dela tela?

Zelim da Vam čestitam na odličnim tekstovima, ja sam laik za automobile, ali uzivam citajuci Vase tekstove, sto me navodi da citam i tekstove na drugim sajtovima i pocinjem sve vise da ucim i saznajem o kolima.

Hvala i srdacan pozdrav,
Veljko Bogdanovic

Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi gospodinu Bogdanoviću, hvala vam na poverenju, I hvala vam na ovom veoma teškom pitanju. Euro NCAP asocijacija, i njihovi kreš testovi jesu unapredili bezbednost, i jesu naterali proizvođače automobile da proizvode bezbednije, sigurnije automobile, ali je taj Euro NCAO kreš test pun manjkavosti, i nejasnoća.

Pre nego što vam odgovorim na vaša pitanja, pokušaću da vam objasnim zašto mislim da EuroNCAP kreš test i dan danas ne prikazuje dovoljno objektivnu sliku o bezbednosti automobile. Zašto? Pa pre svega, kod frontalnog sudara, ali i bočnog, uvek si primenjuje kolizija automobila pod određenim uglom, umesto da te uglove menjaju, odnosno da prave kreš testove sa dvadesetak uglova, a ne samo dva. Zašto ja predlažem ovu skuplju opciju? Pa zato što je Renault konstruisao svoje modele, da pri određenim uglovima nude odličnu čvrstoću, a pod samo malo drugačijim uglom očajnu. Pa kako je to moguće, verovatno ćete pitati? Pa moguće je, Renaultu mnogo znači da prikaže da ima najveći broj modela sa maksimalnih 5 zvezdica, a nije ime realno cilj, da kasnije kroz statistiku dokažu da putnici u njihovim automobilima manje ginu, nego u vozilima kod konkurencije. Da bi Renault napravio automobil koji je bezbedan kao recimo Volvo, on mora da koristi kvalitetniji, čvršći čelik, i da konstruiše veće deformabilne zone, a to košta, i onda bi Renault koštao kao Volvo.

OVO JE SAMO DEO ODGOVORA, KOMPLETAN ODGOVOR SAM POSLAO G.BOGDANOVIĆU NA MEJL. HVALA NA RAZUMEVANJU.

Zapravo, Euro NCAP kreš test je napravio puno problema, štete, proizvođačima koji su proizvodili veoma bezbedne automobile, a tu pre svega mislim na Volvo i SAAB. SAAB danas više ne postoji, jer niko nije hteo da plati SAAB 20% više od cene Renault Lagune, kad navodno Laguna ima pobogu maksimalnih pet zvezdica na tom famoznom Euro NCAP kreš testu. Dobro je što Euro NCAP asocijacija postoji, ali potreban je dodatni napor da taj kreš test podese tako da dobijeni rezultati daju jednu objektivniju sliku.

Nissan Qashqai ima bolje rezultate, ali mu poene odnosi navodno loš naslon za glavu, možda je to i istina. Ima čvršću karoseriju u bočnom sudaru, i tu je Nissan nadmašio konkurenciju, pa i navedenu Hondu, ali ne i Mazdu CX-5 (koja ima 16 poena), jer ima ukupno 15,7 poena.

Drugim rečima, u Nissanu ste bezbedniji nego u Hondi CR-V, kad se pijani vozač zakuca u vas sa boka. Ali oprez, bolji frontalni rezultati u Nissanu (15,6), u odnosu na Hondu (14,9 poena) ne znači da su vam veće šanse da preživite u Nissanu. Pa kako sad to? Jednostavno, čista fizika, pri sabiranju sila, morate imati u vidu i težinu automobila. Honda je teška 1650 kg, a Nissan  1390 kg. Šta to znači, kad bi se ovi automobili frontalni sudarili sa svojim prednjim polovinama? Znači da bi Nissan bio odbačen, i da bi završio u jarku, reci, steni, dok bi Honda ostala na putu, stim da bi vozač imao prelome potkolenice, u najboljem slučaju, ali bi vrlo verovatno ostao živ, ako bi se sudar desio pri brzini od oko 50 km/h, na 100 km/h svi su mrtvi, i samleveni u limu.

Nadam se da ste zadovoljni mojim odgovorima, i nemojte se ljutiti, ali sumnjam da možete dobiti neki sličan odgovor na vaša pitanja na nekom drugom sajtu, redakciji. Ne želim da budem prepotentan, ali neznanje mojih kolega je toliko veliko, da me iritira sve više iz godine u godinu, a iritira me malo, i što prosečni ljubitelji automobila ne mogu da procene, da su moji tekstovi daleko objektivniji, precizniji, i upotrebljiviji.

Čekam vaša nova dodatna pitanja. Kupite Volvo XC60, nemojte da se kockate sa životima vaših najmilijih.

 

Volvo

3 komentara

  1. Mujković

    Negdje sam uletio u raspravi, kritika za Opel: previse trose goriva, i uvijek tromi-krivac masa automobila. Da ne bih reklamirao portal, koji je upravo to nave kao glavnu manu Zafire, razvila se cijela diskusija, i upravo je isla u ovom smjeru da je to moze biti jako pozitivno u sudaru. Kako mi je fizika inače bliska struci, a i ne treba neko poznavanje fizike, mogu potvrditi sve sto je autor teksta naveo. Prosto je to logicno! Mozda je, ipak, nekome vaznije da potrosi koju litar vise, ali da bude sigurniji u automobilu kojeg vozi…

    • Aleksandar Todorovic

      |Autor

      Hvala g.Mujkoviću na komentaru, slažem se sa vama, čovek ne mora biti profesor fizike, ali svako ko je završio osnovnu školu, može da shvati osnovne principe fizike, kao nauke, i da shvati šta se dešava kada veći, teži auto udari onaj lakši. Aleksandar Todorović urednik http://www.Testoviautomobila.rs

  2. Dobro veče svima,
    Kada sam primetio ove nejasnoće na EuroNCAP sajtu i testovima, obratio sam više pažnje na Američki test, i to small frontal overlap test gde je, po meni najlogičnije, testiran najčešći način sudara gde čovek pokuša da izbegne sudar pa samo jedan drugog zakače malim delom. Ispostavilo se da je to mnogo gore nego pun frontalni sudar. Šteta što tamo nema Peugeot na primer, ali ima VW i Japanaca, čak i Fiat 500L.
    Pozdra

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.